Page 1 of 2

E30 316 Bavaria "käyttis" (M50swap slaavidrifteri)

Posted: 26. Jul 2016 20:13
by Suiza
Pienen sattuman kautta tuli hommattua tämmönen alle tonnin hintanen Bemari käyttöpeliksi kun saabista antautu se kuuluisa turbo.

Vm -90 Bavaria elikkä, ohjaustehostin, korinväriset puskurit ja peilit, vakkari, ja kierroslukumittari. Auto on teknisesti hyvässä kunnossa eikä koskaan hitsailtu tai ollut mätäongelmia. Oli vielä viisi vuotta sitten semmonen helmi jota oli vahailtu enemmän kuin ajeltu että huhhu.

Kolme vuotta sitten kaveri osti tämän ensimmäiseksi autokseen ja ensimmäisenä talvena tuli lyhtypylväs kurkkaamaan takakontin puolelle kyljestä. Paukutti takakyljen suunnilleen suoraksi ja kovaa ajoa, samassa kunnossa on tänäkin päivänä. Madalluksen ja läskirenkaiden ansiosta molemmat etulokasuojatkin ovat ottaneet damagea, ja sinne tänne ilmestynyt naarmuja rankassa luisupulkka käytössä.
Image

Nyt kun tämä on mulla kuukauden ollut niin alko tehonpuute vaivaamaan, mutta onneksi siihen löytyi lääke nopeasti, tulevalla viikolla käyn uuden tekniikan haalimassa tähän.

M50b25 vanoksella, perseessä getraggi + kardaani ja mukaan tulee myös moottorin johtosarja sekä ecu. Käyttiksen virkaa kun toimittaa niin tarkoitus jonakin viikonloppuna tehdä nopea tekniikanvaihdos. Kemppiliimaa saattaa myös eksyä perään siinä samalla.

Mitä ulkonäköön tulee niin on jo korjauspala hommattu takakyljelle, joutuu sen vaihtamaan tässä syksyn alla vielä. Tulee myös jotkin järkevät leveät 15'' vanteet kunhan semmoiset vaan löytyisi, sekä zg kaarilevikkeet joka nurkkaan piilottamaan noita etulokasuojien accidentteja.

Puskurit vaihtuu varmaan jossain vaiheessa myös ehjempiin, viimeistään ennen talven suunniteltua ylimaalausta.

Pronssit väriset levipellit sekä mattavalkonen maalipinta olis tähän omiaan. :twisted:
To be continued...

Re: E30 316 Bavaria "käyttis"

Posted: 30. Jul 2016 00:07
by Suiza
Vanteista kaupat sovittu, 15x8,5 pellit all around. Koitetaan nyt sit vääntää vähän matalapdofiilisemmat renkaat alle ettei tule semmoset perus amis ilmapallovenyt. :lol:

Eilen kaiveltiin kaverin osakasasta esille puolikaaret, ja minähän tokaisin siihän vaan että SOLD! Ei aikaakaan niin oli laatat hitsattu koriin, kaaret hiottu ja maalattu, ja illan lopuksi vielä kaaret paikoillaan.
Image

Samalla kun piti penkit käyttää irti niin heitin kuskinpuolelle Sparco V sprintin vakioliukukiskoille.

Tänään kävin tuon yllämainitun tekniikkapaketin noutamassa pois, nopealla vilkasulla tarvii vaan apulaitehihnan ja moottorityynyt niin se on siinä.
Image
Hyvä kuva, iknow.

Jatkuu kun jatkuu, ei tolla 1,6 koneella ainakaan kehtaa kylillä näyttäytyä turvakaarien ja kuppipenkin kera joten kone revitään keulilta heti ensiviikolla kun palailen kotihoodeille. :)

Re: E30 316 Bavaria "käyttis" (M50swap slaavidrifteri)

Posted: 30. Jul 2016 01:47
by katiska
Ai että tämähän pitää pistää seurantaan. Itellä oli kans toissa talvena käyttiksenä e30 ja olihan se mukava auto viedä poikittain vaikka aika tehoton sillä 1.8 kaasarikoneella olikin. :lol:

Image


Eli meinaat ihan kilpien väliin tuon m50 kanssa? Jokos tässä alusta päivitetty leimalle kyseiselle koneelle? Eikös näissä ollu että -86 ja uudemmat tarvii abs jarrut ja toki isot tolpat, vahvemmat kallistukenvakaajat ym..

Re: E30 316 Bavaria "käyttis" (M50swap slaavidrifteri)

Posted: 01. Aug 2016 22:39
by Suiza
Kilpien välissä on vielä vajaa vuoden verran, katotaan sit ens loppukesällä uudestaan mitä tehdään. :D Tuo m40 tekniikka menee talteen varmuuden vuoksi vielä. ;)

Turvakaaren maalaukset kusi niin lujaa että pitää jokupäivä lätkiä jotain asennetarroja täyteen, hankautu vähän sieltä täältä maalia pois kun väännettiin sitä paikoilleen.
Image
Image

Kaarien aluslevyt nykyään massattu ja maalattu. Takatuliseinän reikä peittyy alumiinilevyllä sekä niiteillä vielä, ja sama kohtalo taitaa taka"ovipahveille" tulla kun ne ei mahdu enään paikoilleen kaarien takia.

Uuteen koneeseen tuli asenneltua e34 öljypohja, m20 vauhtipyörä sekä kytkinasetelma, ja lopuksi perään tyrkättyä getrag 220.
Image
Image

Vois tähän loppuun todeta että ihan mukava rakennella välillä tämmösiä "ei niin vakavalla naamalla" -autojakin. :D

Re: E30 316 Bavaria "käyttis" (M50swap slaavidrifteri)

Posted: 09. Aug 2016 00:15
by Suiza
Perjantai iltana tuli perään pistettyä kemppiliimaa parin kirosanan saattelemana. Lauantaina tuli sopivasti kaatamalla vettä niin kerättiin porukan "missilet" kasaan ja käytiin paikallisella kartin/jokkisradalla kääntämässä autot vinoon.

Mieletöntä miten hauskaa voi olla 100hp autossa, samana iltana oli tekniikanvaihdos luvassa niin ei tullut turhaan säästeltyä. :twisted:

Image

Iltakahdeksalta alko vanhan koneen irrotus ja sehän oli tunnissa jo tallin lattialla, tuo m50 änkeminen e30 koppaan oli sit jotain aivan muuta kuin helppoa vaikka oli kokenuita bemaristeja mukana jeesaamassa.
Neljältä yöllä oli kuitenkin kone ja laatikko paikoillaan. Sit piti jo lopetella koska kello 9 seuraavana aamuna oli lähtö ala-talkkarin areenalle luisuttelemaan, tosin itse ilman autoa. :x
Image

Tehtävää vielä vaikka mitä, sähköt ihan päin mäntyä eikä netistä kaivetut swappitaulukot pidä paikkaansa yhtään. Hydraulkäkkärikin pitää tehdä/ostaa/asentaa vielä, sekä coiloverit etupäähän.

Toivottavasti menee kohta sivuttain kahta kauheammin tämäkin "käyttis".
Image

Re: E30 316 Bavaria "käyttis" (M50swap slaavidrifteri)

Posted: 15. Aug 2016 15:16
by Suiza
M50b25 swappi saatettu loppuun ja eilen yöllä ehti parit lyhyet tyypit vetää autolla. 8-)

VV-lyhennin sekä modatut vaihteistovivut tuli väännettyä, sekä myös kokonaan uusi putkisto alusta loppuun 3' yhdellä loppuvaimentimella. Itsetehty hydraulikässärikin odottaa asennusta. :) Kuvia tulee myöhemmin puuhailuista.

Re: E30 316 Bavaria "käyttis" (M50swap slaavidrifteri)

Posted: 19. Aug 2016 00:39
by Suiza
Hyvin tuntus menevän vinossa, etenkin näillä keleillä. :mrgreen: Seuraavaksi joutuu alustapäivitystä miettimään, kauhea pomppulinna koko keula.
Image

Re: E30 316 Bavaria "käyttis" (M50swap slaavidrifteri)

Posted: 21. Aug 2016 08:18
by Jeba
Itellä edessä vastaava projekti, kun sattu kohille halpa e30 :D Oliko sähköjen kanssa loppujen lopuksi miten iso taistelu?

Re: E30 316 Bavaria "käyttis" (M50swap slaavidrifteri)

Posted: 27. Aug 2016 01:38
by Suiza
Olihan se aika iso homma, pari päivää pähkäiltiin niitä bmw gurujen kanssa. Kaikkien johtojen väri muuttu joku neljä kertaa matkalla koneelta eculle niin ei meinannu oikeanlaista kytkentäkaaviota löytyä. :)

Auto nyt toiminu jokapäiväsessä käytössä täydellisesti, ja sadekeleillä ja ehkä vähän muutenkin rankaistu kovasti, pikku tandemipusujahan saa antaa kaverille. ;) Herkkä tahtoo olla keittämään tolla m40 syylärillä rajussa leikissä, pitää välillä muistaa jäähdytelläkin.

Re: E30 316 Bavaria "käyttis" (M50swap slaavidrifteri)

Posted: 31. Aug 2016 00:09
by Suiza
Ihan semipaljon mennyt vinossa menneinä päivinä, alusta aivan liian vetelä mutta voimaa tuntuu olevan ihan riittävästä kuivallakin. Järkevänkokoiset renkaat loppu niin nyt mennään fiiatin polttonakeilla, 13' :lol:

Image
Image

Meni siinä sitten ehkä yksi ilta ennenkun jäähdytin räjähti totaalisesti.
Image

Tilalle tuli "massiivinen" 525 syyläri eikä ole senjälkeen ollut lämpöongelmia. Latvian tyyliin rälläkällä tilaa vaan.

Vähän tuli ehkä rajoja kokeiltua mutta autot vielä nipussa, kaveri otti kyllä entryskaban voiton kotiin. :roll:
Image

Re: E30 316 Bavaria "käyttis" (M50swap slaavidrifteri)

Posted: 13. Sep 2016 00:40
by Suiza
Vähän tuli taas bemareita paiskottua pikkuradalla viikonloppuna. :twisted:
Image
Image

Muutama minuutti elävää kuvaakin on mutta eipä niissä mitään kummosta ole. Tandemiakin ehdittiin vasta pari kierrosta vetää ennenkun jäähdytin räjähti (taas). Taitaa pian olla hatun noston tai jopa ihan uuden hatun aika tälle koneelle. :roll:

https://www.instagram.com/p/BKQJOsiDlV9 ... =tomppa200

Re: E30 316 Bavaria "käyttis" (M50swap slaavidrifteri)

Posted: 01. Nov 2016 23:17
by Suiza
Pari kuukautta seiso E30 vajan takana odottamassa inspiraatiota, ja kun kelit kylmeni niin tuli tottakai kauhea paniikki tehdä tosta talveksi käyttis.

Sen pitemmälle ei ole tultu kuin että pari tuntia olen tuon kimpussa ähertänyt ja saanu räjähtäneen lämppärinkennon irrotettua, oli muuten urakka mut ei läheskään sellanen urakka mitä tulee kannen nosto olemaan kun on täysin kokematon näistä vanos koneista. :lol:
Image

Etupuskurin tilalle suunnitellut bash baria ja kaikki metalli grillin alta onkin jo poistunut vaikeuttamasta jäähdytysilman kulkua. :twisted:

Alatukivarret pitenevät 60mm raidetangonpään kiinnityspistettä siirretään sisäänpäin adapterilla antamaan nopeampaa ohjausta ja enemmän kulmaa.
Ackerman tulee myös olemaan nollan hujakoilla mikä tulee olemaan mielenkiintoinen (ehkä) normiajossa.
Hydraulikäsijarru tulossa jo kovaa vauhtia ruotsinmaalta.

Alustamodien ohessa sitten koitetaan konetta korjailla ja ehdoton deadline on silloin kun on komeat jääratakelit. 8-)

Re: E30 316 Bavaria "käyttis" (M50swap slaavidrifteri)

Posted: 06. Nov 2016 02:39
by Suiza
Olis etupää aikalailla purettu ja hattukin vain kannenpulteista enään kiinni.

Image
Image
Image



Aika ujot 15x9 pellit mutta kun nyt kerta kaupanpäälle tulee talvirenkaatkin niin näillä mennään. Väriski varmaan kiiltävä valkoinen.
Image

Re: E30 316 Bavaria "käyttis" (M50swap slaavidrifteri)

Posted: 09. Nov 2016 01:28
by Suiza
Image
Image

Ensimmäisiä koesovituksia tehty. Pitäis e46 raidetangonpäät vissiin hommata.

Kansi kiikutetaan plaanattavaksi heti kun ehtii.

Re: E30 316 Bavaria "käyttis" (M50swap slaavidrifteri)

Posted: 10. Nov 2016 00:24
by Suiza
Image

E46 raidetangonpäät just hyvät. :thumbsup:

Image