Masan CRX Si ED9

Omien autoprojektien esittely.
User avatar
Masa808
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 138
Joined: 02. Feb 2015 22:31

Re: CRX ED9

Post by Masa808 » 25. Mar 2015 22:53

Tänään ehdin maalailemaan venakopan uusiksi. Alkuperinen musta oli aikojen saatossa hapertunut osittain pois ja koppa hapettunut samalla tavalla kuin lohko ja imusarjakin. Aiemmin venakopasta oli jo poistettu maalit maalinpoistoaineella ja pesty pesukoneessa.

Teräsharjalla hapettumien poisto
Image

Teippaus
Image

Ensimmäinen kerros VHT:ta menossa. Kerroksia tuli yhteensä 5.
Image

Solarium 8-)
Image

Kuumennuksen ja teippien poiston jälkeen, vielä hionta...
Image

Finished product
Image

Melkolailla tehdastekoisen näköinen tuli. Huomenna sitten jumppaamaan alakertaa kasaan...

User avatar
mCoupe
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 676
Joined: 01. Feb 2013 09:15
Location: Kuusamo

Re: CRX ED9

Post by mCoupe » 25. Mar 2015 23:53

Nättiä jälkeä 8-) Sama käsittely pitäis itsekin tehdä venakopalle kunhan sais aikaseksi. Miten pitkään tuota pitää lämmittää?
Life's too short to drive boring cars.
Mazda 6 MPS
IG: juhoq_

User avatar
Masa808
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 138
Joined: 02. Feb 2015 22:31

Re: CRX ED9

Post by Masa808 » 26. Mar 2015 12:46

mCoupe wrote:Nättiä jälkeä 8-) Sama käsittely pitäis itsekin tehdä venakopalle kunhan sais aikaseksi. Miten pitkään tuota pitää lämmittää?
Ohjeissa oli että noin 100*C asteisessa uunissa 2 tuntia. Itse pidin tossa infran alla noin 30-45min.

User avatar
Masa808
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 138
Joined: 02. Feb 2015 22:31

Re: CRX ED9

Post by Masa808 » 03. Apr 2015 23:09

Tämän illan aikaansaannoksia

Image

Image

Image

Koitin etsiä tietoa noista kannenpulteista että ovatko venyvää mallia. Auton mukana tulleessa saksankielisessä opuksessa on D15 ja B16 tekniikat mutta ei juuri tätä D16Z5 tekniikkaa. Sielläkään ei ollut mitään mainintaa esim. pulttien venymän mittauksesta tms., ainoastaan kiristysmomentit. Googlekaan ei pahemmin auttanut...
Kenelläkään tietoa tarvitseeko nuo vakiopultit uusia?

Huomenna mahdollisesti Käyttöautosta metsästämään kannen ohjuritappia ja öljysihdin tiivistettä...

User avatar
Masa808
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 138
Joined: 02. Feb 2015 22:31

Re: CRX ED9

Post by Masa808 » 13. Apr 2015 23:33

Päivitystä tännekkin. Öljysihdin tiiviste ei oo vieläkään saapunut marmoritiskille eli alakerta sihtiä ja pohjaa vaille kasassa.
Kansi saatiin paikoilleen, vanhoilla pulteilla meni koska todettiin että ei ole venymiä tms. Kunnon puhdistus ja öljyäminen kierteisiin.

Image

Ja oli vielä pakko koittaa kopan kanssa miltä paketti näyttää 8-)

Image

Samalla tuli fiksailtua pakosarja siistimmäksi. Ruostetta siellä täällä irvokkaan näköisesti. Teräsharjalla läpikäynti ja mattamustalla kuumakestolla näkyviin jäävät paikat maaliin. Samalla kiepautin lämpöeristenauhaa koska tuohon pakosarjaan ei ole mitään muuta lämpösuojaa ja muutekin tulee samalla siistimpi ilme putkelle.

Image

Image

Vesiletkut tilailtu viikko sitten, vielä kytkinpaketti napauttaa tulemaan. Huomenna mahdollisesti sitten kasailla yläkerta valmiiksi...

User avatar
Masa808
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 138
Joined: 02. Feb 2015 22:31

Re: CRX ED9

Post by Masa808 » 17. Apr 2015 19:48

Taas oli postipäivä

Image

Toissailtana piti alkaa nokkia asettelemaan, ongelmaksi muodostui ajoituksen säätäminen oikein koska kampiakselin päässä olevan hihnapyörän kiila oli tietysti hukkunut. Käyttöautoon seuraavana päivänä hakemaan kiilaa mutta ei siellä näihin klassikoihin oo mitään hyllyssä. Kaikki Ruotsissa tai Belgiassa. Onneksi varaosaohjelma osasi kertoa että ko. osaa löytyisi mahdollisesti Joensuusta ja Jyväskylästä Rinta-Joupilta. Soitto Joupille ja sieltä se osa tulikin seuraavaksi päiväksi tänne Tampereelle! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Joskus hommat on pienestä kiinni ja itse pyrin välttämään patenttiratkaisuja :D

Image

Printterikin lauloi hetken. Reilu 90 sivua tiukkaa dataa moottorista, joskin osa sohc-koneesta. Loput 600 sivua jätin PDF:ksi koneelle.

Image

Viikonlopun aikana tarkoitus saada kone nippuun....

User avatar
Masa808
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 138
Joined: 02. Feb 2015 22:31

Re: CRX ED9

Post by Masa808 » 19. Apr 2015 21:40

Jakopää kasattu ja venttiilit säädetty. Kohtuu pitkälle pääsi muutamassa tunnissa viikonlopun aikana. Imusarjakin löysi jo paikkansa. Seuraavaksi pitää vielä kaasuläppä puhdistella vesiletkuja odotellessa.

Image

Kommentit on tervetulleita ja ideoita saa heittää... 8-)

User avatar
Masa808
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 138
Joined: 02. Feb 2015 22:31

Re: CRX ED9

Post by Masa808 » 26. Apr 2015 22:37

Taas on rukoiltu ja hinkattu. Vesiletkut ei ennättäny tullista kotio viikonlopuksi. Muuten kone onkin jo siinä mallissa että saisi nostaa keulille. Uusi akkukin tuli hankittua "heräteostoksena". Tarkoitus päivittää myöhemmin isommalla kapasiteetilla varustettuun (optima tms.) kun siirrän akun konttiin. Muutama kuva vielä tähän lopuksi, vaikka tuntuu että täällä on jo sata ja tuhat samanlaista kuvaa:

Image

Image

Image

User avatar
Masa808
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 138
Joined: 02. Feb 2015 22:31

Re: CRX ED9

Post by Masa808 » 11. May 2015 01:43

Viikonloppuna hommat eteni kohtuullisen hyvin. Kone saatiin laskettua keulille. Pientä takapakkia tuli yhden vetoakselin kannakelaipan kanssa joka oli väärällä puolella kun kone laskettiin paikoilleen. Tukivartta hellittämällä ja vääntämällä laippa saatiin kääntymään rungon alta koneen puolelle mutta samalla kävi "pikku juttu" ja vetoakseli irtosi laatikon päästä. Tuli sitten lisähommina vaihdettua uudet öljyt laatikkoonkin.

Image

Image

Pakokaasujen höyryjenkierrätys-pönttö sai kyytiä ja paluun takaisin luontoon. :lol:

Image

Image

Jäähylle sai tehdä hieman lisää tilaa tuonne etupalkkiin. Noin tunti rälläkkää, lekaa ja sovittelua ja sinne se lopulta sopi. Melkein bolt-on.

Image

Ekat öljyt koneessa. Öljyn tulo yläkertaan varmistettiin pyörittämällä konetta startilla muutaman kerran ilman venakoppaa ja sytytystä. Tarkoitus oli käytellä kone noilla öljyillä lämpimäksi ja hakea ennakko kohdilleen mutta startatessa alkoi kuulua vähintäänkin mielenkiintoinen hakkaaminen. Lauantai-sunnuntai yönä kello 5:00 lyötiin hanskat tiskiin ja päätettiin jatkaa sunnuntain puolella.
Seuraavaksi tarkistettiin vielä venttiilien välykset uudelleen ja kaikki ok. Uusi käynnistys ja sama nakutus jatkui. Epäilykset alakerran mahdollisesta väljästä paikasta heräsi tässä kohtaa. Kiertokankien kiinnitys testattiin suurpiirteisesti mäntiä painamalla YKK:n jälkeen ja todettiin että ne on kunnossa. Runkolaakerit tässä kohtaa suuri kysymysmerkki... Stetoskooppi esille ja kuuntelemaan. Naputtava ääni selvästi kytkimeltä. Ei mennyt kuin strömssöössä.
Jospa ensiviikolla hommat jatkuisi kytkimen irroituksella...

User avatar
Masa808
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 138
Joined: 02. Feb 2015 22:31

Re: CRX ED9

Post by Masa808 » 12. May 2015 00:43

Pikku setbäkit. Laatikko pudotettu. Kuvat kertoo:

Image

Image

Image

Image

Image

Eli paineasetelman niitit (3kpl) hakanneet kiinni laatikossa olevaan "mutterin" päähän. Tästä johtui toi armoton kolkotus. Muuten kaikki onneksi ehjää. Oishan tuossa voinu jotain hajotakkin, kerrankin ei ollu "mun tuuria".
Vanhan paineasetelman vahvuus vauhtipyörän pinnasta mitattuna 23mm ja exedyn 28mm. Pikainen googletus exedyn osanumerolla kertoo sen että ei oo yhteen sopiva tämän D16Z5 tekniikan kanssa. AKR Performancen sivusto kuitenkin tarjos tätä kytkintä ainoana vaihtoehtona, muissa kytkinpaketeissa kytkimen halkaisija liian pieni ja boorin hammasluku väärä.
Jos vielä jaksais painaa tän ehtoon aikana s-postia hollantiin ja katsoa miten asiakaspalvelu ja tää piku probleema hoidetaan...

User avatar
Masa808
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 138
Joined: 02. Feb 2015 22:31

Re: CRX ED9

Post by Masa808 » 15. May 2015 22:45

Kytkin-onglema syvenee entisestään. Summasummarum:
- Olen saanut väärän kytkinpaketin (EX-HCK2026)
--> Tilasin alunperin toisen kytkinpaketin (EX-HCK2025) joka näkyy tällä numerolla tilauskuitilla ja AKR:n nettisivuilla
--> S-posti keskusteluiden jälkeen on selvinnyt että ainoa ero tämän väärän ja oikean kytkin paketin välillä on painelaakeri
--> Vanha painelaakeri kuitenkin samanlainen kuin tässä väärässä sarjassa
--> Oikean ja väärän kytkinpaketin paineasetelmat ovat siis samat

Alkaa mennä hermo. :x Exedyn sivut ja kataloogit plärätty läpi, ajoneuvohaulla ehdottaa tuota 2025 sarjaa. Siinä kuitenkin eri painelaakeri.... Onkohan exedyllä maahantuojaa? Koivunen OY? Vanhasta asetelmasta vaikea sanoa koska siinä ei ole sarjanumerointia... Ei kuitenkaan uskaltaisi lähteä tuosta asetelmasta niitä niittejä viilaamaan että mahtuisi pyörimään koskematta laatikon kuoreen.

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: CRX ED9

Post by Mystic » 18. May 2015 18:43

^ Koivuselta kannattee kysyä; Mamasanillakin saattaa pojat saada vähän vihiä asiaan, notta missä mennään. Melkoinen shöw näyttää kehkeytyvän. :roll: Oliko ne AKR:n puolella sitten sitä mieltä, että eivät takaisin kytkintä ala ottamaan kun virheestä huolimatta "pitäisi" olla oikea?
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

User avatar
Masa808
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 138
Joined: 02. Feb 2015 22:31

Re: CRX ED9

Post by Masa808 » 18. May 2015 20:26

Mystic wrote:^ Koivuselta kannattee kysyä; Mamasanillakin saattaa pojat saada vähän vihiä asiaan, notta missä mennään. Melkoinen shöw näyttää kehkeytyvän. :roll: Oliko ne AKR:n puolella sitten sitä mieltä, että eivät takaisin kytkintä ala ottamaan kun virheestä huolimatta "pitäisi" olla oikea?
AKR:n myyjä vastaillu s-posteihin yllättävän hyvin. Sanoi tarkistavansa seuraavan kuorman kun noita kytkimiä tulee että oisko kyseessä jonkin sortin valmistusvirhe. Tiedä sitten, kaikki mahdolliset asennusvirheet ja laatikon tai vauhtipyörän vaihdon mahdollisuudet käyty läpi ja todettu että toi paineasetelman kiinni ottaminen johtuu täysin noista korkeammista niiteistä.
Koko kesää tässä ei oo aikaa odotella kytkintä, pakko melkein koneistaa tuosta ja laatikosta hieman pois. Viikonloppuna pitäisi ajella Kemoralle.

Sitten ne pakolliset kuvat ettei mee ihan höpinäksi :D
Etuvilkut päivittyi oransseihin. Omaan silmään passaa paremmin kuin nuo haperot "kirkkaat".

Image

Nardin sain paikoilleen pienen keskiön sorvailun jälkeen.

Image

Hitto, kohta ois tosiaan kesä ja alle 500km ajetut talvirenkaat alla. Tilipäiväkin koittaa (lopulta) pian ja honda pitäis saada vattalleen. Väljät etuylätukivarret pitäisi päivittää säädettäviin. D2 coilovereita oon katsonut ja jos en väärin muista niin passwordjdm:n sivuilta bongasin erikseen "super low"-alustan. Pariin firmaan ottanut yhteyttä sen sarjan tiimoilta vaan kukaan ei oo tunnustanu että sitä sais heidän kautta. TA Technixit tms. halpikset ei oo vaihtoehtoja. Alustaehdotuksia?

Insa
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 62
Joined: 26. Jan 2014 18:14

Re: CRX ED9

Post by Insa » 23. May 2015 07:57

BC racing extreme droppi.

User avatar
Masa808
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 138
Joined: 02. Feb 2015 22:31

Re: CRX ED9

Post by Masa808 » 23. May 2015 21:23

Pata saatiin keskiviikkona käyntiin. Kytkimen paineasetelmasta "viilattiin" hieman pois, samoin laatikon päästä ja nyt ei enää hakkaa kiinni. Kohta 500km sisäänajoa tehty. Jokin imusarjan alla oleva pikkuletku hikoilee jäähdytinnestettä ja kampiakselin takastefa vuotaa. En jaksa nyt hetkeen laatikkoa irroittaa, syksyn hommia sitten kun aletaan jatkojalostaa konehuonetta... Muuten auto pelannut hyvin. Tuosta odysseyn akusta pitää päästä eroon, tyhjeni perjantaina työpäivän aikana kun soittimessa oli herätevirta päällä. Jospa tuolla tilipäivään asti pärjää. :lol:

Vielä pari kuvaa:

Image

Image

Image

Onhan tuo aika traktori. :facepalm:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 90 guests