LuosojoenSeudunDatsunit. (LSD)
LuosojoenSeudunDatsunit. (LSD)
Juuppapuuppa!
Aprillasin itteni eilen.
Pitkästä aikaa projektitopikkia aloin väsäämään, vaikka olin jo ajatellut etten enää siihen vaivaannu....niin eikköön tuo hävinnyt bittitaivaaseen kun foorumi päätti kirjata mut ulos tuon 1,5h tarinansuoltamisen aikana.
En nääs tajunnut tallettaa luonnosta, kun muilla foorumeilla voi "pakittaa" takaisin jos vaatii kirjautumista lähetyksessä...
No se siitä, tulipahan vaihteeksi saatua oikein jööbiketutus, viimokerrasta onkin aikaa.
Siispä vapaasti (2x) lyhennettyä tarinaa tulossa, kuvia en vihti enää linkitellä niin monia. Kattotaan mihin tarina vie, vai viekö.
Autosta:
Autohan on siis Datsun 2000 deLuxe-Six 1969, nyttemmin badget sanoo Nissan Cedric Custom-Six, sama katiska, eri paketti.
6 hlön henkilöauto siis, ei piilofarkku.
Kuusköt-seiskötluvun taitteessa taksikäytössä Personal-siksit oli sedanina suosittuja ja vissiin maahantuoja ajatteli tarjota tilavaa farkkuakin. Mallikappale kuitenkin ei herättänyt kiinnostusta (mikä ei ihme kun kattoo tuota muotoilun taidonnäytettä) ja auto jäi "ylivuotisena" liikkeen omaan käyttöön 2-3vuotta aiemmin kuin itse putkahdin esille Pohjois-Karjalan keskussairaalasta... Sittemmin muutaman mutkan kautta päätyi Datsu kilparadoille huoltoautoksi, ja maatumaan laanille kuluttavan uransa johdosta.
Porvoolainen autoharrastaja sen sieltä sitten pelasti harvinaisuutensa takia, ehkä hyvä niin.
Muutama kuva vuodelta 2006, kun auto on parsittu liikkuvaan kuntoon.
ps. Copyright tulevissa kuvissa minä, Reijo H., FinnJAE 2006 osallistuja jonka nimeä en muista. Ottaa yht jos tahtoo kuvansa eliminoitavan.
...ja kuva johon koko auton silloinen kunto kulminoituu:
Sittemmin on vettä virrannut Luosojoessa muutama litra, ja autokin hieman muuttunut ehjempään suuntaan. Aionkin topikissa keskittyä enempi siihen mitä itse sätöstän, kuin siihen mitä mittavaa auto on ennen mulle tuloa kokenut. Kaikki varmaan voi arvata miten lievästä projektista on ollut kyse.
Lyhyesti todettakoon että alustallisesti ja teknillisesti on tultu noin 15v uudempaan suuntaan, ollen edelleen dinosaurusluokkaa.
Uutena tässä 2litraisella kutosella, rattimanuaalilla varustetussa autossa ei ollut uutena montakaan levyjarrua tai tehostinta, on siinä nyt mm. molemmat tehostimet, automaattivaihteet, kallistuksenvakaaja myös takana sekä takalevyjarrujen lisäksi myös tuuletetut etulevyt. Luonnollisesti akselistot yms. on muuttuneet.
Mutta siis asiaan:
Auton bensankulutus oli viimekesänä jotain tähtitieteellistä automaatiksikin, 13-16l/100km, joten ajattelin kaasuttimelle tehdä jotain. Toki huoltoasemien naurettavalle tiheydentarpeelle oli toinenkin syy, kuvassa näkyvä sirppimallin originellitankki, 35L
Keveydestä johtuen on ollut ihan riittävän rivakka minun harrastuskäyttööni, mutta ainahan jotain askaretta on oltava. Siispä virittelemään.
Jonkinasteinen sliipperi olisi kivahko rakentelusuunta, näinkin rumasta laitoksesta kun kyse on. Siitä otsikon farmageddon viittaus.
2.0 on versionumero eikä viittää litratilavuuteen Siitä onneksi ollaan jo edellä.
Alkutilanteena oli tämä
Syksyllä riipaisin imusarjan pois kaasuttimineen, ja ajattelin asentaa sopivasti saamani virityskäyttöön tarkoitetun kaksoiskaasutinsarjan paikoilleen (Ztherapy). Ulkonäkö säilyisi orkkiksena mutta tarvittaessa pitäisi riittää soppa stroukkikoneessakin.
Pakosarjan kanssa jahkailin ja pähkäilin, kuitenkin päädyin tilaamaan MSAn pellisatsin USAsta kun halvalla sain.
Yllättävän suoraan se kävi, normaalisti 240z sarjoissa on ongelmana tuo 1.sylinterin putki joka ottaa kiinni etuakselistoon ja raidetankoon. (70-luvun cedrikkiin on turha tilata ei-oota)
2-1 kollektoria piti hitsailla, mm. lisätä jousto ja laajakaistalambdalle paikka.
Termotecciä kääräisin muutaman metrin ihan vain käsijärruvaijerin ja ohjaustehostimen takia. Projekti siltä osin kesken vielä.
Kaasuttimet käy suoraan, pellisatsissa sikseen plootua laippa ettei tarvi prikkojen kanssa pelata, yhtä paksu kuin imusarjassa, tulevat samalla putilla kiinni nääs alta. Kaasuvivusto on tehtävä alusta asti, samoin letkut ja linjat. Ilmanputsarikaan ei mahdu modaamatta kun on tuo tuplakalvoinen tehostin. Pikkuvikoja.
Ebay-surffissa sattui kivahko ISKY-racing nokkasarja silmään kärjetöntä sytkää ettiessä joten saapas nähdä... Tähänkin saa onneksi vaihdettua nokan ilman koneen nostoa/nokkapukkien irroitusta kun on tuo lukkopellin yläpalkki pulteilla. Ketjulle mulla on diy-kiila ettei kiristin pomppoo paikoiltaan. Eiku vain hihnatsydeemit pois, syyläri veks, ja nenä etukautta pihalle kun keinut on poistettu. Been there, done that.
Tässä siis mentiin aprillipäivänä:
Madallusta ja vannehommia, sekä takapuskuri ja listoituksia/sisustahommia on tullut tehtyä jo aiemmin mutta nehän nyt ei ketään kiinnosta tällaisella konservatiivisella traktorifoorumilla
Takavalot myös puuttuvat. Vihjeitä otetaan vastaan, kolme neljästä on aika huonossa kunnossa:
Valmistahan ei tarvis olla kuin äitienpäivänä joten ei kiiru...
ps. Alkuperäinen suunnitelma itää vielä moottorin suhteen, (FarmaGeddon 3.0), nääs 130-Cedu on vissiin ollut ainoa johon tehdas on poliisiautona naittanut V8:n.
"Patrolcar" parts cataloogi hakusessa ollut jo tovin Japanista missä olisi tuo Y40 moottori lueteltuna H30 lisäksi.
nimim.Poikkeuslupahakemus
Pikkulohkohan menee tonne "jenkkimallin" konehuoneeseen ihan lipsauttamalla.
https://www.youtube.com/watch?v=bfdlkKxWDoY
Näihin kuviin ja tunnelmiin jättäydymme haukotellen.
Syypää tähän silmien kirvelyyn ja rumuudella mässäilyyn on Adan, tuo nissanistien pelsepuuppa. Itseppäs halusit Arto kuvia. Olin jo asennoitunut että pitkäkattodatsunistin elämä se on yksinäistä ja harmaata silmät kiinni puurtamista.
-J-
Aprillasin itteni eilen.
Pitkästä aikaa projektitopikkia aloin väsäämään, vaikka olin jo ajatellut etten enää siihen vaivaannu....niin eikköön tuo hävinnyt bittitaivaaseen kun foorumi päätti kirjata mut ulos tuon 1,5h tarinansuoltamisen aikana.
En nääs tajunnut tallettaa luonnosta, kun muilla foorumeilla voi "pakittaa" takaisin jos vaatii kirjautumista lähetyksessä...
No se siitä, tulipahan vaihteeksi saatua oikein jööbiketutus, viimokerrasta onkin aikaa.
Siispä vapaasti (2x) lyhennettyä tarinaa tulossa, kuvia en vihti enää linkitellä niin monia. Kattotaan mihin tarina vie, vai viekö.
Autosta:
Autohan on siis Datsun 2000 deLuxe-Six 1969, nyttemmin badget sanoo Nissan Cedric Custom-Six, sama katiska, eri paketti.
6 hlön henkilöauto siis, ei piilofarkku.
Kuusköt-seiskötluvun taitteessa taksikäytössä Personal-siksit oli sedanina suosittuja ja vissiin maahantuoja ajatteli tarjota tilavaa farkkuakin. Mallikappale kuitenkin ei herättänyt kiinnostusta (mikä ei ihme kun kattoo tuota muotoilun taidonnäytettä) ja auto jäi "ylivuotisena" liikkeen omaan käyttöön 2-3vuotta aiemmin kuin itse putkahdin esille Pohjois-Karjalan keskussairaalasta... Sittemmin muutaman mutkan kautta päätyi Datsu kilparadoille huoltoautoksi, ja maatumaan laanille kuluttavan uransa johdosta.
Porvoolainen autoharrastaja sen sieltä sitten pelasti harvinaisuutensa takia, ehkä hyvä niin.
Muutama kuva vuodelta 2006, kun auto on parsittu liikkuvaan kuntoon.
ps. Copyright tulevissa kuvissa minä, Reijo H., FinnJAE 2006 osallistuja jonka nimeä en muista. Ottaa yht jos tahtoo kuvansa eliminoitavan.
...ja kuva johon koko auton silloinen kunto kulminoituu:
Sittemmin on vettä virrannut Luosojoessa muutama litra, ja autokin hieman muuttunut ehjempään suuntaan. Aionkin topikissa keskittyä enempi siihen mitä itse sätöstän, kuin siihen mitä mittavaa auto on ennen mulle tuloa kokenut. Kaikki varmaan voi arvata miten lievästä projektista on ollut kyse.
Lyhyesti todettakoon että alustallisesti ja teknillisesti on tultu noin 15v uudempaan suuntaan, ollen edelleen dinosaurusluokkaa.
Uutena tässä 2litraisella kutosella, rattimanuaalilla varustetussa autossa ei ollut uutena montakaan levyjarrua tai tehostinta, on siinä nyt mm. molemmat tehostimet, automaattivaihteet, kallistuksenvakaaja myös takana sekä takalevyjarrujen lisäksi myös tuuletetut etulevyt. Luonnollisesti akselistot yms. on muuttuneet.
Mutta siis asiaan:
Auton bensankulutus oli viimekesänä jotain tähtitieteellistä automaatiksikin, 13-16l/100km, joten ajattelin kaasuttimelle tehdä jotain. Toki huoltoasemien naurettavalle tiheydentarpeelle oli toinenkin syy, kuvassa näkyvä sirppimallin originellitankki, 35L
Keveydestä johtuen on ollut ihan riittävän rivakka minun harrastuskäyttööni, mutta ainahan jotain askaretta on oltava. Siispä virittelemään.
Jonkinasteinen sliipperi olisi kivahko rakentelusuunta, näinkin rumasta laitoksesta kun kyse on. Siitä otsikon farmageddon viittaus.
2.0 on versionumero eikä viittää litratilavuuteen Siitä onneksi ollaan jo edellä.
Alkutilanteena oli tämä
Syksyllä riipaisin imusarjan pois kaasuttimineen, ja ajattelin asentaa sopivasti saamani virityskäyttöön tarkoitetun kaksoiskaasutinsarjan paikoilleen (Ztherapy). Ulkonäkö säilyisi orkkiksena mutta tarvittaessa pitäisi riittää soppa stroukkikoneessakin.
Pakosarjan kanssa jahkailin ja pähkäilin, kuitenkin päädyin tilaamaan MSAn pellisatsin USAsta kun halvalla sain.
Yllättävän suoraan se kävi, normaalisti 240z sarjoissa on ongelmana tuo 1.sylinterin putki joka ottaa kiinni etuakselistoon ja raidetankoon. (70-luvun cedrikkiin on turha tilata ei-oota)
2-1 kollektoria piti hitsailla, mm. lisätä jousto ja laajakaistalambdalle paikka.
Termotecciä kääräisin muutaman metrin ihan vain käsijärruvaijerin ja ohjaustehostimen takia. Projekti siltä osin kesken vielä.
Kaasuttimet käy suoraan, pellisatsissa sikseen plootua laippa ettei tarvi prikkojen kanssa pelata, yhtä paksu kuin imusarjassa, tulevat samalla putilla kiinni nääs alta. Kaasuvivusto on tehtävä alusta asti, samoin letkut ja linjat. Ilmanputsarikaan ei mahdu modaamatta kun on tuo tuplakalvoinen tehostin. Pikkuvikoja.
Ebay-surffissa sattui kivahko ISKY-racing nokkasarja silmään kärjetöntä sytkää ettiessä joten saapas nähdä... Tähänkin saa onneksi vaihdettua nokan ilman koneen nostoa/nokkapukkien irroitusta kun on tuo lukkopellin yläpalkki pulteilla. Ketjulle mulla on diy-kiila ettei kiristin pomppoo paikoiltaan. Eiku vain hihnatsydeemit pois, syyläri veks, ja nenä etukautta pihalle kun keinut on poistettu. Been there, done that.
Tässä siis mentiin aprillipäivänä:
Madallusta ja vannehommia, sekä takapuskuri ja listoituksia/sisustahommia on tullut tehtyä jo aiemmin mutta nehän nyt ei ketään kiinnosta tällaisella konservatiivisella traktorifoorumilla
Takavalot myös puuttuvat. Vihjeitä otetaan vastaan, kolme neljästä on aika huonossa kunnossa:
Valmistahan ei tarvis olla kuin äitienpäivänä joten ei kiiru...
ps. Alkuperäinen suunnitelma itää vielä moottorin suhteen, (FarmaGeddon 3.0), nääs 130-Cedu on vissiin ollut ainoa johon tehdas on poliisiautona naittanut V8:n.
"Patrolcar" parts cataloogi hakusessa ollut jo tovin Japanista missä olisi tuo Y40 moottori lueteltuna H30 lisäksi.
nimim.Poikkeuslupahakemus
Pikkulohkohan menee tonne "jenkkimallin" konehuoneeseen ihan lipsauttamalla.
https://www.youtube.com/watch?v=bfdlkKxWDoY
Näihin kuviin ja tunnelmiin jättäydymme haukotellen.
Syypää tähän silmien kirvelyyn ja rumuudella mässäilyyn on Adan, tuo nissanistien pelsepuuppa. Itseppäs halusit Arto kuvia. Olin jo asennoitunut että pitkäkattodatsunistin elämä se on yksinäistä ja harmaata silmät kiinni puurtamista.
-J-
Last edited by Tsun-Tee on 06. Jun 2017 11:21, edited 3 times in total.
...olen sairas, en kipeä...
c110kenmeri(a)gmail.com
ISKELMÄRADIOO
-"mä oon siis niii-in pahoillani kaikesta"...taas.
c110kenmeri(a)gmail.com
ISKELMÄRADIOO
-"mä oon siis niii-in pahoillani kaikesta"...taas.
Re: '69 Datsun FarmaGeddon 2.0
Vanteista ei pisteitä, mutta muuten tätä ja letkeää luettavaa onkin kaipailtu! Joko tällä kaudella kiertää tapahtumia?
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: '69 Datsun FarmaGeddon 2.0
Nyt on asialista tekemistä tämmöistä "entisöintiä" arvostan todella paljon Vanteet ehkä kaipaisi jotain tummempaa väriä
Nissan Almera n15gti
Re: '69 Datsun FarmaGeddon 2.0
Onneksi tällä ei Mystikin pisteitä kalastellakaan,
Wanhanmalliset vanteet on hakusessa, mutta eipä 17-18" koossa liiemmin ole tarjontaa 8" leveydellä kun ET täytyy olla 40...
Lisäksi tuo speksi käy vaan taakse, edessä voi olla vain 17x7.5", et35
Lisänsä tuo soppaan vaatimus lipasta.
Eiku ehdotuksia kehiin
Kieltämättä musta keskus vanteissa voisi toimia paremmin.... Toisaalta kaikki muukin on tossa autossa k*llinväristä...
Wanhanmalliset vanteet on hakusessa, mutta eipä 17-18" koossa liiemmin ole tarjontaa 8" leveydellä kun ET täytyy olla 40...
Lisäksi tuo speksi käy vaan taakse, edessä voi olla vain 17x7.5", et35
Lisänsä tuo soppaan vaatimus lipasta.
Eiku ehdotuksia kehiin
Kieltämättä musta keskus vanteissa voisi toimia paremmin.... Toisaalta kaikki muukin on tossa autossa k*llinväristä...
...olen sairas, en kipeä...
c110kenmeri(a)gmail.com
ISKELMÄRADIOO
-"mä oon siis niii-in pahoillani kaikesta"...taas.
c110kenmeri(a)gmail.com
ISKELMÄRADIOO
-"mä oon siis niii-in pahoillani kaikesta"...taas.
Re: '69 Datsun FarmaGeddon 2.0
Mä annan pisteitä 9/10
"Meetkö sinä sinne huoriin vai tilaatko sinä sen pitsan?" -Marko
"Laita säkin rohkeasti allekirjoitukseen se bmw ni sua ymmärretään paremmin" - samsa
Nissan 200SX S13 -89 Omistanut 6 vuotta, ajanut 5000km
"Laita säkin rohkeasti allekirjoitukseen se bmw ni sua ymmärretään paremmin" - samsa
Nissan 200SX S13 -89 Omistanut 6 vuotta, ajanut 5000km
Re: '69 Datsun FarmaGeddon 2.0
Mä en anna sitäkään ennenkun kokonaisesta autosta tulee kuva.Adan wrote:Mä annan pisteitä 9/10
Upeita noi teaserit! Kansa haluaa nähdä loputkin
Re: '69 Datsun FarmaGeddon 2.0
Eipä! Onko nuo Barzetat nyt sitten 17" vai 18"? Aika isolla olet liikenteessä.Tsun-Tee wrote:Onneksi tällä ei Mystikin pisteitä kalastellakaan,
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: '69 Datsun FarmaGeddon 2.0
Pitkälti takana 18" ja edessä 17" Tosin ei tuo sun tinavannetietämys yltänyt ihan maaliin asti -> ei ole parsetat ei...Mystic wrote:Eipä! Onko nuo Barzetat nyt sitten 17" vai 18"? Aika isolla olet liikenteessä.Tsun-Tee wrote:Onneksi tällä ei Mystikin pisteitä kalastellakaan,
No mutta taas:
purkasin kuitenkin suo "SU:t", ajattelin mittailla vähän kun ei tietoa paljonko on pyöritelty suuttimia ja neuloja tässä vuosien saatossa.
Tämän yksinkertaisemmaksi ei kaasutin voi oikein mennä, mutta hyvä että avasin.
Nuo SM:n neulat oli aseteltu kohoihin siten että etummainen oli 0.03-0.06mm ylempänä kuin takana. ~44.05mm pitkänä mitattuna kello-mauserilla. Suuttimet taas oli pyöritelty noin 0.3mm päähän toisistaan. (9,800mm syvällä etunen)
Takakaasutin siis oli luultavasti reippaaasti rikkaalla. Tiedä sitten miten paljon käytännossä vaikuttaa, mutta nyt säädetty siten että ero on tuon 0.03-0.06mm...riippuen mittauskerrasta.
(Allekirjoittaneen hius on mitattuna samalla mauserilla 0.05mm joten ihan hirveä ei ero ole.)
Samalla vaihdoin öljyt kaasareihin, eli 4ml/kaasutin. Laitoin Ford-spesifiä 5W30:ä että oppivat olemaan ihmisiksi... uhkasin ATF:fällä josseivät ole.
Muutama plommi piti muutella ja muuta pientä, sitten Hylomaaria ja paikoilleen että pääsi tuskastamaan niitten h*lvetin prikkojen ja muttereiden kanssa joilla pako/imusarja tulee kiinni tuolta alapuolelta...
Täytyypä sanoa että ei ihan satu nuo alipainejutskat kohdilleen, eikä vesilinjat.
Tarkkasilmäinen voi lisäksi huomata kuvasta että imusarjan kaasuvivusto on yhtä linjassa tulipellin laakeroinnin kanssa kuin Nordean luxempurinyhtiöiden bisnikset on linjassa Verottajan kanssa...
Noh, jos saisi vedet kestämään koneessa ja polttoainelinjan tuplattua niin voisi kokeilla savuja koneesta.
Edellyttäen että löytäisi tulpan lambdanreikään....voisi toki antaa pikantin lisän pakoääneen tuo reikä.
Jotenkin epäilen että voi olla seokset ulkona jopa Innovaten kartalta, turha tuketa lambdaa jo testivaiheessa. Kattoo että käy ensin jotensakin normaalisti.
Jatkumoillaan taas...pitänee lahteä laittamaan paikoilleen tuo lämpösuojapelti kun kuvasta sattui silmään että puuttuu.
-J-
...olen sairas, en kipeä...
c110kenmeri(a)gmail.com
ISKELMÄRADIOO
-"mä oon siis niii-in pahoillani kaikesta"...taas.
c110kenmeri(a)gmail.com
ISKELMÄRADIOO
-"mä oon siis niii-in pahoillani kaikesta"...taas.
Re: '69 Datsun FarmaGeddon 2.0
No p*rkele, samasta saavista ne kai kaikki uuden vuoden aikoihin nostetaan. Ei taida ihan kauheasti esimerkkejä maailmalta löytyä mitä nuihin ovat tunkeneet?Tsun-Tee wrote:Pitkälti takana 18" ja edessä 17" Tosin ei tuo sun tinavannetietämys yltänyt ihan maaliin asti -> ei ole parsetat ei...Mystic wrote:Eipä! Onko nuo Barzetat nyt sitten 17" vai 18"? Aika isolla olet liikenteessä.Tsun-Tee wrote:Onneksi tällä ei Mystikin pisteitä kalastellakaan,
Pistähän videota, kun pääset käynnistelemään! Kyllä tästä vielä hyvä tulee.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: '69 Datsun FarmaGeddon 2.0
Nämä on niitä oikeita projekteja joita jaksaa lukea alusta loppuun. Onko jotain käytännön merkitystä tolla tulipellin laakeroinnilla? Eikö ne kaasarit ny perhana pysy ilman aisoissa?
"Meetkö sinä sinne huoriin vai tilaatko sinä sen pitsan?" -Marko
"Laita säkin rohkeasti allekirjoitukseen se bmw ni sua ymmärretään paremmin" - samsa
Nissan 200SX S13 -89 Omistanut 6 vuotta, ajanut 5000km
"Laita säkin rohkeasti allekirjoitukseen se bmw ni sua ymmärretään paremmin" - samsa
Nissan 200SX S13 -89 Omistanut 6 vuotta, ajanut 5000km
Re: '69 Datsun FarmaGeddon 2.0
Nythä mä hokasin että kirjoittelin ku Datsunmies toiselle, eli tuon laakeroinnin tarkoitushan on se että kaasuvivustolla on joku tukipiste mistä kääntyä. Muuten kestää aisoissa myös suorituskyky...Adan wrote:Nämä on niitä oikeita projekteja joita jaksaa lukea alusta loppuun. Onko jotain käytännön merkitystä tolla tulipellin laakeroinnilla? Eikö ne kaasarit ny perhana pysy ilman aisoissa?
Kuva "selventämään" asiaa, tärähtäneenä kuten ukko itekki:
Eli ei ole vaijeria/sähköistä kaasuläppää, vaan wanhaliiton alustaloppuun mekaaninen vivusto. Polkimelta parin vipan kautta pitäisi saada tuolla koukulla voima kaasuttimille.
Pikkurillillä entinen vipstaaki yhdelle kaasuttimelle, toinen pää laakerillla, läpsä kick-down-kytkimelle näkyy myös.
Peukkuotteessa satunnainen varaosakoukku josta tarkoitus yhdistellä. Tosiaan noin 5cm on koroeroa, pitäis nostaa laakeria tonne nissani-tarraan asti ja sitten ei polkimen vipu yllä...joka tossa kikkerin kytkimen alla oleva haitarekumikombo
No se on sitte sen ajan murhex.
_________________________
Mystikille, onhan noita maailmalta jotain american-reissinkiä laitelleet vanteiksi (kun on tuo jenkkien pikkujako) vaan ku mulla on 5cm leviämpi toi nykyinen taka-akseli ja etunenkin napoineen eri autosta, niin eippään käy samat ei.
Tossa vähän osviittaa ropleemasta:
Hirviästi ei jää sukelluksessa tilaa, kun ottaa huomioon jäykän akselin joka siis "keikkaa" kallistuksissa ,esim kivetyksissä. Tällä hetkellä jää ulkona kallistuksessa 1mm, sisällä 2mm. Meinasin viel tuuman pudottaa joten voi mennä jo raapimiseksi.
Toki leka on keksitty, ranttia ei toinna mankeloida koska sisäkylki on kuitenkin se ongelma heti 2cm päästä. Suoraan voi paahtaa vaikka ilmalentoa, ei ongelmaa.
Tilannekatsauksena voitaneen todeta tälle päivälle tulleen noin 9h tallia.
Paljonkohan Mystikki veloittas tuon venakopan kiillotuksesta, on meinaan sellanen homma etten ite rupia. Jo pelkkään paason poistoon meni varmaan 2tuntia... Välttänee nyt siihen asti. On meinaan ainoa alkuperäinen osa moottorissa, ja likipitäin koko konehuoneessa...
Kaiken PITÄISI olla OK, varovaisesti koitin virrat päälle ja ei ainakaan tulvinut kaasarit joten ilmeisesti paineet on hyvät ja paluulinjakin toimii vielä.
Huomenna on pojjaat se päivä kun koitethan tulille!
Muutama ölu tuli otettua illan mittaan joten voipi olla paree jos vielä tarkistan liitokset huomenna...
EDIT:
Huominen tuli ja silleen...
https://youtu.be/XT9t5xCgjA8
-J-
...olen sairas, en kipeä...
c110kenmeri(a)gmail.com
ISKELMÄRADIOO
-"mä oon siis niii-in pahoillani kaikesta"...taas.
c110kenmeri(a)gmail.com
ISKELMÄRADIOO
-"mä oon siis niii-in pahoillani kaikesta"...taas.
Re: '69 Datsun FarmaGeddon 2.0
Väkästelyä tehty taas, mm. MTX-L asennettu nyt konehuoneen puolelle että voi jo vähän alustavasti säädellä...
Ruiskuun verrattuna heittelee aika paljon enemmän seokset tyhjäkäynnillä.... Jatkaa sitten säätelyä ajossa kun saa ilmanputsarit askarreltua.
Kaasuvivuston kimppuun siis osia ja synkkamittareita Englannista odotellessa:
Noista siis yhdistellen, pituus ja kulma kokeillen silmämääräisesti ensin ja sitten hienosäätö voimalla.
Mielenkiintoista materiaalia oli hitsata muuten. Vain kolmesti uusiksi että oli hyvä.
Laakerointipiste osoittautui toimivaksi 2cm muutoksella ja siten ei tarvinnut polkimeen koskea... Täysin palautettavissa alkuperäiseksi.. Eikä autoon tarvinnut tehdä uusia reikiä.
Kulmanmuutos aiheutti jäykkyyttä vivustoon lisää eikä palauttanut kokonaan joten onneksi oli tuo alkuperäinen lisäjousen paikka tallessa tarran vieressä. Alkuperäistä jousta tosin oli vain yksi ja sekin ruosteessa, uusista varastossa olevista ei yksikään käynyt joten tuolla mennään toistaiseksi. Kickdownkin toimii vielä, toki tuo kytkin/teline/johdotus pitää tehdä uusiksi, piti tehdä jo viimokesänä. Se myös toimii liian aikaisin toistaiseksi.
Tästäpä hyvä jatkaa säätöihin sitten kun on osat ja kalut tulleet. Lähellä on ettei olisi valmista Vappuna jo.
Artolle vielä videota:
Ruiskuun verrattuna heittelee aika paljon enemmän seokset tyhjäkäynnillä.... Jatkaa sitten säätelyä ajossa kun saa ilmanputsarit askarreltua.
Kaasuvivuston kimppuun siis osia ja synkkamittareita Englannista odotellessa:
Noista siis yhdistellen, pituus ja kulma kokeillen silmämääräisesti ensin ja sitten hienosäätö voimalla.
Mielenkiintoista materiaalia oli hitsata muuten. Vain kolmesti uusiksi että oli hyvä.
Laakerointipiste osoittautui toimivaksi 2cm muutoksella ja siten ei tarvinnut polkimeen koskea... Täysin palautettavissa alkuperäiseksi.. Eikä autoon tarvinnut tehdä uusia reikiä.
Kulmanmuutos aiheutti jäykkyyttä vivustoon lisää eikä palauttanut kokonaan joten onneksi oli tuo alkuperäinen lisäjousen paikka tallessa tarran vieressä. Alkuperäistä jousta tosin oli vain yksi ja sekin ruosteessa, uusista varastossa olevista ei yksikään käynyt joten tuolla mennään toistaiseksi. Kickdownkin toimii vielä, toki tuo kytkin/teline/johdotus pitää tehdä uusiksi, piti tehdä jo viimokesänä. Se myös toimii liian aikaisin toistaiseksi.
Tästäpä hyvä jatkaa säätöihin sitten kun on osat ja kalut tulleet. Lähellä on ettei olisi valmista Vappuna jo.
Artolle vielä videota:
...olen sairas, en kipeä...
c110kenmeri(a)gmail.com
ISKELMÄRADIOO
-"mä oon siis niii-in pahoillani kaikesta"...taas.
c110kenmeri(a)gmail.com
ISKELMÄRADIOO
-"mä oon siis niii-in pahoillani kaikesta"...taas.
Re: '69 Datsun FarmaGeddon 2.0
Tämähän menisi kätevästi, josko sinulla olisi vastaava ylimääräinen työstettäväksi.Tsun-Tee wrote:Paljonkohan Mystikki veloittas tuon venakopan kiillotuksesta, on meinaan sellanen homma etten ite rupia. Jo pelkkään paason poistoon meni varmaan 2tuntia... Välttänee nyt siihen asti. On meinaan ainoa alkuperäinen osa moottorissa, ja likipitäin koko konehuoneessa...
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: '69 Datsun FarmaGeddon 2.0
Pitää koittaa ettiä sellainen "tavallinen" kutosen koppa, saisi tuon "2000"sen kiilotutettua sitten rauhassa.
Mutta asiaan:
Otetaan ryyppy, huikka, eli mallia SSS oleva pikkuDatsunin (160J) ryyppykompleksi.
Tarkoitettukin jo kahdelle SU-tyyppiselle kaasuttimelle eli liikerata riittää ja silleen... Mutta:
Koska auto on metrin pitempi, kaasuttimet isommat ja kauempana toisistaankin, jää matka kojelautaan auttamatta liian pitkäksi.
Siispä systeemin purku osiin, ja uutta vaijeria ettimään omista varastoista. Tuossahan on yhtenäinen vaijeri joka tekee silmukan, kaikenlaista pientä osaa ja sekös kostautuu sitten kasatessa kun ei laita järjestykseen ja oikeinpäin...
Löysin vaijerilaatikosta jonkun ison Datsunin uuden ,ilmeisesti konepellin aukaisu, vaijerin jolla oli mittaa miehekkäät pari metriä. Molemmissa päissä puristusholkit ja lyijyplommit.
Vaijeri talteen kokonaisena ja kuori poikki sopivaan mittaan.
Pujottelua ja mittailua, lopulta sitten alkaen kaasutin nro1 -vaijeri sisälle -> viputsydeemin kasaus -> kaasuttimelle nro2.
Tämä pitikin tehdä pari kertaa kun eihän sitä tullut ekalla kerralla kaikki osat paikoilleen/oikeinpäin kahvaan ja silleen.
Miksi näin eikä irrallaan? -koska jätin toiseen päähän plommin. Pituudestaan huolimatta jäi nimittäin "varaa" vain 2cm. Ei luiskahda paikoiltaan noin pujotellessa. Lisäksi tuo vaijerin purkautumis/kuoreen jumitushimokin on vain puolet normaalista.
Kuvia ei tullut otettua kun vauhti 100 - äly 0.
Lopputulemasta on kuva, lisäksi näkyy eilen lopulta saapuneet virtausmittarit:
Laajakaistamittarikin tuli siirrettyä autoon jo sisälle, helpompi seurata lukemia ajossa. Ryyppynamiskaan pitänee taikoa kromireuna kuten valonamiskassa. En tiedä sitten mitä keksisi tuolle kattoluukun liparenapille.
Siivousta ja siistimistähän sisustassa(kin) riittää, kuitenkin kestää ikkunasta illistelyn. Palataan tähän myöhemmin.
Näyttelyautohan tää ei olekaan.
Niille jotka jo ehti ihmettelemään että "missäs uitussa se mittari ny o?" -niin se on tuolla tuhkakupissa.
Avaten illistää silmään, mutta näin parkissa ollessa ei tuota 60-luvun harmoniaa sotke...
Synkkamittareista:
En muuten ihmettele yhtään kun sanovat että yhdellä mittarilla pärjää mutta säätöön tarvitaan kaksi.
Kattelin synkat että on samat 10L molemmissa tyhjäkäynnillä, mutta kun kierrokset nousi niin toinen antoi 17 ja toinen 22...
Mittarit päikseen -> sama homma, ehdin jo epäillä että kaasuttimissa vikaa kunnes pikkuhiljaa 100rpm kerrallaan kun jaksoi hienosäätää tuolta 750 - 1500 välillä niin lopulta ne vaan on samat lukemat molemmissa.
Ja tämähän ei mene mikään neljäsosakiekka ruuvaten vaan ihan hipsu riittää muuttamaan lukuja, molemmissa.
Nääs kun noissa on se yhdysputki imusarjasta toiseen niin sepä antaakin ihanan lisän säätäjälle.
Synkka karvankin pielessä niin alkaa kolme pyttyä ottamaan kavereilta ilmaa kun ei omastaan saa...
Nyt sitten pitäis alkaa selvittämään kaasuttimien seoksia uusiksi. VARMASTI päin vitua.
tyhjäkäynti afr 10,5-11
tasakaasuajo 14.3-15.5
lämäpohja 13-13.5
Ihan vaan näilläkin säädöillä on perstuntumatehot kyllä jotain muuta kuin ennen.
Vaihdoin tulpat, väri oli juurikin kuten tyhjäkäynti antaa olettaa.
Tulispa oi jo ne ilmanputsariaihiot mallia Austin/Morris Wolseley 1800
Pääsis yleisille teille vonkuuttaan.
Aurauskulmat on kyllä sentillä metsässä tuon tuuman madalluksen jäljiltä. -tai ainakin sinne se haluaisi hiekalla.
No, tänään taidan keskittyä välillä johonkin vähemmän äänekkääseen ja mielekkäämpään hommaan:
Loksupeilien kasaukseen ja asennukseen.
-J-
Mutta asiaan:
Otetaan ryyppy, huikka, eli mallia SSS oleva pikkuDatsunin (160J) ryyppykompleksi.
Tarkoitettukin jo kahdelle SU-tyyppiselle kaasuttimelle eli liikerata riittää ja silleen... Mutta:
Koska auto on metrin pitempi, kaasuttimet isommat ja kauempana toisistaankin, jää matka kojelautaan auttamatta liian pitkäksi.
Siispä systeemin purku osiin, ja uutta vaijeria ettimään omista varastoista. Tuossahan on yhtenäinen vaijeri joka tekee silmukan, kaikenlaista pientä osaa ja sekös kostautuu sitten kasatessa kun ei laita järjestykseen ja oikeinpäin...
Löysin vaijerilaatikosta jonkun ison Datsunin uuden ,ilmeisesti konepellin aukaisu, vaijerin jolla oli mittaa miehekkäät pari metriä. Molemmissa päissä puristusholkit ja lyijyplommit.
Vaijeri talteen kokonaisena ja kuori poikki sopivaan mittaan.
Pujottelua ja mittailua, lopulta sitten alkaen kaasutin nro1 -vaijeri sisälle -> viputsydeemin kasaus -> kaasuttimelle nro2.
Tämä pitikin tehdä pari kertaa kun eihän sitä tullut ekalla kerralla kaikki osat paikoilleen/oikeinpäin kahvaan ja silleen.
Miksi näin eikä irrallaan? -koska jätin toiseen päähän plommin. Pituudestaan huolimatta jäi nimittäin "varaa" vain 2cm. Ei luiskahda paikoiltaan noin pujotellessa. Lisäksi tuo vaijerin purkautumis/kuoreen jumitushimokin on vain puolet normaalista.
Kuvia ei tullut otettua kun vauhti 100 - äly 0.
Lopputulemasta on kuva, lisäksi näkyy eilen lopulta saapuneet virtausmittarit:
Laajakaistamittarikin tuli siirrettyä autoon jo sisälle, helpompi seurata lukemia ajossa. Ryyppynamiskaan pitänee taikoa kromireuna kuten valonamiskassa. En tiedä sitten mitä keksisi tuolle kattoluukun liparenapille.
Siivousta ja siistimistähän sisustassa(kin) riittää, kuitenkin kestää ikkunasta illistelyn. Palataan tähän myöhemmin.
Näyttelyautohan tää ei olekaan.
Niille jotka jo ehti ihmettelemään että "missäs uitussa se mittari ny o?" -niin se on tuolla tuhkakupissa.
Avaten illistää silmään, mutta näin parkissa ollessa ei tuota 60-luvun harmoniaa sotke...
Synkkamittareista:
En muuten ihmettele yhtään kun sanovat että yhdellä mittarilla pärjää mutta säätöön tarvitaan kaksi.
Kattelin synkat että on samat 10L molemmissa tyhjäkäynnillä, mutta kun kierrokset nousi niin toinen antoi 17 ja toinen 22...
Mittarit päikseen -> sama homma, ehdin jo epäillä että kaasuttimissa vikaa kunnes pikkuhiljaa 100rpm kerrallaan kun jaksoi hienosäätää tuolta 750 - 1500 välillä niin lopulta ne vaan on samat lukemat molemmissa.
Ja tämähän ei mene mikään neljäsosakiekka ruuvaten vaan ihan hipsu riittää muuttamaan lukuja, molemmissa.
Nääs kun noissa on se yhdysputki imusarjasta toiseen niin sepä antaakin ihanan lisän säätäjälle.
Synkka karvankin pielessä niin alkaa kolme pyttyä ottamaan kavereilta ilmaa kun ei omastaan saa...
Nyt sitten pitäis alkaa selvittämään kaasuttimien seoksia uusiksi. VARMASTI päin vitua.
tyhjäkäynti afr 10,5-11
tasakaasuajo 14.3-15.5
lämäpohja 13-13.5
Ihan vaan näilläkin säädöillä on perstuntumatehot kyllä jotain muuta kuin ennen.
Vaihdoin tulpat, väri oli juurikin kuten tyhjäkäynti antaa olettaa.
Tulispa oi jo ne ilmanputsariaihiot mallia Austin/Morris Wolseley 1800
Pääsis yleisille teille vonkuuttaan.
Aurauskulmat on kyllä sentillä metsässä tuon tuuman madalluksen jäljiltä. -tai ainakin sinne se haluaisi hiekalla.
No, tänään taidan keskittyä välillä johonkin vähemmän äänekkääseen ja mielekkäämpään hommaan:
Loksupeilien kasaukseen ja asennukseen.
-J-
...olen sairas, en kipeä...
c110kenmeri(a)gmail.com
ISKELMÄRADIOO
-"mä oon siis niii-in pahoillani kaikesta"...taas.
c110kenmeri(a)gmail.com
ISKELMÄRADIOO
-"mä oon siis niii-in pahoillani kaikesta"...taas.
Re: '69 Datsun FarmaGeddon 2.0
Huomenna ois Tahkolla Extremerun... Saa pullukka liikuntaa...
No siihen valmistautuessa saatiin peilit Datsuniin:
Herkkua on siinä monenmoista, kuten joululauluissa laulethan. Noista tuli etsittyä parasta paria osiksi koska viimosyssynä kävi näin:
Rekka ajoi vastaan ja ilmanvirta kallioleikkauksessa sai vaununvetopeilin antautumaan 80kmh vauhdissa pitkin tietä...
No, ajattelin samalla siirtää peilejä 5cm lähemmäs tuota orkkispaikkaa, eli renkaan ja vilkun puoliväliä. Samalla vaihdoin tuon ovipeilijalustan mallia lokasuojapeilimalliin. Matalampi ja harvinaisempi. Myös rumempi, sikälikin sopivampi.
Kairaten siis isompaa reikää, tosin täytyypä sanoa ettei mun sipakat kätöset ole riittävän sipakat mahtuakseen tonne loksuun sisälle noitten pulttien seuraksi...
-Jokunen ärräpää meni taas lipsahtamaan näinkin raittiilta ja uskovaiselta nuorelta mieheltä...
Lopputulos saa isonkin miehen herkistymään, väärällä tavalla.
Apukuskin puolella normaali peili, kuskilla tossa se vaununvetopeili. Vaunupeilit päällä kun vedethän telttaperävaunua miitteihin, muutenhan riittää lyhytvartiset. Näillä siis mennään.
Olishan mulla ollut nekin mustat muoviset kuten skyllessä oli mut jotenkin nää on enempi "pappamalliset" kuten autokin.
Jatkellaan tästä:
-J-
...ja samalla humppa vaan soi...voi navetta-talli parka...
No siihen valmistautuessa saatiin peilit Datsuniin:
Herkkua on siinä monenmoista, kuten joululauluissa laulethan. Noista tuli etsittyä parasta paria osiksi koska viimosyssynä kävi näin:
Rekka ajoi vastaan ja ilmanvirta kallioleikkauksessa sai vaununvetopeilin antautumaan 80kmh vauhdissa pitkin tietä...
No, ajattelin samalla siirtää peilejä 5cm lähemmäs tuota orkkispaikkaa, eli renkaan ja vilkun puoliväliä. Samalla vaihdoin tuon ovipeilijalustan mallia lokasuojapeilimalliin. Matalampi ja harvinaisempi. Myös rumempi, sikälikin sopivampi.
Kairaten siis isompaa reikää, tosin täytyypä sanoa ettei mun sipakat kätöset ole riittävän sipakat mahtuakseen tonne loksuun sisälle noitten pulttien seuraksi...
-Jokunen ärräpää meni taas lipsahtamaan näinkin raittiilta ja uskovaiselta nuorelta mieheltä...
Lopputulos saa isonkin miehen herkistymään, väärällä tavalla.
Apukuskin puolella normaali peili, kuskilla tossa se vaununvetopeili. Vaunupeilit päällä kun vedethän telttaperävaunua miitteihin, muutenhan riittää lyhytvartiset. Näillä siis mennään.
Olishan mulla ollut nekin mustat muoviset kuten skyllessä oli mut jotenkin nää on enempi "pappamalliset" kuten autokin.
Jatkellaan tästä:
-J-
...ja samalla humppa vaan soi...voi navetta-talli parka...
...olen sairas, en kipeä...
c110kenmeri(a)gmail.com
ISKELMÄRADIOO
-"mä oon siis niii-in pahoillani kaikesta"...taas.
c110kenmeri(a)gmail.com
ISKELMÄRADIOO
-"mä oon siis niii-in pahoillani kaikesta"...taas.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 80 guests