Auto on nyt alkanut pitämään auton etupäästä aivan satunnaisesti semmoisen "klonk" äänen. Ääni toistuu useiten hitaassa (alle 40km/h) vauhdissa. Siitä jännä ääni että kuuluu tosiaan aivan satunnaisesti, montuilla, heitoilla, käännöksillä yms ei ole mitään vaikutusta asiaan vaan se kuuluu juurikin silloin tällöin. Hitaassa vauhdissa saattaa kuulua useasti lyhyessä ajomatkassa, nopeammassa vauhdissa voi olla että ei kuulu mitään pitkään aikaan ja keskellä suoraa tasaista tietä kuuluu yhtäkkiä klonk.
Alan nyt vahvasti epäilemään että kysymys voisi olla vetonivelestä. Semmoisen eron olen huomannut että vasemman puoleisessa on pieni välys (1-2mm) edestakaisin heilutellessa (vetonivelen suunnassa), oikean puoleisessa sellaista ei ole.
Saako vetonivelessä olla yhtään välystä vai pitäisikö sen olla täysin tyrne?
Siksi kysyn että ei viittisi noin kallista osaa alkaa turhaan vaihtamaan ja onhan se kuitenkin hieman ikävä purkaakkin.
Alustan osia olen heilutellut kyllä ja kaikki tuntuivat olevan kiinni, eikä niissä ollut välystä.
Kiitos vastauksista!
Kysymys vetonivelestä
- _--Ville--_
- NORMAL USER
- Posts: 85
- Joined: 24. Oct 2013 10:25
- Location: Oulu/Kankaanpää
Kysymys vetonivelestä
"We all will die. The goal isn't to live forever, the goal is to create something that will"
Re: Kysymys vetonivelestä
Entäs iskarin yläpää?
- _--Ville--_
- NORMAL USER
- Posts: 85
- Joined: 24. Oct 2013 10:25
- Location: Oulu/Kankaanpää
Re: Kysymys vetonivelestä
Niin en tiedä, jotenkin tuntuisi että ääni tulisi alempaa. Ja jos se olisi alustassa niin luulisi montuilla yms olevan jokin vaikutus. Mutta täytyy katsoa sekin.
Hieman oudolta vaikuttaisi myös kyllä vetonivel ongelmaksi kun täysillä käännettäessä ei kuulu rutinaa.
Yarisworldistä vähän etsiskelin niin jollakin viallinen pyöränlaakeri oli aiheuttanut samanlaista ongelmaa.
Täytyy nostaa etupää ylös tänää ja vähän pyöritellä ja heilutella.
Hieman oudolta vaikuttaisi myös kyllä vetonivel ongelmaksi kun täysillä käännettäessä ei kuulu rutinaa.
Yarisworldistä vähän etsiskelin niin jollakin viallinen pyöränlaakeri oli aiheuttanut samanlaista ongelmaa.
Täytyy nostaa etupää ylös tänää ja vähän pyöritellä ja heilutella.
"We all will die. The goal isn't to live forever, the goal is to create something that will"
Re: Kysymys vetonivelestä
Jarrusatula irti? Mulla kuulu puoli vuotta kolinaa enkä vikaa paikallistanu mistään, katsastuksessakaan eivät löytäneet kolinan lähdettä. Sitten nosturilla yksi kaunis päivä pyörittelin eturengasta ja pientä edestakaista liikettä kun teki niin kuulu välillä kolahdus. Huomasin et jarrusatula teki n.5mm liikettä, kiristäminen ei auttanut kun pultit oli jo niin kireällä ettei enempää uskaltanut/jaksanut vääntää. Käytin satulan irti mutten siitäkään mitään vikaa löytänyt, laitoin satulan takasin paikoilleen ja hoplaa ei liikkunut enää ja kolinakin hävisi.
- _--Ville--_
- NORMAL USER
- Posts: 85
- Joined: 24. Oct 2013 10:25
- Location: Oulu/Kankaanpää
Re: Kysymys vetonivelestä
Kävin äskön heiluttelemassa eikä mikään kyllä elänyt eikä mitään epäilyttäviä laakeriääniä kuulunut...
Ainoa mikä elää on se vetonivel. Itse akseli liikkuu 2mm edestakaisin ja sitten itse tripod nivel elää vielä enemmän.
Elävät tosiaan itsensä suuntaisesti joten hieman tuntuisi oudolle että tuo aiheuttaisi sen klonksahtelun. Nivelissä ei ole väljää ollenkaan missään muussa suunnassa.
http://www.microimageonline.com/downloa ... 0Shaft.pdf Tuossa linkki nyt kuviin vielä vetoakselista. Heti toisella sivulla on aika kattava kuva vetoakselin osista. Ja tosiaan "FRONT DRIVE INBOARD JOINT ASSEMBLY" on se joka elää enemmän kun siitä heiluttaa.
Kai sitä vaan täytyy lähteä näyttämään korjaamolle että mitä ne on mieltä..
Ainoa mikä elää on se vetonivel. Itse akseli liikkuu 2mm edestakaisin ja sitten itse tripod nivel elää vielä enemmän.
Elävät tosiaan itsensä suuntaisesti joten hieman tuntuisi oudolle että tuo aiheuttaisi sen klonksahtelun. Nivelissä ei ole väljää ollenkaan missään muussa suunnassa.
http://www.microimageonline.com/downloa ... 0Shaft.pdf Tuossa linkki nyt kuviin vielä vetoakselista. Heti toisella sivulla on aika kattava kuva vetoakselin osista. Ja tosiaan "FRONT DRIVE INBOARD JOINT ASSEMBLY" on se joka elää enemmän kun siitä heiluttaa.
Kai sitä vaan täytyy lähteä näyttämään korjaamolle että mitä ne on mieltä..
"We all will die. The goal isn't to live forever, the goal is to create something that will"
Re: Kysymys vetonivelestä
Kun ilmenee tuo klonk ääni, niin onko se yksittäinen ääni vai jatkuva? Kokeile ensi kerrala painaa vaikka kytkin pohjaan kun klonksuttelee. Omassa micrassa klonksotteli hiljaisemmissa vauhdeissa välillä enemmän välillä vähemmän, tappi käännöksissä ei, ja kun klonksutti niin kytkin pohjassa kun veto loppui, loppui myös ääni. Joutui kummatkin ulommat vetonivelet vaihtamaan
Nissan micra -98
- _--Ville--_
- NORMAL USER
- Posts: 85
- Joined: 24. Oct 2013 10:25
- Location: Oulu/Kankaanpää
Re: Kysymys vetonivelestä
En oo tänne muistanutkaan kirjoittaa mutta sain asian korjattua kun kiristelin kaikki alustanosat etupäässä.
"We all will die. The goal isn't to live forever, the goal is to create something that will"
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 52 guests