Page 1 of 7

JDM autojen rekisteröintikatsastus?

Posted: 10. May 2016 16:38
by Latukka
Oon yrittäny paikallisella A-katsastuksella kilvittää tuommoista japanin tuontia, mutta katsari vaatisi valmistajan lausuntoa runkonumerolla noista alustamassoista, export cerfiticatesta näkyy kyllä omamassa, akselien omat painot sekä kokonaismassa. Tüv lapustahan ne ei saa enään ottaa noita massoja eikä Suomen maahantuoja halua kirjoitella noihin japanin vehkeisiin todistuksia.
Autohan on vuosimallia 99 ja tarvii siten sen massakilven mutta eniten nyt tuottaa hankaluuksia noi akselien sallitut kokonaismassat, onko niitä mahdollista jotenkin laskea vai mikä neuvoksi? Vai konttori vaihtoon :D ?

Re: Katsastus asiaa

Posted: 10. May 2016 21:01
by MikaK
Voi voi nuita inssejä kun ne jaksaa vainota jdm autoja.

Tuosta tulosta lappu insille http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... aminen.pdf Sieltä kohtaa KOKONAISMASSAN MÄÄRÄÄMINEN siellä japanin tuontien kohalta
Kokonaismassatiedon puuttuessa kokonaan se voidaan määrätä alkuperäisen istumapaikkaluvun
perusteella: kokonaismassa [kg] = omamassa + (istumapaikat
x 55).

Re: Katsastus asiaa

Posted: 10. May 2016 21:48
by Latukka
Kokonaismassa lukee ihan export certificatessa, mutta tarviis siis nuo suurimmat sallitut akselimassat selvittää.

Re: Katsastus asiaa

Posted: 10. May 2016 22:24
by MikaK
Latukka wrote:Kokonaismassa lukee ihan export certificatessa, mutta tarviis siis nuo suurimmat sallitut akselimassat selvittää.
Sano sille inssille että soittaa trafiin niin ne kerttoo miten toimia jos ei saatietoja ;)

Re: Katsastus asiaa

Posted: 10. May 2016 22:32
by MikaK
Akselit punnita vaan erikseen ja lasku hommia inssille

Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?

Posted: 11. May 2016 18:05
by Vadelli
Itse vaihtaisin konttoria tossa vaiheessa, toki saattaa olla haastavaa rek.katsastuksessa ja maksaa kuitenkin perkeleesti. Mut tosiasiassa riittänee export certificate, tuv ja puntarointi. Sen "massakilven" voit kyhätä vaikka ruutupaperista iskaritolppaan jos sille tuntuu :roll: Tällanen mulla cubessa;Image

Re: Katsastus asiaa

Posted: 11. May 2016 18:11
by Latukka
MikaK wrote:Akselit punnita vaan erikseen ja lasku hommia inssille
Nää lasku hommat tuli selväks, mutta vaatis vielä valmistajan lausunnon kyseisen auton teknisistä suurimmista sallituista massoista, kuulemma viranomainen sitä vaatii. :roll:

Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?

Posted: 11. May 2016 18:56
by Controll3d
Kannattaa suosiolla muualla kun A-katsastuksella. Niillä on tarkoituskin tehdä kaikki tuonti ja muutoskatsastukset vaikeaksi.


Nykyisessä japanintuonti imprezassa näkyi olevan edellinen tehnyt vain pienen paperilapun jossa "runkonumero", kokonaismassa ja akselimassat. Iskaritornissa kontaktimuovilla kiinni.

Itse tein aikanaan Silviaan noinkin virallisen näköisen lapun kun ensimmäisessä katsastuksessa rupesivat valittamaan. Massat samat mitä oli otteessa ja kyseiset on peräisin vastaavuustodistuksesta (nähtävästi). :D
Image

Re: Katsastus asiaa

Posted: 11. May 2016 20:14
by MikaK
Latukka wrote:
MikaK wrote:Akselit punnita vaan erikseen ja lasku hommia inssille
Nää lasku hommat tuli selväks, mutta vaatis vielä valmistajan lausunnon kyseisen auton teknisistä suurimmista sallituista massoista, kuulemma viranomainen sitä vaatii. :roll:
No ei ne nyt selväksi tuulu kun vielä kyselet....
Tulosta se lappu nyt vaan ja mee konttorille. näytä tätä kohtaa sielä.
Kokonaismassatiedon puuttuessa kokonaan se voidaan määrätä alkuperäisen istumapaikkaluvun
perusteella: kokonaismassa [kg] = omamassa + (istumapaikat
x 55)
Kun sinä et saa niitä massoja mistään.
akseli 1 paino + 55x2=
akseli 2 paino + 55x3=

Eikö se noi mee vai ?

Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?

Posted: 17. May 2016 15:28
by Vadelli
Akselimassat yhteen = auton massa. Auton massa + paikkamäärät x55kg(koska japani) = auton kokonaismassa.

Esim. Omassa cubessa Kokonaismassa 1365kg. Etuakseli 660kg, taka-akseli 430kg = 1090kg = auton omamassa.
Etuakseli 660+110kg(2paikkaa)= 770kg Taka-akseli 430kg + 165kg(3paikkaa)= 595kg. Auton kokonaismassa siis -> 770kg+595kg= 1365kg.

Sitte paikkaluku lasketaan taas suomenkilville -> 1390kg-1090kg= 300kg-75 (tai kuljettaja kyydissä) / 75kg (suomessa henkilön paino keskim.) = 3 paikkanen auto. :roll:

Vuos sitten ainakin k1sellä kelpas export certificaten auton kokonaismassa. Omamassa sit puntaroitiin.

Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?

Posted: 17. May 2016 17:26
by Latukka
Joo, asia selvis ja auto käytiin puntaroimassa ja siitä sit laski tarvittavat akselimassat yms. Oli vissiin eka kerta ku kyseinen katsari rekisteröi jdm-autoa ku vasta soitto trafiin selvitti koko homman :lol:

Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?

Posted: 18. May 2016 21:13
by MikaK
Hyvä homma :)

Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?

Posted: 18. May 2016 21:26
by MikaK
HOX! Pikku vinkki kun rekisteröitte jdm autoja, niin äläkää heti menkö ekalle konttorille maksamaan katsastusta. Käykää kiertään vaihtoehdot ja tiedustelkaa tilannetta. Valitkaa se, mistä saa kunnon palvelu ;)

Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?

Posted: 07. Jun 2016 11:38
by Rituska
Kyselen nyt tässä samassa ketjussa:

Käytin tuota fto:ta rekisteröintikatsastuksessa ja ylläri ylläri, valot ei katsurille kelvanneet :roll:. Merkkasi ensinnäkin vuosimallin väärin ekaan rekkariotteeseen (-99 vaikka auto on -96), alkoi inttää e-valoista ja korkeudensäädöstä. Yhtenä hylkäysperusteena oli myös mailimittaristo? Enivei, pitäis asiantuntijan lausunto hommata noista valoista, löytyy dotkuvio (oikein päin), mutta ei leimoja umpioissa. Mistä sitä kannattaisi lähteä kyselemään, onko vinkkejä asiallisista katsastusmestoista pkseudulta tai Turun läheltä?

Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?

Posted: 07. Jun 2016 13:57
by JayJay
DOT-valot vaatii hyväksytyn asiantuntijan lausunnon, ilman tuota lausuntoa tarvitaan E-hyväksytyt umpiot. Myöskin korkeudensäätö vaaditaan E-hyväksytyissä valoissa 96 lähtien. DOT-valoissa ei tarvitse korkeudensäätöä.

http://www.trafi.fi/filebank/a/14359195 ... 122011.pdf