Ensiauto hankinnassa, apua!

Yleistä keskustelua aiheesta kuin aiheesta.
tompppaah
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 12
Joined: 03. Oct 2016 17:16

Re: Ensiauto hankinnassa

Post by tompppaah » 07. Oct 2016 10:44

Ren wrote:Imprezaa vaa sit kattelemaa. Jää rahaa bensaan ja niihin pakollisii tulevii huoltoihin.
Näin kai se on tehtävä. :P Vielä kaipaisin kokemuksia, että onko tällä foorumilla kukaan ajanut talviajoa säxällä tai jollain muulla vastaavalla takapotkulla?

Topsi
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 60
Joined: 16. Jan 2016 00:59
Location: Ikaalinen

Re: Ensiauto hankinnassa

Post by Topsi » 07. Oct 2016 10:47

Ei kait se mikään amerikantemppu ole kun on kunnon talvirenkaat. Ruostesuojaus kannattaa laittaa kuntoon.

Vadelli
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 122
Joined: 20. Jul 2014 19:04

Re: Ensiauto hankinnassa

Post by Vadelli » 07. Oct 2016 11:47

Lama r33:sella tullu ajettua. On kyllä hyvä talviauto ja kesäauto. Menee liipissä jos haluaa ja menee suoraan jos haluaa. Normaalimmalla kytkimellä olis voinu mäkilähdöt olla helpompia kun sintterillä mut ei siitäkään murhetta ollut ;) Voisin kuvitella säxän kohtuu samanlaiseksi, varsinkin s14/s15
-Nissan Silvia S15 -99
Ex-Nissan Cube z11 -05 Chuki
Ex-Nissan Cima y33 -97
Ex-Nissan Skyline R33 spec II -96

tompppaah
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 12
Joined: 03. Oct 2016 17:16

Re: Ensiauto hankinnassa

Post by tompppaah » 07. Oct 2016 15:06

Vadelli wrote:Lama r33:sella tullu ajettua. On kyllä hyvä talviauto ja kesäauto. Menee liipissä jos haluaa ja menee suoraan jos haluaa. Normaalimmalla kytkimellä olis voinu mäkilähdöt olla helpompia kun sintterillä mut ei siitäkään murhetta ollut ;) Voisin kuvitella säxän kohtuu samanlaiseksi, varsinkin s14/s15
Oliko toi sun skylle moottoriltaa iha vakiokunnos? Ja teikkö mitää muutoksia talvea varte?

User avatar
Ren
JUNKIE
JUNKIE
Posts: 754
Joined: 21. Mar 2013 15:59
Location: Lahti

Re: Ensiauto hankinnassa

Post by Ren » 07. Oct 2016 17:20

tompppaah wrote:
Ren wrote:Imprezaa vaa sit kattelemaa. Jää rahaa bensaan ja niihin pakollisii tulevii huoltoihin.
Näin kai se on tehtävä. :P Vielä kaipaisin kokemuksia, että onko tällä foorumilla kukaan ajanut talviajoa säxällä tai jollain muulla vastaavalla takapotkulla?
Hyvin ainaki Pöndeixin mk3 supra meni talvella. :lol:
Mitsubishi Lancer Evolution V

Toncha
STAFF
STAFF
Posts: 914
Joined: 19. Mar 2011 22:07
Location: Sodankylä

Re: Ensiauto hankinnassa

Post by Toncha » 07. Oct 2016 21:18

En kyllä keksi mitään miksei joku turbo takatuuppari kävis talvi autosta, samallalaillahan ajettavaksihan ne tehty kuin kaikki muutkin autot. Minusta nuo säxät, skyllet ja suprat käy aivan samalla lailla käyttöautoiksi ja talviautoiksi kuin muutkin, kaupungissahan tuuppikone on helvetin hauska ja matka-ajossa kun pitää järjen päässä ja renkaat kunnossa niin ei ongelmaa. Itsellä ensinmäistä talvea takatuupparia ajaessa kävi muutama hyvinkin läheltäpititilanne juurikin paskojen renkaiden ja järjen puutteen takia (ei kannata ohittaessa survasta pienempää silmään ja kaasua pohjaan).

Edit. tekniikan kestävyyshän tietenkin riippuu käyttäjästä ja virittäjästä. Onhan noita s13 suomessa 300tkm ajettujakin ja vahva veikkaus on et muutamassa vielä alkuperäinen moottorikin paikoillaan. :mrgreen:

User avatar
Pete
STAFF
STAFF
Posts: 2370
Joined: 10. Apr 2011 01:27
Location: Rovaniemi

Re: Ensiauto hankinnassa

Post by Pete » 08. Oct 2016 00:41

Ihan vaan tiedoksi että erikoisimmissa JDM:ssa on ainakin huomattavasti halvemmat vakuutukset mitä vois olettaa.
JDM only.

JZX100 Chaser + ZVW35 käyttis
ex Legacy BR9 GT
ex Mitsubishi Airtrek Turbo-R
ex Crown Athlete GRS184
ex Atenza
ex Soarer
ex Xedos 6

Vadelli
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 122
Joined: 20. Jul 2014 19:04

Re: Ensiauto hankinnassa

Post by Vadelli » 08. Oct 2016 09:05

tompppaah wrote:
Vadelli wrote:Lama r33:sella tullu ajettua. On kyllä hyvä talviauto ja kesäauto. Menee liipissä jos haluaa ja menee suoraan jos haluaa. Normaalimmalla kytkimellä olis voinu mäkilähdöt olla helpompia kun sintterillä mut ei siitäkään murhetta ollut ;) Voisin kuvitella säxän kohtuu samanlaiseksi, varsinkin s14/s15
Oliko toi sun skylle moottoriltaa iha vakiokunnos? Ja teikkö mitää muutoksia talvea varte?
Takohilppeillä rakennettu, mutta tehoiltaan pyöreesti 300hv luokkaa. Eli perus putkiviri r33, keulacooleri, ahdot, putkisto jnejne. Nastarenkaat ja 82c termostaatti, en muuta. Tolla termarilla kyllä ajoin ihan kesälläkin joten en laske sitä oikeen talvimuutokseksi. Eikä ne takarenkaat ollu todellakaan parhaat, päivän ajon jälkeen ainakaan :mrgreen:

Vakuutukset heittelee tosi paljon, kilpailuttamalla saa tosin hinnasta reilusti yleensä pois. Mm. Cimassa Ifillä 2.8ke vuos kun taas popilla 1260e ja bonuksia kun tuli lisää niin tippu 800 luokille.(liikenne ja täyskasko) Silviassa on tällähetkellä jotain 900e täyskasko ja liikenne, noita vaan on sen verran vähän et hieman nostaa hintaa. Sama cubessa, micran / noten (käytännössä sama auto) vakuutukset muutaman satasen halvempia mitä tossa cubessa. Puhutaan silti 900e luokkaa liikenne + täyskasko. Pitäis tosin vielä vähän kilpuutella uudestaan et saa halvemmalla, ehkä sitten kun pääsee taas suomeen :roll:
-Nissan Silvia S15 -99
Ex-Nissan Cube z11 -05 Chuki
Ex-Nissan Cima y33 -97
Ex-Nissan Skyline R33 spec II -96

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Ensiauto hankinnassa, apua!

Post by Mystic » 08. Oct 2016 10:56

Onko tuohon budjettiin laskettu nyt mukaan vakuutukset ja ns. pakolliset huollot (sekä kaikki ylimääräiset parantelut, mitä tunnetusti eteen tulee vaikka kuinka itselleen yrittää uskotella vakion tai jonkun muun rakentaman riittävän) vai tuleeko ne vielä päälle? Minä ehkä erilaisena nuorena venyttäisin ennemminkin tuota budjettia alaspäin, niin jää pelivaraa sitten jatkoa ajatellen. Yhtä lailla yllätyksiä voi tulla maksoi auto sitten 5k€ tai 10k€. :D

Saako olla automaatti? Löytyyhän tuohon skaalaan vaihtoehtoja jo paljon; Säxät, Mäxät, Skyllet, Sorkut, EVOt, Imprezat, Legacyt, Legnumit, VR-4 Galantit, Foresterit. MPS kuutoset, Atenzat, Altezzat, IS:t jne. Jotain suhteellisen lähellä vakiokuntoista lähtisin hakemaan tai jos on rakennettu, niin on syytä kyllä mielipide kysyä tietävämmältä ja hieman selvittää myös auton/omistajan taustoja. Mikään ei ole niin p*rseestä kuin muiden jälkien korjaaminen etenkin kun silloin ei voi yleispätevää apua/ratkaisua etsiä korjausoppaista tai DIY-topiceista tjsp. Vakio on myös lähes poikkeuksetta luotettavampi eikä ainakaan talvi pääse niin yllättämään jos silloin meinaa ajella, kun ei heti ole se ~400whp reservissä.

Omakohtaista pidempää kokemusta on Mäxästä, Säxästä ja Impusta talvikäytössä, jos nyt satunnaisia ajeluita muiden silmäterillä ei lasketa. Edellisiä kirjoittajia komppaan kyllä vahvasti siinä, että ei tuota ongelmia kunhan ruostesuojaus, talvivarustus ja oma pääkoppa on kunnossa. :thumbsup:
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

tompppaah
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 12
Joined: 03. Oct 2016 17:16

Re: Ensiauto hankinnassa, apua!

Post by tompppaah » 08. Oct 2016 11:24

Mystic wrote:Onko tuohon budjettiin laskettu nyt mukaan vakuutukset ja ns. pakolliset huollot (sekä kaikki ylimääräiset parantelut, mitä tunnetusti eteen tulee vaikka kuinka itselleen yrittää uskotella vakion tai jonkun muun rakentaman riittävän) vai tuleeko ne vielä päälle? Minä ehkä erilaisena nuorena venyttäisin ennemminkin tuota budjettia alaspäin, niin jää pelivaraa sitten jatkoa ajatellen. Yhtä lailla yllätyksiä voi tulla maksoi auto sitten 5k€ tai 10k€. :D

Saako olla automaatti? Löytyyhän tuohon skaalaan vaihtoehtoja jo paljon; Säxät, Mäxät, Skyllet, Sorkut, EVOt, Imprezat, Legacyt, Legnumit, VR-4 Galantit, Foresterit. MPS kuutoset, Atenzat, Altezzat, IS:t jne. Jotain suhteellisen lähellä vakiokuntoista lähtisin hakemaan tai jos on rakennettu, niin on syytä kyllä mielipide kysyä tietävämmältä ja hieman selvittää myös auton/omistajan taustoja. Mikään ei ole niin p*rseestä kuin muiden jälkien korjaaminen etenkin kun silloin ei voi yleispätevää apua/ratkaisua etsiä korjausoppaista tai DIY-topiceista tjsp. Vakio on myös lähes poikkeuksetta luotettavampi eikä ainakaan talvi pääse niin yllättämään jos silloin meinaa ajella, kun ei heti ole se ~400whp reservissä.

Omakohtaista pidempää kokemusta on Mäxästä, Säxästä ja Impusta talvikäytössä, jos nyt satunnaisia ajeluita muiden silmäterillä ei lasketa. Edellisiä kirjoittajia komppaan kyllä vahvasti siinä, että ei tuota ongelmia kunhan ruostesuojaus, talvivarustus ja oma pääkoppa on kunnossa. :thumbsup:
Tosiaan tuota budjettia on tullut mietittyä ja auto sais olla mieluiten vähän ton 10k alle juurikin noiden mainitsemiesi syiden takia. :P Ja kyllähän se manuaali saisi olla, itse en tän tyylisissä autoissa hirveästi automaatista välitä, eriasia sitten jossain Aristossa tms. luksusvehkeessä. :mrgreen: Plussaa olis kans että auto olis ihan LHD vehje, vaikka kuulemma siihen oikeaanpuoleiseen ohjaukseen tottuu nopeasti. Oon samaa mieltä tuosta, että jotain suht vakiokuntoista peliä kannattas katella, ja selvittää tarkasti taustoja ja muutenkin tutustua enemmän, että mitä kannattaa tarkistaa kun lähtee kattomaan. On tuossa muutama tuttukin, joka on paremmin perillä näistä laitteista kuin minä. :lol:

User avatar
Mystic
STAFF
STAFF
Posts: 15560
Joined: 30. Jan 2011 19:54
Location: Kittilä & Kemi & Varkaus
Contact:

Re: Ensiauto hankinnassa, apua!

Post by Mystic » 08. Oct 2016 11:28

Kyllähän tuosta alkaa vaihtoehdot melko hyvin hahmottua. Entäpä pitääkö mahtua monta ihmistä laillisesti kyytiin? :D
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.

Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
@japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.

tompppaah
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 12
Joined: 03. Oct 2016 17:16

Re: Ensiauto hankinnassa, apua!

Post by tompppaah » 08. Oct 2016 11:37

Mystic wrote:Kyllähän tuosta alkaa vaihtoehdot melko hyvin hahmottua. Entäpä pitääkö mahtua monta ihmistä laillisesti kyytiin? :D
En mä miksikään taksiksi ala :lol: eli eiköhän se yks riitä.

taski
BEGINNER
BEGINNER
Posts: 8
Joined: 26. Sep 2015 12:09

Re: Ensiauto hankinnassa, apua!

Post by taski » 27. Nov 2016 21:28

Osta nyt joku vaan mikä fiilikseltään parhaiten iskee ja lakkaa ajattelemasta noita kauhuskenaarioita. Pelkällä järjellä kun alat autoa ostamaan, kannattaa unohtaa mitkään vähänkään erikoisemmat vehkeet. Sitten kun ostat jonkun peruscorollan niin jaksat ajaa sillä tasan sekunnin ja johan alkaa jo vituttaa. Toisaalta jos kokemusta ei vielä ole mistään kivoista laitteista, tietty se ensimmäinen auto varmaan kyllä jonkinnäköistä mieliorgasmia aiheuttaa hetken aikaa, oli se sitten mikä tahansa.

User avatar
Pöndeix
SUPPORTER
SUPPORTER
Posts: 476
Joined: 18. May 2012 08:45
Location: Lahti

Re: Ensiauto hankinnassa

Post by Pöndeix » 02. Dec 2016 13:43

tompppaah wrote:Vielä kaipaisin kokemuksia, että onko tällä foorumilla kukaan ajanut talviajoa säxällä tai jollain muulla vastaavalla takapotkulla?
On talviautoilusta kokemusta r32, s14, jza70r. Oma eka autohan oli/on tuo nykyään projekti r32, sillä tuli ajettua ekana talvena joku kk keskellä lumisinta talvea. Samana talvena tuli oikeestaan koko talvi ajeltua s14a.

Ihan samanlailla pärjää liikenteessä kun sierralla, turbovolvolla tai ihan millä tahansa lintalla. Ainoo mikä turbovehkeissä on, niin saattaa varomattoman/osaamattoman yllättää se äkillinen sutiminen kun ahdoille pomppaa kiihdyttäessä. Välillä suorallakin jos sutasee niin saattaa alkaa ihan tosissaa luisuttelee :lol:

Jos oikeesti ei oo kauheesti ajokokemusta tai ei meinaa muutenkaan pysyä aurausmerkkien välissä niin kannattaa ainakin ekaks talveks hommata joku halpa pulkka avoimella perällä. Helppo ainakin harjotella, esim. Sierranki saa menee vaikka miten päi luisussa eikä vauhti kasva juuri nimeksikää.

Viimeeks ku talvella oli tuo Reninki mainitsema mk3 supra 1jz:lla niin kyllä yleensä pitkän luisun jälkee vauhtia oli reilu satanen..osaamattomalle vois ehkä käydä hassusti ja kalliit oppirahat. Supran jälkeen oli vähän aikaa automaatti r32, sillä vauhti kasvo entisestää ku ei tarvinnu muuta ku ohjata :lol:

Jos fyffee olis niin ostasin kyl jonku r32 missilen hoitaa talvipulkan virkaa :D
-What is power without control- K.Tsuchiya-
Lätkätietäjä 2014
Skyline R324 GTS-T
Image

tompppaah
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 12
Joined: 03. Oct 2016 17:16

Re: Ensiauto hankinnassa

Post by tompppaah » 02. Dec 2016 17:19

Pöndeix wrote:
tompppaah wrote:Vielä kaipaisin kokemuksia, että onko tällä foorumilla kukaan ajanut talviajoa säxällä tai jollain muulla vastaavalla takapotkulla?
On talviautoilusta kokemusta r32, s14, jza70r. Oma eka autohan oli/on tuo nykyään projekti r32, sillä tuli ajettua ekana talvena joku kk keskellä lumisinta talvea. Samana talvena tuli oikeestaan koko talvi ajeltua s14a.

Ihan samanlailla pärjää liikenteessä kun sierralla, turbovolvolla tai ihan millä tahansa lintalla. Ainoo mikä turbovehkeissä on, niin saattaa varomattoman/osaamattoman yllättää se äkillinen sutiminen kun ahdoille pomppaa kiihdyttäessä. Välillä suorallakin jos sutasee niin saattaa alkaa ihan tosissaa luisuttelee :lol:

Jos oikeesti ei oo kauheesti ajokokemusta tai ei meinaa muutenkaan pysyä aurausmerkkien välissä niin kannattaa ainakin ekaks talveks hommata joku halpa pulkka avoimella perällä. Helppo ainakin harjotella, esim. Sierranki saa menee vaikka miten päi luisussa eikä vauhti kasva juuri nimeksikää.

Viimeeks ku talvella oli tuo Reninki mainitsema mk3 supra 1jz:lla niin kyllä yleensä pitkän luisun jälkee vauhtia oli reilu satanen..osaamattomalle vois ehkä käydä hassusti ja kalliit oppirahat. Supran jälkeen oli vähän aikaa automaatti r32, sillä vauhti kasvo entisestää ku ei tarvinnu muuta ku ohjata :lol:

Jos fyffee olis niin ostasin kyl jonku r32 missilen hoitaa talvipulkan virkaa :D
No niin tännehän on alkanut taas hyvin tulemaan kommenttia! :thumbsup:

Tosiaan mistään hirveän tehokkaasta turbovehkeestä ei ole kokemusta kuin pelkääjän paikalta, mutta takavetoisilla tullut kuitenkin leikittyä pellolla, jäällä ja muilla suljetuilla alueilla ;) siitä asti kun on jalat ylettänyt polkimille. :P Että kyllä se autonkäsittely pitäisi jotenkin selkäytimessä olla, liikenteessä tietysti vähän eri asia.

Ainakaan tämän ketjun perusteella mikään tehokkaampi ahdistettu takapotku ei ole suomen talvessa mikään poissuljettu vaihtoehto. :mrgreen: Mutta tosiaan auto saisi olla suht luotettava ja toimiva koska käyttiksenä tulisi olemaan. Olishan se r32 makea mutta omassa tilanteessani en näe kovin järkeväksi ostaa sitä budjettiin sopivaa nettiauton halvinta ja poljetuinta skylleä, kun tarkoitus olisi kuitenkin päästä joka päivä kouluun/töihin. :lol:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 93 guests