JDM autojen rekisteröintikatsastus?
Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?
Lisäksi jos autosta tulee"vähäpaikkainen" eli 2 tai 3 paikkainen, niin ei välttämättä tarvi korkeudensäätöä.
Edellyttäen että valot ovat muuten lailliset. Tällöin käy siis myös E-valot (jos ei korkeudensäätöä jaksa rakentaa)
Tuossa kai joku sellainen juttu että tällöin oletetaan että autoon ei tule niin paljoa kuormaa että tarvisi korkeudensäätöä-
Edellyttäen että valot ovat muuten lailliset. Tällöin käy siis myös E-valot (jos ei korkeudensäätöä jaksa rakentaa)
Tuossa kai joku sellainen juttu että tällöin oletetaan että autoon ei tule niin paljoa kuormaa että tarvisi korkeudensäätöä-
Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?
Raision K1, siellä hoitui myös oman bB:n rekisteröinti vaivatta, asiantuntijalausunnot saman katon alta. Kannattaa kysellä sellasen ihmisen perään joka ennenkin JDM autoja on hoitanut.Rituska wrote:Kyselen nyt tässä samassa ketjussa:
Käytin tuota fto:ta rekisteröintikatsastuksessa ja ylläri ylläri, valot ei katsurille kelvanneet . Merkkasi ensinnäkin vuosimallin väärin ekaan rekkariotteeseen (-99 vaikka auto on -96), alkoi inttää e-valoista ja korkeudensäädöstä. Yhtenä hylkäysperusteena oli myös mailimittaristo? Enivei, pitäis asiantuntijan lausunto hommata noista valoista, löytyy dotkuvio (oikein päin), mutta ei leimoja umpioissa. Mistä sitä kannattaisi lähteä kyselemään, onko vinkkejä asiallisista katsastusmestoista pkseudulta tai Turun läheltä?
Mailimittari ei ole hylkäysperuste ja E valoja ei tarvii olla. Rahat ulos ja konttori vaihtoon.
Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?
Mikk- wrote:Raision K1, siellä hoitui myös oman bB:n rekisteröinti vaivatta, asiantuntijalausunnot saman katon alta. Kannattaa kysellä sellasen ihmisen perään joka ennenkin JDM autoja on hoitanut.Rituska wrote:Kyselen nyt tässä samassa ketjussa:
Käytin tuota fto:ta rekisteröintikatsastuksessa ja ylläri ylläri, valot ei katsurille kelvanneet . Merkkasi ensinnäkin vuosimallin väärin ekaan rekkariotteeseen (-99 vaikka auto on -96), alkoi inttää e-valoista ja korkeudensäädöstä. Yhtenä hylkäysperusteena oli myös mailimittaristo? Enivei, pitäis asiantuntijan lausunto hommata noista valoista, löytyy dotkuvio (oikein päin), mutta ei leimoja umpioissa. Mistä sitä kannattaisi lähteä kyselemään, onko vinkkejä asiallisista katsastusmestoista pkseudulta tai Turun läheltä?
Mailimittari ei ole hylkäysperuste ja E valoja ei tarvii olla. Rahat ulos ja konttori vaihtoon.
Ei niihin valoihin saa asiantuntija lausuntoa, kun kerran umpioissa ei minkään vallan leimoja... pelkkä oikeantyyppinen kuvio ei riitä. mitä tuo dot. tyypinen kuvio tarkoittaa? dot lamppuja on suoralla ja "huipullisella" valokuviolla, ja vain "huipulliset" kelpaa, asiantuntijalausunnon ohjeen mukaisesti.
Ja kyllä mailimittari on hylkäysperuste, jos ns. sisäkehällä ei ole km asteikkoa.
Toyota Crown Athele GRS184
-Toyota bB
Ex. Glanza v ep91, Toyota altezza gita, Toyota altezza beams, Nissan Cedric y34, Toyota Soarer jzz30, Nissan skyline r33 sedan....
-Toyota bB
Ex. Glanza v ep91, Toyota altezza gita, Toyota altezza beams, Nissan Cedric y34, Toyota Soarer jzz30, Nissan skyline r33 sedan....
Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?
Mikk- wrote:Raision K1, siellä hoitui myös oman bB:n rekisteröinti vaivatta, asiantuntijalausunnot saman katon alta. Kannattaa kysellä sellasen ihmisen perään joka ennenkin JDM autoja on hoitanut.Rituska wrote:Kyselen nyt tässä samassa ketjussa:
Käytin tuota fto:ta rekisteröintikatsastuksessa ja ylläri ylläri, valot ei katsurille kelvanneet . Merkkasi ensinnäkin vuosimallin väärin ekaan rekkariotteeseen (-99 vaikka auto on -96), alkoi inttää e-valoista ja korkeudensäädöstä. Yhtenä hylkäysperusteena oli myös mailimittaristo? Enivei, pitäis asiantuntijan lausunto hommata noista valoista, löytyy dotkuvio (oikein päin), mutta ei leimoja umpioissa. Mistä sitä kannattaisi lähteä kyselemään, onko vinkkejä asiallisista katsastusmestoista pkseudulta tai Turun läheltä?
Mailimittari ei ole hylkäysperuste ja E valoja ei tarvii olla. Rahat ulos ja konttori vaihtoon.
Ei niihin valoihin saa asiantuntija lausuntoa, kun kerran umpioissa ei minkään vallan leimoja... pelkkä oikeantyyppinen kuvio ei riitä. mitä tuo dot. tyypinen kuvio tarkoittaa? dot lamppuja on suoralla ja "huipullisella" valokuviolla, ja vain "huipulliset" kelpaa, asiantuntijalausunnon ohjeen mukaisesti.
Ja kyllä mailimittari on hylkäysperuste, jos ns. sisäkehällä ei ole km asteikkoa.
Niksu wrote:Lisäksi jos autosta tulee"vähäpaikkainen" eli 2 tai 3 paikkainen, niin ei välttämättä tarvi korkeudensäätöä.
Edellyttäen että valot ovat muuten lailliset. Tällöin käy siis myös E-valot (jos ei korkeudensäätöä jaksa rakentaa)
Tuossa kai joku sellainen juttu että tällöin oletetaan että autoon ei tule niin paljoa kuormaa että tarvisi korkeudensäätöä-
varsinainen "tieto". Asia ei nyt ole "ihan noin" eli kyllä ajovalojen korkeuden säätö voidaan jättää vaatimatta, jos valokuvio ei nouse tietyn rajan yli akselimassojen mukaisesti maksimikuormattuna. Eli ts.alusta on riittävän jäykkä. (tästä löytyy ihan trafin ohjekkin, ja raja arvot.)
Mutta mitään tekemistä tällä ei istumapaikka määrien kanssa ole.
Toyota Crown Athele GRS184
-Toyota bB
Ex. Glanza v ep91, Toyota altezza gita, Toyota altezza beams, Nissan Cedric y34, Toyota Soarer jzz30, Nissan skyline r33 sedan....
-Toyota bB
Ex. Glanza v ep91, Toyota altezza gita, Toyota altezza beams, Nissan Cedric y34, Toyota Soarer jzz30, Nissan skyline r33 sedan....
Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?
Melkein pääni uskallan lyödä pantiksi, että omissa valoissa ei mitään hyväksyntää ollut ja ne kelpas pelkällä kuvion käännöllä asiantuntijahyväksyntään ja näin myös rekisteröintiin. Tosin oma rekisteröitiin siinä kun näitä muutoksia alkoi ropisemaan niin saattoi konttorillakin olla vähän nappulat sekasin. Tota mittariasiaa en myöskään sulata, on noita rekisteröity ties millä lappuviritelmillä ennenkin.
Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?
Siis itselläni on tuo epäsymmetrinen valokuvio. Tiedän että noi kaksi muuta fto:ta on menneet läpi katsastuksesta ihan samoilla umpioilla, toiseen tarvittiin asiantuntijalausunto ja toiseen ei. Jännää kyllä tälläinen arpapeli näiden tuontikärryjen kanssa, luulisi että samat säännöt olisi kaikille .mf-690 wrote:Mikk- wrote:Raision K1, siellä hoitui myös oman bB:n rekisteröinti vaivatta, asiantuntijalausunnot saman katon alta. Kannattaa kysellä sellasen ihmisen perään joka ennenkin JDM autoja on hoitanut.Rituska wrote:Kyselen nyt tässä samassa ketjussa:
Käytin tuota fto:ta rekisteröintikatsastuksessa ja ylläri ylläri, valot ei katsurille kelvanneet . Merkkasi ensinnäkin vuosimallin väärin ekaan rekkariotteeseen (-99 vaikka auto on -96), alkoi inttää e-valoista ja korkeudensäädöstä. Yhtenä hylkäysperusteena oli myös mailimittaristo? Enivei, pitäis asiantuntijan lausunto hommata noista valoista, löytyy dotkuvio (oikein päin), mutta ei leimoja umpioissa. Mistä sitä kannattaisi lähteä kyselemään, onko vinkkejä asiallisista katsastusmestoista pkseudulta tai Turun läheltä?
Mailimittari ei ole hylkäysperuste ja E valoja ei tarvii olla. Rahat ulos ja konttori vaihtoon.
Ei niihin valoihin saa asiantuntija lausuntoa, kun kerran umpioissa ei minkään vallan leimoja... pelkkä oikeantyyppinen kuvio ei riitä. mitä tuo dot. tyypinen kuvio tarkoittaa? dot lamppuja on suoralla ja "huipullisella" valokuviolla, ja vain "huipulliset" kelpaa, asiantuntijalausunnon ohjeen mukaisesti.
Ja kyllä mailimittari on hylkäysperuste, jos ns. sisäkehällä ei ole km asteikkoa.
Ja autostahan tulee näillä näkymin 2 paikkainen, taas kerran tiedän että ainakin tosta toisesta tuli 4 paikkainen..
Harrastekikotin: Mitsubishi Fto GPX
Käyttis: Nissan Almera N15
Käyttis: Nissan Almera N15
Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?
Pykälien mukaanhan dot-HYVÄKSYTTYIHIN valoihin pitää olla tuo asiantuntia-lausunto ja korkeuden säätöä ei tarvi ja e-hyväksyttyjen kanssa tarvii korkeuden säädön. Paikka luvusta itsekkin vuosi sitten tappelin ja alkuun tuli stageasta 2 paikkainen, mutta vuosikatsastuksen yhteydessä eri konttorilla tehtiin muutoskatsastus alustalle ja samalla inssi setä laskeskeli painoja uudelleen ja muuttu nissani 4 paikkaiseksi.
Kaikista helpoimmalla pääset kun käyt sieltä konttorilta kysymässä et mitä he sanovat ja teet sitten sen mukaan. Säännöt ja ohjeistuksethan kyllä kaikille samat mutta niiden tulkinta ja noudattaminen on ihan konttori ja inssi kohtaista.
Kaikista helpoimmalla pääset kun käyt sieltä konttorilta kysymässä et mitä he sanovat ja teet sitten sen mukaan. Säännöt ja ohjeistuksethan kyllä kaikille samat mutta niiden tulkinta ja noudattaminen on ihan konttori ja inssi kohtaista.
Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?
E- tai edes dot hyväksyntöjä ei tarvitse lukea missään lampuissa enään (since 2011). Konttorilta vaan pätevä äijä noin sadan rahen eteen tekemään valokuviotsekkaus ja kirjottamaan että valokuvio ok ja valot palaa. Ihan sama vaikka lukis kinugawa siellä, todistus se siitäkin raapastaan. Nimim. Cubessa ei ajovaloissa ensmäistäkään merkintää, eikä tule. Tuohon lampun hyväksyntään vaan sellanen että suora kuvio ei taida riittää. Eli dot mallin kuvio.
Korkeudensäätöäkään ei periaatteessa vaadita koska ei e-hyväksytty lamppu, mutta todellisuudessa varmasti haluuvat senkin (tämäkin vm kohtasta niinkun ennenkin eli 6/-95 vai mistähän lähtien oli). Paikkaluvuilla eioo minkäännäköstä tekemistä valon korkeuden säätöjen kanssa, ainoastaan katsastusmies voi todeta tarpeettomaks tarpeeks jäykän alustan kanssa.
Korkeudensäätöäkään ei periaatteessa vaadita koska ei e-hyväksytty lamppu, mutta todellisuudessa varmasti haluuvat senkin (tämäkin vm kohtasta niinkun ennenkin eli 6/-95 vai mistähän lähtien oli). Paikkaluvuilla eioo minkäännäköstä tekemistä valon korkeuden säätöjen kanssa, ainoastaan katsastusmies voi todeta tarpeettomaks tarpeeks jäykän alustan kanssa.
-Nissan Silvia S15 -99
Ex-Nissan Cube z11 -05 Chuki
Ex-Nissan Cima y33 -97
Ex-Nissan Skyline R33 spec II -96
Ex-Nissan Cube z11 -05 Chuki
Ex-Nissan Cima y33 -97
Ex-Nissan Skyline R33 spec II -96
Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?
Joo, soittelin nyt Raision K1:een, ja sieltä ohjasivat Orikedon pisteen katsurille, joka oli aluksi sitä mieltä että ei voi lausuntoa tehdä jos umpioissa ei lue mtn, mutta kaveri vieressä korjasi että jos kuvio ja valoteho ym on ok, niin saan lausunnon. Loppuviikon aikana selvinnee saanko sen lippulapun nyt varmasti sitten .
Harrastekikotin: Mitsubishi Fto GPX
Käyttis: Nissan Almera N15
Käyttis: Nissan Almera N15
Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?
Saat sen lapun.
-Nissan Silvia S15 -99
Ex-Nissan Cube z11 -05 Chuki
Ex-Nissan Cima y33 -97
Ex-Nissan Skyline R33 spec II -96
Ex-Nissan Cube z11 -05 Chuki
Ex-Nissan Cima y33 -97
Ex-Nissan Skyline R33 spec II -96
Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?
---->Niksu wrote:Lisäksi jos autosta tulee"vähäpaikkainen" eli 2 tai 3 paikkainen, niin ei välttämättä tarvi korkeudensäätöä.
Edellyttäen että valot ovat muuten lailliset. Tällöin käy siis myös E-valot (jos ei korkeudensäätöä jaksa rakentaa)
Tuossa kai joku sellainen juttu että tällöin oletetaan että autoon ei tule niin paljoa kuormaa että tarvisi korkeudensäätöä-
varsinainen "tieto". Asia ei nyt ole "ihan noin" eli kyllä ajovalojen korkeuden säätö voidaan jättää vaatimatta, jos valokuvio ei nouse tietyn rajan yli akselimassojen mukaisesti maksimikuormattuna. Eli ts.alusta on riittävän jäykkä. (tästä löytyy ihan trafin ohjekkin, ja raja arvot.)
Mutta mitään tekemistä tällä ei istumapaikka määrien kanssa ole.
Useampi vuosi sitten kun rekisteröin skylineä niin laskivat että tulee 3 paikkainen, niin katsastaja sanoi heti ettei tarvi korkeudensäätöä tässä tapauksessa.
Ei ole Trafin ohjekirjasta jaksanut lueskella, kunhan jaoin oman kokemuksen....
Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?
Joops, sain lausunnon ja katsuri vielä kehui valokuviota. Nyt on fto:n kilvittäminen viittä vaille valmis .
Harrastekikotin: Mitsubishi Fto GPX
Käyttis: Nissan Almera N15
Käyttis: Nissan Almera N15
Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?
Miten valokuvio vaihdetaan JDM autoihin? löytyykö jostain ohjeet suorittamiseen? Toyota Caldina st246 kiinnostaisi mutta pelottaa nuo vaadittavat muutostyöt ja niihin uppoava rahan määrä
Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?
Helpoinhan on kairata projektoreille tilat umpioihin ja asentaa esim https://www.retrofitlab.com/en/hid-projector-kit tuotteita kuvion muuttamiseen. Säilyy korkeudensäätö jne.
Jos autossa on jo xenonit/projektorit lähtöjään voi päästä helpolla ja muuttamalla alkuperäisen projektorin "valontaittopeltiä" joka on projektorin sisällä.
Hinta muutaman sadan euron luokkaa plus "asiantuntija" lausunto hyväksytyistä valoista 75-150e niin ei pitäis haitata auton tuontia sen kummemmin.
Ohjeita kyllä löytyy, kun vähän googlettaa
Jos autossa on jo xenonit/projektorit lähtöjään voi päästä helpolla ja muuttamalla alkuperäisen projektorin "valontaittopeltiä" joka on projektorin sisällä.
Hinta muutaman sadan euron luokkaa plus "asiantuntija" lausunto hyväksytyistä valoista 75-150e niin ei pitäis haitata auton tuontia sen kummemmin.
Ohjeita kyllä löytyy, kun vähän googlettaa
Re: JDM autojen rekisteröintikatsastus?
Jos projektorivalot niin helppo kääntää, illan homma. Joissakin autoissa ei tarvi kuin kääntää valokuvion tekevä pelti toisin päin.
Jos heijasteumpiot niin haastavampi. Joistakin heijasteumpiosta pystyy valokuvion kääntämään, mutta yleensä helpoin istuttaa projektori heijastimen keskelle. Kyseisessä Caldinassa taitaa projektori olla kätevin vaihtoehto.
Projektoreita saa muiden automallien umpioita hyväksikäyttäen hyvinkin halvalla, mutta jos aletaan hipostelemaan saa siihenkin palamaan rahaa. Erityislausuntoa ei tarvita mikäli umpiosta löytyy DOT tai EU-merkintä riippuen vuosimallista.
EDIT: Ja mikäli umpiossa ei ole E-merkintää tai DOT:ia niin E-merkityllä projektorilla asia korjaantuu. Tosin näistä pykälistä en ole vielä löytänyt tarkempaa selostusta Trafin sivuilta. Esim. mulla Crownissa ei ollut E-merkintää (vm. 2005) niin asia korjaantui laittamalla E-merkityt Lexuksen projektorit, mutta vaadittiin vielä ns. asiantuntijalausunto valoille (144 euroa). Nämä on melko sekavia pykäliä, joista katsureillakin saattaa olla oma tulkintoja, niin kannattaa kysyä katsastuskonttorista.
Lisäksi jos on xenonit niin täytyy olla automaattinen korkeudensäädin ja valonpesurit. Tämä siis vm. 2001 tai uudemmat. Vanhemmissa taitaa riittää kabiinista säädettävä korkeus.
Jos heijasteumpiot niin haastavampi. Joistakin heijasteumpiosta pystyy valokuvion kääntämään, mutta yleensä helpoin istuttaa projektori heijastimen keskelle. Kyseisessä Caldinassa taitaa projektori olla kätevin vaihtoehto.
Projektoreita saa muiden automallien umpioita hyväksikäyttäen hyvinkin halvalla, mutta jos aletaan hipostelemaan saa siihenkin palamaan rahaa. Erityislausuntoa ei tarvita mikäli umpiosta löytyy DOT tai EU-merkintä riippuen vuosimallista.
EDIT: Ja mikäli umpiossa ei ole E-merkintää tai DOT:ia niin E-merkityllä projektorilla asia korjaantuu. Tosin näistä pykälistä en ole vielä löytänyt tarkempaa selostusta Trafin sivuilta. Esim. mulla Crownissa ei ollut E-merkintää (vm. 2005) niin asia korjaantui laittamalla E-merkityt Lexuksen projektorit, mutta vaadittiin vielä ns. asiantuntijalausunto valoille (144 euroa). Nämä on melko sekavia pykäliä, joista katsureillakin saattaa olla oma tulkintoja, niin kannattaa kysyä katsastuskonttorista.
Lisäksi jos on xenonit niin täytyy olla automaattinen korkeudensäädin ja valonpesurit. Tämä siis vm. 2001 tai uudemmat. Vanhemmissa taitaa riittää kabiinista säädettävä korkeus.
JDM only.
JZX100 Chaser + ZVW35 käyttis
ex Legacy BR9 GT
ex Mitsubishi Airtrek Turbo-R
ex Crown Athlete GRS184
ex Atenza
ex Soarer
ex Xedos 6
JZX100 Chaser + ZVW35 käyttis
ex Legacy BR9 GT
ex Mitsubishi Airtrek Turbo-R
ex Crown Athlete GRS184
ex Atenza
ex Soarer
ex Xedos 6
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 84 guests