EP3 Type R -04

Omien autoprojektien esittely.
Post Reply
User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

EP3 Type R -04

Post by Tuopponen » 10. Oct 2018 08:29

Noniin sain lääkettä syysmasennukseen, käyttis Streami vaihtui -04 EP3 Type R:ään. :)
Eli tämä olisi tarkoitus pitää/palautella mahdollisimman alkuperäiseksi. Uskomattoman pitkälti vielä pysynytkin alkuperäisenä, vähän vain päässyt väsähtämään käytön myötä, eli pikkuisen huoltoa edessä.
Tekniikka: Alkuperäinen ilmanottoa myöden, ainut muutos on putkisto pakosarjalta taakse päin.
Kori: Alkuperäinen vanteita luukuunottamatta.
Sisusta: Alkuperäinen pois lukien Radio, Etu ovien kajarit, Sisätilan pistoke, jotain hifi juppi piuhoja menee konttiin.

Tarkoitus olisi huoltaa tekniikkaa ja alustaa lähelle OE-specciä.
-Jakopää pitäisi tehdä, kun ei ole merkintää missään onko vielä tehty.
-Kansi käydä läpi ja vaihtaa vähintään venttiilien ohjurit joskus tulevaisuudessa.
-Putki pitäisi vaihtaa hiljaisempaan.
-TPS ilmeisesti oireilee, koska röpöttää pienillä kierroksilla vähän kaasua painettaessa. Tarkastus/vaihto jos siitä löytyy vikaa.
-Puslat pitäisi käydä alustasta läpi ja vaihtaa OEM-Hondiin/Uretaanisiin paikasta riippuen.
-Etuvalojen automaatti korkeuden säädössä jotain häikkää. Pitää ottaa auki ja tutkia.
-Ohjaukseen pitäisi vaihtaa liukupala ja rasvata hyväksi. Oireilee tahmealla ohjauksella.
-Ennen talvea tarkoitus ruoste suojata pohjaa.
-Orginaalit vanteet olis kiva löytää, tästä kun löytyy uskomattomat SAMURAI vanteet. :lol:

Siinä nyt vähä osviittaa mitä olen löytänyt/todennu parissa päivässä. Tällä olisi tarkoitus hoitaa käyttiksen virkaa ainakin toistaiseksi ja huoltaa siinä sivussa yllä mainittuja pikku juttuja. :geek:

Image

Image

BOSCHIN tulpat :cry: Vaihtuu Denson tai NGK-tulppiin, piti nämä ekana kattoa tuon röpötyksen takia :lol:
Image

Vaikka auto luultavasti pysyy melko orginaalina, niin ajattelin silti tehdä tänne topicin, kun ei täälä ruuhkaakaan tunnu olevan. :)
Helppo ja kiva tapa pitää kirjaa autolle tehdyistä huolloista ja muutoksista.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: EP3 Type R -04

Post by Tuopponen » 18. Oct 2018 06:51

Öljyt vaihdoin moottoriin ja vaihteistoon, vaikkakin vaihteistoon oli huoltokirjan mukaan vaihdettu öljyt, niin ei näistä ikänä tiedä. Eniten epäilyyn vaikutti vaihteiston tahmea toimiminen, valutin öljyt pois väri oli ruskeaa ja tuoksui omituiselta.
Eli jotain perus kuraa oli laitettu vaihteistoon, laitoin Hondan MTF-3 öljyt lootaan ja toiminta parani huomattavasti. :)

Mittariston taustavalot tuli vaihdettua, yksi ainakin oli rikki polttoaine ja lämpömittarin takaa ja pari polttimoa oli tummunut. Vaihdoin sitten kaikki ja pidin hanskoja kädessä, ettei polttimoihin tule rasvaa yms. käsistä, yllättävän lujassa nuo polttimot kannoissaan. :)

Image

Image

Image

Image

Sitten aloitin noiden hifien perkaamista. :lol:
Radion ääni oli todella lattea/sumea, niin otin ovipahvin auki, kun ei ollut mitään hajua millaisia virityksiä sieltä löytyy.
No tuollaista pamppua tulee peräkontista asti oveen ja sielä jakosuotimelle, minkä joku oli sitten ohittanut, eli ei ollut enää käytössä. Pitäisi purkaa nuo piuhat pois, pitäis lailla kieltää hifi hommat tälläiseen type r:ään. :roll:
Ensin Honda tekee järkyttävän työn, että saisi auton kevyeksi ja sitte joku tero asentaa hifiä kymmeniä kiloja :facepalm: :lol:
No eipä siinä muutaku purkaa pois. Jotain positiivistäkin onneksi löytyi. Radion taakse oli hommattu suora muutos piuha hondan radion liittimeen, eli sielä alkuperäiset piuhat ovat koskemattomia. :)

Image

Image
Last edited by Tuopponen on 11. Mar 2019 07:27, edited 1 time in total.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

AleksiKoppine
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 271
Joined: 04. May 2015 07:57
Location: Kajaani / Kuusamo
Contact:

Re: EP3 Type R -04

Post by AleksiKoppine » 18. Oct 2018 17:17

Tuopponen wrote:
18. Oct 2018 06:51
Jotain positiivistäkin onneksi löytyi. Radion taakse oli hommattu suora muutos piuha hondan radion liittimeen, eli sielä alkuperäiset piuhat ovat koskemattomia.
Suoranainen ihme :o

Itellä teki mieli itkeä kun SiRin muuten räpeltämön kokonaisuus oli kruunattu hienolla soitin asennuksella:

Auton johtosarja poikki -> Alpinen johtosarja poikki -> Sähköteipillä yhteen.
Honda Prelude 2.2 VTEC BB8 JDM SiR 4WS -98
Honda Prelude 2.0i16 BA4 4WS (B20A7) -88 (Silmäterä)
Instagram: @AleksiKoppine

http://iusedtodriveaprelude.blogspot.fi/

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: EP3 Type R -04

Post by Tuopponen » 18. Oct 2018 21:34

AleksiKoppine wrote:
18. Oct 2018 17:17
Suoranainen ihme :o

Itellä teki mieli itkeä kun SiRin muuten räpeltämön kokonaisuus oli kruunattu hienolla soitin asennuksella:

Auton johtosarja poikki -> Alpinen johtosarja poikki -> Sähköteipillä yhteen.
Joo noita virityksiä tehdään kyllä tosi paljon. :roll:
Ja kauhea työmää korjata sitten niitä lyhkäisiä poikkaistuja piuhoja. :lol:
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

Kasvain
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 26
Joined: 25. Dec 2016 19:55

Re: EP3 Type R -04

Post by Kasvain » 10. Dec 2018 11:15

Yllättävän siistikuntoisen näköinen :thumbsup:
Mulla myös joidenkin noppajätkien toimesta kaikennäköstä kaapelia vedetty, reikiä porattu sinne tänne ja muoveja sekä klipsejä rikottu myöskin sieltä täältä asennusten lomassa. Lämmönsäädinpanelin vaijerikin paskottu 2DIN mankka sullomalla väkisin pohjaan. Ihme, etten löytänyt äänieristemattoa neliösenttimetriäkään.
Puhumattakaan siitä amiskuusien hajusta.
Kyllä se OEM usein on vaan parasta.

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: EP3 Type R -04

Post by Tuopponen » 12. Dec 2018 22:11

Kasvain wrote:
10. Dec 2018 11:15
Yllättävän siistikuntoisen näköinen :thumbsup:
Mulla myös joidenkin noppajätkien toimesta kaikennäköstä kaapelia vedetty, reikiä porattu sinne tänne ja muoveja sekä klipsejä rikottu myöskin sieltä täältä asennusten lomassa. Lämmönsäädinpanelin vaijerikin paskottu 2DIN mankka sullomalla väkisin pohjaan. Ihme, etten löytänyt äänieristemattoa neliösenttimetriäkään.
Puhumattakaan siitä amiskuusien hajusta.
Kyllä se OEM usein on vaan parasta.
Joo täytyy hiljalleen käydä läpi ja poistaa pahimpia virityksiä mitä vastaan tulee. :lol:
Tällä hetkellä tuntuu, ettei ole kauheasti tälle aikaa, mutta hiljaa hyvä tulee. Vähän jotain kuitenkin...
Ennen pahimpia talvikelejä otin ja putsasin alustaa ja massailin Dinitrolin massalla ja kotelosuojalla arimpia koteloita, mitä pääsi suojaamaan.
Ei vieläkään löytynyt mitään kummoista mätävikaa. :) Etuloksujen taakse kurkkasin ja siistiltä vaikutti.

Image

Image

Ja tietenkin pesin auton muutoinkin huolella raudan ja pienpoistajan kera ja vahasin Colliniten 476s vahalla, niin sietää ajella talvella. 8-)
Image

Image

Noh siinä kun sisustaa oon purkanu noita piuhoja peratessa, niin pesin takapenkit tekstiilipesurilla. Saman teen talven jälkeen etupenkeille niin sais vähän vielä ryhtiä sisustaan, jos olis vaikka toinen siisti ajossa, niin ehtii penkit kuivahtaa. :)
Image

Mitäs vielä... Hommasin Hondalta alkuperäiset iridiumi tulpat noiden Boschilaisten tilalle. :lol:
Image
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: EP3 Type R -04

Post by Tuopponen » 11. Mar 2019 07:45

Tällekkin jotain ehtinyt onneksi tekemään, tälläviikolla pitäisi mennä näyttämään katsurille.
Päästöt kävin jo ottamassa Kauhajoen Käyttöautolla, ilman kikkailuja ekalla yrityksellä läpi, hyvä niin.

Tulpatkin vaihdoin, ei vaikuttanut röpötykseen...

Aiemmin vaihdoin autoon uuden Hondan termarin, kun meinas olla kylmä ajellessa. :D Ja samalla vaihdoin autoon uuden defan lohkolämppärin vastuksen, kun sekin oli jo ajansaatossa kyrvähtänyt. :cry:

Image

Vihdoin viimeisetkin juppipiuhat sain kiskottua autosta pois (6 kiloa piuhaa). Varmasti ollu kylän kovin poppi mobiili!

Image

Ja sitten kun myyn auton eteenpäin, niin joku kuitenkin ensitöikseen asentaa juppipiuhat tänne. :lol:

Muuten auto toiminut talven yli moitteitta.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 141
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: EP3 Type R -04

Post by Tuopponen » 23. Apr 2019 09:55

Kesä tuli!
Löysin kunnostettavat alkuperäiset vanteet tähän, ostin kuvien perusteella ja kunto olikin yllättävän kauhea. :cry:
Eli pohjatyöt oli tehty jollain porakoneella/rälläkällä ja maalattu mattamustiksi. No siinähän oli sitten odotettua isompi työmää hioa nämä maalausvalmiiksi. Väriksi etsin summissa himpun verran alkuperäisiä tummemman sävyn, koska auto hopea niin sai sillä vähän kontrastia biiliin.
Keskiöihin pitäisi teetättää tai koittaa maalata vielä punaiset H-logot...

Image

Image

Image

Sitten repäisin tuollaisen "Mugen" lätkän irti tuosta lokeron kannesta, onneksi oli heikkoa kakspuoli teippiä. :lol:

Image

Image

Sitten vaihdoin vanhan heikon akun 45 ah -> 60 ah vähän käytettyyn. Tämähän vaikutti jopa ohjaukseen, suoralla tiellä pienen ohjausliikkeen tekeminen keventyi huomattavasti eikä ollut enää niin nytkähtelevä/kankea. Maadoitus puoltakin voisi vielä parannella, koska näytti olevan jonkin verran hapettumia. Akun kengät hioin ja putsasin myös samalla kun akun vaihdoin.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests