Page 3 of 3

Re: Ensiauto hankinnassa

Posted: 02. Dec 2016 18:55
by Nall3
tompppaah wrote:
Pöndeix wrote:
tompppaah wrote:Vielä kaipaisin kokemuksia, että onko tällä foorumilla kukaan ajanut talviajoa säxällä tai jollain muulla vastaavalla takapotkulla?
On talviautoilusta kokemusta r32, s14, jza70r. Oma eka autohan oli/on tuo nykyään projekti r32, sillä tuli ajettua ekana talvena joku kk keskellä lumisinta talvea. Samana talvena tuli oikeestaan koko talvi ajeltua s14a.

Ihan samanlailla pärjää liikenteessä kun sierralla, turbovolvolla tai ihan millä tahansa lintalla. Ainoo mikä turbovehkeissä on, niin saattaa varomattoman/osaamattoman yllättää se äkillinen sutiminen kun ahdoille pomppaa kiihdyttäessä. Välillä suorallakin jos sutasee niin saattaa alkaa ihan tosissaa luisuttelee :lol:

Jos oikeesti ei oo kauheesti ajokokemusta tai ei meinaa muutenkaan pysyä aurausmerkkien välissä niin kannattaa ainakin ekaks talveks hommata joku halpa pulkka avoimella perällä. Helppo ainakin harjotella, esim. Sierranki saa menee vaikka miten päi luisussa eikä vauhti kasva juuri nimeksikää.

Viimeeks ku talvella oli tuo Reninki mainitsema mk3 supra 1jz:lla niin kyllä yleensä pitkän luisun jälkee vauhtia oli reilu satanen..osaamattomalle vois ehkä käydä hassusti ja kalliit oppirahat. Supran jälkeen oli vähän aikaa automaatti r32, sillä vauhti kasvo entisestää ku ei tarvinnu muuta ku ohjata :lol:

Jos fyffee olis niin ostasin kyl jonku r32 missilen hoitaa talvipulkan virkaa :D
No niin tännehän on alkanut taas hyvin tulemaan kommenttia! :thumbsup:

Tosiaan mistään hirveän tehokkaasta turbovehkeestä ei ole kokemusta kuin pelkääjän paikalta, mutta takavetoisilla tullut kuitenkin leikittyä pellolla, jäällä ja muilla suljetuilla alueilla ;) siitä asti kun on jalat ylettänyt polkimille. :P Että kyllä se autonkäsittely pitäisi jotenkin selkäytimessä olla, liikenteessä tietysti vähän eri asia.

Ainakaan tämän ketjun perusteella mikään tehokkaampi ahdistettu takapotku ei ole suomen talvessa mikään poissuljettu vaihtoehto. :mrgreen: Mutta tosiaan auto saisi olla suht luotettava ja toimiva koska käyttiksenä tulisi olemaan. Olishan se r32 makea mutta omassa tilanteessani en näe kovin järkeväksi ostaa sitä budjettiin sopivaa nettiauton halvinta ja poljetuinta skylleä, kun tarkoitus olisi kuitenkin päästä joka päivä kouluun/töihin. :lol:
Sit osta imppu. Luotettava tekniikka ja hauska auto niin kesällä kun myös talvellakin.
Sillä halvimman skyllen hinnalla saat jo ihan kelpo impun.

Re: Ensiauto hankinnassa, apua!

Posted: 03. Dec 2016 10:42
by Ren
^Samaa mieltä täällä. Kannattaa vaa muistaa et nelikolla leikkiessä se vauhti sitte vasta karkaaki helposti. Kakkoselta kolmoselle pitkä luisu ja vauhtia on pitkälti yli 100. Hauskaahan se on mutta kannattaa kattoo missä ja miten sitä harrastaa JOS jotain käy.

Re: Ensiauto hankinnassa, apua!

Posted: 04. Dec 2016 17:20
by tompppaah
Noniin kiitos kaikille hyvistä vastauksista! Kyllähän se impreza ihan hyvältä vaihtoehdolta vaikuttaa. 8-) Foorumin subarutietäjät saa halutessaan jakaa tietojaan näistä vehkeistä enemmänkin, kokemuksia, vikoja, mitä kannattaa välttää jne :) Muitakin vinkkejä ja ehdotuksia saa toki tarinoida :mrgreen:

Re: Ensiauto hankinnassa, apua!

Posted: 04. Dec 2016 18:30
by Nall3
tompppaah wrote:Noniin kiitos kaikille hyvistä vastauksista! Kyllähän se impreza ihan hyvältä vaihtoehdolta vaikuttaa. 8-) Foorumin subarutietäjät saa halutessaan jakaa tietojaan näistä vehkeistä enemmänkin, kokemuksia, vikoja, mitä kannattaa välttää jne :) Muitakin vinkkejä ja ehdotuksia saa toki tarinoida :mrgreen:
Kato sellanen mitä on mahdollisimman vähän viritelty/tuunailtu.
Vakiona tollanen perus wrx on ihan hauska vaikka mitään Uber hevosia ei löydy paperilla mutta kevyt auto ja hyvät välitykset.
Rikkihän kaiken saa että mikään ei ole ikuista.
Ruostevikaa takakaarissa pitäis löytyä lähes jokasesta ellei ole korjattu jo. Onhan näitä suora japskituonteja mitkä oikeesti ruosteettomia mutta tollanen pikku ruoste kuuluu asiaan.
Vaikka haiskahtais vähän palanu öljy ajon jälkeen se saattaa olla vaan venttiilikopan tiiviste mikä tipauttaa tipan sillon tällön pakoputken päälle ja se tuoksahtaa aika härskille mutta sen kanssa pystyy elämään.
Kannattaa puristella letkuja ettei pahemmin kerää painetta. Kansipahveja näissä joskus menee.
Voimansiirrosta jos kuuluu kolahduksia tai vaihteet rusahtelee niin varautuisin että rempparahaa kohta menee mutta ei noihin osatkaan mitään kalliita ole.
Aika yksinkertasta tekniikkaa että pystyy itse korjaamaan jos on tarvis.
Netti pullollaan ohjeita melkeimpä mihin vaan remppaan.

Re: Ensiauto hankinnassa, apua!

Posted: 04. Dec 2016 23:31
by Pöndeix
Lootiahan noista gc8 impuist menee ku näkkäreitä ala-asteella. Omaan imppuu vaihoin kun oli edellinen omistaja saanu kakkosen sileeks. Joskus scubaruclubilla ku pyörin niin tuntu että kaks lootaa vuodes on aika realistinen :lol: halpoja toki, 450e posteineen briteistä ja 80e molemmat etuvetarit päälle. Kyl sen lootan vaihonki suorittaa 5h helposti ekan kerran jälkeen.

Mut kuskeista ne hajoamiset taitaa kiinni olla, riuhdotaan isompaa sisää ja itketää ku rusahtaa.

Kannattaa kyl impun jälkeen käydä koejaa vielä jotain rivikonetta ennen kun ostat. En ite enää imppua ottais, tuntuu niin hengettömältä koneet. Renin evolla ku ajoin niin ei ois tarvinnu valita kumman veis omaan talliin. Vaikka subbee verrattuna kuulostaa putkiviritteiseltä korollalta :mrgreen:

Re: Ensiauto hankinnassa, apua!

Posted: 05. Dec 2016 07:09
by smoke
Pöndeix wrote:Lootiahan noista gc8 impuist menee ku näkkäreitä ala-asteella. Omaan imppuu vaihoin kun oli edellinen omistaja saanu kakkosen sileeks. Joskus scubaruclubilla ku pyörin niin tuntu että kaks lootaa vuodes on aika realistinen :lol: halpoja toki, 450e posteineen briteistä ja 80e molemmat etuvetarit päälle. Kyl sen lootan vaihonki suorittaa 5h helposti ekan kerran jälkeen.

Mut kuskeista ne hajoamiset taitaa kiinni olla, riuhdotaan isompaa sisää ja itketää ku rusahtaa.

Kannattaa kyl impun jälkeen käydä koejaa vielä jotain rivikonetta ennen kun ostat. En ite enää imppua ottais, tuntuu niin hengettömältä koneet. Renin evolla ku ajoin niin ei ois tarvinnu valita kumman veis omaan talliin. Vaikka subbee verrattuna kuulostaa putkiviritteiseltä korollalta :mrgreen:
Tähän pikku vinkki että suurin syy laatikko rikkoon(2vaihde rikko) on se että revitään sillä kakkosella liikaa. Se on laatikon heikoin kohta, taino vääntö teho käyriä kun kattoo niin kakkosella tulin kovimmat/jyrkimmät nousut.

Kannattaa ainakin välttää turhaa suttailua kakkosella varsinkin jos on mahdollista että löytyy pitoja äkkiseltään. Esim hiekalta asfaltille. Pitoja kun nappaa niin satavarma silee kakkosen ratas

Edit tämän tietäneenä ei ainakaan kukaan tuntemani ole saanut laatikkoa rikki, enkä saanu itsekkään vaikka monoo annettiin ilman sääliä(paitsi se kakkonen sai sääliä. Sai kyllä silläkin monoo, mutta järkeä käyttäen)