Joo kiitoksia tästä, toki tuossa mun löytämässä taulukossa hitusen suuremmat arvot. Korjaan kuvan huomenna kun pääsee läppärille niin näet nuo arvot. Kyllä näillä vauhtiin pääseeKaze wrote: ↑23. Mar 2018 21:05Eivät toimittaneet minullekkaan suutinkohtaisia offset-arvoja kun hommasin yhden sarjan 1000cc/min, kehoittivat käyttämään vastaavien esim. ID1000:sten. Yksilökohtainen vaihtelu luultavasti niin pientä että toimii niillä käytännössä.
Omien about saman kokoisten EV14:sten arvot ovat:
460cc/min@3bar
8V: 1.76
10V: 1.11
12V: 0.76
14V: 0.52
16V: 0.37
FuelInjectorClinicin mittaama ja mätsäämä setti.
Kuva ei muuten toimi.
Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Noniin suuttimet ja polttoainepumppu kiinni ja auto käynnis
Eli pumpulle uudet piuhat ja vanhoja käytin releelle ohjauksena.
Purin liittimen ja etsin sopivat liittimet mihin sai uudet johdot kiinni ja iskin kasaan. Rele kontissa akun vieressä.
PLX laajakaistan piuhat toin kuskin puolelta sisään.
Ja asennan ohjain yksikön tuohon keskikonsolin alle kunhan saan kuppitelineen japanista niin asennan sen tuohon lopullisesti.
Säätötyö alkanu ruiskutus karttojen kanssa E85 polttoaineella. 98 bensa karttoihin, kun lisäsi suoraa 30% lisää soppaa, niin pääsin todella lähelle optimaalisia seossuhteita toki hienosäätöjä sinne tänne, mutta kuitenkin
Vielä pitäisi värkätä ainakin isompi imuputki, huohotin säiliö, polttoaineen paineen nosto 3bar->3.5bar ja asentaa decatti katsastuksen jälkeen, niin voisi alkaa harkitsemaan vientiä penkkiin säädettäväksi
Tällähetkellä suuttimien duty cycle 93% Mikä nyt omaan makuun ja muutenkin suosituksiin nähden liikaa (Toki EV-14 suuttimet kuulemma sietää aika hyvin vielä pitää duty cycleä tuolla 90% hujakoilla). Ottaen vielä huomioon, että pitäisi olla noiden yllämainittujen tulevien muutosten takia (Imuputki ja decatti) hieman varaa lisätä syöttöä. Eli tuon takia paineen nosto
Ja huohotus sen takia kuntoon, kun Käytössä E85 ja vielä lisäksi ikävää kun huohotus kusee öljyä imusarjaan
Siihen hommasin jo lääkkeeksi tuollaiset lohkoon tulevat AN-10 liitokset ja vakio pöntön delete tulpan (Väri on kauhea mutta ei ollut varaa valita tähän hätään onneksi ei näy lohkon takaa ). Vielä puuttuu itse pönttö ja letkut.
Tulpiksi hommasin 8-Lämpöarvon NGK:t hondalta. Ja kärkiväliksi 1.2mm, paketista otettuna väli oli tasan 1mm.
Sitten tuli vietyä autoa vähän jo näytillekkin, kun oli pieni paikallinen Rengastien autotarvikkeen järkkäämä autonäyttely/Kevätpäivät
Kyllähän sitä sielä moni ihmetteli pääasiassa pellin alta, hauska viedä stance autojen sekaan tälläänen maasturi
Eli pumpulle uudet piuhat ja vanhoja käytin releelle ohjauksena.
Purin liittimen ja etsin sopivat liittimet mihin sai uudet johdot kiinni ja iskin kasaan. Rele kontissa akun vieressä.
PLX laajakaistan piuhat toin kuskin puolelta sisään.
Ja asennan ohjain yksikön tuohon keskikonsolin alle kunhan saan kuppitelineen japanista niin asennan sen tuohon lopullisesti.
Säätötyö alkanu ruiskutus karttojen kanssa E85 polttoaineella. 98 bensa karttoihin, kun lisäsi suoraa 30% lisää soppaa, niin pääsin todella lähelle optimaalisia seossuhteita toki hienosäätöjä sinne tänne, mutta kuitenkin
Vielä pitäisi värkätä ainakin isompi imuputki, huohotin säiliö, polttoaineen paineen nosto 3bar->3.5bar ja asentaa decatti katsastuksen jälkeen, niin voisi alkaa harkitsemaan vientiä penkkiin säädettäväksi
Tällähetkellä suuttimien duty cycle 93% Mikä nyt omaan makuun ja muutenkin suosituksiin nähden liikaa (Toki EV-14 suuttimet kuulemma sietää aika hyvin vielä pitää duty cycleä tuolla 90% hujakoilla). Ottaen vielä huomioon, että pitäisi olla noiden yllämainittujen tulevien muutosten takia (Imuputki ja decatti) hieman varaa lisätä syöttöä. Eli tuon takia paineen nosto
Ja huohotus sen takia kuntoon, kun Käytössä E85 ja vielä lisäksi ikävää kun huohotus kusee öljyä imusarjaan
Siihen hommasin jo lääkkeeksi tuollaiset lohkoon tulevat AN-10 liitokset ja vakio pöntön delete tulpan (Väri on kauhea mutta ei ollut varaa valita tähän hätään onneksi ei näy lohkon takaa ). Vielä puuttuu itse pönttö ja letkut.
Tulpiksi hommasin 8-Lämpöarvon NGK:t hondalta. Ja kärkiväliksi 1.2mm, paketista otettuna väli oli tasan 1mm.
Sitten tuli vietyä autoa vähän jo näytillekkin, kun oli pieni paikallinen Rengastien autotarvikkeen järkkäämä autonäyttely/Kevätpäivät
Kyllähän sitä sielä moni ihmetteli pääasiassa pellin alta, hauska viedä stance autojen sekaan tälläänen maasturi
Last edited by Tuopponen on 11. Jun 2018 13:07, edited 1 time in total.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Ja hommat jatkuu...
Polttoainekarttoja tuli hieman syynäiltyä ja halusin koittaa "Resoluution" suurentamista karttoihin. Tämä tuli tossa mieleen ja tuntui maalaisjärjellä ajateltuna järkevältä muutokselta
Eli ala nokille ei niin suurta muutosta saanut aikaan ku VTEC nokalle. Lähinnä tasoittelin noita välejä kierrosluvuilla.
En vaikutuksesta tiedä sen kummemmin, mutta ehkä aavistuksen tasoittui moottorin käytös. En usko että ainakaan huonommaksi meni.
Tässä toi low speed kartta ennen muutosta.
Ja tässä jälkeen.
Sitten VTEC nokalle sama homma. Tästä luulen, että on enemmän hyötyä kun vakio kartoilla resoluutiota hukkaantuu tuonne alle 5500 kierroksen.
Ennen
Jälkeen
Tämähän tuo aika kivasti lisää resoluutiota tuonne High speed kartalle Liekö siitä sitten oikeaa hyötyä, niin sitä nyt vaikea spekuloida. Siinä uskossa on hyvä elää.
Onkohan muut vastaavaa tehneet/kokeilleet?
Ja tällä hetkellä työn alla etujarrut... Tuntui täristävän, niin otin sitten täyden ehostuksen alle.
Uudet Brembon normaalit levyt (En usko, että merkittävästi vaikuttaisi pikku ratapörräyksessä reiät/urat) Nissinin alkuperäiset palat ja satulat putsasin, maalasin ja vaihdoin männäntiivisteet/putsasin männästä karkeimmat ruosteet pois.
Samalla tarkistin vanteiden tasapainotuksen olihan niissäkin epätasapainoa hieman.
Ja sitten ostin uudet vetarit, kun oli pari kummia revennyt (Mallia tarvike kumit). Päätin sitten ostaa uudet vetarit kun ei se nyt loppupeleissä paljoa enempää kustanna kuin uudet laadukkaat vetarinkummit.
Toivottavasti Tegiwan vetarit kestää.
Polttoainekarttoja tuli hieman syynäiltyä ja halusin koittaa "Resoluution" suurentamista karttoihin. Tämä tuli tossa mieleen ja tuntui maalaisjärjellä ajateltuna järkevältä muutokselta
Eli ala nokille ei niin suurta muutosta saanut aikaan ku VTEC nokalle. Lähinnä tasoittelin noita välejä kierrosluvuilla.
En vaikutuksesta tiedä sen kummemmin, mutta ehkä aavistuksen tasoittui moottorin käytös. En usko että ainakaan huonommaksi meni.
Tässä toi low speed kartta ennen muutosta.
Ja tässä jälkeen.
Sitten VTEC nokalle sama homma. Tästä luulen, että on enemmän hyötyä kun vakio kartoilla resoluutiota hukkaantuu tuonne alle 5500 kierroksen.
Ennen
Jälkeen
Tämähän tuo aika kivasti lisää resoluutiota tuonne High speed kartalle Liekö siitä sitten oikeaa hyötyä, niin sitä nyt vaikea spekuloida. Siinä uskossa on hyvä elää.
Onkohan muut vastaavaa tehneet/kokeilleet?
Ja tällä hetkellä työn alla etujarrut... Tuntui täristävän, niin otin sitten täyden ehostuksen alle.
Uudet Brembon normaalit levyt (En usko, että merkittävästi vaikuttaisi pikku ratapörräyksessä reiät/urat) Nissinin alkuperäiset palat ja satulat putsasin, maalasin ja vaihdoin männäntiivisteet/putsasin männästä karkeimmat ruosteet pois.
Samalla tarkistin vanteiden tasapainotuksen olihan niissäkin epätasapainoa hieman.
Ja sitten ostin uudet vetarit, kun oli pari kummia revennyt (Mallia tarvike kumit). Päätin sitten ostaa uudet vetarit kun ei se nyt loppupeleissä paljoa enempää kustanna kuin uudet laadukkaat vetarinkummit.
Toivottavasti Tegiwan vetarit kestää.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Kyllähän tuo on tullut tehtyä polttoaine/sytytyskartoille jo pitkään, suotta hukkaa soluja sellaisiin alueisiin joille ei edes ikinä missään olosuhteissa mennä. Sekä x- että y-akselilla. Pyörintänopeusriveiltä poistanut turhat ja tasoitellut aktiivisten alueiden jakoa. Kuormituksen kohdalla taas lisännyt resoa erityisesti täyskaasun päähän. Säädön tarkkuus paranee ja toiminta sulavoituu koska solujen väli aina interpoloidaan. Korostuu erityisesti viritetyissä setupeissa, esim. vapaasti hengittävä moottori voi synnyttä voimakkaitakin resonansseja* joiden smuuttiksi säätäminen voi mennä hieromiseksi riippuen vaikka ihan siitä miten nopeasti pyörintänopeusalueen läpi mennään. Perättäisten vetojen jälkeen ilmenee silloin aina poikkeamaa.Tuopponen wrote: ↑01. Jun 2018 13:48Ja hommat jatkuu...
Polttoainekarttoja tuli hieman syynäiltyä ja halusin koittaa "Resoluution" suurentamista karttoihin. Tämä tuli tossa mieleen ja tuntui maalaisjärjellä ajateltuna järkevältä muutokselta
Eli ala nokille ei niin suurta muutosta saanut aikaan ku VTEC nokalle. Lähinnä tasoittelin noita välejä kierrosluvuilla.
En vaikutuksesta tiedä sen kummemmin, mutta ehkä aavistuksen tasoittui moottorin käytös. En usko että ainakaan huonommaksi meni.
Sitten VTEC nokalle sama homma. Tästä luulen, että on enemmän hyötyä kun vakio kartoilla resoluutiota hukkaantuu tuonne alle 5500 kierroksen.
Tämähän tuo aika kivasti lisää resoluutiota tuonne High speed kartalle Liekö siitä sitten oikeaa hyötyä, niin sitä nyt vaikea spekuloida. Siinä uskossa on hyvä elää.
Onkohan muut vastaavaa tehneet/kokeilleet?
Käytössähän on maksimissaan kahdeksen 20x24 kokoista karttaa (4xVE, 4xIG), joten piisaa useimpiin tapauksiin . Vapaastihengittävissä ei ole ehkä tarpeen pilkkoa kuormitusaluetta noin laajalle alueelle, poikkeuksena alpha-n. Mallina vaikka kaverin timeattack-kilpuri (B18CR läppärungoilla) jonka kohdalla päädyin käyttämään kahdeksaa karttaa kahdella eri logiikalla jotta saadaan toimivuus mahdollisimman hyväksi kaikissa käyttöolosuhteissa. Esim. TPS pohjaisena mentäessä kartta 20x16 jossa resoluutiota enemmän 0-50% alueella jotta saadaan kaasun kontrolli hyväksi esim. mutkista avatessa.
*Näitä siis ilmenee niissä kohdin missä imu-/pakosarjat alkaa piikkaamaan, yleensä joko (hicamin) vääntöhuippujen paikkeilla tai sen yläpuolella, sitä mahdollisimman pitkään ylläpitäen.
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Noniin,Kaze wrote: ↑02. Jun 2018 08:46Kyllähän tuo on tullut tehtyä polttoaine/sytytyskartoille jo pitkään, suotta hukkaa soluja sellaisiin alueisiin joille ei edes ikinä missään olosuhteissa mennä. Sekä x- että y-akselilla. Pyörintänopeusriveiltä poistanut turhat ja tasoitellut aktiivisten alueiden jakoa. Kuormituksen kohdalla taas lisännyt resoa erityisesti täyskaasun päähän. Säädön tarkkuus paranee ja toiminta sulavoituu koska solujen väli aina interpoloidaan. Korostuu erityisesti viritetyissä setupeissa, esim. vapaasti hengittävä moottori voi synnyttä voimakkaitakin resonansseja* joiden smuuttiksi säätäminen voi mennä hieromiseksi riippuen vaikka ihan siitä miten nopeasti pyörintänopeusalueen läpi mennään. Perättäisten vetojen jälkeen ilmenee silloin aina poikkeamaa.Tuopponen wrote: ↑01. Jun 2018 13:48Ja hommat jatkuu...
Polttoainekarttoja tuli hieman syynäiltyä ja halusin koittaa "Resoluution" suurentamista karttoihin. Tämä tuli tossa mieleen ja tuntui maalaisjärjellä ajateltuna järkevältä muutokselta
Eli ala nokille ei niin suurta muutosta saanut aikaan ku VTEC nokalle. Lähinnä tasoittelin noita välejä kierrosluvuilla.
En vaikutuksesta tiedä sen kummemmin, mutta ehkä aavistuksen tasoittui moottorin käytös. En usko että ainakaan huonommaksi meni.
Sitten VTEC nokalle sama homma. Tästä luulen, että on enemmän hyötyä kun vakio kartoilla resoluutiota hukkaantuu tuonne alle 5500 kierroksen.
Tämähän tuo aika kivasti lisää resoluutiota tuonne High speed kartalle Liekö siitä sitten oikeaa hyötyä, niin sitä nyt vaikea spekuloida. Siinä uskossa on hyvä elää.
Onkohan muut vastaavaa tehneet/kokeilleet?
Käytössähän on maksimissaan kahdeksen 20x24 kokoista karttaa (4xVE, 4xIG), joten piisaa useimpiin tapauksiin . Vapaastihengittävissä ei ole ehkä tarpeen pilkkoa kuormitusaluetta noin laajalle alueelle, poikkeuksena alpha-n. Mallina vaikka kaverin timeattack-kilpuri (B18CR läppärungoilla) jonka kohdalla päädyin käyttämään kahdeksaa karttaa kahdella eri logiikalla jotta saadaan toimivuus mahdollisimman hyväksi kaikissa käyttöolosuhteissa. Esim. TPS pohjaisena mentäessä kartta 20x16 jossa resoluutiota enemmän 0-50% alueella jotta saadaan kaasun kontrolli hyväksi esim. mutkista avatessa.
*Näitä siis ilmenee niissä kohdin missä imu-/pakosarjat alkaa piikkaamaan, yleensä joko (hicamin) vääntöhuippujen paikkeilla tai sen yläpuolella, sitä mahdollisimman pitkään ylläpitäen.
Joo empä tainnut mainita että sytytyskartoillekkin noi resoluutio muutokset tulivat luonnollisesti automaattisesti, niitä en vain ole vielä säätänyt (Pitäisi päästä penkkiin ja joo monessa paikkaa kyllä lukee, että ennakkoa saisi pari astetta lisätä E85:selle heti kättelyssä, mutta en sitäkään uskaltanut vielä tehdä kun puristukset kumminkin nousseet)-Sytty karttoina vakio ITR.
Noita karttojen kokoja eikai pysty laajentamaa Itellä ne on noita 10x20 kokosia. Ja itse en ole ottanut käyttöön vielä noita "Secondary tableja" niitähän kyllä voisi koittaa, jos sais kaasulle lisää vastetta vaikka tuolla TPS pohjaisella ohjauksella. Mutta se nyt saa vielä hetken odottaa, toimii täysin noilla yksilläkin kartoilla tosiaan Kiinnostaa vaan kovasti tämä moottorin säätötyö, niin kiva koittaa kaikkea vaikkei nyt kokemusta ennen tätä autoa vielä olekkaan
Eiköhän tämäkin tästä valkene, tekemällä oppii
Penkkiin olis kiva mennä pyöräytteleen rullia pienten yksittäisten muutosten jälkeen, niin näkisi jotain konkreettistakin, mutta ei oikein budjetti piisaa moneen dynotukseen.
Last edited by Tuopponen on 11. Jun 2018 13:09, edited 1 time in total.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Ei tosiaan ollut mainintaa ja oletin että nekin on skaalattu samalla. Kannattaa ehdottomasti korjata ennakko vastaamaan jokaista muutettua riviä ja interpoloida väliin jäävä alue, nyt sinulla on todennäköisesti vain alkuperäinen kartta väärillä pyörintänopeusarvoilla.Tuopponen wrote: ↑04. Jun 2018 07:05Noniin,
Joo empä tainnut mainita että sytytyskartoillekkin noi resoluutio muutokset tulivat luonnollisesti automaattisesti, niitä en vain ole vielä säätänyt (Pitäisi päästä penkkiin ja joo monessa paikkaa kyllä lukee, että ennakkoa saisi pari astetta lisätä E85:selle heti kättelyssä, mutta en sitäkään uskaltanut vielä tehdä kun puristukset kumminkin nousseet)-Sytty karttoina vakio ITR.
Itse tuli testailtua ennakoita dynossa aikanaan, palaan niihin myöhemmin.
Pystyy, "show boost tables" ja muutat vaan painearvot. Imusarjalla ja yhdellä läpällä et hyödy mitään Alpha-N logiikasta, työläämpi säätää ja olosuhdeherkempi. Kaasukontrolliin pystyt vaikuttamaan muilla parametreilla sekä pitämällä kaasuläpän ja kokoojakammion tilavuuden järkevällä tasolla.Tuopponen wrote: ↑04. Jun 2018 07:05Noita karttojen kokoja eikai pysty laajentamaa Itellä ne on noita 10x20 kokosia. Ja itse en ole ottanut käyttöön vielä noita "Secondary tableja" niitähän kyllä voisi koittaa, jos sais kaasulle lisää vastetta vaikka tuolla TPS pohjaisella ohjauksella. Mutta se nyt saa vielä hetken odottaa, toimii täysin noilla yksilläkin kartoilla tosiaan Kiinnostaa vaan kovasti tämä moottorin säätötyö, niin kiva koittaa kaikkea vaikkei nyt kokemusta ennen tätä autoa vielä olekkaan
Eiköhän tämäkin tästä valkene, tekemällä oppii
Penkkiin olis kiva mennä pyöräytteleen rullia pienten yksittäisten muutosten jälkeen, niin näkisi jotain konkreettistakin, mutta ei oikein budjetti pisaa moneen dynotukseen.
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Sori oli epäselvästi mainittu nuo sytty kartat... Ne on tottakai korjattu vastaamaan muuttuneita kierroslukujaKaze wrote: ↑04. Jun 2018 10:36Ei tosiaan ollut mainintaa ja oletin että nekin on skaalattu samalla. Kannattaa ehdottomasti korjata ennakko vastaamaan jokaista muutettua riviä ja interpoloida väliin jäävä alue, nyt sinulla on todennäköisesti vain alkuperäinen kartta väärillä pyörintänopeusarvoilla.Tuopponen wrote: ↑04. Jun 2018 07:05Noniin,
Joo empä tainnut mainita että sytytyskartoillekkin noi resoluutio muutokset tulivat luonnollisesti automaattisesti, niitä en vain ole vielä säätänyt (Pitäisi päästä penkkiin ja joo monessa paikkaa kyllä lukee, että ennakkoa saisi pari astetta lisätä E85:selle heti kättelyssä, mutta en sitäkään uskaltanut vielä tehdä kun puristukset kumminkin nousseet)-Sytty karttoina vakio ITR.
Itse tuli testailtua ennakoita dynossa aikanaan, palaan niihin myöhemmin.
Pystyy, "show boost tables" ja muutat vaan painearvot. Imusarjalla ja yhdellä läpällä et hyödy mitään Alpha-N logiikasta, työläämpi säätää ja olosuhdeherkempi. Kaasukontrolliin pystyt vaikuttamaan muilla parametreilla sekä pitämällä kaasuläpän ja kokoojakammion tilavuuden järkevällä tasolla.Tuopponen wrote: ↑04. Jun 2018 07:05Noita karttojen kokoja eikai pysty laajentamaa Itellä ne on noita 10x20 kokosia. Ja itse en ole ottanut käyttöön vielä noita "Secondary tableja" niitähän kyllä voisi koittaa, jos sais kaasulle lisää vastetta vaikka tuolla TPS pohjaisella ohjauksella. Mutta se nyt saa vielä hetken odottaa, toimii täysin noilla yksilläkin kartoilla tosiaan Kiinnostaa vaan kovasti tämä moottorin säätötyö, niin kiva koittaa kaikkea vaikkei nyt kokemusta ennen tätä autoa vielä olekkaan
Eiköhän tämäkin tästä valkene, tekemällä oppii
Penkkiin olis kiva mennä pyöräytteleen rullia pienten yksittäisten muutosten jälkeen, niin näkisi jotain konkreettistakin, mutta ei oikein budjetti pisaa moneen dynotukseen.
Ja kiitos! Johan löytyy lisää resoluutiota
Ja tuohon kaasun herkkyyten koitan paneutua lisää. Pitäähän toi pelkkä mappi ohjaus homman simppelinä
Hienoa kun jaksat täälä foorumilla jakaa tietoa!
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Noniin jarruremppa valmis ja vetarit vaihdettu.
Oli ainakin kulunu vanhat palat siistin tasaisesti, eli ei sielä onneksi mitään jumiakaan ollut. Kaikki jarruosat oon käyny läpi jo alku aikoina, kun auton hommasin ja kasannut kuparitahnan kanssa. Auttaa kummasti pitämään jarrut iskussa...
Ja eilen saapui noi kuppitelineet Jaappanista, sais alkaa sovitteleen sitä paikoilleen ja PLX mittari sinne.
Ja tässä vielä kaikki kartat reso muutoksen jälkeen, jos vaikka selventäisi epäselvyyttä. Lisäsin myös noi Boost tablet ja muutin MAP arvot vaparille sopivaksi. Jätin toki pari riviä ylipaineen puolelle jos vaikka testailisi RAM-imuputkea väsätä. Tuskin saa painetta sellaisella nostettua edes huomattavasti, mutta himottaa koittaa kuitenkin
Loppukevennyksenä perheauto vastaan Amerikan kauppakassi
Oli ainakin kulunu vanhat palat siistin tasaisesti, eli ei sielä onneksi mitään jumiakaan ollut. Kaikki jarruosat oon käyny läpi jo alku aikoina, kun auton hommasin ja kasannut kuparitahnan kanssa. Auttaa kummasti pitämään jarrut iskussa...
Ja eilen saapui noi kuppitelineet Jaappanista, sais alkaa sovitteleen sitä paikoilleen ja PLX mittari sinne.
Ja tässä vielä kaikki kartat reso muutoksen jälkeen, jos vaikka selventäisi epäselvyyttä. Lisäsin myös noi Boost tablet ja muutin MAP arvot vaparille sopivaksi. Jätin toki pari riviä ylipaineen puolelle jos vaikka testailisi RAM-imuputkea väsätä. Tuskin saa painetta sellaisella nostettua edes huomattavasti, mutta himottaa koittaa kuitenkin
Loppukevennyksenä perheauto vastaan Amerikan kauppakassi
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Vaikkei patopaineella mitään järisyttävää efektiä saavutakkaan niin kyllähän kaikki keinot kannattaa käyttää mitkä auttaa ylläpitämään edes ilmakehänpainetta imusarjassa täydellä kaasulla. Sehän nimittäin lähtee yleensä havaittavasti tippumaan (joitain kymmeniä mBar) erityisesti huipputehon saavuttamisen jälkeen, minkä voit helposti todeta logista.
Tuo ennakon lisäys ei ole mikään itsestään selvyys vaikka E85 kestääkin enemmän puristusta, optimaalinen ennakko on monitahoisempi juttu. Yksinkertaistettuna, ideaalitilanteessa tavoitteena on saavuttaa palamisen huippupaine kampikoneiston geometrian kannalta optimaalisimmassa pisteessä yläkuolonkohdan jälkeen. Ja tuossa puristuskestävyys ei ole määräävä tekijä mutta rajoittava voi kylläkin olla. Palotilan malli, volyymi ja pinta-ala sekä täytöksen aste ja homogeenisyys on erityisesti asioita jotka käytännössä vaikuttaa palamiseen vaadittavaan aikaan, polttoaineen ominaisuuksien ohella. Ts. mitkä vaikuttaa liekkirintaman kokoon ja etenemisnopeuteen. Toivottavasti selvensi.Tuopponen wrote: ↑04. Jun 2018 07:05
Noniin,
Joo empä tainnut mainita että sytytyskartoillekkin noi resoluutio muutokset tulivat luonnollisesti automaattisesti, niitä en vain ole vielä säätänyt (Pitäisi päästä penkkiin ja joo monessa paikkaa kyllä lukee, että ennakkoa saisi pari astetta lisätä E85:selle heti kättelyssä, mutta en sitäkään uskaltanut vielä tehdä kun puristukset kumminkin nousseet)-Sytty karttoina vakio ITR.
Parin dynotestatun E85 B18C kokemuksella paras teho/vääntö onkin tullut alkuperäistä pienemmällä ennakolla. Itseasiassa samalla ennakolla. Molemmat setupit toteutukseltaan erilaisia, litrateho ja vääntö kummassakin ok.
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Joo huomasin logeista. Siksi aloin suunnitella uutta imuputkea Eihän tuo paljoa putoa keskimäärin 15 mBar tuossa 8000 rpm paikkeilla ja laskuun lähtee huomattavasti 7000 rpm eteenpäin.Kaze wrote: ↑10. Jun 2018 09:02
Vaikkei patopaineella mitään järisyttävää efektiä saavutakkaan niin kyllähän kaikki keinot kannattaa käyttää mitkä auttaa ylläpitämään edes ilmakehänpainetta imusarjassa täydellä kaasulla. Sehän nimittäin lähtee yleensä havaittavasti tippumaan (joitain kymmeniä mBar) erityisesti huipputehon saavuttamisen jälkeen, minkä voit helposti todeta logista.
Onko imuputken koolle jotain kokemuksia... Nykyinen 2.75" Ajattelin 3" putkesta väsätä niin, että suodatin (CDA BMC) konehuoneen puolella ja siitä mahdollisesti kooltaan isompi putki keulaa kohti.
Katsotaan millaisen putken saan tehtyä ja mitä sillä saa aikaan
Kyllä, paljon muuttujia ja siksi mahdoton perstuntumalta säätää ennakko Siksi paras paikka mennä säätämään on penkki. Noiden puristusten takia nimenomaan en lähtenyt automaattisesti aikaistamaan ennakkoa, koska seos periaatteessa palaa nopeammin korkeilla puristuksilla.Kaze wrote: ↑10. Jun 2018 09:02Tuo ennakon lisäys ei ole mikään itsestään selvyys vaikka E85 kestääkin enemmän puristusta, optimaalinen ennakko on monitahoisempi juttu. Yksinkertaistettuna, ideaalitilanteessa tavoitteena on saavuttaa palamisen huippupaine kampikoneiston geometrian kannalta optimaalisimmassa pisteessä yläkuolonkohdan jälkeen. Ja tuossa puristuskestävyys ei ole määräävä tekijä mutta rajoittava voi kylläkin olla. Palotilan malli, volyymi ja pinta-ala sekä täytöksen aste ja homogeenisyys on erityisesti asioita jotka käytännössä vaikuttaa palamiseen vaadittavaan aikaan, polttoaineen ominaisuuksien ohella. Ts. mitkä vaikuttaa liekkirintaman kokoon ja etenemisnopeuteen. Toivottavasti selvensi.
Parin dynotestatun E85 B18C kokemuksella paras teho/vääntö onkin tullut alkuperäistä pienemmällä ennakolla. Itseasiassa samalla ennakolla. Molemmat setupit toteutukseltaan erilaisia, litrateho ja vääntö kummassakin ok.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Tuo on vielä suht maltillinen tiputus. Imuputkesta on sen verran et jos jättää ilmiselvät virheet pois, niin se ei ole niin tarkkaa ja 3" piisaa oikein hyvin. Varsinkin kun pituus tulee jäämään kohtuulliseksi niin ainakaan isommasta ei ole tod näk mitään hyötyä.Tuopponen wrote: ↑11. Jun 2018 09:55Joo huomasin logeista. Siksi aloin suunnitella uutta imuputkea Eihän tuo paljoa putoa keskimäärin 15 mBar tuossa 8000 rpm paikkeilla ja laskuun lähtee huomattavasti 7000 rpm eteenpäin.
Onko imuputken koolle jotain kokemuksia... Nykyinen 2.75" Ajattelin 3" putkesta väsätä niin, että suodatin (CDA BMC) konehuoneen puolella ja siitä mahdollisesti kooltaan isompi putki keulaa kohti.
Katsotaan millaisen putken saan tehtyä ja mitä sillä saa aikaan
Juu ja ei sitä olosuhdemuuttujien takia muutenkaan pysty luotettavasti mittaamaan ilman dynamometriä. Toinen on sitten seos mistä moottori sattuu pitämään, siinäkin on pientä yksilökohtaiseta vaihtelua.Tuopponen wrote: ↑11. Jun 2018 09:55Kyllä, paljon muuttujia ja siksi mahdoton perstuntumalta säätää ennakko Siksi paras paikka mennä säätämään on penkki. Noiden puristusten takia nimenomaan en lähtenyt automaattisesti aikaistamaan ennakkoa, koska seos periaatteessa palaa nopeammin korkeilla puristuksilla.
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Joo noi pitää mennä penkkiin säätään kunhan saa vielä noi pari muutosta tehtyä.
Sain auton katsastettua E85 polttoaineelle ja nyt lähtee vetämään tukihakemus siinä toivossa, että saisi sen pari satkua tuosta takaisin.
Itse muutoskatsastuksessa ei mitään ihmeellistä ollut, päästöt halusivat ottaa paikanpäällä vaikka oman päästölapun kanssa meninkin. Tällä varmistavat, että päästöt on oikeasti muutettavasta autosta. Olikohan niin, että alle -07 vuosimallin autoissa tuo katsastus pitäisi olla noin simppeli homma. Kysyivät vain millä muutoksilla auto on saatu toimimaan E85 polttoaineella, että saivat lisättyä muutetut osat paperille. (Mulle tuli suuttimet, PA-Pumppu ja moottorinohjaus).
Eipä siinä sivussa sitten normi katsastuksessa löytynyt mitään vikaa, puhtain paperein siis läpi.
Ennen katsastusta nostin autoa pari senttiä ylöspäin, niin saa autosta enemmän iloa irti täälä suomen kuoppaisilla teillä.
Kulmien säätö jäi vielä vähän kesken, kun alkoi ilta hämärtää niin ei paikallisella Käyttöautolla pystynyt enää olemaan myöhempään. Näillä säädöillä auto on epävakaa(Perä ei halua pysyä suorassa) +150 vauhdissa ja ohjaus on aika hyökkäävä.
Sitten vihdoin asensin tuon kuppitelineen...
Sinne liimasin yläpuolelle siron mittaritelineen tuolle PLX:lle. Omaan makuun sopivan kliini paikka asentaa lisämittari ja näkyvyyskin yllättävän hyvä tuosta kuskin näkövinkkelistä. +Ei tarvinnut sorvata uutta kuppitelinettä, vaan sain johdot tuon telineen sauman välistä takaa.
Hommat jatkuu...
Sain auton katsastettua E85 polttoaineelle ja nyt lähtee vetämään tukihakemus siinä toivossa, että saisi sen pari satkua tuosta takaisin.
Itse muutoskatsastuksessa ei mitään ihmeellistä ollut, päästöt halusivat ottaa paikanpäällä vaikka oman päästölapun kanssa meninkin. Tällä varmistavat, että päästöt on oikeasti muutettavasta autosta. Olikohan niin, että alle -07 vuosimallin autoissa tuo katsastus pitäisi olla noin simppeli homma. Kysyivät vain millä muutoksilla auto on saatu toimimaan E85 polttoaineella, että saivat lisättyä muutetut osat paperille. (Mulle tuli suuttimet, PA-Pumppu ja moottorinohjaus).
Eipä siinä sivussa sitten normi katsastuksessa löytynyt mitään vikaa, puhtain paperein siis läpi.
Ennen katsastusta nostin autoa pari senttiä ylöspäin, niin saa autosta enemmän iloa irti täälä suomen kuoppaisilla teillä.
Kulmien säätö jäi vielä vähän kesken, kun alkoi ilta hämärtää niin ei paikallisella Käyttöautolla pystynyt enää olemaan myöhempään. Näillä säädöillä auto on epävakaa(Perä ei halua pysyä suorassa) +150 vauhdissa ja ohjaus on aika hyökkäävä.
Sitten vihdoin asensin tuon kuppitelineen...
Sinne liimasin yläpuolelle siron mittaritelineen tuolle PLX:lle. Omaan makuun sopivan kliini paikka asentaa lisämittari ja näkyvyyskin yllättävän hyvä tuosta kuskin näkövinkkelistä. +Ei tarvinnut sorvata uutta kuppitelinettä, vaan sain johdot tuon telineen sauman välistä takaa.
Hommat jatkuu...
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Noniin otin aikani kuluksi tuon CDA putsarin syynäyksen alle. Avasin kotelon ja tarkistin, että onko tuo mistään kotoisin.
No hintaan nähden huonosti viimeistelty, ei varmasti ole huono noinkaan, mutta koitin hivenen parantaa.
Eli tuo koneen puolen päätypälä sai hieman hiomapaperia, koska siinä oli aika kovat pursotus törstöt ja koitin samalla nimellisesti pyöristää tuota "Velocity stack" osaa tuosta...
Ennen:
Jälkeen:
Ja sitten toi suodatin elementti, sillekkin sai näyttää mattoveistä ja hiomapaperia.
Ja tässä viimeisteltynä:
Sitten pyörähdin dynossa, kun en malttanut olla käymättä.
Sieltä irtosi omaan makuun aika kivasti voimmaa. Tässä voisi sanoa, että tuo vakio katti (Olikohan 2" kokoinen) vastustaa aika lujaa jo, kuin myös tuntui imuputki jarruttavan (Logeissa -30mBar)
Imuilman lämmöt eivät noissa olosuhteissa olleet mitkään mainiot. (Kaikissa vedoissa +37-38 Astetta) vaikka normaalisti lämmöt ovat noin +4-6 Astetta ulkoilman lämpötilaan.
Ja tietysti voisi hieroa nokkia asteen pari myöhemmälle jolloin saisi tuota vääntöä hivenen ylemmäs, tätä tutkin lisää kunhan saan pyöräytettyä rullia ilman kattia ja uudella imuputkella, niin tietää missä vääntöhuippu silloin menee.
Koitin myös sytty ennakkoa pikaisesti testailla, kun rullilla kävin... Tein kartat +-1 Asteen verran ja kummallakin tehot tippuivat
Eli aika hyvin meni KAZE:n kokemuksien mukaan vakio ennakolla. Näihinkin toki pitää vielä paneutua, kun ei nyt ollut aikaa muutakuin kolmeen nopeaan vetoon.
Ja tästä myös näkee, että tuo pehmennetty rajoitin alkaa tiputteleen tehoja jo tuossa 8000 Rpm. paikkeilla (Jossa myös huipputeho, eli huipputeho kasvaisi vielä pelkällä rajoittimen säädöllä) ja itse rajoitin on 8700 Rpm.
Tärkeintähän tässä oli nähdä tuo vääntökäyrä, sai hyvän pohjalukeman tuleville muutoksille.
Hyvä paikka tuo AJ TECH, ei ole kotoa turhan pitkä matka ja hinta todella miellyttävä.
Sinne siis jatkossakin testailemaan jo siitäkin syystä, ettei tule penkkikohtaisia eroja, jolloin näkee tietenkin parhaiten mihin suuntaan ollaan menossa.
No hintaan nähden huonosti viimeistelty, ei varmasti ole huono noinkaan, mutta koitin hivenen parantaa.
Eli tuo koneen puolen päätypälä sai hieman hiomapaperia, koska siinä oli aika kovat pursotus törstöt ja koitin samalla nimellisesti pyöristää tuota "Velocity stack" osaa tuosta...
Ennen:
Jälkeen:
Ja sitten toi suodatin elementti, sillekkin sai näyttää mattoveistä ja hiomapaperia.
Ja tässä viimeisteltynä:
Sitten pyörähdin dynossa, kun en malttanut olla käymättä.
Sieltä irtosi omaan makuun aika kivasti voimmaa. Tässä voisi sanoa, että tuo vakio katti (Olikohan 2" kokoinen) vastustaa aika lujaa jo, kuin myös tuntui imuputki jarruttavan (Logeissa -30mBar)
Imuilman lämmöt eivät noissa olosuhteissa olleet mitkään mainiot. (Kaikissa vedoissa +37-38 Astetta) vaikka normaalisti lämmöt ovat noin +4-6 Astetta ulkoilman lämpötilaan.
Ja tietysti voisi hieroa nokkia asteen pari myöhemmälle jolloin saisi tuota vääntöä hivenen ylemmäs, tätä tutkin lisää kunhan saan pyöräytettyä rullia ilman kattia ja uudella imuputkella, niin tietää missä vääntöhuippu silloin menee.
Koitin myös sytty ennakkoa pikaisesti testailla, kun rullilla kävin... Tein kartat +-1 Asteen verran ja kummallakin tehot tippuivat
Eli aika hyvin meni KAZE:n kokemuksien mukaan vakio ennakolla. Näihinkin toki pitää vielä paneutua, kun ei nyt ollut aikaa muutakuin kolmeen nopeaan vetoon.
Ja tästä myös näkee, että tuo pehmennetty rajoitin alkaa tiputteleen tehoja jo tuossa 8000 Rpm. paikkeilla (Jossa myös huipputeho, eli huipputeho kasvaisi vielä pelkällä rajoittimen säädöllä) ja itse rajoitin on 8700 Rpm.
Tärkeintähän tässä oli nähdä tuo vääntökäyrä, sai hyvän pohjalukeman tuleville muutoksille.
Hyvä paikka tuo AJ TECH, ei ole kotoa turhan pitkä matka ja hinta todella miellyttävä.
Sinne siis jatkossakin testailemaan jo siitäkin syystä, ettei tule penkkikohtaisia eroja, jolloin näkee tietenkin parhaiten mihin suuntaan ollaan menossa.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Tässä penkki reissun jälkeen, kun kerkisin noita penkitys datalogeja vähän summailla ja tutkia, niin pääsin aika hyvin hajulle mistä kone tykkää.
Eli tuo huippu vääntö syntyi noin 31° ennakolla tuossa 6500 Rpm paikkeilla ja lisäksi huomasin, että samoilla kierroksilla seokset kävivät vähän laihemmalla (13.1:1) ja muuten seokset olivat 12.8-12.9:1.
Eli näillä saan kartat sille seinälle, kun pääsen penkkiin joskus säätelemään lisää.
Tein huikeen vertailun AFR, Sytty ja vääntökäyrästä.
Eli sininen on seos, vihree vääntö ja punainen on sytty.
Sitten mitä autolle olen tehnyt, niin imuputkea olen aloitellut 3" putkesta väsäämään. Uusi suodatin on jo kiinni autossa, mutta siltä puuttuu vielä jatkoputki puskurin taakse, eli tällä hetkellä Hot air intake.
Kulutus tippui alle 10L satkulle tuon uuden imuputken ja suodattimen vaihdon jälkeen, kun ennen se huiteli 10,5L satkulla.
Vanha suodatin oli kyllä tukkoinen Ja jos oli vielä epäselvää, niin tuo penkki vetohan oli vielä tuolla vanhalla suodattimella.
Ja viimeisin hankinta tuli tuossa tehtyä, eli pakokaasujen poistoputki
Se tuli Kaze:lta Eli RMF V3 replica ja siihen jatkoksi löytyi jo ennestään katin tilalle suora pätkä.
Näillä pääsen eroon noista pakopuolen pullonkauloista (Pikkuputkinen 4-2-1 pakosarja 2" kollektorilla ja vakio katti).
Tuo pakosarja olisi aika järkevää lämpöeristää... Tässä miettinyt olisiko se keraaminen pinnoite vai lämpönauha.
Lämpönauhoista tulee lueskeltua ikäviä kokemuksia, kun hitsisaumat saattavat pettää tuon alla.
Tietääkö täälä tuosta lämpönauha ongelmasta joku jotain, vai onko tuo saumojen halkeaminen mahdollista vain noiden halvimpien kiina pakosarjojen kanssa?
Eli lämpönauha olisi kustannustehokkaampi ratkaisu, kuin keraaminen pinnoite, mutta jos tuo saumojen halkeilu on todellinen ongelma, niin se täytyisi jättää väliin.
Eli tuo huippu vääntö syntyi noin 31° ennakolla tuossa 6500 Rpm paikkeilla ja lisäksi huomasin, että samoilla kierroksilla seokset kävivät vähän laihemmalla (13.1:1) ja muuten seokset olivat 12.8-12.9:1.
Eli näillä saan kartat sille seinälle, kun pääsen penkkiin joskus säätelemään lisää.
Tein huikeen vertailun AFR, Sytty ja vääntökäyrästä.
Eli sininen on seos, vihree vääntö ja punainen on sytty.
Sitten mitä autolle olen tehnyt, niin imuputkea olen aloitellut 3" putkesta väsäämään. Uusi suodatin on jo kiinni autossa, mutta siltä puuttuu vielä jatkoputki puskurin taakse, eli tällä hetkellä Hot air intake.
Kulutus tippui alle 10L satkulle tuon uuden imuputken ja suodattimen vaihdon jälkeen, kun ennen se huiteli 10,5L satkulla.
Vanha suodatin oli kyllä tukkoinen Ja jos oli vielä epäselvää, niin tuo penkki vetohan oli vielä tuolla vanhalla suodattimella.
Ja viimeisin hankinta tuli tuossa tehtyä, eli pakokaasujen poistoputki
Se tuli Kaze:lta Eli RMF V3 replica ja siihen jatkoksi löytyi jo ennestään katin tilalle suora pätkä.
Näillä pääsen eroon noista pakopuolen pullonkauloista (Pikkuputkinen 4-2-1 pakosarja 2" kollektorilla ja vakio katti).
Tuo pakosarja olisi aika järkevää lämpöeristää... Tässä miettinyt olisiko se keraaminen pinnoite vai lämpönauha.
Lämpönauhoista tulee lueskeltua ikäviä kokemuksia, kun hitsisaumat saattavat pettää tuon alla.
Tietääkö täälä tuosta lämpönauha ongelmasta joku jotain, vai onko tuo saumojen halkeaminen mahdollista vain noiden halvimpien kiina pakosarjojen kanssa?
Eli lämpönauha olisi kustannustehokkaampi ratkaisu, kuin keraaminen pinnoite, mutta jos tuo saumojen halkeilu on todellinen ongelma, niin se täytyisi jättää väliin.
Last edited by Tuopponen on 10. Jul 2018 15:31, edited 1 time in total.
-Honda Civic EJ8 -97 B18C Projekti/Kesäauto
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
-Instagram
-Honda Civic MB6 -97 B16A1 tekeillä
-Honda CR-Z -13 Käyttis
Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4
Tuo alin kuva ei toimi.
Niin huonosti hitsattua pakosarjaa ei ole omalla kohdalla tullut vastaan että sen saumat olisi nauhalla eristämisen myötävaikutuksesta haljenneet. Vapareissa siis, joissa lämpörasitukset pienemmät kuin ahdetuissa. Tosin ne ihan halvimmat kiinalaiset olen skipannut ja muuten hoitanut pakosarjan kannakoinnin yms. asennushommat asianmukaisesti.
Molempia testanneena sanoisin että nauha. Yhden pakosarjan pinnoituttanut sisä/ulkopuolisesti ja siihen verraten kyllä nauha eristää tehokkaammin. Hinta/hyöty-suhde kohdallaan. Ei se toki yhtä siistin näköinen ole kuin tasainen kliini pinnoite. On tietysti tapauksia joissa sen käyttö on käytännössä hankalaa, ellei mahdotonta, jolloin pinnoittaminen puoltaa myös paikkaansa.Tuopponen wrote: ↑10. Jul 2018 08:42
Tuo pakosarja olisi aika järkevää lämpöeristää... Tässä miettinyt olisiko se keraaminen pinnoite vai lämpönauha.
Lämpönauhoista tulee lueskeltua ikäviä kokemuksia, kun hitsisaumat saattavat pettää tuon alla.
Tietääkö täälä tuosta lämpönauha ongelmasta joku jotain, vai onko tuo saumojen halkeaminen mahdollista vain noiden halvimpien kiina pakosarjojen kanssa?
Eli lämpönauha olisi kustannustehokkaampi ratkaisu, kuin keraaminen pinnoite, mutta jos tuo saumojen halkeilu on todellinen ongelma, niin se täytyisi jättää väliin.
Niin huonosti hitsattua pakosarjaa ei ole omalla kohdalla tullut vastaan että sen saumat olisi nauhalla eristämisen myötävaikutuksesta haljenneet. Vapareissa siis, joissa lämpörasitukset pienemmät kuin ahdetuissa. Tosin ne ihan halvimmat kiinalaiset olen skipannut ja muuten hoitanut pakosarjan kannakoinnin yms. asennushommat asianmukaisesti.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 38 guests