Toyota Corolla E12 1.6 VVT-i

Omien autoprojektien esittely.
Post Reply
User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Toyota Corolla E12 1.6 VVT-i

Post by Mystic » 30. Jan 2011 21:47

Hieman juttua omasta käyttiksestä. Auton tarina alkaa vuodesta 2008, jolloin se oli ensisijaisesti hankittu perheen yhteiseksi käyttöautoksi lyhempiä ja pikaisempia reissuja (esim. työmatkat) helpottamaan. Tuolloin itse kortin vasta saaneena ja harrastukseen tutustuneena tuli autoon hankittua kaikenlaista pientä aina kangasmatoista lexus-takavaloihin sekä TTE:n spoileriin. Nälkä kasvaa kuitenkin syödessä ja pian tuli loppujen lopuksi hankittua ns. se ihan oma ensimmäinen auto Corollan jäädessä vanhempieni käyttöön.

Varsinaiseksi omaksi autoksi valikoitui pitkällisen etsimisen ja miettimisen tuloksena Mazda MX-5 vuosimallia -91. Auton parissa vietettiin reilusti yli vuosi (auto pysyi omistuksessa myös armeija-ajan) sen ajaessa varsin luotettavaa "kehonliikuttimen" virkaa ja kaipa sitä hieman tuli tietojen sekä taitojen karttuessa rakenneltuakin. Kesällä 2009 autolla ei kuitenkaan ehditty paria tapahtumaa enempää kiertämään, sillä se myytiin uudemman ja käytännöllisemmän auton hankkimiseksi. Elinkautensa aikana auto kuitenkin ehdittiin kuvata GTi-Magazineen ja juttu ilmestyikin suht myöhään jo auton myynnin jälkeen numerossa 02/2010.

Image

_______________________________________________________________________________________________________________________


Auton myynnin jälkeen alkoi ankara uuden auton etsiminen, minkä valitseminen ei enää onnistunutkaan yhtä helposti kuin aikoinaan Mazdan. Pienen perfektionistin vikaa kun vielä itsessäni on, niin auton hankkiminen näytti lopulta venyvän ja venyvän. Samalla Corolla oli siirtynyt jälleen jossain määrin kokonaan omaan käyttööni autottomuudesta ja kulkuneuvon tarpeesta johtuen. Syksyn edetessä myös luovuuden tuska iski jälleen lujaa ja jotain piti äkkiä saada jotain näperreltävää. Tuskan ensisijaiseksi lievittäjäksi iski Corollan äänimaailma, sillä auton stereoiden päivittäminen oli ollut suunnitelmissa jo ensi kertaa vuosia sitten Corollaa vähän "tuunatessani". Pitkällisen suunnittelun jälkeen Autostudiolta saatiin hankittua soittimeksi Pioneer DEH-5100UB, erillissarjaksi Boston BAPRO60, subbariksi Boston BAG5124 12'', vahvistimiksi 2kpl AutoStudio T-2200, kondensaattoriksi AutoStudio CAP-1R 1F ja lisäksi hankittiin vielä iso läjä tarvikkeita johdotuksia ym. varten. Ovet ja takakontti vaimennettiin kokonaisuudessaan Vibroplastilla ja erillissarja asennettiin eteen alkuperäisten kaiuttimen paikalle sekä takakaiuttimet poistettiin kokonaan. Kontti rakennettiin alunperin käytännöllisyyttä silmällä pitäen, mutta vahvistimien ja subbarin suuren koon vuoksi ei sinne enää montaa laukkua loppujen lopuksi mahtunutkaan.

Image

_______________________________________________________________________________________________________________________


Tällaisena Corollalla tuli sitten ajeltua aina talven kynnykselle asti, kun jo jotain päätöksiä auton suhteen oli tehtävä. Lopulta pitkällisen pohdinnan jälkeen järkevimmäksi vaihtoehdoksi jäi lunastaa Corolla vanhemmiltani kokonaan itselleni, sillä se täytti lopulta kaikki kriteerit ja olisi muuten jäänyt miltei täysin käyttämättömäksi perhetilanteen muutoksen vuoksi. Talven mittaan saivat kylkilistat ja turhat merkit lähteä ympäri auton pois ja pieniä yksityiskohtia toivat lisää uudet poljinpinnat, antenni, kirkkaat sivuvilkut ja takapuskurin suoja (hiilikuitu-look). Autoon tilattiin myös H&R:rrän 45mm madaltavat jouset jotka piti asentaa paikalleen vasta kevään koittaessa, mutta lopulta innokkuus vei voiton ja autosta saatiin kinoksien kauhu jo talven mittaan.

Image

Image

Image

_______________________________________________________________________________________________________________________


Kun kesä lopulta läheni, niin myös visiot ja suunnitelmat kasvoivat. Kokonaisuudessaan yhtään omaa silmää miellyttävää korisarjaa ei löytynyt, joten korisarjan eri osat päätettiin pienestä riskistä huolimatta koostaa eri valmistajien osista. Eteen näyttävyyttä saatiin TTE:n etupuskurilla, sivuhelmoiksi tulivat TRC-Tuningin tekeleet ja takahelmaksi valikoitui MS-Designin tuote mallikohtaisine ulostuloineen. Peileiksi valittiin FK:n Hyper-Stylet, joista kuitenkin poistettiin lopulta vilkut edes jonkinlaisen erikoisuuden saavuttamiseksi. Lisäksi itelläni ei ollut halua säilyttää sekä lokasuojien että peilien vilkkuja, joten halvemmaksi tuli lopulta muokata peilejä.

Image

Image

Image

_______________________________________________________________________________________________________________________


Korisarja saatiin maalattua keväästä ja pian se löysi myös tiensä paikalleen. Talven aikana tuli myös hankittua stressileluksi Nissan 200sx S13 mentaliteetilla ostin-kun-halvalla-sain, jonka mukana saapuneet tuplajakoiset Zero Wheels ZE05 Black (7x17'') vanteet päätyivät myös lopulta spacereiden kanssa Corollan alle parempien puutteessa. Näihin lisättiin vielä pieneksi erilliseksi yksityiskohdaksi TRD:n lukolliset venttiilinhatut sekä vanteiden vaihdon yhteydessä myös jarrusatulat maalattiin punaiseksi. Vielä ennen kauden alkamista konepeltin keskiosa teipattiin mustaksi ja auton kylkien varjelemiseksi värkkäilin myös roiskeläpät eteen. Alkuperäisten takavalojen keskiosat tummennettiin lievästi, kun enää ei tässä vaiheessa löytynyt omaan silmään sopivia varsinaisia aftermarket-valoja. Pieniä yksityiskohtia saatiin lisää myös JDM tarroilla, joista osa kuitenkin valitettavasti peittää vain kiveniskeymiä tai vastaavia kolhuja.

Image

Image

Image

_______________________________________________________________________________________________________________________


Viime kaudella autolla ehdittiin kiertää ihan kiitettävästi tapahtumia ympäri Suomea, joista kauimmaisena mainittakoon Kalis Kruising 2010. Samaisessa tapahtumassa joku känniläinen rikkoi muita autoja ihmetellessäni omaan autooni tarkoitetun speksitelineen säpäleiksi sekä onnistui tehokkaasti pesemään myös konepeltin oluella. Muutenkin kyseisen reissun aikana otti myös etupuskuri tietyömaalla hieman itseensä eikä muutenkaan kesästä selvitty täysin vaurioitta. Loppukesästä sitten tuli korjailtua nuo kesän koettelemukset ja tällä hetkellä auto on talvilookissa vakiojousilla odottamassa mahdollisia muutoksia ensi kaudeksi.

Ainoat asiat mitä oikeastaan nyt talven aikana on tehty, ovat peruhuollot ja akun vaihtuminen alkuperäisen lamaannuttua Exiden Deep Cycleen. Moni asia kumminkin häiritsee eikä vielä lähellekkään miellytä omaa silmää, mutta katsotaan nyt miten tämän kanssa käy kun keväämmällä aurinko alkaa pilkistellä. Tämä kuitenkin puhtaasti käyttöauto ja alkuvuosi menee tehokkaasti tuon Säxän parissa, joten kaikki on vielä hieman auki.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Toyota Corolla E12 1.6 VVT-i

Post by Mystic » 30. Jan 2011 21:54

Tuossa vielä pari kuvaa omalla kohdallani viime kauden päätöksestä eli Hötsistä..

http://salmo.kuvat.fi/kuvat/Kansiot/HTS ... 0.jpg/full
http://henkkak.kuvat.fi/kuvat/H%F6tsi%2 ... 7.JPG/full
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Toyota Corolla E12 1.6 VVT-i

Post by Mystic » 08. Mar 2011 18:36

Tämän tarina päättyy ennen kesää ja auto lähtee uusiin maisemiin. Ikävä tulee, mutta jospa käyttöpeliksi saataisiin vähintäänkin jotain yhtä mieleistä. Osia olen alkanut tästä erikseen myymään, sillä ne eivät siirry "kaupassa". Tällä hetkellä motivaatio kohdistuu Nissaniin ja huhtikuun loppupuolella tulee myös toinen harraste-/"ikuisuusprojekti". Käyttöauton hankin kesän aikana kunhan olen muut projektit saanut pois jaloista ja mieleinen löytyy. ;)
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

_Redneck_
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 195
Joined: 09. Mar 2011 17:22
Location: Roi

Re: Toyota Corolla E12 1.6 VVT-i

Post by _Redneck_ » 13. Mar 2011 15:43

Jahas toitsu vaihtaa omistajaa.. Saapa alkaa sit mielenkiinnolla seuramaan uutta prokkista ;)

Ootko muutues kerenny myydä noi 17set? :roll:

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Toyota Corolla E12 1.6 VVT-i

Post by Mystic » 13. Mar 2011 23:21

_Redneck_ wrote:Jahas toitsu vaihtaa omistajaa.. Saapa alkaa sit mielenkiinnolla seuramaan uutta prokkista ;)

Ootko muutues kerenny myydä noi 17set? :roll:
Niin pitäähän se autojen nyt vaihtua, että pysyy mielenkiinto porukalla yllä. :D Tai no ei ihan nyt nuinkaan.. Taitaa se seuraava käyttöauto kuitenkin olla sitten ainakin valmistumiseen asti itselläni, kun vie nuo opinnot nyt melkoisen siivun rahavaroista. Ei pysty enää vuosittain vaihtamaan ja rakentamaan eri autoa. Katsellaan kesällä mitä tulee tilalle, kun saadaan aluksi potkaistua tuo "pienempi" Civic-projekti käyntiin. ;) Onhan mulla tuo Nissanikin nyt vielä työnalla, mistä tulikin mieleeni että täytynee tehdä siitäkin topic alkuviikosta muiden hommien yhteydessä foorumilla. 8-)

Joo nuo Nissanista peräisin olevat Zero Wheelsit myin jo melkeinpä heti ensimmäisenä (olisi muutenkin pitänyt tähänkin päivittää 18'', jos rakentelu olisi jatkunut). Ei nuo uutenakaan maksa kun sen about 450e ja sillä hintaa saa jo 18'', jos omaan autoon moisia mietit. :)
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Toyota Corolla E12 1.6 VVT-i

Post by Mystic » 23. Apr 2011 22:15

Tästä saatiin tänään revittyä tarrat pois ja osatkin ovat miltei kaikki jo pistetty kiertoon. Ensi kuussa auto siirtyy siis uudelle omistajalle, vaikkakaan ei silti lähipiiriä kauemmaksi mene. Hieman oli haikea fiilis tuossa päivemmällä kun Corolla alkaa olla aikalailla vakiossa kunnossa, mutta autoilla nyt on tapana vaihtua eikä peltiin kannate muutenkaan sen ihmeemmin kiintyä. Huolettomia kilometrejä on kuitenkin takana ja vielä varmasti edessäkin. :)

Katsotaan minkälainen käyttis sitä seuraavaksi löytyy, joskaan kiirettä tässä nyt ei onneksi ole. Varsinainen seuraava ikuisuusprojekti onkin jo pihalla, mikä otetaan työnalle sitten jossain vaiheessa Nissanin jälkeen.. ;)
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 96 guests