Datsun 810 sedan

Omien autoprojektien esittely.
Post Reply
Zam1z
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 23
Joined: 16. Jun 2015 03:32

Datsun 810 sedan

Post by Zam1z » 31. Mar 2017 19:29

Terve kaikille, laitetaas tämä omakin ratsuni tänne. Alkuun nyt vähän jotain historiikkia(Voi tulla melkoinen stoori): Datsun 180b(810) vuosimallia 1978. Väkivahvalla l18 moottorilla ja automaattilaatikolla(!?). Itse en automaateista välitä, mutta käsittääkseni melko erikoinen yhdistelmä. Ja eikös tälläiset nelioviset ole ihan kruisinki pelejä?
Auto on ollut meidän perheessä/suvussa muistaakseni tuolta 1995-1996 tienoilta. Alunperin se taisi olla enollani, joka sen oli ostanut joltain tutultaan, joka tämän oli maalannut vihreäksi. Enoni ei autoja ihan kauhean paljoa taida säästellä taikka sääliä ja kun on ammatiltaan maatalouslomittaja, sai tämänkin datsunin toimia hyötykäytössä: tararontissa on kuskattu mm. vasikoita, heinää jne. :lol:
Kesken kovimpia kyntöhommia moottori sanoi kaput, edes datsuni ei toiminut ilman öljyä. Tässä vaiheessa se taisi siirtyä isälleni. Alkuperäinen l18 vaihtui l16 koneeseen, käsittääkseni kansi kuitenkin pysyi samana. Isällä se oli käytössä muistaakseni melko satunnaisesti, eikä se kai tuolla koneella ikinä kunnolla toiminutkaan. Vanhoista papereista selvisi, että viimeisin katsastus on suoritettu 2002 ja rekisterikilvet on palautettu vuonna 2005, jonka jälkeen se seisoi navetan vintillä, kesäisin sitä kuitenkin aina vähän käynnisteltiin ja pestiin.
Tässä jotain kuvia joiden arvioisin olevan 2004-2006 väliltä:
Image
Image
Image

Tätä jatkui aina tuonne 2010 tienoille, kun sitten hivutin sen ylisiltä pois, kun piti olla paikka missä tehdä. Tuo ei kuitenkaan koskaan toteutunut ja auto raijattiin takaisin porukoille. Navetan vintille ei kuitenkaan enää uskaltanut autoa ajaa, rupesi lattia olemaan sen verran haperoa jo. Navetan takana kuitenkin on entinen lantala, joten auton sai sentään betonin päälle säilöön. Näin kului vuosia muiden projektien ja tilojen puuttumisen takia, kunnes 2014 tuli hinku päästä heittämään lenkkiä sillä, muutenkin alkoi näkymään katukuvassa näitä vanhempia japseja.
Auto lähtikin käymään ampiaispesän poiston ja pienten taisteluiden jälkeen:
Image
Image
Muutaman kymmenen kilometrin lenkki sillä tuli ajettua ja tuskaistahan se oli, ei vetoja, huono käynti ja kauhea savutus. Kovan kipinän se kuitenkin sytytti ja talvella 14-15 rupesin moottoria etsimään. Alkuun ei tuottanut tulosta, mutta muutamaan paikkaa jätin ostoilmoituksen ja muutamassa päivässä tulikin useampi tarjous. www.samisplace.com:in samin tarjous oli kuitenkin houkuttelevin, olihan tuotakin saittia ahkerasti tultu katseltua jo vuosia.
Kyseessä oli ilmeisesti melko vähän ajettu moottori, pitkään kuitenkin seisonut, mutta hyvin säilötty.
Moottoria sen verran käytiin läpi, että pukissa pyöriteltiin, irroiteltiin kaikki helposti irtoava ja vaihdettiin tiivisteitä.
Alunperin tässä vaiheessa oli vielä ideana heittää kone kiinni, vähän fiksata/vetää vaikka joku kilikoli maalipinta ja ajella.
Konehan upposi helposti:
Image

Takalokarissa oli pari mitättömän näköistä kuprua, jotka osoittautuivatkin sitten vähän pahemmaksi kuin olin kuvitellut:
Image
Image
Image
Image
Image

Pettymys oli melkoinen, näitä vastaavia kun löytyi ympäri autoa. Joku 90-luvun kittipää on joskus jaksanut ihan tosissaan tuota kittailla, tinata, nyppiä ja kolvata. Mutta olisi nyt edes tehnyt kunnolla.

2015 rakentelu oli melko hidasta ja hankalaa, kun ei ollut(ole) omaa tilaa, joten vaihtoehtona oli piha tai porukoiden navetan pääty.
Ukko tekee remonttia siinä myös, joten senkin käyttö on aika rajallista. Lähinnä tästä syystä ei ole ollut mahdollisuutta tehdä kunnolla ajan kanssa näitä korihommia, vaan kaikki on enemmän tai vähemmän sutaisemalla tehty.
Kesä oli vielä niin sateinen, että korihommat jäivät lähinnä etuhiekkapellin korjauksiin, peilin reikien poisto ja ovien/lokarien kittailuun.
Image
Image
Image
Image

Haikein mielin auto lykättiin katokseen ja pressu päälle, jarrusatulat revin kuitenkin irti ja fiksailin ne olkkarissa talven aikana :D

NOH, koitti vuosi 2016. Koko pitkä talvi odotettu, että pääsee jatkamaan projektia eteenpäin. Satulat tuli heitettyä kiinni jo heti kun pakkaset olivat laskeneet siedettäviksi. Meni kuitenkin melko loppukesään 2016 että pääsi kunnolla työstämään, oli tilat varattuna ja muita kiireitä jne.
Taisi olla heinäkuun loppua, kun pääsin aloittamaan urakkaa, tavoitteena silti oli että pääsisi ajamaan vielä "kesän" aikana.
Projektikuvia oli ihan tuhottomasti vuodelta 2016, kaikki puhelimessa ja voitte arvata mitä luurille kävi. Jotain kuvia olen onnistunut saamaan kavereilta, joille olin noita kuvia lähetellyt.
Mätähommia riitti pyöräkoteloissa, helmoissa, ovissa, takaluukussa, pohjassa jne. Kovin vähän säilyi kuvia:
Iskarikoteloa takaa
Image
Takavalonkehys
Image

[URL=http://s404.photobucket.com/user/Zam1z/ ... c.jpg.html]Image

Image[/URL]
Image
Image

Tuulilasin ritilään uudet klipsut
Image
Image
Image

Varapyörän kotelo, joku seppä oli joskus sen paloista tehnyt. Harmi vain ettei ollut vedenpoistoa ja tiiviste oli väärinpäin, oli tiputtanut kaikki vedet suoraan koteloon...
Image
Tilalle tuli 2mm. pellistä pala, jossa x vahvike lattaraudasta, kuvaa valmiista ei tietenkään ole.
Image

Noh, se mätähommista. Tässä vaiheessa oli jo päätetty että auto ylimaalataan jollain halvalla akryylillä, joka hankittiin automaalit.comista. Väriksi koitin valita sellaisen, mistä paskat pohjat ei loistaisi niin paljoa. Pohjien sumuttelu sujui kuin tanssi
Image
Image

Ensimmäinen maali meni mönkään, ilmeisesti maali tuli sekoitettua huonosti. Yksi säiliöllinen tuli jo suihkittua, ennenkuin virhe huomattiin. Tuohon ekaan säiliöön oli mennyt suurinosa väripigmentistä, loppu oli ihan liian vaaleaa. Noh, seuraavana päivänä lisää maalia paikallisesta värisilmästä ja ruiskimaan.
Image
Pelkkää röpelöä vaikka mitä teki. Siinä tuli soiteltua kaikkia maalarituttuja läpi ja kaikkia niksejä koitettua. Monet sanoi että "kyllä se siitä tasoittuu" ,mutta ei niin ei.
Melko paljon ehdin räkimäänkin tuota ennenkuin laitoin pillit pussiin.
Vesihioin koko romun(käsin, kun epäkeskokin päätti hajota):
Image
Image
Pari päivää hermolomaa ja selän lepuutusta, sitten uudet maalit automaalit.com:ista, kunnon sata ruisku töistä lainaan ja tulikin jo vähän parempaa. Mikä tärkeintä, nyt tuli maalia kaikkialle sen verran reilusti että pääsi myllyttelemään.
Image
Image
Image

Vähän parempihan siitä tulikin, mutta oikeastihan tuo on ihan hirveä. Kittailut yms ihan päin peetä jne. Tässä elettiin jotain syyskuun alkupuoliskoa ja tunnelma oli vieläkin toiveikas ajeluiden suhteen.
Image

Motivaatio laski samaa tahtia kuin lämpötila ja viikkokausien univelat painoi jo melko pahasti päälle, päivisin pisti rinnasta ja päässä heitti. Totesin että jätetäämpä ensi kesälle, auto ei muutenkaan ikinä tuntunut pelaavan kunnolla.
Käynnistyminen on vähän nihkeää ja tuntuu tupruttavan valkoista. Lisäksi automaatti tuntuu heittävän vapaalle hitaissa nopeuksissa.
Kaikki sytkä ja bensapuolen osat tuli kuitenkin uusittua, kaasari tuli huollettua jne. Alustaakin tuli aloitettua volvo s40 peräisin olevista xyz coileista. Taakse ne tulikin jo valmiiksi, yläpäät piti itse tehdä ja alapuslaa muokata.
Lisäksi joutui nikkaroimaan kaikkien listojen kiinnikkeitä, sähköjä uusimaan, sisustaa korjailemaan jne.

Vikat kuvat taitavat olla marraskuulta, kun se ajettiin naapurin latoon talvisäilöön:
Image
Image
Image

Että tälläistä. Tässä nyt on talvi vietetty vähän rentoutuen autorempoista, osia metsästäen ja pohdiskellen mikä voisi vaivata. Pikku nippelia on tullut enemmän ja vähemmän, mm. apukuskin jalkatilaan tuleva hylly löytyi, soitin tulee luultavasti tuonne hyllylle. Kuvassa näkyy myös Tsun-Tee:ltä tullut nokkapelin vipu:
Image
Image

Tällä viikkoa sitten onkin isompia osia jo tipahdellut:
Image
Image

Lähipäivinä auto kaivetaan talvisäilöstään:
Image

Hommat tulevat jatkumaan nyt ensimmäisenä sillä, että kansi nostetaan pois. Siihen plaanaus, tiivisteet ynnämuut perus jutut. Samalla tätä sikolättia koitetaan siistiä:
Image
Tuplat eivät varmaan ainakaan alkuun tule vielä kiinni, pitäisi purkaa ja putsailla ne ensiksi.
Sen jälkeen sovitellaan alusta loppuun, pohjasta viimeiset mädät ja muut loppu fiksailut. Varovainen tavoite olisi, että pääsisi huhtikuun aikana leimalle, tai edes puuhakilpien kanssa liikenteeseen. To be continued :thumbsup:

EDIT. Postailen vielä jotain kuvia sisustasta:
Image
Image
Image
Loppukevennyksenä vielä joku teininä tehty photoshop suunnitelma, ei se maku nyt vuosien aikana kauheasti ole vaihtunut :lol:
Image

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Datsun 810 sedan

Post by Kaze » 01. Apr 2017 10:42

Kuullostaa kyllä hyvinkin tyypilliseltä vanhan perus käyttö-Japsin elinkaarelta aina tuohon kilvistäpoistoon asti, sen jälkeen olisi puuttunut enään totaallinen loppuunajo pelto/jääautona, katto läjään kuormaajan kauhalla ja romuttamolle :D. Et ei kannata hirveesti ihmetellä ratsupaikkoja ja minkä takia korityöt on käytännössä tehty kitillä 90-luvulla. Japanilaisten autojen yleinen arvostus harrastemielessä ei ole vielä pari vuosikymmentä sitten ollut kovin korkealla, joitain poikkeuksia ja sopivan tuoreita käyttöesineitä lukuun ottamatta.

Hyvin olet kyllä saanut entisöityä, ottaen huomioon että pisteosien saaminen voi olla "vähän" hankalampaa tälläiseen. :thumbsup:

Zam1z
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 23
Joined: 16. Jun 2015 03:32

Re: Datsun 810 sedan

Post by Zam1z » 08. Apr 2017 22:13

Joo,sehän on kyllä totta että japsien arvostus täälläpäin on vasta ihan hiljattain alkanut nousta. Ihmetyttää aina vaan kaikki kittipommit, mun mielestä se on ihan helvetin työlästä hommaa :D
Eihän tämäkään siis nyt ole hyvin tehty, oikeastaan ihan surkeasti.. Katsoo jos nyt kesän aikana ainakin muutaman kohdan korjaa, tarkoitushan on tehdä sitten joskus kunnolla ja ajan kanssa, jahka löytyy tilat. :roll:

Auto saatiin hurautettua talvisäilöstä talliin ja tänään lauantaina tuli kansi purettua pois:
Image

Ei siellä mitään erikoista kyllä äkkiä katsottuna näkynyt olevan, pitää huomenna jatkaa. Tupliakin tuli soviteltua paikoilleen, hyvin näyttää sopivan. Ovat siis alunperin 510:stä, eli ihan tarkkaa sopivuutta ei ollut. Kaasuvaijeria pitää vähän modailla, sekä jotain letkuja.
Image

Zam1z
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 23
Joined: 16. Jun 2015 03:32

Re: Datsun 810 sedan

Post by Zam1z » 16. Apr 2017 23:36

Palotilat olivat todella karstaiset ja ykkös pytyssä oli jälkiä jostain vanhasta hasardista(tulppa tms.?), ei kuitenkaan haitanne mitään.
Image
Image

Kansi kävi plaanauksessa, venttiilit pitäisi läppäillä, putsata koko höskä ja kasata.
Konehuonetta on purettu ja putsailtu:
Image

Ettei homma menisi liian helpoksi, tuli käsi telottua, seuraavat 4-viikkoa käsi kipsissä ja saikulla... :oops:
Image

Toi mätäpaikkojen tekeminen tuntui hankalalta yhdellä kädellä, niin tuli nyt noi tolpat otettua työnalle, huomenna jatkuu. Pakko oli pikaisesti sovittaa vannettakin alle:
Image

Zam1z
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 23
Joined: 16. Jun 2015 03:32

Re: Datsun 810 sedan

Post by Zam1z » 28. Apr 2017 23:17

Eipä tullutkaan saikuteltua, mutta pirun hidasta ollut yhdellä kädellä tekeminen...
Tolpat tuli valmiiksi:
Image

Oikean puoli konehuoneesta olisi aikalailla saatu hitsailtua, siistimminhän tuonkin olisi voinut tehdä, mutta saa nyt kelvata:
Image

Vähän jotain jäykistyksen tapaisiakin huvikseni värkkäilin, samalla sai muutaman tulppahitsauksen piiloon :lol:
Image
Haitekki osat syntyvät haitekki työkaluilla:
Image
Image
Samassa rytäkässä tein jonkinlaisen pömpelin tuolle jarrusysteemille:
Image

t11ker1
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 21
Joined: 09. Sep 2014 14:10

Re: Datsun 810 sedan

Post by t11ker1 » 30. Apr 2017 12:53

Hyvän näköistä touhua wanhuksen kunnostamisen suhteen \o/ +1

Zam1z
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 23
Joined: 16. Jun 2015 03:32

Re: Datsun 810 sedan

Post by Zam1z » 13. May 2017 22:55

Noniin, nyt olisi konehuone saatu valmiiksi, melko homma oli vaikkei mitään näyttelytasoista haettukkaan.
Melko hyvin sai koko konehuoneen peltipuhtaaksi porakoneeseen liitettävällä teräsharjalla. Ei tatsunin tehtaalla ole näköjään edes pohjamaalia laitettu konehuoneeseen.
Image
Image
Image

Paikat tein alkuperäisen rakenteen mukaan, samalla tosiaan tuli nuo vahvikelaput laitettua ja muutenkin jäykistehitsattua saumoja. Sitten vedettiin pohjamaali ja saumamassat:
Image
Image
Image

Ja lopuksi pintaväri:
Image
Image
Image

Kasausta on nyt aloiteltu, älytön homma putsata ja maalata kaikki pikkunippelit. Mutta kokoajan lähempänä valmistumista :thumbsup:
Image
Image
Image

User avatar
Kaze
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 175
Joined: 28. Feb 2016 14:35

Re: Datsun 810 sedan

Post by Kaze » 14. May 2017 08:12

Kummasti parani ilme :thumbsup: . Ei ole tosiaan ennen ollut niin itsestään selvää edes tehtaan jäljiltä, että rakenteita olisi yritetty suojata välttävästi, saati kunnolla. Monissa jenkkiautoissa on laadun ollessa huonoimmillaan maalattu vain näkyvät pinnat, koteloiden jäädessä täysin vaille suojaa. Kuvaa hyvin aikakautta ja mentaliteettia.

Itse kyllä teettäisin venttiilityöt ihan kunnolla, ts. tarkastaisin/ tarvittaessa holkittaisin ohjaimet, ajaisin seetit muotoon ja hioisin venttiilit. Tutti ja hiomatahna kuuluu kitin ja kanaverkon kanssa sinne 90-luvulle.

Zam1z
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 23
Joined: 16. Jun 2015 03:32

Re: Datsun 810 sedan

Post by Zam1z » 14. May 2017 18:51

Olihan ne eri aikoja tosiaan. Ja todella mätiähän noi vanhemmat jenkitkin ovat, mitä itse on niitä mukana ollut ropailemassa.
Ihan hyvin on kaikki kannet toimineet tuolla tutilla ja tahnallakin(porakone ja letku) 8-)
Eipä jaksanut tähän tekniikkaan sen erikoisemmin rahoja hassata. Jahka joskus löytää koneen jatkoksi manuaalin, niin sitten panostaa moottoriinkin. Pari vähän parempaa kanttakin löytyy irrallaan, mistä voi lähteä tekemään.

Zam1z
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 23
Joined: 16. Jun 2015 03:32

Re: Datsun 810 sedan

Post by Zam1z » 28. May 2017 22:37

Noniin, lupaavalta rupeaa näyttämään. Pari jarruputken vetoa vielä, ilmaus ja käsijarrun säätö, pyöränkulmat ja sisähelmaan vähän turauttaa peltiä. Tietysti jotain pikku näpräilyä on, mutta jos ei työt kauheasti haittaa, eikä tule mitään isoja ylläreitä, niin eiköhän sitä tulevalla viikolla voisi jo päästä leimalle :thumbsup:

Konehuoneesta pitää vielä piuhoja sitoa ja jarruputkia koittaa saada suoristettua, oli hankalaa saada siististi yhdellä kädellä ja ilman taivutinta. Muuten tuli ihan kelpo:
Image
Image
Image

Näissä kuvissa etutolpat ovat lähes yläasennossa, eli melko tonttiin tuon halutessaan saa, mutta omaan makuun tuossa ollaan jo melko lähellä ajokorkeutta.
Image
Image

Taakse joutuu arviolta 20-25mm spacerin laittamaan että saisi vanteen istumaan nätisti, tämä oli kyllä valmiiksi tiedossa.
Image
Image

Noissa kuvissa näkyy myös vähän millaista perunapeltoa takalokarinkaaret ovat, toinen puoli on vielä pahempi. Ne tullaan kyllä parantelemaan, kunhan nyt saa ajoon ensin. Oikeastaan noita takalokareita vaivaa se, ettei niissä oikeastaan ole sitä kaaren ulkonevaa muotoa... Aikoinaan kun on kaaret vaihdettu, on vain korjauspala lykätty kylkipellin alle ja kitattu suoraksi koko lokasuojan alue, näyttää vähän typerältä ja muumimaiselta tuo kylki nyt, mutta koitetaan nyt elää sen kanssa :P

Zam1z
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 23
Joined: 16. Jun 2015 03:32

Re: Datsun 810 sedan

Post by Zam1z » 13. Jun 2017 19:22

Hah, tässä mitään leimalle ole ehditty, työt haittaa harrastuksia.
Viikonloppuna kuitenkin sain auton käymään ja ulos tallista. Muutaman kilometrin lenkin heitin ja huonosti toimii, epäilen olisiko tuo kaasari vain totaalisen paskana, tuntuu ettei sitä saa millään käymään nätisti... :roll:
Lisäksi toi vaihdelaatikkokin meinaa aiheuttaa harmaita hiuksia, mutta jos se nyt tän kesän toimisi. Ekaa kertaa kuitenkin pääsi näkemään auton pyörillään alustan ja vanteiden kanssa :thumbsup:
Image
Image
Image
Image
Image

Zam1z
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 23
Joined: 16. Jun 2015 03:32

Re: Datsun 810 sedan

Post by Zam1z » 31. Oct 2018 20:46

Tehdään tälläinen pikainen nosto, että mitäs tälle kuuluu. Auto saatiin toimimaan uudella kaasarilla ja vaihdelaatikko alipainemodulaattorilla. Dasse saatiin kilpien väliin toukokuussa, pienen taistelun kanssa. Rekisteritunnuskin on jopa se alkuperäinen, jolla tämä on rekisteröity silloin uutena!

Jokunen tuhat kilometriä tuli kesällä ajeltua ja ihan kohtuu hyvin toimi. Talven aikana nyt olisi tarkoitus se manuaalilaatikko vaihtaa, takakaaret vaihtaa ja jos siihen saisi nytten vähän paremman maalin niskaan. Lähiaikoina pitäisi hakea samanlainen, mutta coupe tän kaveriksi. Sille olisi tarkoitus tehdä vähän isompia muutoksia, pidetään tämä sedani tälläisenä kruisinkiautona.
Loppuun muutama foto kesältä ja syksyltä:
Image
Image
Image
Image

Ps. Mattamusta konepelti ei tule jäämään, meni vain paikkamaalaukset pieleen :lol:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests