Keskustelua eri alustoista
Re: Keskustelua eri alustoista
^Juu niin se taitaa mennä.
Tuli mieleen että millainen merkintä rekisteriotteessa on mikäli autossa on ilma-alusta? Onko se ihan vaan ilma-alusta nimellä vai samalla lailla säädettävä alusta merkinnällä kuin coiloverien kohdalla merkataan? Coilovereissa/säädettävä alustassa merkataan rekisteriin myös napa-kaari etäisyysarvo. Mietin että voiko jälkeenpäin laittaa coiloverien tilalle pussit ilman seuraamuksia katsastuksessa, koska rekisteriin on jo merkitty ns. säädettävä alusta.
Tuli mieleen että millainen merkintä rekisteriotteessa on mikäli autossa on ilma-alusta? Onko se ihan vaan ilma-alusta nimellä vai samalla lailla säädettävä alusta merkinnällä kuin coiloverien kohdalla merkataan? Coilovereissa/säädettävä alustassa merkataan rekisteriin myös napa-kaari etäisyysarvo. Mietin että voiko jälkeenpäin laittaa coiloverien tilalle pussit ilman seuraamuksia katsastuksessa, koska rekisteriin on jo merkitty ns. säädettävä alusta.
JDM only.
JZX100 Chaser + ZVW35 käyttis
ex Legacy BR9 GT
ex Mitsubishi Airtrek Turbo-R
ex Crown Athlete GRS184
ex Atenza
ex Soarer
ex Xedos 6
JZX100 Chaser + ZVW35 käyttis
ex Legacy BR9 GT
ex Mitsubishi Airtrek Turbo-R
ex Crown Athlete GRS184
ex Atenza
ex Soarer
ex Xedos 6
Re: Keskustelua eri alustoista
Tarkempaa tietoa en tiedä mitä kaikkea ilma-alustasta merkitään otteeseen, mutta ilma-alusta pitää muutoskatsastaa erikseen. Eli ei oo verrattavissa coileista toisiin coileihin vaihtamis tilanteeseen(periaatteessahan tuollainenkin pitäISI muutoskatsastaa).
-Nissan Silvia S15 -99
Ex-Nissan Cube z11 -05 Chuki
Ex-Nissan Cima y33 -97
Ex-Nissan Skyline R33 spec II -96
Ex-Nissan Cube z11 -05 Chuki
Ex-Nissan Cima y33 -97
Ex-Nissan Skyline R33 spec II -96
Re: Keskustelua eri alustoista
Juu arvatenkin pitää muutoskatsastaa coilit ilma-alustaksi mikäli menee sanomaan että eri tyyppinen alusta vaihdettu kuin rekkarissa.
Niin minkälainen sitten hyväksyntäruljanssi nykyään ilma-alustoissakin. Pitää nähtävästi olla valmistajan selvitykset autoon soveltuvuudesta ja sen akselimassoista. Semmosta ilma-alustaa ei taida ollakaan(?) mihin saa tuollaisia papereita. Tosin tuo "riittävät selvitykset" on hieman epämääräistä ja luultavasti katsurikohtaista mikä menee läpi ja mikä ei.
"Ilmajousituksen tulee olla muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon valmistajan tarkoittama sarja tai vaihtoehtoisesti erillisistä komponenteista valmistettu, jolloin siitä tulee esittää riittävät selvitykset soveltuvuudesta muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon ja sen akselimassoille. Katsastuksessa tulee varmistua, ettei jousitus ole säädettävissä sellaiseen korkeuteen, jossa ajoneuvo ei ole enää sitä koskevien vaatimusten mukainen. Ilmajousituksen säädön tulee säätää molempia akseleita samassa suhteessa, niin että ajoneuvoa ei ole mahdollista säätää toispuoleisesti pituus, tai sivuttaissuunnassa. "
Niin minkälainen sitten hyväksyntäruljanssi nykyään ilma-alustoissakin. Pitää nähtävästi olla valmistajan selvitykset autoon soveltuvuudesta ja sen akselimassoista. Semmosta ilma-alustaa ei taida ollakaan(?) mihin saa tuollaisia papereita. Tosin tuo "riittävät selvitykset" on hieman epämääräistä ja luultavasti katsurikohtaista mikä menee läpi ja mikä ei.
"Ilmajousituksen tulee olla muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon valmistajan tarkoittama sarja tai vaihtoehtoisesti erillisistä komponenteista valmistettu, jolloin siitä tulee esittää riittävät selvitykset soveltuvuudesta muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon ja sen akselimassoille. Katsastuksessa tulee varmistua, ettei jousitus ole säädettävissä sellaiseen korkeuteen, jossa ajoneuvo ei ole enää sitä koskevien vaatimusten mukainen. Ilmajousituksen säädön tulee säätää molempia akseleita samassa suhteessa, niin että ajoneuvoa ei ole mahdollista säätää toispuoleisesti pituus, tai sivuttaissuunnassa. "
JDM only.
JZX100 Chaser + ZVW35 käyttis
ex Legacy BR9 GT
ex Mitsubishi Airtrek Turbo-R
ex Crown Athlete GRS184
ex Atenza
ex Soarer
ex Xedos 6
JZX100 Chaser + ZVW35 käyttis
ex Legacy BR9 GT
ex Mitsubishi Airtrek Turbo-R
ex Crown Athlete GRS184
ex Atenza
ex Soarer
ex Xedos 6
Re: Keskustelua eri alustoista
Mulla on ollut semmoinen käsitys että menisi nuo k-sport pussit helpointen läpi näillä nykyisillä säännöksillä jos tulostan niihin kantavuus lapun esim ari-lift dominator 2500 ja firestone9000 pusseista nämä ovat saman näköiset. Sitten selvitys kuinka ja mistä on kiinnikeet tehty. Enää on ongelmana nuo k-sport coilit joidenka ympärilke nämä on tehty pitääkö olla selvitys näistäkin että on "custom" kiinnikeet en tiedä prkl. Käsittääkseni itse iskarista ei tarvitse mitään inffoa pelkästään kiinnikkeestä. Ja viimeisenä todistus muuttuneista pyörän kulmista. Täytyy tulostella paperia ja käydä joskus konttorilla esitämmässä itseä viisaanpaa
Nissan Almera n15gti
Re: Keskustelua eri alustoista
^ Nykyään ainakin muutoskatsastettaessa merkkaavat sinne; "autoon asennettu ilmajousitus" plus tietty strategiset mitat. Ainakaan tähän asti eivät ole mitään mutisseet itselle, kun coilareiden jälkeen mennyt ilmoilla katsastamaan. Arpapeliä tuokin, kun ainakaan Jombbo ei omaansa tainnut ikinä saada otteeseen vaikka ns. maahantuojan laput sopivuudesta olikin. Samanmoisia nuihin siis saa kuin coilareihinkin.
Jos nuiden pykälien mukaan elää, niin pitää siis olla lain sallimissa mitoissa pussit tyhjänäkin plus yhden napin takana kaikkien kulmien säätö. Kuinka monella lie sitten näin käytänössä? Helpoin tietysti jos kaukosäädöllä, niin sanoo vain että auto on kiinteästi tässä korkeudessa.Katsastuksessa tulee varmistua, ettei jousitus ole säädettävissä sellaiseen korkeuteen, jossa ajoneuvo ei ole enää sitä koskevien vaatimusten mukainen. Ilmajousituksen säädön tulee säätää molempia akseleita samassa suhteessa, niin että ajoneuvoa ei ole mahdollista säätää toispuoleisesti pituus, tai sivuttaissuunnassa.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Keskustelua eri alustoista
Eli edelleen saa leimattua TUV- hyväksytyt coiloverit jos on mukana pyöränsuuntaustodistus Ja TUV-lapuista ilmenee akselimassat?
Re: Keskustelua eri alustoista
Jep. Eivät ainakaan mulle näyttäneet vihreetä valoo katsurit kuopiossa. Oli maahantuojan laput, että sarja on kyseiseen autoon tarkotettu ja VTT:n laput noista iskareista + yleinen TUV lappu. Sano katsurit et vaikka käyttäsin koko auton VTT:llä niin ei kelpais sekään. Ei kuulemma oo sielläkään tarpeeks nappeja kauluksessa, et Trafille kelpais. Pitäs olla ne tyyppihyväksyntä laput TUV:lta sit menis heittämällä. Varmaan helpoin jos saa käsiinsä sellaset vaikka jonkin saksalaisen auton paprut niin muuttelis sit oman auton tiedot vaan sinne.Mystic wrote:^ Nykyään ainakin muutoskatsastettaessa merkkaavat sinne; "autoon asennettu ilmajousitus" plus tietty strategiset mitat. Ainakaan tähän asti eivät ole mitään mutisseet itselle, kun coilareiden jälkeen mennyt ilmoilla katsastamaan. Arpapeliä tuokin, kun ainakaan Jombbo ei omaansa tainnut ikinä saada otteeseen vaikka ns. maahantuojan laput sopivuudesta olikin. Samanmoisia nuihin siis saa kuin coilareihinkin.
Toyota Corolla E12 2.0 D4D -2004 Bagged
Re: Keskustelua eri alustoista
Viime viikolla ei mallikohtaisilla TUVeilla akselimassat kirjattuna edelleenkään mitään ongelmaa ollut.Baffa wrote:Eli edelleen saa leimattua TUV- hyväksytyt coiloverit jos on mukana pyöränsuuntaustodistus Ja TUV-lapuista ilmenee akselimassat?
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Keskustelua eri alustoista
Kuinka moni muistaa viime syksynä tehdyt helpotukset muutoskatsastuksista ja niihin vaadittavista lapuista?
Sehän käytännössä tarkoitti sitä että TÜV tarkastamattomatkin alustat saa nykyään leimalle. Tarvitaan vain todistus siitä että kyseinen alusta on valmistettu tiettyyn automalliin ja nelipyöräsuuntauslappu. Helppoa.
15.6.2016 on tullut tarkennusta vaadittaviin tietoihin lapuissa ja katsastuskonttoreita on kovisteltu ja nuhdeltu vajaista liitteistä ja mittaustuloksista. Nelipyöräsuuntauslapussa pitää olla KAIKKI arvot suosituksien sisässä eli ns. vihreällä. Muuten homma ei mene läpi. Kuulostaa kohtuulliselta? Väärin, markkinoilta löytyy taatusti autoja joissa caster-kulmat eivät ole "vihreällä" edes kaupasta ostettuna ja säätöä ei voi tehdä.
Suuntauksen tekevän yrityksen pitää myös ilmoittaa suuntauslapussa mittauksen aikana olleet korkeudet ja alustan merkki malleineen. Näin alustaa ei voi vaihtaa toiseen ennen katsuria.
Eli nämä helpotukset on tehty käytännössä tekemään alustamuutokset täysin mahdottomuudeksi tiettyihin autoihin. Saa nähdä milloin homma etenee siihen että jos ostaa tarvikeiskarit normikorkeudellakin, ne pitää muutoskatsastaa ja ottaa pyöränkulmat, jotka ei tietenkään mene läpi, kun säätöjä ei ole.
Tekevä osaa ja värkkäilemällä saa, mutta homma ei todellakaan ole välttämättä niin mutkatonta kuin jotkut maahantuojat voivat kehua. Paperinpyörittäjäpaskat ovat saaneet salaa ujutettua harrastustoimintaa rampauttavan pykälän säädöksiinsä ja tämä ei ole kyllä kenenkään etu.
Omassa autossa tuore muutosleima joten loppu hyvin, kaikki hyvin, mutta varoituksen sana hommaa suunnittelevalle että ei oo välttämättä niin helppoa kuin luulisi
Sehän käytännössä tarkoitti sitä että TÜV tarkastamattomatkin alustat saa nykyään leimalle. Tarvitaan vain todistus siitä että kyseinen alusta on valmistettu tiettyyn automalliin ja nelipyöräsuuntauslappu. Helppoa.
15.6.2016 on tullut tarkennusta vaadittaviin tietoihin lapuissa ja katsastuskonttoreita on kovisteltu ja nuhdeltu vajaista liitteistä ja mittaustuloksista. Nelipyöräsuuntauslapussa pitää olla KAIKKI arvot suosituksien sisässä eli ns. vihreällä. Muuten homma ei mene läpi. Kuulostaa kohtuulliselta? Väärin, markkinoilta löytyy taatusti autoja joissa caster-kulmat eivät ole "vihreällä" edes kaupasta ostettuna ja säätöä ei voi tehdä.
Suuntauksen tekevän yrityksen pitää myös ilmoittaa suuntauslapussa mittauksen aikana olleet korkeudet ja alustan merkki malleineen. Näin alustaa ei voi vaihtaa toiseen ennen katsuria.
Eli nämä helpotukset on tehty käytännössä tekemään alustamuutokset täysin mahdottomuudeksi tiettyihin autoihin. Saa nähdä milloin homma etenee siihen että jos ostaa tarvikeiskarit normikorkeudellakin, ne pitää muutoskatsastaa ja ottaa pyöränkulmat, jotka ei tietenkään mene läpi, kun säätöjä ei ole.
Tekevä osaa ja värkkäilemällä saa, mutta homma ei todellakaan ole välttämättä niin mutkatonta kuin jotkut maahantuojat voivat kehua. Paperinpyörittäjäpaskat ovat saaneet salaa ujutettua harrastustoimintaa rampauttavan pykälän säädöksiinsä ja tämä ei ole kyllä kenenkään etu.
Omassa autossa tuore muutosleima joten loppu hyvin, kaikki hyvin, mutta varoituksen sana hommaa suunnittelevalle että ei oo välttämättä niin helppoa kuin luulisi
Nyt jo seitsemäs japsi menossa..
Re: Keskustelua eri alustoista
Juu ei oo helppoa kaikkiin autoihin tuo muutoskatsastus. Esim. tuossa mun alfassa ei ole minkäänlaisia camber tai caster-säätöjä. Eikä edes niissä pakasta vedetyissä malleissa ole kaikki vihreällä, ei oo taas trafi ajatellu tätä loppuun asti...
Re: Keskustelua eri alustoista
Kyllä tuntuu että Trafissa on ehkä ollut kaikki ajantasalla hommassa, mutta ne paskamaiset pikkubyrokraatit siellä välissä hiillostamassa asemoita ei vaan tajua miten tyhmiä vaativat. Tai tietävät mutta tekevät piruuksissaan.Copyright wrote:Juu ei oo helppoa kaikkiin autoihin tuo muutoskatsastus. Esim. tuossa mun alfassa ei ole minkäänlaisia camber tai caster-säätöjä. Eikä edes niissä pakasta vedetyissä malleissa ole kaikki vihreällä, ei oo taas trafi ajatellu tätä loppuun asti...
Toki on mahdollista että koko "uudistus" oli vain silmänlumetta.
Nyt jo seitsemäs japsi menossa..
Re: Keskustelua eri alustoista
Vois ihan kiusallaan alkaa katsuriksi ja alkaa hylkäilemään uusia autoja kun casterit ei ole kohdallaan... Kyllä jaksavat sitte nuhtoa huolella idioottimaisia asioita.. Ainakaan yhdessäkään qashqaissa tai jukessa mitä olen suunnannut ni ei ole ollut casterit kohillaan ja säädöstä tietoakaan..
-Nissan Silvia S15 -99
Ex-Nissan Cube z11 -05 Chuki
Ex-Nissan Cima y33 -97
Ex-Nissan Skyline R33 spec II -96
Ex-Nissan Cube z11 -05 Chuki
Ex-Nissan Cima y33 -97
Ex-Nissan Skyline R33 spec II -96
-
- NORMAL USER
- Posts: 14
- Joined: 17. Jul 2013 14:26
Re: Keskustelua eri alustoista
Voikohan nuita K Sport coilialustan iskunvaimentimia huoltaa, kun takasista on tullu mehut ulos.. ja jos voi niin missä ja kuka, mielellää täältä oulu-kajaani-iisalmi suunnalta.
Tai saako nuihin pelkkiä iskaripatruunoita jostain kohtuu hintaan.
Tai saako nuihin pelkkiä iskaripatruunoita jostain kohtuu hintaan.
Re: Keskustelua eri alustoista
http://www.ksportfinland.com/product_in ... s_id=23470Miksutin^^ wrote:Voikohan nuita K Sport coilialustan iskunvaimentimia huoltaa, kun takasista on tullu mehut ulos.. ja jos voi niin missä ja kuka, mielellää täältä oulu-kajaani-iisalmi suunnalta.
Tai saako nuihin pelkkiä iskaripatruunoita jostain kohtuu hintaan.
Tuo nyt ei pahalta vaikuta. Completos taitaa myydä myös.
Nyt jo seitsemäs japsi menossa..
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 68 guests