Vapaavirtaussuodatin vs. vakio
Vapaavirtaussuodatin vs. vakio
Mietin tässä että onkos kukaan todennut ihan penkissä(tai muulla tavalla), että vapaavirtaussuodatin lisäisi tehoa tai "helpottaisi" virtauksia? Tiedän että GTI-lehdessä oli pienimuotoinen artikkeli aiheesta, mutta ajattelin että jos joku harrastelijakin olisi tehny vastaavaa testiä. Lähinnä turbolla varustettujen autojen vaikutus kiinnostaisi(toki jos vapareistakin on tietoa niin saa jakaa). Luulisi että ne sielä tehtaalla on hionu huippuunsa tämänkin osa-alueen? Sekin kiinnostaisi että onko sitä eroa sitten enemmän, kun on virittetty peli.
Kaikki tieto nyt kehiin niiltä jotka on testaillu!
Ja muutenkin aiheeseen liittyvä spekulointi ja keskustelu on tervetullutta.
Kaikki tieto nyt kehiin niiltä jotka on testaillu!
Ja muutenkin aiheeseen liittyvä spekulointi ja keskustelu on tervetullutta.
"Jokainen, jonka virheiden korjaamiseen kestää kymmenen vuotta, on aikamoinen mies."
Re: Vapaavirtaussuodatin vs. vakio
Mitä Getari tuosta totesi, kun en muista artikkelia nähneeni? Johan nuilla vaikutusta on ainakin imuäänien osalta. Riippuu tosiaan niin paljon että mistä merkistäkin puhutaan, sillä esimerkiksi K&N:nnän ja Apexin suodattimien teho on kyllä todettu melko hyvin harrastajien keskuudessa. Aikoinaan RaidHP:n testaus tuotti kaverin Audissa -3hv:n lopputuloksen, joten tuommoiset yleismalliset halpamerkit jättäisin kyllä suosiolla hyllyyn. Mainittakoon nyt sekin, että itsellä tuossa Nissanissa K&N:nnän kitti..
Useimmat nuista öljyttävistä vapaavirtausuodattimista saattavat tuottaa sitten ongelmia käyntipuolella ja ties mitä kummallisuuksia, kun öljy pääsee läpi ja palaa kiinni ilmamassamittarin lankoihin. Näissä tapauksissa kuitenkin yleisimpänä syynä on ollut öljyn liiallinen käyttö ja ilmamassamittarin jo alunperin huono kunto, eli fiksu selviää kyllä tuostakin. Ja voihan ne langatkin puistaa..
Jos ei mitään Cold Air Intakea halua hankkia ja suodatin on kuitenkin vaihtokunnossa, niin suosittelen lämpimästi vaihtamaan jonkun merkkisuotimen paikalleen alkuperäisen sijaan. Ei kuitenkaan niin paljoa maksa enempää ja ei siitä ainakaan haittaa ole, kun vaihtoväli pitenee ja pystyy paremmin puhdistamaankin. Corollassa mulla oli aikoinaan TRD:n suodatin ja vaikutti kyllä positiivisesti kulutukseen ja koneen hengittämiseen, joskin alkuperäinen suodatin olikin jo melko tukossa.
Useimmat nuista öljyttävistä vapaavirtausuodattimista saattavat tuottaa sitten ongelmia käyntipuolella ja ties mitä kummallisuuksia, kun öljy pääsee läpi ja palaa kiinni ilmamassamittarin lankoihin. Näissä tapauksissa kuitenkin yleisimpänä syynä on ollut öljyn liiallinen käyttö ja ilmamassamittarin jo alunperin huono kunto, eli fiksu selviää kyllä tuostakin. Ja voihan ne langatkin puistaa..
Jos ei mitään Cold Air Intakea halua hankkia ja suodatin on kuitenkin vaihtokunnossa, niin suosittelen lämpimästi vaihtamaan jonkun merkkisuotimen paikalleen alkuperäisen sijaan. Ei kuitenkaan niin paljoa maksa enempää ja ei siitä ainakaan haittaa ole, kun vaihtoväli pitenee ja pystyy paremmin puhdistamaankin. Corollassa mulla oli aikoinaan TRD:n suodatin ja vaikutti kyllä positiivisesti kulutukseen ja koneen hengittämiseen, joskin alkuperäinen suodatin olikin jo melko tukossa.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Vapaavirtaussuodatin vs. vakio
Aivan aivan...Ku mietin just sitä että ku vaihtaa tuon "vaparin" tuohon orkkiksen tilalle, niin se vapari imee sitä ilmaa siitä ympäriltä mitä saa, mutta orkkiksessa se taas on monessa autossa kuitenkin ohjattu se ilma siitä keulalta eteenpäin kaikenmoisilla putkilla. luulis että se olis parempi että ilma ohjataan kunnolla siihen suodattimeen? Merkittäviä tehonlisäyksiähän ei ole tulossa jollain filtterin vaihdoilla mutta kiinnostaa vain...
edit: niin se getari, en muista mikä numero se tarkalleen oli mutta noin 5 numeroa ehkä taaksepäin, ehkä allekin
edit: niin se getari, en muista mikä numero se tarkalleen oli mutta noin 5 numeroa ehkä taaksepäin, ehkä allekin
"Jokainen, jonka virheiden korjaamiseen kestää kymmenen vuotta, on aikamoinen mies."
-
- SUPPORTER
- Posts: 140
- Joined: 20. Apr 2011 08:42
Re: Race.Fi esittäytyy, Uutisia 10.6.2011
melekosen hinnakkaita ilimasuodattimia, kun vertaa alakuperäseen suodattimeen vaikka tarjous hintanen vielä hinta tarjouksessa yli kolominkertanen vaikka käytetään omaa suodatin koteloa mistä helevetistä se hinta oikein muodostuu
Siirsin tämän yritysten ilmoituksista tänne, ettei täyty Race.Fi:n topic turhasta. -Mystic
Siirsin tämän yritysten ilmoituksista tänne, ettei täyty Race.Fi:n topic turhasta. -Mystic
Re: Vapaavirtaussuodatin vs. vakio
^ Kyllähän se laatu maksaa ja kuluttajalla on oikeus valita. Mikäli ei tosiaan koneelle ole sen ihmeellisemmin mitään tehnyt ja budjetti on pääasiassa, niin tottakai silloin kannattee kääntyä ihan nuiden vakiosuodattimien puoleen.
Samsam; Hieman harhaanjohtavasti puhut "ilman ohjaamisesta suodattimeen", kun kyllä se moottori imee itse sen tarvitsevansa ilman. Harvemmin nuo putket on niin muokattu että ajaessa puhuri tulee suoraan suodattimeen ja sen läpi (olisi melko nopeasti suodatin tukossa, jos kaikki sääsket ym. vastaantulevat ohjattaisiin suoraan putkella keulilta suodattimelle). Nuiden putkien tarkoitus on minun ymmärtääkseni lähinnä ohjata moottori imemään ilmaa sieltä, missä se on kylmää (ei sieltä missä kovin puhuri käy). Sama periaatehan on nuilla Cold Air Intakeilla, mutta siinä suodatin on putken päässä eikä jossain siellä välillä. Apexin suodatinsetissä tuli myös Mazdaan aikoinaan lämpösuoja moottorin puolelle, jolla pyrittiin eliminoimaan juurikin tuota lämpimän ilman imemistä. Nissanissa olen homman ratkaissut niin, että mulla tulee ulkopuolelta suoraan puskurin takaa imuputki suodattimelle joka tuo mukanaan keulilta kylmää ilmaa. Tuossa p*skaa tietenkin tulee mukana jonkin verran, mutta mulla on aika siivota.
Niin se nyt ei kiinnostanut mikä Getarin numero on kyseessä kun en itse ole tilaaja (tekopyhä ), vaan enemmänkin se mitä itse artikkelissa todettiin vapaavirtaussuodattimien tehosta?
Samsam; Hieman harhaanjohtavasti puhut "ilman ohjaamisesta suodattimeen", kun kyllä se moottori imee itse sen tarvitsevansa ilman. Harvemmin nuo putket on niin muokattu että ajaessa puhuri tulee suoraan suodattimeen ja sen läpi (olisi melko nopeasti suodatin tukossa, jos kaikki sääsket ym. vastaantulevat ohjattaisiin suoraan putkella keulilta suodattimelle). Nuiden putkien tarkoitus on minun ymmärtääkseni lähinnä ohjata moottori imemään ilmaa sieltä, missä se on kylmää (ei sieltä missä kovin puhuri käy). Sama periaatehan on nuilla Cold Air Intakeilla, mutta siinä suodatin on putken päässä eikä jossain siellä välillä. Apexin suodatinsetissä tuli myös Mazdaan aikoinaan lämpösuoja moottorin puolelle, jolla pyrittiin eliminoimaan juurikin tuota lämpimän ilman imemistä. Nissanissa olen homman ratkaissut niin, että mulla tulee ulkopuolelta suoraan puskurin takaa imuputki suodattimelle joka tuo mukanaan keulilta kylmää ilmaa. Tuossa p*skaa tietenkin tulee mukana jonkin verran, mutta mulla on aika siivota.
Niin se nyt ei kiinnostanut mikä Getarin numero on kyseessä kun en itse ole tilaaja (tekopyhä ), vaan enemmänkin se mitä itse artikkelissa todettiin vapaavirtaussuodattimien tehosta?
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Vapaavirtaussuodatin vs. vakio
Jaajaa, meikä on taas ihan hakoteillä näinkin yksinkertaisissa asioissa Siinä artikkelissa ne testas kahteen autoon (toinen oli ainakin audi tt, toista en muista) eri filttereitä. jokainen filtteri, paitsi yksi vähensi tehoa ja vääntöä. Yksi niistä lisäsi hieman tehoa mutta vähensi vääntöä. Lukemat oli kuitenki muistaakseni +-7hp/nm. Autot oli toki vakioita, että en sitte tiiä olisko erot isompia viritetyissä autoissa. Aika isoja filsuja ne joihinki autoihin laittaa, esim. greeniltä sai niitä älyttömän isoja joulukuusia
"Jokainen, jonka virheiden korjaamiseen kestää kymmenen vuotta, on aikamoinen mies."
Re: Vapaavirtaussuodatin vs. vakio
Onko niistä iso kokoisista suodatimista sitten enemmän hyötyä verrattuna ihan perus suodattimeen?
Ja itelläni oli toi starlet ostaessa ei mitään suodatinta mietittytti vähän mut auto oli läheltä pääkaupunki seutuu ei se siel niin haittaa toista se on tääl sora teiden keskellä.
Ja itelläni oli toi starlet ostaessa ei mitään suodatinta mietittytti vähän mut auto oli läheltä pääkaupunki seutuu ei se siel niin haittaa toista se on tääl sora teiden keskellä.
Re: Vapaavirtaussuodatin vs. vakio
Aika radikaalia jättää suodatin kokonaan pois käyttöautosta. Rata-autoistahan jotku jättää suotimet kokonaan pois.Ekaa wrote:Onko niistä iso kokoisista suodatimista sitten enemmän hyötyä verrattuna ihan perus suodattimeen?
Ja itelläni oli toi starlet ostaessa ei mitään suodatinta mietittytti vähän mut auto oli läheltä pääkaupunki seutuu ei se siel niin haittaa toista se on tääl sora teiden keskellä.
"Jokainen, jonka virheiden korjaamiseen kestää kymmenen vuotta, on aikamoinen mies."
Re: Vapaavirtaussuodatin vs. vakio
Ok. Veikkaisin että vaikutus viritetyissä autoissa on hieman eri.. Tai miksipä muuten kaikki nuita käyttäisivät aina drifting-piirejä myöten? En itsekkään välttämättä vakioon autoon alkaisi vapaavirtaussuodatinta vaihtaamaan, vaan ennemminkin laittaisin jonkun parempi laatuisen paneelisuodattimen vakion tilalle.samsam wrote:Jaajaa, meikä on taas ihan hakoteillä näinkin yksinkertaisissa asioissa Siinä artikkelissa ne testas kahteen autoon (toinen oli ainakin audi tt, toista en muista) eri filttereitä. jokainen filtteri, paitsi yksi vähensi tehoa ja vääntöä. Yksi niistä lisäsi hieman tehoa mutta vähensi vääntöä.
Saatan se minäkin olla hakoteillä, että älä nyt vielä hätäile. Ainakaan nuissa minun autoissa ei vielä missään ole ollut ilmansuodattimelle vievän putken suu suoraan ajossa tulevaa tuulta vasten, mutta muuten kyllä jossain "vilpoisessa" paikassa.
Sanoisin itse ettei se suodattimen koko niinkään vaikuta vaan nimenomaan laatu.. Onpahan meilläkin Arin kanssa suodattimien koossa vähintäänkin sen 2x eroa, mutta veikkaisin silti Arin Apexin toimivan paremmin kuin tuon minun K&N:nnän.Ekaa wrote:Onko niistä iso kokoisista suodatimista sitten enemmän hyötyä verrattuna ihan perus suodattimeen?
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Vapaavirtaussuodatin vs. vakio
Omassa integrassani vaikutti n. 2hp pelkkä suodatin ja siihen lisättynä passwordin jdm imuputki +4hp lisää. Sen jälkeen apexin v-afc boksi josta voi säätää vtec pisteen ja jokaiselle kierrosalueelle seos suhteen, josta tuli toiset +4hp eli yhteensä 10hp. Vakiona 189,6 hp ja nyt 199,9 hp.. ei prkl menny 200hp rikki Eli omasta mielestäni ei ole hyötyä ainakaa hondan koneissa laittaa pelkästää suodatinta, jos ei ole äänien toivossa.
Re: Vapaavirtaussuodatin vs. vakio
Tästäpä päästään siihenkin kysymykseen, että onko vapaavirtaussuodattimella suurempi positiivinen vaikutus turbollisessa kuin turbottomassa koneessa?
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Vapaavirtaussuodatin vs. vakio
tää on kyllä sellanen kysymys että tuskin ikinä löytyy selvää vastausta. mittaus olosuhteet vaihtelee,jokainen moottori on oma yksilönsä,sekä suodattimet ovat myös erillaisa vaika samaa merkkiä ja mallia olisivatkin. tätä ainakin ite tutkin silloin muinoin kun mitsua jarruteltiin penkissä. niin koitettiin monia erivaihto ehtoja. ja lopulta oli parastulos vakiokotelolla johon laitettiin vain paremmin virtaava paneelisuodin.. mutta mukava on lukea myös muiden testejä
VW Golf 5 2.0TDI 4Motion (käyttis)
Toyota Supra mk3 1jz-gte (harraste peli)
VW kupla 1300 vm-68 (harraste peli)
Toyota Supra mk3 1jz-gte (harraste peli)
VW kupla 1300 vm-68 (harraste peli)
Re: Vapaavirtaussuodatin vs. vakio
Minusta taitaa olla että mitä isompi sen parempi nuissa vapaavirtaussuodattimissa. Saattaa sillä merkilläki olla tieten jotain merkistystä. Esim jos tehoa on yli 300hp niin pitää olla jo tosi isokokoinen se vapari.
JDM only.
JZX100 Chaser + ZVW35 käyttis
ex Legacy BR9 GT
ex Mitsubishi Airtrek Turbo-R
ex Crown Athlete GRS184
ex Atenza
ex Soarer
ex Xedos 6
JZX100 Chaser + ZVW35 käyttis
ex Legacy BR9 GT
ex Mitsubishi Airtrek Turbo-R
ex Crown Athlete GRS184
ex Atenza
ex Soarer
ex Xedos 6
Re: Vapaavirtaussuodatin vs. vakio
Jos on turbo ja muutenkin enemmän piristelty moottori niin silloinhan se alkaa olemaan must juttu, mutta toisaalta kun alkaa miettimään. Niin eiköhän ne ala olla pelkästään ulkonäkö ja imuääniseikkoja tommoset? Tottakai ne tuopi tehoa (riippuen autosta), mutta se tuo niin pienen määrän tehoa esim. 2.0 litran nissanin tai toyotan koneessa että vaikuttaako se loppupeleissä auton kiihtyvyyteen tuon taivaallista? Tehkää kaikki kuin tämä mies teki ja elämä hymyilee Itse laitoin vaparin corollaan iha suoraan sanoen ulkonäköseikkojen takia enkä minkää muun (Pitäis se varmaa tunkea puskurin sisää kuhan sais inspiraatiota )
Toyota Corolla ee90 '91
Toyota Hiace LH112 '89
Lada 2105 '95
Retro as F*ck
Varaosamyyjä Motonet Rovaniemi
Toyota Hiace LH112 '89
Lada 2105 '95
Retro as F*ck
Varaosamyyjä Motonet Rovaniemi
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 58 guests