Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Omien autoprojektien esittely.
Post Reply
User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 137
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 10. Jul 2018 15:41

Kaze wrote:
10. Jul 2018 15:22
Molempia testanneena sanoisin että nauha. Yhden pakosarjan pinnoituttanut sisä/ulkopuolisesti ja siihen verraten kyllä nauha eristää tehokkaammin. Hinta/hyöty-suhde kohdallaan. Ei se toki yhtä siistin näköinen ole kuin tasainen kliini pinnoite. On tietysti tapauksia joissa sen käyttö on käytännössä hankalaa, ellei mahdotonta, jolloin pinnoittaminen puoltaa myös paikkaansa.
Niin huonosti hitsattua pakosarjaa ei ole omalla kohdalla tullut vastaan että sen saumat olisi nauhalla eristämisen myötävaikutuksesta haljenneet. Vapareissa siis, joissa lämpörasitukset pienemmät kuin ahdetuissa. Tosin ne ihan halvimmat kiinalaiset olen skipannut ja muuten hoitanut pakosarjan kannakoinnin yms. asennushommat asianmukaisesti.
No tuo on kiva kuulla, että ei ole ongelmia ollut nauhojen kanssa ja mitä ulkonäköön pakosarjan kanssa tulee, niin itse tykkään nauhoitetuista :) Sopiva race lookki.
Jos tuolla nauhalla vaikka saisi konehuoneen lämpöjä alas ja pakosarjan kaasuvirtaukset kuntoon. 8-)
Näissä korimalleissa vieläpä ilmavirta törmää konehuoneessa suoraan pakosarjaan jolloin lämpö leviää siitä melko tehokkaasti koko konehuoneeseen, niin luulisi nauhoituksesta olevan oikeasti aika iso hyöty.

Ihme juttu noiden kuvien kanssa randomisti, samalla tavalla mielestäni kaikki laitan :lol:
Ehkä googlen kuvapalvelu tekee jonkun tempun.

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 137
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 13. Jul 2018 18:54

Tuohon ajettavuuteen paneuduin hieman lisää, ja luulen että sain selville tuon ohjauksen "hyökkäävyyden".
Eli edessä raidetangot ovat liian kovassa kulmassa, koska autoa on madallettu. Tällöin alustan geometria ei toimi suunnitellulla tavalla ja aurauskulma lisääntyy etupäässä sisäänjouston yhteydessä rajusti, jolloin auto tahtoo olla tuollainen hyökkäävä. Liekö termi tälle "Bumpsteer".
Tuon saisi korjattua tälläisillä raidetangon päillä: https://jhpusa.com/products/hardrace-su ... 01-integra
Mutta ne kuitenkin maksaa, niin mietin onnistuisiko alkuperäisten raidetangon päiden kääntö ylhäältä alapuolelle jolloin tuo kulma korjaantuisi. Tässä on se ongelma että pallonivelet ovat kartiolla, jolloin niitä ei suoraan saa vaihdettua alapuolelle.
Onko jollain ideaa tähän vai säädänkö väliaikaisesti vähän lisää haritusta eteen ja säästän noihin raidetangon päihin mihin linkki yllä. :geek:

Tässä vielä kuva noista vaihtoehtoisista raidetangon päistä.
Image

Latukka
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 29
Joined: 04. Feb 2016 20:19
Location: Varkaus

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Latukka » 13. Jul 2018 21:33

Tuopponen wrote:
13. Jul 2018 18:54
Mutta ne kuitenkin maksaa, niin mietin onnistuisiko alkuperäisten raidetangon päiden kääntö ylhäältä alapuolelle jolloin tuo kulma korjaantuisi. Tässä on se ongelma että pallonivelet ovat kartiolla, jolloin niitä ei suoraan saa vaihdettua alapuolelle.
Onko jollain ideaa tähän vai säädänkö väliaikaisesti vähän lisää haritusta eteen ja säästän noihin raidetangon päihin mihin linkki yllä. :geek:
Itse en lähtisi kääntämään vakio raidetangon päitä, sinne jää kummiskin pieni välys just tuon kartion takia.
Itellä on nuo hardracen RT-päät, mut en oo vielä paljoa päässy ajelemaan niillä. Niitä saa euroopasta 180e postitettuna ;)
Honda Integra Type R DC2 JDM
IG: @latukka_2

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 137
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 14. Jul 2018 07:36

Latukka wrote:
13. Jul 2018 21:33
Itse en lähtisi kääntämään vakio raidetangon päitä, sinne jää kummiskin pieni välys just tuon kartion takia.
Itellä on nuo hardracen RT-päät, mut en oo vielä paljoa päässy ajelemaan niillä. Niitä saa euroopasta 180e postitettuna ;)
Joo on se varmaan parempi vaan säästää tommosiin varsiin :)
Olikos sulla vastaavanlaista käyttäytymistä havaittavissa? Eihän tuota normaalissa ajossa huomaa, mutta sitten jos terävämmin kääntyy ja vaikka vähän hellää jalkaa kaasulta niin alkaa hyökkäämään rajusti. Tämä siis havaittavissa +100km/h vauhdeissa.

Latukka
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 29
Joined: 04. Feb 2016 20:19
Location: Varkaus

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Latukka » 14. Jul 2018 09:27

Tuopponen wrote:
14. Jul 2018 07:36
Latukka wrote:
13. Jul 2018 21:33
Itse en lähtisi kääntämään vakio raidetangon päitä, sinne jää kummiskin pieni välys just tuon kartion takia.
Itellä on nuo hardracen RT-päät, mut en oo vielä paljoa päässy ajelemaan niillä. Niitä saa euroopasta 180e postitettuna ;)
Joo on se varmaan parempi vaan säästää tommosiin varsiin :)
Olikos sulla vastaavanlaista käyttäytymistä havaittavissa? Eihän tuota normaalissa ajossa huomaa, mutta sitten jos terävämmin kääntyy ja vaikka vähän hellää jalkaa kaasulta niin alkaa hyökkäämään rajusti. Tämä siis havaittavissa +100km/h vauhdeissa.
En kyllä huomannu viime kesänä mitään tuommoisia oireita, radallakin käytynä, tosin silloin oli vakio alapallot ja coilit. Tälle kesälle hommasin nuo pitemmät alapallot ja noilla vakio RT-päillä keula tuntuu vetelevän vähä minne sattuu, tää tosin tuli testattua vaan kaupunkiajossa ja eturenkaatkin harittaa vähän ku piti vaihtaa hardracen päät vakioihin katsastukseen :roll:
Honda Integra Type R DC2 JDM
IG: @latukka_2

User avatar
Sami_
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 549
Joined: 01. Apr 2011 17:19
Location: HKI/KPO

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Sami_ » 14. Jul 2018 13:15

Tuon Bump Steerin huomaa nimensä mukaisesti helposti siitä kun ajat esim. motarivauhdeissa johonkin pikku töyssyyn ja auton kulkusuuntaa muuttuu terävästi. Mulla oli moista ongelmaa pari kesää Skylinessä mutta aikalailla kokonaan eliminoitui kuin laittoi tuollaiset "Roll Center" raidetangonpäät. Kannattaapa ne muutenkin vaihtaa kun ne OEMit paskoutuu kohtuu nopsaan kovassa ajossa väärän kulman takia :thumbsup:
97' Nissan Skyline ECR33 Spec 2
04' Nissan Maxima QX 3.0 V6

Time Attack Driver
820_Sami @ IG

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 137
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 15. Jul 2018 11:33

Latukka wrote:
14. Jul 2018 09:27

En kyllä huomannu viime kesänä mitään tuommoisia oireita, radallakin käytynä, tosin silloin oli vakio alapallot ja coilit. Tälle kesälle hommasin nuo pitemmät alapallot ja noilla vakio RT-päillä keula tuntuu vetelevän vähä minne sattuu, tää tosin tuli testattua vaan kaupunkiajossa ja eturenkaatkin harittaa vähän ku piti vaihtaa hardracen päät vakioihin katsastukseen :roll:
Joo tuohon vaikutukseen vaikuttaa suoraa aurauskulmat, itellä tuo tuntuu näillä kulmilla olevan tosiaan aika epämukava terävis/nopeis käännöksis. Ja mä en oo vielä hommannut pidempiä alapalloja, ehkä sitten kun vanhat alkaa väljähtää. :)
Vai onko noista pidemmistä alapalloista huomattava hyöty? Mutulla luulisin, että vaikuttaa camberiin kaarre ajossa positiivisesti eli negatiivisesti :lol:

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 137
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 15. Jul 2018 11:54

Sami_ wrote:
14. Jul 2018 13:15
Tuon Bump Steerin huomaa nimensä mukaisesti helposti siitä kun ajat esim. motarivauhdeissa johonkin pikku töyssyyn ja auton kulkusuuntaa muuttuu terävästi. Mulla oli moista ongelmaa pari kesää Skylinessä mutta aikalailla kokonaan eliminoitui kuin laittoi tuollaiset "Roll Center" raidetangonpäät. Kannattaapa ne muutenkin vaihtaa kun ne OEMit paskoutuu kohtuu nopsaan kovassa ajossa väärän kulman takia :thumbsup:
Noniin kyllähän nuo asennon korjaavat varret täytyy sitten hommata :D
Ja luulen, että tuossa töyssyyn ajossa tapahtuu sama efekti kuin tiukassa kaarreajossa.

Latukka
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 29
Joined: 04. Feb 2016 20:19
Location: Varkaus

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Latukka » 15. Jul 2018 20:21

Tuopponen wrote:
15. Jul 2018 11:33
Joo tuohon vaikutukseen vaikuttaa suoraa aurauskulmat, itellä tuo tuntuu näillä kulmilla olevan tosiaan aika epämukava terävis/nopeis käännöksis. Ja mä en oo vielä hommannut pidempiä alapalloja, ehkä sitten kun vanhat alkaa väljähtää. :)
Vai onko noista pidemmistä alapalloista huomattava hyöty? Mutulla luulisin, että vaikuttaa camberiin kaarre ajossa positiivisesti eli negatiivisesti :lol:
Nuo pidemmät alapallot korjaa alatukivarren asentoa normaalimpaan madalletussa autossa ja näin ollen rengaskulmat eivät radikaalisesti muutu kaarre ajossa. Roll center adjuster nimellähän näitä pidennettyjä alapalloja myydään.
Image
Honda Integra Type R DC2 JDM
IG: @latukka_2

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 137
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 16. Jul 2018 06:43

Latukka wrote:
15. Jul 2018 20:21
Nuo pidemmät alapallot korjaa alatukivarren asentoa normaalimpaan madalletussa autossa ja näin ollen rengaskulmat eivät radikaalisesti muutu kaarre ajossa. Roll center adjuster nimellähän näitä pidennettyjä alapalloja myydään.
Noniin, mutuilin ilmeisesti oikein eli näyttäisi tuon kuvankin mukaan vaikuttavan camberiin +positiivesti kaarreajossa noilla vakio alapalloilla.
Kävin nappaamassa kuvan tuosta Raidetangon asennosta vielä, onhan se aika raakasti yläviistossa.

Image

No nyt taas tietää mitä seuraavaksi tekee. Lista vain pitenee :lol:

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15475
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Mystic » 16. Jul 2018 10:13

Myös Megan Racingilta ja Truhartilta saa nuita "flippikittejä" raidetangon päihin, jos hintavertailua haluaa tehdä.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 137
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 17. Jul 2018 07:14

Mystic wrote:
16. Jul 2018 10:13
Myös Megan Racingilta ja Truhartilta saa nuita "flippikittejä" raidetangon päihin, jos hintavertailua haluaa tehdä.
Joo kiitti vinkeistä. Näytti löytyvän kaikilta noilta ja hinta 10€ sisällä, eli ei päätä huimaavia eroja. Täytyy tässä summailla taas jonkinlainen tilaus pystyyn. :)

Palataanpa tohon imuputkeen...
Tuollaisen putken väsäsin 3" alumiini putkesta, siitä jätin tuon venttiilikopan huohotuksen pois ja asensin tuon huohotin pöntön väliaikaisesti patenttiraudalla tuohon. Sinne ei vielä mene kuin tuo kopan huohotus.

Image

Ja sitten aloin testaileen imuputken tekoa tuolle suodattimelle. Testailin tuollaista harsoa tuohon hommaan ja tein pikaisesti tuota vanhaa reittiä kulkevan putken pätkän. Tämä oli siis vain testailua onnistuuko tuollaisesta harsosta imuputken teko.
Tein Finnfoamista muotin ja ja käärin sen tuolla harsonauhalla. No hommahan piti tehdä Lost foam menetelmällä, eli sulattaa muotti pois, mutta ei Finnfoami suostunu sulamaan myrkyillä mitä kotoa löytyi. :lol:
No eipä se ollut paha homma kaapia pois noin lyhkäisestä putkesta.
Kevyttä tuo ainakin on, ongelma lähinnä tuo huokoisuus ja sisäpinnan karheus. Sisäpinnalle pyörittelin gelcoatin tasoittamaan pintaa ja tukkimaan tuon huokoisuuden.

Tässä linkki videoon missä tuosta samasta harsosta tehdään putki, kun en suomenkielistä nimee tolle värkille keksi ja muutenkin vaikea kuvailla mistä on kyse. :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=7rS7in5COiw

Image

Image

Image

Painoverrokiksi yksi suora 3" silikonijatkos painaa 85G. Toki tuo painoetu hävisi, kun tuon sisäpinnan maalasi gelcoatilla, lopullinen putken paino 200g.
Voi olla, että lopullisen putken teen oikeasta lasikuidusta. :geek:
Ja tottakai eri reittiä, koska tuossa reitissä tuo putken koko rajoittuu hieman alle 3"

Image

No sitten imulämpöjä tutkailemaan. Ennen tuota jatkoputkea, eli hot air intakella lämmöt olivat 38-40 astetta ulkoilman ollessa noin 20 astetta. Ja sitten tuolla jatkoputkella mikä menee puskurin taakse, niin lämmöt ovat olleet noin +5 astetta ulkoilman lämpötilaan. Eli toimiva putki sinänsä...

Sitten tulevaisuuden haaveena olisi myös C-West tyylinen puskuri tähän, jolla saisi tuon ram intaken toteutettua aika nätisti. 8-)

Image

Kasvain
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 24
Joined: 25. Dec 2016 19:55

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Kasvain » 18. Jul 2018 11:16

Hieno buildi ja asiallista rakentamista :thumbsup:
Nuo pidemmät alapallot kyllä on loistava hankinta 4-6 koppaisiin Civiceihin.
Kaveriksi vielä ylösalaisin mountattavat uniball-päiset raidetangonpäät, niin auraus ei muutu jouston aikana niin radikaalisti aurausvarren vinon asennon takia.
Takapäähän taas pitkittäiselle takatukivarrelle vastaavan geometriaa korjaavan muutoksen saa helpoiten Honeddevelopmentsin korvakesarjalla joka ei vaadi hitsaamista. Omaan EG8:n tuollainen kyllä on vielä hankittava, kun peräpään korkeus on 295mm pyöränkaaresta navan keskelle mitattuna ja alatukivarret sojottaa tällöin kattoon. Tuolla Honedin sarjalla on mahdollista saada matalalla setupilla vielä hyvä alatukivarren asento :thumbsup:
https://honeddevelopments.com/product/h ... ction-kit/

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 137
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 19. Jul 2018 07:12

Kasvain wrote:
18. Jul 2018 11:16
Hieno buildi ja asiallista rakentamista :thumbsup:
Nuo pidemmät alapallot kyllä on loistava hankinta 4-6 koppaisiin Civiceihin.
Kaveriksi vielä ylösalaisin mountattavat uniball-päiset raidetangonpäät, niin auraus ei muutu jouston aikana niin radikaalisti aurausvarren vinon asennon takia.
Takapäähän taas pitkittäiselle takatukivarrelle vastaavan geometriaa korjaavan muutoksen saa helpoiten Honeddevelopmentsin korvakesarjalla joka ei vaadi hitsaamista. Omaan EG8:n tuollainen kyllä on vielä hankittava, kun peräpään korkeus on 295mm pyöränkaaresta navan keskelle mitattuna ja alatukivarret sojottaa tällöin kattoon. Tuolla Honedin sarjalla on mahdollista saada matalalla setupilla vielä hyvä alatukivarren asento :thumbsup:
https://honeddevelopments.com/product/h ... ction-kit/
Kiitoksia!
Aina kivempi kirjoittaa, kun saa positiivistä palautetta. :)

Joo täytyy nyt kartoittaa, kunhan tällä pääsee ensin radalle niin tietää miten käyttäytyy. Nuo raidetangon päät hommaan ensi lääkkeeksi. Ja voi olla, että korotan tätä vielä lisää jolloin geometria paranee vielä lisää.
Ja noi taka poikittais varret ei nyt missään järkyttävässä kulmassa ole tällä korkeudella (Kuva alla), eikä kyllä etuvarretkaan (Kuva yllä). :)

Image

User avatar
Tuopponen
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 137
Joined: 24. Jan 2015 19:16
Location: Seinäjoki

Re: Civic Coupe EJ8 B16A1->B18C4

Post by Tuopponen » 17. Aug 2018 09:11

Ei oo kauheesti tapahtunu Civicin parissa nyt mitään, kun tuli tehtyä käyttis Streamiin pikku remppa ku söi öljyä aika paljo liikaa. :roll:

Mutta jotain kumminkin tullut puuhasteltua. :)
Eli Civicci kävi parissa kylmä käynnistyksessä vähän niinkuin kolmella, aika epätasaisesti. Lähdin sitten selvittämään mistä tuo johtui ja suuttimet olivat mustassa töhnässä, mikä nyt ilmeisesti johtuu jostain E85 lisäaineesta. No tässähän samalla voisi hieman tarkistella enemmänkin paikkoja, tarkoitus kurkata venttiili koneistoon ja jälkikiristää kansipultit vielä.

Kuva suuttimesta, 3/4 oli tämän näköisiä yksi hieman puhtaampi, viimeisin ajo ennen irroitusta oli toki kuitenkin siirto pihassa tottakai lämpöiseksi kuitenkin käytin. Eli ei ne välttämättä noin pahan näköiset ole jonkun normi ajon ja käytön jäljiltä, mutta aika ilmeinen vika huonokäyntisyyteen.

Image

Siinä samalla otin imusarjan käteen ja tutkailin saisiko sitä paranneltua pikkuisen. No tyhjäkäynnin kohina kylmänä johtui tosta kanavan epätasaisuudesta. (Teräviä koneistus saumoja)
Dremelillä sitä hieman pyöristelin, jos vaikka loppuisi tuo kohina.
Kuva ennen työstöä:

Image

Ja sitten Hieman virtaukseen vaikuttavia kulmia ja epätasaisuuksia hinkkasin käsin ja dremelillä. Nelos pytyn kanavan aukko kokoojakammioon oli tosi epätasainen kaasuläpän porauksesta johtuen -> Dremeli tulille ja pyöristin terävät kulmat smootheiksi.
Muutenkin tuosta kaasuläpän porauksesta oli aika epätasainen ja terävä porras kokoojakammioon, niin pyöristin kaiken mahdollisen siitä. Samalla ku mulla sattuu olemaan kivan pienet kädet, niin sain hiomapaperilla tasoitettua/kiillotettua kanavien suu aukkoja kokoojakammion puolelta+Tasoittelin koko kokoojakammion hieman sileämmäksi, kuin valupinta.

Tässä tuo alkuperäinen kuva, kun tämä oli vielä uusi.
Image

Ja tässä kuva tosta nelos pytyn aukosta ennen työstöä.
Image

Ja tässä siistitty tuotos, käsin kun tunnustelee niin ero pinnassa on huomattava, kuvat eivät välttämättä anna oikeutta. :)
Image

Image

Ja tässä, kun pääsi taas työstön makuun niin siistin myös kaasuläppää. Kavensin hieman läpän vartta ja pyöristin tuon imupuolen pykälän pyöreäksi. Ja pyöristin myös kaasuläpän reunat, jotka eivät vaikuta tiivistykseen.
Näissä olen tehnyt muotoilut maltilla ja järjellä sillä ajatusmaailmalla, että ilmavirta tykkää pyöreistä muodoista ja teräviä kulmia kannattaa vältellä, ne kun aiheuttaa ylimääräistä pyörteilyä ja sitä kautta hidastaa/kuristaa ilman kulkua.

Kuvia ennen työstöä:
Image

Image

Ja tässä jälkeen:
Image

Image

Siinä imupuoli. :geek:
Sitten harjoittelin pakosarjan käärimistä... Olihan se vähän hakemista aluksi, mutta ihan tyytyväinen olen tuohon.
Ainut miinus, että nauha loppui kesken. :lol: No onneksi sain tuon vaikeimman osuuden tehtyä. Pitää vielä tuo loppu pätkä nauhoittaa kunhan saan lisää nauhaa.

Image
Last edited by Tuopponen on 18. Aug 2018 10:30, edited 1 time in total.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 5 guests