Masan CRX Si ED9
Re: CRX ED9
Tänään ehdin maalailemaan venakopan uusiksi. Alkuperinen musta oli aikojen saatossa hapertunut osittain pois ja koppa hapettunut samalla tavalla kuin lohko ja imusarjakin. Aiemmin venakopasta oli jo poistettu maalit maalinpoistoaineella ja pesty pesukoneessa.
Teräsharjalla hapettumien poisto
Teippaus
Ensimmäinen kerros VHT:ta menossa. Kerroksia tuli yhteensä 5.
Solarium
Kuumennuksen ja teippien poiston jälkeen, vielä hionta...
Finished product
Melkolailla tehdastekoisen näköinen tuli. Huomenna sitten jumppaamaan alakertaa kasaan...
Teräsharjalla hapettumien poisto
Teippaus
Ensimmäinen kerros VHT:ta menossa. Kerroksia tuli yhteensä 5.
Solarium
Kuumennuksen ja teippien poiston jälkeen, vielä hionta...
Finished product
Melkolailla tehdastekoisen näköinen tuli. Huomenna sitten jumppaamaan alakertaa kasaan...
Re: CRX ED9
Nättiä jälkeä Sama käsittely pitäis itsekin tehdä venakopalle kunhan sais aikaseksi. Miten pitkään tuota pitää lämmittää?
Life's too short to drive boring cars.
Mazda 6 MPS
IG: juhoq_
Mazda 6 MPS
IG: juhoq_
Re: CRX ED9
Ohjeissa oli että noin 100*C asteisessa uunissa 2 tuntia. Itse pidin tossa infran alla noin 30-45min.mCoupe wrote:Nättiä jälkeä Sama käsittely pitäis itsekin tehdä venakopalle kunhan sais aikaseksi. Miten pitkään tuota pitää lämmittää?
Re: CRX ED9
Tämän illan aikaansaannoksia
Koitin etsiä tietoa noista kannenpulteista että ovatko venyvää mallia. Auton mukana tulleessa saksankielisessä opuksessa on D15 ja B16 tekniikat mutta ei juuri tätä D16Z5 tekniikkaa. Sielläkään ei ollut mitään mainintaa esim. pulttien venymän mittauksesta tms., ainoastaan kiristysmomentit. Googlekaan ei pahemmin auttanut...
Kenelläkään tietoa tarvitseeko nuo vakiopultit uusia?
Huomenna mahdollisesti Käyttöautosta metsästämään kannen ohjuritappia ja öljysihdin tiivistettä...
Koitin etsiä tietoa noista kannenpulteista että ovatko venyvää mallia. Auton mukana tulleessa saksankielisessä opuksessa on D15 ja B16 tekniikat mutta ei juuri tätä D16Z5 tekniikkaa. Sielläkään ei ollut mitään mainintaa esim. pulttien venymän mittauksesta tms., ainoastaan kiristysmomentit. Googlekaan ei pahemmin auttanut...
Kenelläkään tietoa tarvitseeko nuo vakiopultit uusia?
Huomenna mahdollisesti Käyttöautosta metsästämään kannen ohjuritappia ja öljysihdin tiivistettä...
Re: CRX ED9
Päivitystä tännekkin. Öljysihdin tiiviste ei oo vieläkään saapunut marmoritiskille eli alakerta sihtiä ja pohjaa vaille kasassa.
Kansi saatiin paikoilleen, vanhoilla pulteilla meni koska todettiin että ei ole venymiä tms. Kunnon puhdistus ja öljyäminen kierteisiin.
Ja oli vielä pakko koittaa kopan kanssa miltä paketti näyttää
Samalla tuli fiksailtua pakosarja siistimmäksi. Ruostetta siellä täällä irvokkaan näköisesti. Teräsharjalla läpikäynti ja mattamustalla kuumakestolla näkyviin jäävät paikat maaliin. Samalla kiepautin lämpöeristenauhaa koska tuohon pakosarjaan ei ole mitään muuta lämpösuojaa ja muutekin tulee samalla siistimpi ilme putkelle.
Vesiletkut tilailtu viikko sitten, vielä kytkinpaketti napauttaa tulemaan. Huomenna mahdollisesti sitten kasailla yläkerta valmiiksi...
Kansi saatiin paikoilleen, vanhoilla pulteilla meni koska todettiin että ei ole venymiä tms. Kunnon puhdistus ja öljyäminen kierteisiin.
Ja oli vielä pakko koittaa kopan kanssa miltä paketti näyttää
Samalla tuli fiksailtua pakosarja siistimmäksi. Ruostetta siellä täällä irvokkaan näköisesti. Teräsharjalla läpikäynti ja mattamustalla kuumakestolla näkyviin jäävät paikat maaliin. Samalla kiepautin lämpöeristenauhaa koska tuohon pakosarjaan ei ole mitään muuta lämpösuojaa ja muutekin tulee samalla siistimpi ilme putkelle.
Vesiletkut tilailtu viikko sitten, vielä kytkinpaketti napauttaa tulemaan. Huomenna mahdollisesti sitten kasailla yläkerta valmiiksi...
Re: CRX ED9
Taas oli postipäivä
Toissailtana piti alkaa nokkia asettelemaan, ongelmaksi muodostui ajoituksen säätäminen oikein koska kampiakselin päässä olevan hihnapyörän kiila oli tietysti hukkunut. Käyttöautoon seuraavana päivänä hakemaan kiilaa mutta ei siellä näihin klassikoihin oo mitään hyllyssä. Kaikki Ruotsissa tai Belgiassa. Onneksi varaosaohjelma osasi kertoa että ko. osaa löytyisi mahdollisesti Joensuusta ja Jyväskylästä Rinta-Joupilta. Soitto Joupille ja sieltä se osa tulikin seuraavaksi päiväksi tänne Tampereelle!
Joskus hommat on pienestä kiinni ja itse pyrin välttämään patenttiratkaisuja
Printterikin lauloi hetken. Reilu 90 sivua tiukkaa dataa moottorista, joskin osa sohc-koneesta. Loput 600 sivua jätin PDF:ksi koneelle.
Viikonlopun aikana tarkoitus saada kone nippuun....
Toissailtana piti alkaa nokkia asettelemaan, ongelmaksi muodostui ajoituksen säätäminen oikein koska kampiakselin päässä olevan hihnapyörän kiila oli tietysti hukkunut. Käyttöautoon seuraavana päivänä hakemaan kiilaa mutta ei siellä näihin klassikoihin oo mitään hyllyssä. Kaikki Ruotsissa tai Belgiassa. Onneksi varaosaohjelma osasi kertoa että ko. osaa löytyisi mahdollisesti Joensuusta ja Jyväskylästä Rinta-Joupilta. Soitto Joupille ja sieltä se osa tulikin seuraavaksi päiväksi tänne Tampereelle!
Joskus hommat on pienestä kiinni ja itse pyrin välttämään patenttiratkaisuja
Printterikin lauloi hetken. Reilu 90 sivua tiukkaa dataa moottorista, joskin osa sohc-koneesta. Loput 600 sivua jätin PDF:ksi koneelle.
Viikonlopun aikana tarkoitus saada kone nippuun....
Re: CRX ED9
Jakopää kasattu ja venttiilit säädetty. Kohtuu pitkälle pääsi muutamassa tunnissa viikonlopun aikana. Imusarjakin löysi jo paikkansa. Seuraavaksi pitää vielä kaasuläppä puhdistella vesiletkuja odotellessa.
Kommentit on tervetulleita ja ideoita saa heittää...
Kommentit on tervetulleita ja ideoita saa heittää...
Re: CRX ED9
Taas on rukoiltu ja hinkattu. Vesiletkut ei ennättäny tullista kotio viikonlopuksi. Muuten kone onkin jo siinä mallissa että saisi nostaa keulille. Uusi akkukin tuli hankittua "heräteostoksena". Tarkoitus päivittää myöhemmin isommalla kapasiteetilla varustettuun (optima tms.) kun siirrän akun konttiin. Muutama kuva vielä tähän lopuksi, vaikka tuntuu että täällä on jo sata ja tuhat samanlaista kuvaa:
Re: CRX ED9
Viikonloppuna hommat eteni kohtuullisen hyvin. Kone saatiin laskettua keulille. Pientä takapakkia tuli yhden vetoakselin kannakelaipan kanssa joka oli väärällä puolella kun kone laskettiin paikoilleen. Tukivartta hellittämällä ja vääntämällä laippa saatiin kääntymään rungon alta koneen puolelle mutta samalla kävi "pikku juttu" ja vetoakseli irtosi laatikon päästä. Tuli sitten lisähommina vaihdettua uudet öljyt laatikkoonkin.
Pakokaasujen höyryjenkierrätys-pönttö sai kyytiä ja paluun takaisin luontoon.
Jäähylle sai tehdä hieman lisää tilaa tuonne etupalkkiin. Noin tunti rälläkkää, lekaa ja sovittelua ja sinne se lopulta sopi. Melkein bolt-on.
Ekat öljyt koneessa. Öljyn tulo yläkertaan varmistettiin pyörittämällä konetta startilla muutaman kerran ilman venakoppaa ja sytytystä. Tarkoitus oli käytellä kone noilla öljyillä lämpimäksi ja hakea ennakko kohdilleen mutta startatessa alkoi kuulua vähintäänkin mielenkiintoinen hakkaaminen. Lauantai-sunnuntai yönä kello 5:00 lyötiin hanskat tiskiin ja päätettiin jatkaa sunnuntain puolella.
Seuraavaksi tarkistettiin vielä venttiilien välykset uudelleen ja kaikki ok. Uusi käynnistys ja sama nakutus jatkui. Epäilykset alakerran mahdollisesta väljästä paikasta heräsi tässä kohtaa. Kiertokankien kiinnitys testattiin suurpiirteisesti mäntiä painamalla YKK:n jälkeen ja todettiin että ne on kunnossa. Runkolaakerit tässä kohtaa suuri kysymysmerkki... Stetoskooppi esille ja kuuntelemaan. Naputtava ääni selvästi kytkimeltä. Ei mennyt kuin strömssöössä.
Jospa ensiviikolla hommat jatkuisi kytkimen irroituksella...
Pakokaasujen höyryjenkierrätys-pönttö sai kyytiä ja paluun takaisin luontoon.
Jäähylle sai tehdä hieman lisää tilaa tuonne etupalkkiin. Noin tunti rälläkkää, lekaa ja sovittelua ja sinne se lopulta sopi. Melkein bolt-on.
Ekat öljyt koneessa. Öljyn tulo yläkertaan varmistettiin pyörittämällä konetta startilla muutaman kerran ilman venakoppaa ja sytytystä. Tarkoitus oli käytellä kone noilla öljyillä lämpimäksi ja hakea ennakko kohdilleen mutta startatessa alkoi kuulua vähintäänkin mielenkiintoinen hakkaaminen. Lauantai-sunnuntai yönä kello 5:00 lyötiin hanskat tiskiin ja päätettiin jatkaa sunnuntain puolella.
Seuraavaksi tarkistettiin vielä venttiilien välykset uudelleen ja kaikki ok. Uusi käynnistys ja sama nakutus jatkui. Epäilykset alakerran mahdollisesta väljästä paikasta heräsi tässä kohtaa. Kiertokankien kiinnitys testattiin suurpiirteisesti mäntiä painamalla YKK:n jälkeen ja todettiin että ne on kunnossa. Runkolaakerit tässä kohtaa suuri kysymysmerkki... Stetoskooppi esille ja kuuntelemaan. Naputtava ääni selvästi kytkimeltä. Ei mennyt kuin strömssöössä.
Jospa ensiviikolla hommat jatkuisi kytkimen irroituksella...
Re: CRX ED9
Pikku setbäkit. Laatikko pudotettu. Kuvat kertoo:
Eli paineasetelman niitit (3kpl) hakanneet kiinni laatikossa olevaan "mutterin" päähän. Tästä johtui toi armoton kolkotus. Muuten kaikki onneksi ehjää. Oishan tuossa voinu jotain hajotakkin, kerrankin ei ollu "mun tuuria".
Vanhan paineasetelman vahvuus vauhtipyörän pinnasta mitattuna 23mm ja exedyn 28mm. Pikainen googletus exedyn osanumerolla kertoo sen että ei oo yhteen sopiva tämän D16Z5 tekniikan kanssa. AKR Performancen sivusto kuitenkin tarjos tätä kytkintä ainoana vaihtoehtona, muissa kytkinpaketeissa kytkimen halkaisija liian pieni ja boorin hammasluku väärä.
Jos vielä jaksais painaa tän ehtoon aikana s-postia hollantiin ja katsoa miten asiakaspalvelu ja tää piku probleema hoidetaan...
Eli paineasetelman niitit (3kpl) hakanneet kiinni laatikossa olevaan "mutterin" päähän. Tästä johtui toi armoton kolkotus. Muuten kaikki onneksi ehjää. Oishan tuossa voinu jotain hajotakkin, kerrankin ei ollu "mun tuuria".
Vanhan paineasetelman vahvuus vauhtipyörän pinnasta mitattuna 23mm ja exedyn 28mm. Pikainen googletus exedyn osanumerolla kertoo sen että ei oo yhteen sopiva tämän D16Z5 tekniikan kanssa. AKR Performancen sivusto kuitenkin tarjos tätä kytkintä ainoana vaihtoehtona, muissa kytkinpaketeissa kytkimen halkaisija liian pieni ja boorin hammasluku väärä.
Jos vielä jaksais painaa tän ehtoon aikana s-postia hollantiin ja katsoa miten asiakaspalvelu ja tää piku probleema hoidetaan...
Re: CRX ED9
Kytkin-onglema syvenee entisestään. Summasummarum:
- Olen saanut väärän kytkinpaketin (EX-HCK2026)
--> Tilasin alunperin toisen kytkinpaketin (EX-HCK2025) joka näkyy tällä numerolla tilauskuitilla ja AKR:n nettisivuilla
--> S-posti keskusteluiden jälkeen on selvinnyt että ainoa ero tämän väärän ja oikean kytkin paketin välillä on painelaakeri
--> Vanha painelaakeri kuitenkin samanlainen kuin tässä väärässä sarjassa
--> Oikean ja väärän kytkinpaketin paineasetelmat ovat siis samat
Alkaa mennä hermo. Exedyn sivut ja kataloogit plärätty läpi, ajoneuvohaulla ehdottaa tuota 2025 sarjaa. Siinä kuitenkin eri painelaakeri.... Onkohan exedyllä maahantuojaa? Koivunen OY? Vanhasta asetelmasta vaikea sanoa koska siinä ei ole sarjanumerointia... Ei kuitenkaan uskaltaisi lähteä tuosta asetelmasta niitä niittejä viilaamaan että mahtuisi pyörimään koskematta laatikon kuoreen.
- Olen saanut väärän kytkinpaketin (EX-HCK2026)
--> Tilasin alunperin toisen kytkinpaketin (EX-HCK2025) joka näkyy tällä numerolla tilauskuitilla ja AKR:n nettisivuilla
--> S-posti keskusteluiden jälkeen on selvinnyt että ainoa ero tämän väärän ja oikean kytkin paketin välillä on painelaakeri
--> Vanha painelaakeri kuitenkin samanlainen kuin tässä väärässä sarjassa
--> Oikean ja väärän kytkinpaketin paineasetelmat ovat siis samat
Alkaa mennä hermo. Exedyn sivut ja kataloogit plärätty läpi, ajoneuvohaulla ehdottaa tuota 2025 sarjaa. Siinä kuitenkin eri painelaakeri.... Onkohan exedyllä maahantuojaa? Koivunen OY? Vanhasta asetelmasta vaikea sanoa koska siinä ei ole sarjanumerointia... Ei kuitenkaan uskaltaisi lähteä tuosta asetelmasta niitä niittejä viilaamaan että mahtuisi pyörimään koskematta laatikon kuoreen.
Re: CRX ED9
^ Koivuselta kannattee kysyä; Mamasanillakin saattaa pojat saada vähän vihiä asiaan, notta missä mennään. Melkoinen shöw näyttää kehkeytyvän. Oliko ne AKR:n puolella sitten sitä mieltä, että eivät takaisin kytkintä ala ottamaan kun virheestä huolimatta "pitäisi" olla oikea?
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: CRX ED9
AKR:n myyjä vastaillu s-posteihin yllättävän hyvin. Sanoi tarkistavansa seuraavan kuorman kun noita kytkimiä tulee että oisko kyseessä jonkin sortin valmistusvirhe. Tiedä sitten, kaikki mahdolliset asennusvirheet ja laatikon tai vauhtipyörän vaihdon mahdollisuudet käyty läpi ja todettu että toi paineasetelman kiinni ottaminen johtuu täysin noista korkeammista niiteistä.Mystic wrote:^ Koivuselta kannattee kysyä; Mamasanillakin saattaa pojat saada vähän vihiä asiaan, notta missä mennään. Melkoinen shöw näyttää kehkeytyvän. Oliko ne AKR:n puolella sitten sitä mieltä, että eivät takaisin kytkintä ala ottamaan kun virheestä huolimatta "pitäisi" olla oikea?
Koko kesää tässä ei oo aikaa odotella kytkintä, pakko melkein koneistaa tuosta ja laatikosta hieman pois. Viikonloppuna pitäisi ajella Kemoralle.
Sitten ne pakolliset kuvat ettei mee ihan höpinäksi
Etuvilkut päivittyi oransseihin. Omaan silmään passaa paremmin kuin nuo haperot "kirkkaat".
Nardin sain paikoilleen pienen keskiön sorvailun jälkeen.
Hitto, kohta ois tosiaan kesä ja alle 500km ajetut talvirenkaat alla. Tilipäiväkin koittaa (lopulta) pian ja honda pitäis saada vattalleen. Väljät etuylätukivarret pitäisi päivittää säädettäviin. D2 coilovereita oon katsonut ja jos en väärin muista niin passwordjdm:n sivuilta bongasin erikseen "super low"-alustan. Pariin firmaan ottanut yhteyttä sen sarjan tiimoilta vaan kukaan ei oo tunnustanu että sitä sais heidän kautta. TA Technixit tms. halpikset ei oo vaihtoehtoja. Alustaehdotuksia?
Re: CRX ED9
Pata saatiin keskiviikkona käyntiin. Kytkimen paineasetelmasta "viilattiin" hieman pois, samoin laatikon päästä ja nyt ei enää hakkaa kiinni. Kohta 500km sisäänajoa tehty. Jokin imusarjan alla oleva pikkuletku hikoilee jäähdytinnestettä ja kampiakselin takastefa vuotaa. En jaksa nyt hetkeen laatikkoa irroittaa, syksyn hommia sitten kun aletaan jatkojalostaa konehuonetta... Muuten auto pelannut hyvin. Tuosta odysseyn akusta pitää päästä eroon, tyhjeni perjantaina työpäivän aikana kun soittimessa oli herätevirta päällä. Jospa tuolla tilipäivään asti pärjää.
Vielä pari kuvaa:
Onhan tuo aika traktori.
Vielä pari kuvaa:
Onhan tuo aika traktori.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 90 guests