Radalle Rx-7 92-

Omien autoprojektien esittely.
Ville.P
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 5
Joined: 30. Dec 2012 14:36

Re: Harraste Rx-7 92- Sekä Kauppakassi Starlet 81-

Post by Ville.P » 01. Oct 2014 21:38

Sitten kannattaa ottaa melkeen auki uudestaan, koska sulla on noi kulmatiivisteet väärinpäin. Sileä pinta roottoriin päin ja lovettu pinta ulkopuolelle. Jos siis kyseessä tälläiset= http://atkinsrotary.com/store/86-95-Rx7 ... ARE88.html

Välykseksi sivutiivisteille std 0,05mm-0,15mm ja maksimiksi sanotaan 0,40mm. Eivät tosiaan isoa roolia tee puristuksen suhteen niin mieluummin hieman löysä kuin piukka, jos tehoa meinaa nostella kauheasti. Moni tuntuu suosivan tuota 0,15mm viritettyihin. Tietoa näistä todella hankala löytää, koska viripajat aika nihkeesti näitä kirjoittelee. Mutta omalla kohdalla oli 0,10mm jo liian pieni välys vakio corner sealeille. Tosiaan tehoa oli silloin 412whp ja koneteho 450hp kohdilla. Pelkällä pumppu 98e:llä.

Nyt ei mitään ongelmia vaikka paineet on nostettu 1barista-->1,5bariin. Vesimetanooliruisku myös hieman viilentää palotapahtumaa nykyään.

User avatar
vain
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 378
Joined: 06. May 2011 22:35
Location: Tampere

Re: Harraste Rx-7 92- Sekä Kauppakassi Starlet 81-

Post by vain » 01. Oct 2014 21:45

No hyvä tietää että mokasin ton. Ihmettelinkin kun tuossa videossa oli puhe vaan smoothista puolesta. Kyllä täytyy nuo sivutiivisteet vielä hioo. Ei tarvi ainakaan niitä alkaa korjailee sit kun hajoovat. Toivottavasti vesirenkaat kestää vielä ottaa auki. Kyllä tän arvaskin kun ekaa kertaa tekee tällästä ettei kaikki tietenkään putkeen mene. :D Nyt onkin vielä helppo korjata viat.

User avatar
Zugu
EXPERT
EXPERT
Posts: 1143
Joined: 15. Sep 2013 12:34
Location: Oulu

Re: Harraste Rx-7 92- Sekä Kauppakassi Starlet 81-

Post by Zugu » 01. Oct 2014 23:34

Moottorin rakennusta on aina kiva seurata ku on hyvää jälkeä ja paljon kuvia, varsinki ku edes hieman erikoisempi moottori.. :D
Nopeat liikkeet on näyttäviä

User avatar
vain
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 378
Joined: 06. May 2011 22:35
Location: Tampere

Re: Harraste Rx-7 92- Sekä Kauppakassi Starlet 81-

Post by vain » 03. Oct 2014 16:29

Päivitys numero 41

Tuli korjattua nyt virheet mitä tuli tehtyä. Eli moottori auki ja kulmatiivisteet toisin päin ja kylkitiivisteet 0.15mm välykseen hioa. Seuraavassa pari hassua kuvaa vielä mitä tuli napattua toisessa kasauksessa. Alkaa kohta jo luonnistua tuon moottorin niputus ja purku.
Image
Image

Toinen kerros
Image

Pultit numeroituina ja kiristettynä.
Image

Kasasin hieman moottorin etupuoltakin. Oikeastaan kaikki mitä pysty ilma etu kantta joka on vielä maalauksessa.
Image
Image

Sitte vielä turha kuva sotkusta. :)
Image

Kiitokset vielä Villelle arvokkaista vinkeistä. :!:
Last edited by vain on 02. Nov 2014 18:36, edited 1 time in total.

User avatar
mCoupe
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 676
Joined: 01. Feb 2013 09:15
Location: Kuusamo

Re: Harraste Rx-7 92- Sekä Kauppakassi Starlet 81-

Post by mCoupe » 03. Oct 2014 18:45

Tätä on kyllä helvatan mielenkiintosta seurata 8-). Tekniikan osalta niin poikkeava projekti ja laadukasta kädenjälkeä seuraa aina mielellään ;)
Life's too short to drive boring cars.
Mazda 6 MPS
IG: juhoq_

User avatar
vain
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 378
Joined: 06. May 2011 22:35
Location: Tampere

Re: Harraste Rx-7 92- Sekä Kauppakassi Starlet 81-

Post by vain » 07. Oct 2014 17:04

Päivitys numero 42

Hieman taas jatkettu mauztemakkaraa. Maalia moottorista puuttuviin osii.

Ohjausvaihde maalauksessa ja vesipumpun hökötys.
Image

Moottorin päätylevy.
Image


Sisätiloja aloin vähän tyhjentää. Airbagin johtosarja lähti kävelee. Sekä tulipellistä äänieristeet.
Image
Sekä lattiamatto.
Image
Image

Pelkästää lattiamatto ja tulipellin matto paino yhdessä noin 50kg arviolta. Ihmeen painavia.

Seuraavaksi saakin moottorin niputtaa ja heittää vaihteiston perään.
Last edited by vain on 02. Nov 2014 18:37, edited 1 time in total.

User avatar
JonttuK
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 506
Joined: 29. Sep 2013 12:58
Location: Isojoki

Re: Harraste Rx-7 92- Sekä Kauppakassi Starlet 81-

Post by JonttuK » 09. Oct 2014 12:40

Olis ollu kiva nährä livenä tuo moottori purettuna, wankel kun on aina hieman kiinnostanut.
Tosin mä asun kaikista niin kaukana että ei toivoakaan :|
Ex-kulkineet: Lada 2105, Escort mk4, Corolla E100, TA12 Carina, Prelude 5th gen, JDM gc8 WRX, JDM Ae111 Levin, Civic EK4, Nissan sunny
Ilmeisesti ikuisuusprokkis: Toyota Glanza EP91
Käyttis: Nissan Cube z11
Kesä ja Radio Rock

User avatar
vain
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 378
Joined: 06. May 2011 22:35
Location: Tampere

Re: Harraste Rx-7 92- Sekä Kauppakassi Starlet 81-

Post by vain » 09. Oct 2014 13:04

JonttuK wrote:Olis ollu kiva nährä livenä tuo moottori purettuna, wankel kun on aina hieman kiinnostanut.
Tosin mä asun kaikista niin kaukana että ei toivoakaan :|
Onhan tuo moottori aika jännä. Itse en ole aikasemmin moottoria kasannu. Silti tälläsen wankelin sain kasaan. Pientä opiskelua tietenkin vaatii. Silti tuo on todella helppo moottori korjata. Melkein sitä tekis ihan aikansa kuluksikin. :)

Tämä projekti on nyt alkanu tuntuu jopa mieluisalta. Niin moni ollu kiinnostunut. Kummasti luo intoa puskee tätä laitosta eteen päin. Vaikka tunteja tähänkin on uponnu luultavasti jo yli 100h todenäkösesti menee vielä monta sataa lisää ennenkun tämä laitos alkaa miellyttää kaikkia haaveita.

Huomenna meen jatkaa rojektia, Tarkotus on niputtaa moottori loppuun. Sekä hieman vaihteistoa sovitella paikalleen. Ohjausvaihdekkin pitäis kasata ja nakata paikalleen ennekun moottoria alkaa survoo konehuoneeseen.

User avatar
vain
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 378
Joined: 06. May 2011 22:35
Location: Tampere

Re: Harraste Rx-7 92- Sekä Kauppakassi Starlet 81-

Post by vain » 10. Oct 2014 20:04

Päivitys numero 43

Moottoria tuli jatkettua. Seuraavassa hieman kuvia. Ihan jännästi tuo moottorin väritys alkaa muodostumaan. :shock:

Etulevy paikalleen.
Image
Image

Solid pelletti. Varmuutta hieman öljynpaineisiin.
Image

Öljypohjaan tiivistettä ja sitä rataa.
Image

Öljypohja paikalleen ja moottorin kannattimet.
Image

Kytkin kiinni.
Image

Vesipumppu paikalleen.
Image
Image

Tuli sitte vaihteisto heiteetyä perään.
Image
Image
Kaivoin kuvan tilanteesta mistä lähdettiin.
Image

Pakosarjan mallailua. HIeman jotain muokkausta joutuu suorittaa vielä.
Image

Hieman sekalaista pikku osaa meni paikalleen vielä.
Image

OMP suuttimien tilalle tulpat. Eli nämä ennen ruiskutti öljyä kammioon ja voiteli tiivisteitä mm. apex.
Image

Moottori menikin mukavavasti nippuu. Alaimusarjan kun saa paikalleen vielä niin taidan heittää koneen paikalleen. ;)
Last edited by vain on 02. Nov 2014 18:37, edited 1 time in total.

JayJay
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 273
Joined: 28. Jul 2013 20:35
Location: Vantaa

Re: Harraste Rx-7 92- Sekä Kauppakassi Starlet 81-

Post by JayJay » 10. Oct 2014 21:44

Tää on kyllä hyvä projekti, kun kuvia ja juttua riittää reilusti. Mikä noiden omp suuttimien poiston taustalla on?

User avatar
vain
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 378
Joined: 06. May 2011 22:35
Location: Tampere

Re: Harraste Rx-7 92- Sekä Kauppakassi Starlet 81-

Post by vain » 10. Oct 2014 22:19

JayJay wrote:Tää on kyllä hyvä projekti, kun kuvia ja juttua riittää reilusti. Mikä noiden omp suuttimien poiston taustalla on?
Oikestaan tuo systeemi alko hajoomaan ja olis pitänyt alkaa korjailee letkuja yms. Ajattelin asian kuitenkin niin päin että pois koko paska kerta ei mikää paras vaihtoehto olekkaan. Joten se tarkoittaa 2t öljyn käyttöä polttoaineen seassa. Yksinkertasesti selitettynä öljy levittyy paremmin kammion pinnoille polttoaineen kanssa kun erikseen ruiskutettuna kammion kyljestä. Tämä siksi koska öljyllä on enemmän aikaa sekottua ympäröivän ilman sekaa ja siten levittyy paremmin joka paikkaan. Eli saavutetaan kestävyyttä moottorissa sekä painoa putoaa hieman kun ei ole suuttimia, letkuja ja erillistä pumppua joka ottaa energiansa moottorin pyörimisestä. Eli myös moottorin pyörimiseen tarvittava energian tarve vähenee hieman. Moottorin sisäiseen toimintaan liittyen tietenkin 2t öljy palaa pois paremmin kuin varsinainen moottoriöljy jota ei ole tarkoitettu poltettavaksi. Näin karstottuminen hieman vähenee. Tässä pieni tietopaketti tuon asian hyödyistä. Kyllähän pieni vaiva tulee kun joutuu sekottelee tankkauksessa hieman öljyä, mutta tämä on sitä motorsporttia. :D

User avatar
_Warman_
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 185
Joined: 14. Apr 2013 08:42

Re: Harraste Rx-7 92- Sekä Kauppakassi Starlet 81-

Post by _Warman_ » 11. Oct 2014 08:08

Itekin tuli vähän kummasteltua aiemmassa kirjoituksessa tota 2-tahti öljyä, mut tän selityksen jälkeen sehän tuntuu jopa loogiselta. :D Onks tää kuinka yleinen toimenpide näissä vehkeissä?

User avatar
-ToK-
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 98
Joined: 07. May 2013 21:06

Re: Harraste Rx-7 92- Sekä Kauppakassi Starlet 81-

Post by -ToK- » 11. Oct 2014 10:47

Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ratkaisulta tuo 2t öljyn käyttö! Onko maailmalla kokemuksia toimivuudesta vai miten päädyit tuohon ratkaisuun?

User avatar
Zugu
EXPERT
EXPERT
Posts: 1143
Joined: 15. Sep 2013 12:34
Location: Oulu

Re: Harraste Rx-7 92- Sekä Kauppakassi Starlet 81-

Post by Zugu » 11. Oct 2014 11:48

Jäi tuossa vähä ihmetyttään ku kaikki muu on maalattua ja tip top niin miks öljypohja maalamattomana ja ruosteisena paikoilleen? :?
Nopeat liikkeet on näyttäviä

User avatar
vain
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 378
Joined: 06. May 2011 22:35
Location: Tampere

Re: Harraste Rx-7 92- Sekä Kauppakassi Starlet 81-

Post by vain » 11. Oct 2014 15:40

_Warman_ wrote:Itekin tuli vähän kummasteltua aiemmassa kirjoituksessa tota 2-tahti öljyä, mut tän selityksen jälkeen sehän tuntuu jopa loogiselta. :D Onks tää kuinka yleinen toimenpide näissä vehkeissä?
Kyllä ainakin mitä on lueskellu Amerikan foorumilla. On ratalaitteisiin ja hieman katuautoihin tehty OMP pumpun poistoa. Yleensä on kyse isommasta virityksestä missä on päädytty 2t öljyn käyttöön. Kuitenkin hieman parantaa voitelua ja siten kestävyyttä.
-ToK- wrote:Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ratkaisulta tuo 2t öljyn käyttö! Onko maailmalla kokemuksia toimivuudesta vai miten päädyit tuohon ratkaisuun?
Varmuutta ja yksinkertaisuutta hain oikeastaan tällä muutoksella. Öljypumpun toiminnasta ei täysin varma ole ellei käy kattoo pakokaasuja ja haistelee onko öljyn katkua. Kyse on kuitenkin yli 20v vanhasta laitteesta. Joten nyt tiedän varmasti että öljyä kammioihin asti kulkeutuu ja varmasti myös molempiin. Määrällisestikkin on helpompi säännöstellä voitelun määrää näin.
Zugu wrote:Jäi tuossa vähä ihmetyttään ku kaikki muu on maalattua ja tip top niin miks öljypohja maalamattomana ja ruosteisena paikoilleen? :?
Hieman ittekkin ihmettelin. :D Ajattelin että se ei ole niin näkyvä ja se pystyy maalaa paikalla ollessaan. Taidan maalata ehkä seuraavassa rakentelu tuokiossa. Pensselillä kuitenkin sotkee sen sitte niin tulee paksu kerros maalia. Putsasin sen kuitenkin rasvasta ja paskasta jo ennen paikalle laittoa niin ei vaadi niin paljoa enää maalauksen toteutus.

Yritän kyllä selittää näitä wankelin outouksia kykyjeni mukaan. Saa kysyä ihan vapaasti, jos joku asia mietityttää.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 59 guests