Auton maalaus kokonaan / osittain
Auton maalaus kokonaan / osittain
Viisammat neuvokoon!
Auton kyljet maalataan lämpimässä tallissa, jos sillä tiedolla nyt jotain väliä on.
Elikkä tilanne on se että corollan kyljet pitäisi maalata listoista alaspäin ja vähemmästäkin herää kysymyksiä..
Apua kaivataan lähinnä että miten mahtaa kaksikomponetti maali reagoida akryylipohjamaaliin kiehahtaako??
Entäs sitten taas ku maali vedetään pintaan, niin mikä mahtaisi olla kuivumisaika jos maalataan kaksi kerrosta? siis kerrosten välissä. Olen kuullut joskus puhuttavan jostain haihdutusajasta.
Ja Lakka on kanssa kaksikomponentti aine niin täytyykö maalin antaa kuivua tunteja / päiviä vai vetästäänkö lakka ns. puolikuivaan pintaan. Mikä mahtaa olla sitten lopullinen kuivumisaika ennenkuin kärsii kiillottaa sitten lopuksi?
Yhteenvetona siis molemmat maali että lakka on kaksikomponentti aineita ja liuotinpohjaisia ruiskutavaraa. paukkupullon kyljessä lukee akryylipohjamaali.
Sori kieliasu, jäi jokunen äikän tunti aikanaan välistä
Jos joku asiasta jotain ymmärtävä viitsisi kertoa mitä kannattaa ottaa huomioon ja tehdä mitä missäkin järjestyksessä.
kiitos ja anteeksi jo valmiiksi
Auton kyljet maalataan lämpimässä tallissa, jos sillä tiedolla nyt jotain väliä on.
Elikkä tilanne on se että corollan kyljet pitäisi maalata listoista alaspäin ja vähemmästäkin herää kysymyksiä..
Apua kaivataan lähinnä että miten mahtaa kaksikomponetti maali reagoida akryylipohjamaaliin kiehahtaako??
Entäs sitten taas ku maali vedetään pintaan, niin mikä mahtaisi olla kuivumisaika jos maalataan kaksi kerrosta? siis kerrosten välissä. Olen kuullut joskus puhuttavan jostain haihdutusajasta.
Ja Lakka on kanssa kaksikomponentti aine niin täytyykö maalin antaa kuivua tunteja / päiviä vai vetästäänkö lakka ns. puolikuivaan pintaan. Mikä mahtaa olla sitten lopullinen kuivumisaika ennenkuin kärsii kiillottaa sitten lopuksi?
Yhteenvetona siis molemmat maali että lakka on kaksikomponentti aineita ja liuotinpohjaisia ruiskutavaraa. paukkupullon kyljessä lukee akryylipohjamaali.
Sori kieliasu, jäi jokunen äikän tunti aikanaan välistä
Jos joku asiasta jotain ymmärtävä viitsisi kertoa mitä kannattaa ottaa huomioon ja tehdä mitä missäkin järjestyksessä.
kiitos ja anteeksi jo valmiiksi
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta ei tiedetä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.
Re: Auton maalaus kokonaan / osittain.
Voisin jotain koittaa sopertaa. Nykymaalit kyllä kestävät paukkupullot pohjalla aivan hyvin ilman vaaroja.
Kuivumisajoista sen verran, että ruiskutuslämpötilassa 21c sellanen 10-15min riittää hyvin, jonka jälkeen voit vetää viimesen kerroksen pintaan, märäks asti. Sitten sen ootat että massa muuttuu mataksi niin voit lakan vetää samalla tavalla puolimärkä --> märkä kerros tyyliin. Anna mieluiten kuivua yön yli tuon rupeaman jälkeen.
Jos sulla on tietoa niistä maaleista ja lakoista, että ovatko minkä valmistajan ja mitä laatua niin pistäppä googleen hakusanaksi niin löydät tarkat ohjeet paineille, haihdutuksille, lämpötiloille yms muille tarvittaville tiedoille, mitä tarvii tietää kun maalataan.
Muista kunnon pesu ennen maalausta silikooninpesuaineella.
Kuivumisajoista sen verran, että ruiskutuslämpötilassa 21c sellanen 10-15min riittää hyvin, jonka jälkeen voit vetää viimesen kerroksen pintaan, märäks asti. Sitten sen ootat että massa muuttuu mataksi niin voit lakan vetää samalla tavalla puolimärkä --> märkä kerros tyyliin. Anna mieluiten kuivua yön yli tuon rupeaman jälkeen.
Jos sulla on tietoa niistä maaleista ja lakoista, että ovatko minkä valmistajan ja mitä laatua niin pistäppä googleen hakusanaksi niin löydät tarkat ohjeet paineille, haihdutuksille, lämpötiloille yms muille tarvittaville tiedoille, mitä tarvii tietää kun maalataan.
Muista kunnon pesu ennen maalausta silikooninpesuaineella.
Civic eg
Re: Auton maalaus kokonaan / osittain.
Juu arvelinkin vähän että se kestää siellä alla. Täytyy tosiaan kattoo ne tsydeemit netistä vielä. Katotaan mitä tästä tulee..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta ei tiedetä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.
Re: Auton maalaus kokonaan / osittain.
Tässä on aika paljon muuttujia mutta lähetäänpä ratkomaan.Miksi sulla on lakkaa 2k.maalille kun 2k. maali on ns. suorakiiltomaali jota ei tarvi lakata? Yleensä maalimyyjän pitäs antaa tarkat käyttöohjeet omille tuotteille,jos jotain asiasta ymmärtää.Janza wrote:
Yhteenvetona siis molemmat maali että lakka on kaksikomponentti aineita ja liuotinpohjaisia ruiskutavaraa.
Toyota Carina TA12 -72
+Espoon Avensis
+Espoon Avensis
Re: Auton maalaus kokonaan / osittain.
Tota itekki mietin tuossa, mutta ajattelin että antaapa olla jos haluaa vetää vielä lakan päälle nii on viimosen päälle
Civic eg
Re: Auton maalaus kokonaan / osittain.
Joo,nyt valaisi hieman..mutta kannattaa antaa maalin hyvin kuivua ja sen jälkeen hioa mataksi ja sitten lakata,muuten menee himmeäksi jos kaikki vetää samalla maalauskerralla,tulee liikaa märkää märälle kerroksia
Toyota Carina TA12 -72
+Espoon Avensis
+Espoon Avensis
Re: Auton maalaus kokonaan / osittain.
Jaa a.. Paljon hyviä kysymyksiä. Mutta näin minulle sanottiin ku maalit tilasin että koska metallihohtoväri niin täytyy lakata.Juha wrote:Tässä on aika paljon muuttujia mutta lähetäänpä ratkomaan.Miksi sulla on lakkaa 2k.maalille kun 2k. maali on ns. suorakiiltomaali jota ei tarvi lakata? Yleensä maalimyyjän pitäs antaa tarkat käyttöohjeet omille tuotteille,jos jotain asiasta ymmärtää.Janza wrote:
Yhteenvetona siis molemmat maali että lakka on kaksikomponentti aineita ja liuotinpohjaisia ruiskutavaraa.
Pitäs ainakin kiiltää ku vielä myllyttää
Ps. Pohjat tehty, kokeillaan ensvk loppuna pysyykö se ruutta kädessä
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta ei tiedetä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.
Re: Auton maalaus kokonaan / osittain.
Joo kyllä se sitten pitää lakata,ymmärsin aluksi väärin..
Toyota Carina TA12 -72
+Espoon Avensis
+Espoon Avensis
Re: Auton maalaus kokonaan / osittain.
Minäkin mietin tota ku tuossa aiemmin nettiä selasin ku oli "maalausoppaassa" että suunnilleen yhtä kyytiä pitäs vetää maalit ja lakat jne.. Mutta oisko se siis viisaampi antaa värin ensin kuivua ja lakata vasta sitten??Juha wrote:Joo,nyt valaisi hieman..mutta kannattaa antaa maalin hyvin kuivua ja sen jälkeen hioa mataksi ja sitten lakata,muuten menee himmeäksi jos kaikki vetää samalla maalauskerralla,tulee liikaa märkää märälle kerroksia
Tossa vielä linkki siihen maalausoppaaseen.
http://www.automaalit.net./WebRoot/Gaga ... t_2011.pdf
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta ei tiedetä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.
Re: Auton maalaus kokonaan / osittain.
Yhtä kyytiä vedät vaan sen, ootat kun värimassa on kuivahtanut mataksi niin lakkaa pintaan. Näin meille joskus opetettiin.
Civic eg
Re: Auton maalaus kokonaan / osittain.
Omaa rotteloa kun maalasin nii viimeisen maalikerroksen ja lakkauksen välissä piti haihduttaa 15-20min ja siinä ajassa pintä menee kyllä oikeassa lämpötilassa mataksi.
Hyviä neuvoja saa kyllä maalia myyviltä firmoilta tai maalareilta, toki maalaustapoja on yhtä paljon kuin maalareita ja niistä voi kiistellä vaikka ja miten paljon
Hyviä neuvoja saa kyllä maalia myyviltä firmoilta tai maalareilta, toki maalaustapoja on yhtä paljon kuin maalareita ja niistä voi kiistellä vaikka ja miten paljon
Re: Auton maalaus kokonaan / osittain.
Niin tapojahan on niin paljon kun tekijöitäkin.. Tarkotus olikin vetää ne yhtä kyytiä. Auto maalataan tallissa jossa noin +25 astetta. Kyllähän sen huomaa ku rupeaa olemaan matta se pinta...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta ei tiedetä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.
Re: Auton maalaus kokonaan / osittain.
Joo yhtä kyytiä vaan,hyvät haihdutusajat kerrosten välissä.Ite värihän ei jääkkään kiiltämään kerta on metalliväri,märkänä ainoastaan hieman käy kiiltävämpänä.Haihdutusajat riippuu eniten ilmanvaihdosta,ohentimesta ja kovettimesta,myös sillä on merkitystä kuinka paksun kerroksen vetää.Jos sulla on talli missä ei ole ilmanvaihtoa niin joku 15 minuuttia voi olla hyvä,voit kokeilla suojateippiin varmuudeksi painaa sormella enneku lähet seuraavaa kiekkaa vetämään,väri pitää tuntua aika kuivalta ja lakka sillätavalla että se ei oo ihan märkää enää vaan on ns.napsahtanut,hankala sevittää Jos sulla on epävarmat pohjat,elikkä puhki menny hiottaessa tai sprayta etkä laita ruiskulla pohjaväriä niin vedä ensin hyvin vähän väriä,eka kiekan jos vetäsee täysin märäksi niin liuottimet voivat ns.kiehuttaa pohjat aroista paikoista.Toivottavasti oli apua tästä
Toyota Carina TA12 -72
+Espoon Avensis
+Espoon Avensis
Re: Auton maalaus kokonaan / osittain.
Pohjat on tehty paukkupullolla mutta puhki ei menny mistään kohtaa.. Eikä ole tarkotus enää enempää laitella pohjavärejä. Tarkotitko nyt lakkaa toinen kierros vasta ku se on "napsahtanut"?? Vaikko silleen että maali on ns puolikuivaa ku laitetaan lakka?Juha wrote:Joo yhtä kyytiä vaan,hyvät haihdutusajat kerrosten välissä.Ite värihän ei jääkkään kiiltämään kerta on metalliväri,märkänä ainoastaan hieman käy kiiltävämpänä.Haihdutusajat riippuu eniten ilmanvaihdosta,ohentimesta ja kovettimesta,myös sillä on merkitystä kuinka paksun kerroksen vetää.Jos sulla on talli missä ei ole ilmanvaihtoa niin joku 15 minuuttia voi olla hyvä,voit kokeilla suojateippiin varmuudeksi painaa sormella enneku lähet seuraavaa kiekkaa vetämään,väri pitää tuntua aika kuivalta ja lakka sillätavalla että se ei oo ihan märkää enää vaan on ns.napsahtanut,hankala sevittää Jos sulla on epävarmat pohjat,elikkä puhki menny hiottaessa tai sprayta etkä laita ruiskulla pohjaväriä niin vedä ensin hyvin vähän väriä,eka kiekan jos vetäsee täysin märäksi niin liuottimet voivat ns.kiehuttaa pohjat aroista paikoista.Toivottavasti oli apua tästä
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta ei tiedetä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.
Re: Auton maalaus kokonaan / osittain.
Janza ei varmaan pistä pahakseen, jos samaa topiccia nyt käytän? Kysymys kuuluu, mikä on paras tapa saatikka maali luoda mahdollisimman onnistunut lopputulos huonoissa tiloissa (lue: pöllyävä ilmastoimaton talli jne). Olen tuota Civicin maalausta tässä suunnitellut ja kova olisi halu tehdä Arin tavoin kaikki itse, mutta taidot nyt eivät maaliasioiden suhteen sieltä parhaimmasta päästä kyllä ole; ASENNE RATKAISEE (toinen syy on se että menee ihan mukava rahaerä nuihin pusseihin, jos ne toteutan).
Nissanin puskurin maalailin itse ja omaan silmään tuli yllättävän hyvä huomioiden työtilat ja p*skasta maalista johtuen v*ttuuntuneena päätetyn työtavan. Tuossa vetelin ensin telalla ohentamattoman maalin pintaan, hioin ja sen jälkeen paukkupullolla uudestaan. Pinta jäi hieman karkeaksi ja pohjatkaan eivät mitkään parhaat olleet, mutta muuten ihan jees jos pientä eroa värisävyssä muuhun autoon ei oteta huomioon. Lattian ym. paikat luonnollisesti kastelin pöllyämisen estämiseksi, mutta nyt varmaan vähän eri asia jos kerta koko autoa ollaan maalaamassa.
Mattavärillä maalaaminen onnistuu myös varmaan ihan kotitiloissa? Sanokaa jos olen käsittänyt väärin, että matalla on paljon vähemmän tekijöitä, jotka voivat lopputuloksen kannalta mennä v*tuiksi? Esimerkiksi kiiltävällä maalattaessa on mm. pelko, että joku alue jää hailakaksi tai tulee pilvimäisyyttä tjsp. Matta on semmoisenaan jo melko "karu", niin ei pienet appelsiinit varmaan haittaa tai niitä ei ainakaan niin helposti huomaa? Vaatiiko matta normaaliin tapaan pohjamaalin vai uskaltaako vetää semmoisenaan hiotulle pinnalle? Tuleeko parempi jos pohjamaalinkin vielä välihioo (jos nyt sattuu valumia tai muuta tulemaan)? Niin ja millä karkeudella auto kannattee käydä läpi, kun se kuitenkin pitää mataksi hioa ennen varsinaista maalausta? Voiko mattapintaa viimeistellä esim. myllyttämällä tai hiomalla (jos niin millä karkeudella), vai onko se vain yksinkertaisesti se mikä siitä tulee?
Hirveästi tyhmiä kysymyksiä, mutta nyt on hyvä aika kehittää itseä uuden romun kanssa talven aikana ammattilaisten ohjastamana.. Vara mennä v*tuiksi. Ohjeita otetaan vastaan!
Luulisi xmipaxin ainakin osaavan paljastaa jotain salaisuuksia näistä hommista.
Nissanin puskurin maalailin itse ja omaan silmään tuli yllättävän hyvä huomioiden työtilat ja p*skasta maalista johtuen v*ttuuntuneena päätetyn työtavan. Tuossa vetelin ensin telalla ohentamattoman maalin pintaan, hioin ja sen jälkeen paukkupullolla uudestaan. Pinta jäi hieman karkeaksi ja pohjatkaan eivät mitkään parhaat olleet, mutta muuten ihan jees jos pientä eroa värisävyssä muuhun autoon ei oteta huomioon. Lattian ym. paikat luonnollisesti kastelin pöllyämisen estämiseksi, mutta nyt varmaan vähän eri asia jos kerta koko autoa ollaan maalaamassa.
Mattavärillä maalaaminen onnistuu myös varmaan ihan kotitiloissa? Sanokaa jos olen käsittänyt väärin, että matalla on paljon vähemmän tekijöitä, jotka voivat lopputuloksen kannalta mennä v*tuiksi? Esimerkiksi kiiltävällä maalattaessa on mm. pelko, että joku alue jää hailakaksi tai tulee pilvimäisyyttä tjsp. Matta on semmoisenaan jo melko "karu", niin ei pienet appelsiinit varmaan haittaa tai niitä ei ainakaan niin helposti huomaa? Vaatiiko matta normaaliin tapaan pohjamaalin vai uskaltaako vetää semmoisenaan hiotulle pinnalle? Tuleeko parempi jos pohjamaalinkin vielä välihioo (jos nyt sattuu valumia tai muuta tulemaan)? Niin ja millä karkeudella auto kannattee käydä läpi, kun se kuitenkin pitää mataksi hioa ennen varsinaista maalausta? Voiko mattapintaa viimeistellä esim. myllyttämällä tai hiomalla (jos niin millä karkeudella), vai onko se vain yksinkertaisesti se mikä siitä tulee?
Hirveästi tyhmiä kysymyksiä, mutta nyt on hyvä aika kehittää itseä uuden romun kanssa talven aikana ammattilaisten ohjastamana.. Vara mennä v*tuiksi. Ohjeita otetaan vastaan!
Luulisi xmipaxin ainakin osaavan paljastaa jotain salaisuuksia näistä hommista.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 48 guests