TDI Bora

Kaikki keskustelu koskien muita ajoneuvoja, kuten mm. moottoripyöriä.
Locked
OTO
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 10
Joined: 26. Jul 2012 12:57

TDI Bora

Post by OTO » 26. Jul 2012 13:53

Pete tuossa yks päivä puheli, että voisin tänne kirjotella tuosta omasta borasta jotaki juttua.

Auto on siis vw bora 1.9tdi alunperin 90hp koneella. Auto on ollut mulla jo useamman vuoden ja lähinnä tullu vain ajeltua sillä menemään. Pieniä päivityksiä matkan varrella tullu tehtyä.
Auto oli ostaessa siistissä kunnossa ja vaikka mittarissa olikin paljon (muistaakseni 425tkm) uskalsin auton silti ostaa koska siihen oli vaihdettu lähes kaikki kuluvat osat ja turbo oli vaihdettu noin 100tkm ajettuun. Huoltokirjojaki on oikein kaksin kappalein, kun ensimmäinen on tullu täyteen :D
Ulkoisesti autoon oli laitettu pientä ehostusta, joten kaupan parkkipaikalta löytää oman jos joku pappa sattuu ajamaan samanlaisen viereen.
Moni varmaan nähnykki tämän rovaniemellä pyörimässä.

Image

Ostaessa autoon oli tehty suurinpiirtein nämä asiat.


Ulkoasu:

- Kesällä 18" RS4 Replica+225/40r18 Nexen N7000, Talvella 17" RS4 Replica+225/45r17 Bridgestone Noranza 2
- G&M -35mm Alustasarja
- V6 lippa
- Xenonit + FK tummapohjaiset Angel Eyesit
- Jenkkimallin takaluukku
- Punakirkkaat takavalot

Varusteet:
- Evrymodi, napista lisätehoa =)
- Webasto
- Parkkitutka
- Vakionopeudensäädin
- Ajotietokone
- Keskuslukitus kauko-ohjattuna. Virta-avaimessa napit.

Sisusta:
- 3-puolainen sporttinahkaratti
- Keskikyynärnoja
- Audi TT:n poljinpinnat+lepuutustuki
- Sport Edition vaihdekepinnuppi+pussi
- New Beetle alumiiniset lukkonupit

Lisäksi mukaan tuli spl dynamicsin s4006 6-kanavainen vahvistin ja dls ms-6 erillis-sarja josta oli toinen midbasso hieman kolhiintunut.
heti aluksi hommasin pioneerin jonku usb soittimen jossa oli riittävästi rca lähtöjä vahvistimelle. Samalla hommasin myös uudet midbassot kolhiintuneiden tilalle ja asentelin setin etuoviin ja toiset midbassot takaoviin. Samalla kun ovet oli auki niin laittelin niihin pari laatikkoa stp silver vaimennusmattoa. Takakontti olikin jo edellisen omistajan toimesta vuorattu kauttaaltaan dynamatin vaimennusmatolla.
Bassopuolta halusin vähän lisää mutta mikään iso möhkäle ei takakonttiin ei toimi itellä koska tavaraa pitää mahtua kyytiin ja ei kiinnosta varoa subbaria kun vaikka työkalupakin nakkaa konttiin.
tein sitten varapyöräkoteloon kahdelle 8" focal polyglass 21 v2 subbarille suljetun kotelon. Olen ollu kyllä tyytyväinen tähän ratkaisuun. Kontissa helppo kuljettaa tavaraa ja bassoa tulee ihan riittävästi omiin tarpeisiin. Naapurit ei ehkä kuule, mutta ei ole tarkoituskaan :D

OTO
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 10
Joined: 26. Jul 2012 12:57

Re: Tdi bora

Post by OTO » 26. Jul 2012 14:44

No sitten päivityksiin, mitä tässä ajan saatossa tullu tehtyä.

Melkein heti kun sain auton laitoin siihen race520 suuttimet. Ne tais olla isoimmat mitä siihen aikaan oli saatavilla ja savutus oli taattua :lol: vääntöä tuli lisää mukavasti mutta onhan se selvää että vakio mandariinin kokoinen ahdin on tukossa samantien. En edes uskaltanut mitata pakosarjan paineita ja ei sillä paljon yli 3000rpm viittinyt kierrättää kun alko hyytymään niin pahasti...

Ensimmäisenä syksynä ihmettelin pientä kolahtelua montuissa ja yritin useampaan kertaan tutkia, että mistä se tulee. En saanu paikallistettua kolahtelun syytä, mutta katsastuksessa syyllinen onneksi löytyi. Taka-akselin pusla oli aivan väljä. Puslan keskellä oleva tappi heilui kuin mummon hammas :D ulkopuolelta pusla näytti aivan ehyeltä, mutta sisältä tappi oli ilmeisesti revennyt jotenki kumista irti. Noh siinä sitten pähkäillessä ja foorumia (ffp) selatessa aattelin, että sama laittaa powerfleksit vanhojen tilalle. Ilmeisesti aika kulutus tavaraa nuo alkuperäiset taka-akselin puslat.

Image
Image

Sinnehän ne puslat meni vaikka tuossa oli 69mm alkuperäinen ja powerfleksiä on saatavana vain 71mm reikään.

Joitain niveliä ja eturenkaiden laakerit olen vaihdellut jossain välissä.

Ulkonäköä ei ole tullu päivitettyä oikeastaan muuten kun vaihtelemalla ledejä vähän jokapuolelle.
Umpiot vaihdoin viime kesänä samanlaisiin mitkä olikin kun edellisistä oli jätetty takaa pölysuojat pois senonien asennuksen yhteydessä ja umpiot oli täynnä hiekkaa ja heijastinpinnatkin alko olemaan jo entiset. samalla vedin uusiin umpioihin pintaan suojaksi lamin-x kalvot jos vaikka "lasit" pysyis pitempään hyvänä. valoteho parani kyllä huimasti pelkillä umpioiden vaihdolla mutta koska pimellä ajoa oli siihen aikaan melko paljon niin hommasin kunnon lisävalot keulaan.

Autossahan oli ostaessa webasto, joka toimi kokonaista ensimmäisen syksyn :lol:
Webastolle kun ei ollut tarvetta niin kovasti ja sain töissä ja kotona aina auton roikkaan niin en jaksanut tutkia asiaa sen kummemmin. Jossain välissä auto vain alkoi purkaa akkua mystisesti ja ihan täysin satunnaisesti. Melko ärsyttävä vika kun välillä auto sai seisoa paikoillaan pari viiikkoa ja lähti helposti käyntiin ja välillä akku kuoli 2 päivässä. Vikaa yritin ettiä useampaan kertaan mutta vähän vaikea sitä oli löytää kun vika ei ollu päällä ikinä kun mitoin. Yhen kerran sitten töistä lähtiessä startti pyöritti kohtuu jaakeasti niin samantien nappasin konepellin auki ja mitoin ja löytyhän se vika! Webaston virtajohdon kun nappas pois, niin loppu akkuongelmat siihen paikkaan.
Webasto jäi kuitenki kaivelemaan takaraivon syövereihin sen verran paljon, että viime syksynä päätin sitten laittaa kokonaan uuden webaston vanhan tilalle. Hommasin mööpelin saksasta kellosarjalla ja asentelin paikoilleen itse ja lämpöä piisas. Laiskana miehenä alkoi siitten parin kuukauden autolla ramppaamisen jälkeen ärsyttää ja tilasin webaston oman kaukosäädinsarjan suoraa puolasta :D Mietin jo että tuleekohan sieltä ikinä mitään, mutta niin vain oli tullu postiluukusta lappu että lähetys olis noudettavissa. Kylläpä olikin sitten helppo lähteä ajelemaan, kun puoli tuntia ennen lähtöä paino kaukosäätimen napista niin oli auto lämmin ;)
Last edited by OTO on 29. Jul 2012 17:07, edited 1 time in total.

OTO
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 10
Joined: 26. Jul 2012 12:57

Re: Tdi bora

Post by OTO » 26. Jul 2012 15:34

Tekniikkapuoli on aina kiinnostanu kovasti ittiä ja tekniikkapuolen projekteja on tullut eri foorumeilta seurattua ahkerasti, niin bensa kuin diesel moottoreista.
Tullut paljon seurattua erityisesti nuita 1.9tdi koneiden viritystouhuja, kun semmonen moottori sattuu olemaan itelläki.
No nyt tänäkesänä kun lomarahat tuli ja aloin miettiin, että minne ne tuhlais. Muutamaan kertaan olen miettiny auton vaihtoakin, mutta tuo on niin vaikea myydä kun kaikki tuntuu pelkäävän kilometrejä... Noh siitä se ajatus sitten lähti.
Ebayta selailemaan ja sieltä tarttuikin sitten käsiin
Image
Tuommoinen eli garretin gtb1756vk joka on lähtöisin 2.7tdi audista.

Pakosarjaksi tuli yhden korjaamon pihalta sattumalta löytynyt afn (110hp) passatin pakosarja ja sille rakentelin sopivan välilaipan.
Image
Image
dp laippa tuli tehtyä samalla kun nuita ei tuntunu olevan saatavilla oikein missään.
Aivan hyvin tuo ahdin pakosarjaan meni välilaipan kera.
Image
Image

Kaveri puhu että tarvis oman jenkkinsä pakosarjoihin jonku maalin mikä kestäis kuumaa ja mulla juolahti mieleen, että miten olis keraamipinnoitus. Siinä sitten yks ilta juopotellessa mietittii ajatusta ja niihän sitä piti sitten itellekki tilata moista ihmeainetta :D
Image
Image
Pakosarja, pakopesä ja db sai pintaan black satin pinnoitteen mitä martelius myypi.
Aivan siistin näköstä tuli ja on vielä ainaki pysyny hyvin kiinni.

Turbohan ei ollut muutenkaan aivan bolt on ja jouduin alkuperäisen sähköservon tilalle vaihtamaan alipaineella toimivan vnt siipien säätö systeemin.
Aluksi piti turbon pakopuoli purkaa osiin ja kääntää siipien säätö tanko toiseen asentoon ja siirtää kellon tangon kiinnityspiste.
Image
Image
Image

Nuo kun sain muokattua hyväksi ja sain turbon pakosarjaan kiinni ja pääsin sovittamaan pakettia autoon niin piti alkaa tekemään alipainekellolle sopiva teline.
Malliksi otin vastavanlaisen telineen joka ei kuitenkaan ollu sopiva tuohon turboon. Suorasta pellistä sitten aloin muokkaamaan sopivaa.
Image
Image
Image
Image
Image

Aivan hyvä siitä sitten tulikin.

Samalla kun turbo oli paikoillaan niin piti tekassa pakoputki ja dp sopivaksi.

Image
Image
2.5" putkesta tekasin ne.

Näissä tdi koneissakin on katalysaattori jarruna pakoputkessa, mutta se ei vaikuta yhtään mitään katsastuksessa mitattaviin päästöihin niin selvää oli että se tyhjenee. Siinä sitä katellessa sitte juolahti mieleen, että jos siitä tekis äänenvaimentimen. Pienen mietiskelyn jälkeen otin rälläkän kouraan ja aloin silpomaan.
Image
Image
Image

Tuommonenhan siitä sitten tuli. Tuskin paljon vaimentaa, mutta ompahan joku virka tuollaki pöntöllä.
Image
Image

Valmis putki.
Image
Image

Pakokaasunkierrätys venttiili (egr venttiili) tuli kans suolistettua. Helppo ottaa vertauskuvia alkuperäiseen kun on toinen moottori varaosina ;)
Image
Image

Tuossa venttiilissä on siis sisällä sammutin läppä ja pakokaasunkierrätys venttiili. egr venttiilin tangon sahasin poikki ja tapin hioin vingulla pois. akselin reikä jäi toiselle puolelle niin tulppasin sen ihan yksinkertaisesti kuusiokolopultilla ja sikaliimalla :lol: Jäi pultin kanta harmillisesti vielä ahistamaan tuohon imureikään mutta on kuitenkin on paljon pienempi ahistus mitä alkuperäiset venttiilisysteemit.
Samalla sain tehtyä venttiilin alapuolelle laipan johon laitoin ahtopainemittarille lähdön. Muita letkulähtöjä ei koko ahtoputkistossa olekkaan.
Samalla tein laipan pakosarjaan egr putken lähtöön ja laitoin siihen kiinni pakopainemittarin.

Lopuksi auto kasaan ja uus softa ecuun
Image
Image

Pientä hienosäätöä vielä softaan ja alkaa olla mukava paketti. Tehot alkuperäiseen nähen pitäis olla ainakin tuplaantunu. Turbo herää hyvin pienilläkin kierroksilla. Voisin ottaa oikeastaan videon kuinka herkästi paine nousee.

Tuossa olis tuommonen käppyrä mistä näkee kierrokset (punanen vai onko tuo nyt violetti käppyrä), softa pyynti paine (Keltainen), Ja kuinka paljon siellä on todellisuudessa ahtopainetta(Sininen käyrä) Sivussa pystyssä näkee numeroina kierrokset ja samassa on ahtopaine mbar ja siitä pitää vähentää ilmanpaine noin 1020mbar niin tulee todellinen ahtopaine joka on noin 1.45bar.
Image

Vaan nälkä kasvaa syödessä ja laiskaltahan tuo jo tuntuu.

Kuulerin tilailin tuossa ja laitellaan siitä kuvia ja tekstiä kunhan se vain saaapuu.

jarskii-
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 770
Joined: 26. Nov 2011 10:23

Re: TDI Bora

Post by jarskii- » 29. Jul 2012 14:53

ei muutaku gridleä kehiin kantta etelään muokattavaksi ja muutakin pientä parannusta koneeseen niin johan alkaa oleen mukavata :) vakio pumppu riittää vissiin 200hp tehoille. näin ainaskin kaverilla kävi läpi rakennetussa ahussa. jäiköhän muutamaa heppaa vaille 200

OTO
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 10
Joined: 26. Jul 2012 12:57

Re: TDI Bora

Post by OTO » 29. Jul 2012 16:55

Sehän se kyllä olis, mutta taidampa jättää tekemättä.
200hp paikkeille piisaa nuilla suuttimilla. Isompireikäset kärjet jos laittais niin vois päästä vähän pitemmälle tuolla 10mm pumpulla. Tuo turbo riittää johonki 230hp hujakoille.
Aivan mukava tuo on nyt käyttiksenä. Turbo herää mukavan alhaalta (1800rpm ja 1.1bar noin) 2000rpm alkaa olla täys veto päällä ja jaksaa kiertää 4500rpm asti hyvin minkäjälkeen softasta syöttöjä leikataan reilusti. Pikkusen vielä softaan hienosäätöä ja 2400-4000välille pikkusen lisää ruokaa nii sitte on hyvä.
Talvi ku nyt lähenee niin kauhea nelivetokuume on päällänsä. Mietin että jos hommais jakajapumpullisella koneella olevan 4 motion golfin/boran ja heittäis tuosta nykysestä kaikki hilut siihen ja tuo halvalla myyntiin.

Niin ja tosiaan tuohon tuli etuakselille nakattua etummaisiksi pusliksi powerflexit ja etuakselin takimmainen audi tt umpikuminen. Muuttu kyllä paljon paremmaksi. Ei vetele kiihdytyksissä ja en kyllä mukavuudessa huomannu eroa.

OTO
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 10
Joined: 26. Jul 2012 12:57

Re: TDI Bora

Post by OTO » 02. Nov 2013 10:12

Tämä auto lähti eteläsuomeen suolateitä kattelemaan. Minun osalta homma ohi.

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests