Idea turbon ilmanottoon

Kaikki tekniikasta.
Post Reply
User avatar
vain
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 378
Joined: 06. May 2011 22:35
Location: Tampere

Idea turbon ilmanottoon

Post by vain » 17. Jun 2013 15:46

Ruokatauolla tuli idea joka ehkä parantaisi turbon hyötysuhdetta.

Kuva perus turbosta.
Image

Ilma kulkee putkea pitkin turbon siiville normaalin ilmanpaineen saattelemana. Se on kaikille selvä homma. Entä jos ilma saataisiin pyörimään putken sisällä turbon pyörimisen mukaisesti ennen kun osuu siipin. Näin helpottaa kaasujen siirtymistä putkesta turbon siipiin. Ilma kulkisin hieman sulavammin joka parantaa hyötysuhdetta.

Pyörteen putken sisälle saisi aikaan putken sisälle tehdyillä ohjureilla tai pieni sähkömoottori, jossa on turbon siipien tapainen ropelli pyörittämässä ohi kulkevaa ilmamassaa.

Tietenkin tämä on täysin päässää pyöritelty juttu joka voi todellisuudessa olla susi. Ajattelin jakaa ideani tänne, jos joku vaikka ymmärtäisi nämä selitykset ja keksisi jotain toimivampaa.

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Idea turbon ilmanottoon

Post by Mystic » 17. Jun 2013 20:15

”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

User avatar
vain
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 378
Joined: 06. May 2011 22:35
Location: Tampere

Re: Idea turbon ilmanottoon

Post by vain » 17. Jun 2013 20:30

En todellakaan tarkota tuota räpätintä joka on tarkotettu vapaasti hengittävään moottoriin. Eikä tuo edes vaikuta muuten kun negatiivisesti tehoon.

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Idea turbon ilmanottoon

Post by Mystic » 17. Jun 2013 22:37

En tarkottanutkaan sitä, vaan esimerkillisesti vain kun puhuit pienestä sähkömoottorista. :mrgreen:

Lienee hyöty varsin marginaalinen, vaikka jotain onnistuisikin kehittämään.. Eikö nuo turbon siivekkeet kuiten aiheuta itsessään jo ns. turbon suulla pyörivän liikkeen. Onhan sillä tieten joku vaikutus, jos sen ilman saisi pyörimään aivan alusta asti.. Toisaalta muistan joskus lukeneeni siitäkin että jotkut pyrkii taas nimenomaan minimoimaan tuon ilman liikehdinnän imuputkessa.. Muista kyllä varmuudella, niin pitäisi vähän kaivella taas. :D
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

jarskii-
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 770
Joined: 26. Nov 2011 10:23

Re: Idea turbon ilmanottoon

Post by jarskii- » 18. Jun 2013 16:40

eikös näissä monessa vapaavirtaus-suodattimissa ole kerrottu että saadaan ilma pyörteilemään jotta saadaan lisää tehoa myös sen takia. monessa testissä on osoitettu todellisuudessa tehojen tippuvan alkuperäiseen pakettiin verrattuna

User avatar
vain
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 378
Joined: 06. May 2011 22:35
Location: Tampere

Re: Idea turbon ilmanottoon

Post by vain » 18. Jun 2013 18:56

Vapaasti hengittävissä tästä pyörteilystä ei olisi mitää hyötyä.

Näissä turbo jutuissa, onhan välijäähdytin melko marginaalinen hyöty. Silti kaikissa nykyaikasissa turbo moottoreissa on se. Sama olisi tässä pyörre masiinassakin. Pieni ripaus lisää virtausta parantaisi toimintaa.
jarskii- wrote:eikös näissä monessa vapaavirtaus-suodattimissa ole kerrottu että saadaan ilma pyörteilemään jotta saadaan lisää tehoa myös sen takia. monessa testissä on osoitettu todellisuudessa tehojen tippuvan alkuperäiseen pakettiin verrattuna
Ei noista vapaavirtaus suodattimistä ole oikeesti mitään hyötyä. Usein koko suodatin vaan törkätään letkun päähän ihan sellasenaan. Siinä tulee ongelmaksi konehuoneen lämpimämpi ilma vs raitis ulkoilma. Jossain lueskelin että teoreettisesti jos vaikka on 300hp, jos ilma onkin 20c kylmempi olisi 310hp. Vaikuttaa siis paljon mistä sitä ilmaa otetaan.

JayJay
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 273
Joined: 28. Jul 2013 20:35
Location: Vantaa

Re: Idea turbon ilmanottoon

Post by JayJay » 28. Jul 2013 21:03

Ei ole käytännön kokemusta, mutta trumpetin pitäisi parantaa imupuolen ilmansaantia. Varsinaista pyörteilyä se tuskin saa aikaan, mutta imuputken pitäisi "täyttyä" paremmin. Englanninkielinen termi on "velocity stack" ja se saadaan aikaan tällä
Image

bahis
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 441
Joined: 20. Apr 2011 18:25

Re: Idea turbon ilmanottoon

Post by bahis » 03. Aug 2013 21:31

vain wrote: Ei noista vapaavirtaus suodattimistä ole oikeesti mitään hyötyä. Usein koko suodatin vaan törkätään letkun päähän ihan sellasenaan. Siinä tulee ongelmaksi konehuoneen lämpimämpi ilma vs raitis ulkoilma. Jossain lueskelin että teoreettisesti jos vaikka on 300hp, jos ilma onkin 20c kylmempi olisi 310hp. Vaikuttaa siis paljon mistä sitä ilmaa otetaan.

Mutta kun sitä voimaa alkaa oikeasti olla ei ne vakiosuodattimet virtaa enää tarpeeksi...

jarskii-
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 770
Joined: 26. Nov 2011 10:23

Re: Idea turbon ilmanottoon

Post by jarskii- » 04. Aug 2013 00:06

bahis wrote:
vain wrote: Ei noista vapaavirtaus suodattimistä ole oikeesti mitään hyötyä. Usein koko suodatin vaan törkätään letkun päähän ihan sellasenaan. Siinä tulee ongelmaksi konehuoneen lämpimämpi ilma vs raitis ulkoilma. Jossain lueskelin että teoreettisesti jos vaikka on 300hp, jos ilma onkin 20c kylmempi olisi 310hp. Vaikuttaa siis paljon mistä sitä ilmaa otetaan.

Mutta kun sitä voimaa alkaa oikeasti olla ei ne vakiosuodattimet virtaa enää tarpeeksi...

juurikin näin. mutta monelle tuntuu olevan ensimmäinen viritys juurikin vv-suodatin vaikka kuinka on todistettu että se on yhtä tyhjän kanssa. joku oli kerran mittailu alipainetta imuputkistossa jossain vag-konsernin tuotteessa niin maffi jarrutti ilmaa reilusti enemmän kuin alkuperäinen suodatin

Juhzi
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 44
Joined: 21. Mar 2011 15:08

Re: Idea turbon ilmanottoon

Post by Juhzi » 03. Oct 2013 21:11

vain wrote:Vapaasti hengittävissä tästä pyörteilystä ei olisi mitää hyötyä.

Näissä turbo jutuissa, onhan välijäähdytin melko marginaalinen hyöty. Silti kaikissa nykyaikasissa turbo moottoreissa on se. Sama olisi tässä pyörre masiinassakin. Pieni ripaus lisää virtausta parantaisi toimintaa.
jarskii- wrote:eikös näissä monessa vapaavirtaus-suodattimissa ole kerrottu että saadaan ilma pyörteilemään jotta saadaan lisää tehoa myös sen takia. monessa testissä on osoitettu todellisuudessa tehojen tippuvan alkuperäiseen pakettiin verrattuna
Ei noista vapaavirtaus suodattimistä ole oikeesti mitään hyötyä. Usein koko suodatin vaan törkätään letkun päähän ihan sellasenaan. Siinä tulee ongelmaksi konehuoneen lämpimämpi ilma vs raitis ulkoilma. Jossain lueskelin että teoreettisesti jos vaikka on 300hp, jos ilma onkin 20c kylmempi olisi 310hp. Vaikuttaa siis paljon mistä sitä ilmaa otetaan.
Välijäähdytin vähentää nakutusherkkyyttä, voi lisätä paineita-> enemmän tehoa. Ja luultavasti ylimääräiset sähkömoottorit vain hidastaa ilmansaantia.

Siivekkeet sensijaan voisi vähentää sakkauksen jälkeen aiheutuvaa pyörteilyä MAFissa, jotkut laittaneet + muotoisen siivekkeen heti MAFin jälkeen.
U11
T12
RS12
RS13
W124

User avatar
vain
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 378
Joined: 06. May 2011 22:35
Location: Tampere

Re: Idea turbon ilmanottoon

Post by vain » 04. Oct 2013 15:32

Image
Image

Tein 3d ohjelmalla mallin josta selviää mitä ajattelin tällä systeemillä. Pelkkä hahmotelma mistä idea tulee selväksi.

sähkömoottorin koko ei jarruta ilman kulkua. Läpivirtauksen pystyy pitää samana kokomatkan. Ilma vaan pyörteilee toisessa päässä.

Olen ajatellut tehdä prototyypin omaan rx7 ja jos dynoon auton vie näkee että onko apua vai ei. Turbon siipien muotoilukin vaikuttaa paljon tämän toimintaan.

Tenppa
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 475
Joined: 17. Apr 2011 12:43
Location: Rovaniemi

Re: Idea turbon ilmanottoon

Post by Tenppa » 09. Oct 2013 11:12

^ innolla seurataan miten käy
Nissan, Designed to improve your performance.

User avatar
Zugu
EXPERT
EXPERT
Posts: 1143
Joined: 15. Sep 2013 12:34
Location: Oulu

Re: Idea turbon ilmanottoon

Post by Zugu » 09. Oct 2013 13:31

Monesti näitä ahaa-elämyksiä ja innovaatisia ideoita pyöritellessä kannattaa kuiten muistaa tai ennemminkin ajatella myös että miksi kukaan muu ei ole asiaa keksinyt, tämäkin toisaalta jo on.. Idea on simppeli ja luulis nyt ainakin että myös parempia versioitakin olis testatru kuin nämä halpisvehkeet, ihan dynossa, virtausmittauksissa jne.. Mut ei siinä, testaa ja kerro miten kävi, onhan se eteenpäin jos sillä ois edes yhtään mitään positiivista vaikutusta..
Nopeat liikkeet on näyttäviä

Viitsu
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 32
Joined: 26. Oct 2012 13:22
Location: Ruovesi

Re: Idea turbon ilmanottoon

Post by Viitsu » 10. Oct 2013 16:24

Kyllä se "supistin" itsessään jo aiheuttaa pyörteen.
Samanlainen supistin pitäisi tehdä downpipeen turbosta lähteväks jolloin saadaan pyörre pakoputkeen aikaisekai jolloin virtaa paremmin.

User avatar
Pöndeix
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 476
Joined: 18. May 2012 08:45
Location: Lahti

Re: Idea turbon ilmanottoon

Post by Pöndeix » 03. Dec 2013 13:31

Kyllähän tuolla imuputkessa on valmiiks jo melkonen pyörre. En ainakaan ite jaksa uskoa että tuosta mitään hyötyä olis :roll:
-What is power without control- K.Tsuchiya-
Lätkätietäjä 2014
Skyline R324 GTS-T
Image

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests