Kytkimen asetelman muutokset

Kaikki tekniikasta.
Post Reply
User avatar
ratteg
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 53
Joined: 31. May 2012 11:23

Kytkimen asetelman muutokset

Post by ratteg » 27. Aug 2012 20:52

Elikkäs,

Tarkoituksena on lyödä nykyiseen projektiin 6-lapainen sintterikytkin ja koneena lienee kaikille japski miehille tuttu kadetti eli CA18DET.

Koneessa suuria muutoksia, sekä myös moottorinohjaukseen tulossa reippaasti potkua. Tuleva teho n. jossain 300-350hp.
Vääntö likimain 300-400nm.

Minkähänlaisia muutoksia kannattaisi lähteä tuossa asetelmassa muokkamaan?
"Aerodynamics are for people who can’t build engines. – Enzo Ferrari"

jarskii-
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 770
Joined: 26. Nov 2011 10:23

Re: Kytkimen asetelman muutokset

Post by jarskii- » 28. Aug 2012 16:54

tartteeko noille tehoille sintteriä lähellekkään? toki jos asetelmaa haluaa parantaa niin onhan noita tuplajousi asetelmia tehty laitteeseen kuin laitteeseen iät ja ajat, ja pitäis jaksaa pitää levyä kiinni :=) miinus puolena sitten tuleekin jäykempi kytkinpoljin :) myös painelaakerin ja kampuran päittäislaakerien rasitus kasvaa

edit: esim tuttava rakensi tuplajousi asetelman sintterillä 1.9td aaz ventoon remmiahdin+tuplaturbo pakettiin josta pelkästään tyhjäkäynti kierroksilla saatiin 150nm ulos ja maksimiväännöt oli jotain 440nm johon ei pitäis minkään valmistajan jäykimmät asetelmat+sintterien kestää. esim sachsi lupaa 250nm sintterilevyllä väännönkestoa plus varmuuskertoin päälle jolloin jäädään vieläkin kauas penkkilapun lukemista

User avatar
ratteg
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 53
Joined: 31. May 2012 11:23

Re: Kytkimen asetelman muutokset

Post by ratteg » 28. Aug 2012 22:09

Nonni, Ei muutakuin tuplajousiasetelmaa värkkäämään :)
Jäykempi poljin ei miestä haittaa, eipähän pääsee vasen reisilihas veltostummaan.
"Aerodynamics are for people who can’t build engines. – Enzo Ferrari"

jarskii-
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 770
Joined: 26. Nov 2011 10:23

Re: Kytkimen asetelman muutokset

Post by jarskii- » 29. Aug 2012 09:29

Käytännössä ottaen tuplasti jäykempi kytkin poljin. Eli lyhkäisyydessä puretaan asetelmia että saadaan kaks identtistä jousipakettia, laitetaan päällekkäin jouset ja niitataan tai pultataan paketti kasaan, lisäksi hienosäätöä kasvaneen jousipaketin takia että saadaan paketti sopimaan paikalleen.

Itse näkisin järkevämmäksi vaihtaa laatikko johon löytyy valmiiksi pitävempiä paketteja

User avatar
ratteg
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 53
Joined: 31. May 2012 11:23

Re: Kytkimen asetelman muutokset

Post by ratteg » 29. Aug 2012 21:15

Löytyyhän tuohon lootaan miljoonittain nuita virikytkimiä, vaan hinta alkaa olemaan sen verta suolainen, että pitää hakea hyvää tulosta, hitusen halvemmalla. Levy + jousipaketti tulee kuitenkin samantien halvemmaksi. Clutchmasterikin on suorilta sen 600, kun laitetaan toimituskulut mukaan.
"Aerodynamics are for people who can’t build engines. – Enzo Ferrari"

jarskii-
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 770
Joined: 26. Nov 2011 10:23

Re: Kytkimen asetelman muutokset

Post by jarskii- » 30. Aug 2012 17:02

puretaan asetelmia että saadaan kaks identtistä jousipakettia
eikä välttämättä ensimmäisellä yrittämällä onnistu. ja uusilla osilla kannattaa kasata.

Toncha
STAFF
STAFF
Posts: 914
Joined: 19. Mar 2011 22:07
Location: Sodankylä

Re: Kytkimen asetelman muutokset

Post by Toncha » 01. Sep 2012 09:12

http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=71454.0

Tuossa ois jo kohtuu hintanen kytkin jos vain oikeasti tuon 450Nm kestää.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 66 guests