Vanteiden kiillotus
Vanteiden kiillotus
Minkälaisia työtapoja ja työvälineitä tarvitsee ja kuinka paljon aikaa sekä hermoja pitää varata? Ylipäätänsä onko edes järkeä.. Yhdet ohjeet löysin äkkiseltään, niin onko nuihin jotain radikaalia lisättävää?
http://www.pajalle.com/howto.php?id=002&lang=fi
http://www.pajalle.com/howto.php?id=002&lang=fi
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Vanteiden kiillotus
http://www.nopokemonshit.com/t144-vanteiden-kiillotus
Reilusti painavaa asiaa aiheesta, ton sun linkin ohjeet ei kyllä ainakaan itteä vakuuta.. 1000 paperilla, ja pelkällä glymin kiillotustahnalla ei vielä kovin hyvää kiiltoa saa aikaiseksi.
Reilusti painavaa asiaa aiheesta, ton sun linkin ohjeet ei kyllä ainakaan itteä vakuuta.. 1000 paperilla, ja pelkällä glymin kiillotustahnalla ei vielä kovin hyvää kiiltoa saa aikaiseksi.
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
Re: Vanteiden kiillotus
Kahlasin tuon ketjun nopeasti läpi ja oli melkoisesti paljon apua. Tänks. Itsekkin kyllä olisin hionut vielä pidemmälle/hienommalla paperilla. Melko työläs hommahan tuo on ja pitää varmaan kokeilla ensin johonkin arvottomampaan vanteeseen, ennenkuin alkaa uusia vanteita pilaamaan. Tuommoinen jonkinlainen "kone" olisi myös kätevä lippojen kiillottamiseen, mihin saa vanteen kiinni ja pyörimään.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Vanteiden kiillotus
Jep, pidemmälle hiomalla ja käyttämällä viimeistelyyn kunnon kiillotusvahoja saa aikaan kyllä todella hienoa jälkeä.
Kärsivällisyyttä ja aikaa se kyllä vaatii, tupakkaa ja alkoholiakin kannattanee hiukan varata.
Kärsivällisyyttä ja aikaa se kyllä vaatii, tupakkaa ja alkoholiakin kannattanee hiukan varata.
1984 - Corolla GT | AE86 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
2001 - Integra Type-R | DC5 |
Re: Vanteiden kiillotus
Alko jo v*tuttamaan valmiiksi. Löytyykö Suomesta muuten mitään firmaa joka tekee asiallisesti nuita vanteiden kiillotuksia?kop-O-nen wrote:Kärsivällisyyttä ja aikaa se kyllä vaatii, tupakkaa ja alkoholiakin kannattanee hiukan varata.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Vanteiden kiillotus
Ite poistin aluks maalinpoistoaineella lakat huulesta.
Sitten vesihioin hapettumat 400 paperilla. sitten hinkkasinkii 1000, 1500 ja 2000 papereilla kun ei kotonta löytynytkään 400 ja tonnisen välistä mitään välikarkeutta..
Sen jälkeen Motonetin rättilaikalla ja jollain vanhalla kovettuneella vahalla jyystin kehät.
Loppuun sitten metal polish tahnalla ja rätillä viimeistely.
Oli ensimmäinen vanteitten kiillotus juttu ikinä, joten ihan tyytyväinen olen
Eikä ollut todellakaan niin paha homma, mitä alkuun luulin.
Re: Vanteiden kiillotus
Voisimpa pistää vähän kiillotuskokemuksia tännekkin..
Ajattelin taannoin värkätä pienen projektikertomuksen kiillotuskoneen tekemisestä, jospa se inspiroisi muitakin.
Projektin vaativuus: 4/10
Aika: Muutama ilta
Työvälineet: Vanha tasapainotuskone, sähkömoottori ja taajuusmuuttaja
Sisällys:
Mitä ja miksi
Toteutus
Lopputulos
Mitä ja miksi
Päälähtökohtana halusin kiillotella ahtoputkia, imusarjoja, vanteita yms kikkareita. Markkinoilla ei ollut tarjolla budetillisesti järkevää vaihtoehtoa joten itsehän se piti rakentaa.. Kiillotettaessa erilaisilla hionta tahnoilla on tärkeää saada laikka pyörimään halutulla kierrosnopeudella, muutoin vaha/hiontatahna "palaa" helposti kiillotettavaan kohteeseen, tästä syystä piti laitteen kierrosnopeutta pystyä säätämään.
Toteutus
Lähtokohdaksi sain haalittua vanhan rikkinäisen tasapainotuskoneen jossa sattui olemaan toimiva n.1kW moottorikin.
Alkuperäinen käyttöpaneeli, ohjauelektroniikka sekä takometri piti poistaa laitteen sisältä jotta taajuusmuuttaja saatiin mahtumaan sisälle.
Taajuusmuuttajana käytin sopivasti saatavilla ollutta ABB:n tekelettä jossa on mahdollisuus etäohjauspaneelille vaikka tietokoneella (kokeiltu myöhemmin). Käyttöpaneelin asensin laitteen etuseinään mukavaan käyttökorkeuteen. Itse kiillotus on mukava tehdä ihan retkituolilla laitteen vieressä istuskellessa. Laitehan on todella hiljainen koska moottorin nopeusäätö perustuu moduloituun vaihtosähköön. Siksi tuo on mukavan lepposta hommaa vs. smirgeli / porakone kiillotuksiin.
Asensin myös hätäseis katkaisijan just in case, jos sattuu vaikka vanne karkaa käsistä..
Koska kyseessä oli vanha tasapainotuskone, piti akseli lukittaa paikalleen, tuo kävi kätevästi pulttaamalla akseli kiinni.
Kierteet limppuihin..
Pultit perään ja avot!
Paketti ilman kantta..
Tuli modattua vähän pienemmän keskireijän laikalle kiinnitys akselin päätyyn perhosmutterilla:
Lopputulos
Ruiskutin koko komeuden yli vielä akryylimustat ja asettelin parametrit koneella laitteeseen, muutama ID ajo ja nyt moottoria voi ajaa DTC:llä mukavasti käyttäen portaatonta nopeutta referenssinä. Laite toimi kuten pitikin, vähän piti kiihdytysaikaa pidentää noiden vanteiden kanssa johtuen pyörivästä massasta. Testiajona suunnan vaihto ilman kuormaa..
Tuolla laitteellahan voi kiillottaa nyt vanteiden huulet kätevästi vesihionnalla/vahoilla. Vanteen saa pyörimään vaikka 1rpm joten suurta vaaraa loukkaantumiselle ei ole. Omista vanteista korjaantu oheisella käsittelyllä rotvalli ihottumat, lohjenneet lakat ja naarmut. Kiillotettu osa on tämän jälkeen helppo lakata uudelleen tai vain vahata jolloin putsaus on helppoa.
Vanne esimerkis vanne pyörii ja sitten ihan vaan eri karkeuksien vesihiomapapereil vetelee.. Kätevästi tuo käy kun vetää niittipyssyllä ohueen vanerinpalaan kiinni liuskan hiomapaperia ja samalla suihkepullolla suihkuttelee vettä vanteen kehälle..
Loppusilaus metal polishilla ihan vaan rättiä/vaneria käyttäen.. Fareclan hiomatahnat ovat myös huippuja tähän hommaan!
Ei oikeesti niin vaarallista miltä näyttää..
Laitteeseen on nyt pikakiinnitys limput, 4 ja 5 pulttisille navoille sekä 400mm kiillotuslaikalle, noilla onnistuu käytännössä jo 90% tasopintojen kiillotustöistä. Koitan värkkäillä vielä adapterin moottoripyörän vanteille sekä kuusen muotoiselle päätylimpulle, tuohon olisi kätevä kiristää erityyppiset laikat sitten. Vahoja yms kiillotustarvikkeita kannattaa kysellä seuraavasta puljusta: http://www.a-palojoki.fi/tuotteet/hioma ... tarvikkeet
On muuten asiallinen palvelu ja hinnat kohdallaan! Kannattaa unohtaa kaikki bilteman/motonetin kiillotusvermeet suosiolla..
Imusarjaa/ahtoputkia kiillottaes kannattaa käyttää ihan karkeeta hiomatahnaa karkeaan hiontaan ja kiillotukseen ihan omaa.. (tietysti röpelöpinnat pitää hioa ensin pois) Itse oon käyttänyt noita palojoen vahoi.. http://www.a-palojoki.fi/files/document ... 600000.pdf
Hieman kokeilua seuraavalla kaavalla:
1. Karkea hiontavaha+karkea laikka
2. Hieno hiontavaha+medium laikka
3. Polish litku+medium laikka
Kohteena oli tällä kertaa RB:n konehuoneesta löytyneitä alumiiniosia:
Maalit ensin toki pois vaikka nitromorssilla:
Termarikotelo ennen ja jälkeen:
Kiilto ei pääse oikeen kuvissa oikeuksiinsa:
Tuolla autosolilla jää vähän mattamainen pinta, mitä paremmin jaksaa hioa vesihionnalla sitä parempi on lopputulos.
Montaa minuuttia ei piste-osia tarvitse kiillotella kunhan muistaa pitää laikat puhtaana ja oikeille tahnoille tarkoitettuna.
Ajattelin taannoin värkätä pienen projektikertomuksen kiillotuskoneen tekemisestä, jospa se inspiroisi muitakin.
Projektin vaativuus: 4/10
Aika: Muutama ilta
Työvälineet: Vanha tasapainotuskone, sähkömoottori ja taajuusmuuttaja
Sisällys:
Mitä ja miksi
Toteutus
Lopputulos
Mitä ja miksi
Päälähtökohtana halusin kiillotella ahtoputkia, imusarjoja, vanteita yms kikkareita. Markkinoilla ei ollut tarjolla budetillisesti järkevää vaihtoehtoa joten itsehän se piti rakentaa.. Kiillotettaessa erilaisilla hionta tahnoilla on tärkeää saada laikka pyörimään halutulla kierrosnopeudella, muutoin vaha/hiontatahna "palaa" helposti kiillotettavaan kohteeseen, tästä syystä piti laitteen kierrosnopeutta pystyä säätämään.
Toteutus
Lähtokohdaksi sain haalittua vanhan rikkinäisen tasapainotuskoneen jossa sattui olemaan toimiva n.1kW moottorikin.
Alkuperäinen käyttöpaneeli, ohjauelektroniikka sekä takometri piti poistaa laitteen sisältä jotta taajuusmuuttaja saatiin mahtumaan sisälle.
Taajuusmuuttajana käytin sopivasti saatavilla ollutta ABB:n tekelettä jossa on mahdollisuus etäohjauspaneelille vaikka tietokoneella (kokeiltu myöhemmin). Käyttöpaneelin asensin laitteen etuseinään mukavaan käyttökorkeuteen. Itse kiillotus on mukava tehdä ihan retkituolilla laitteen vieressä istuskellessa. Laitehan on todella hiljainen koska moottorin nopeusäätö perustuu moduloituun vaihtosähköön. Siksi tuo on mukavan lepposta hommaa vs. smirgeli / porakone kiillotuksiin.
Asensin myös hätäseis katkaisijan just in case, jos sattuu vaikka vanne karkaa käsistä..
Koska kyseessä oli vanha tasapainotuskone, piti akseli lukittaa paikalleen, tuo kävi kätevästi pulttaamalla akseli kiinni.
Kierteet limppuihin..
Pultit perään ja avot!
Paketti ilman kantta..
Tuli modattua vähän pienemmän keskireijän laikalle kiinnitys akselin päätyyn perhosmutterilla:
Lopputulos
Ruiskutin koko komeuden yli vielä akryylimustat ja asettelin parametrit koneella laitteeseen, muutama ID ajo ja nyt moottoria voi ajaa DTC:llä mukavasti käyttäen portaatonta nopeutta referenssinä. Laite toimi kuten pitikin, vähän piti kiihdytysaikaa pidentää noiden vanteiden kanssa johtuen pyörivästä massasta. Testiajona suunnan vaihto ilman kuormaa..
Tuolla laitteellahan voi kiillottaa nyt vanteiden huulet kätevästi vesihionnalla/vahoilla. Vanteen saa pyörimään vaikka 1rpm joten suurta vaaraa loukkaantumiselle ei ole. Omista vanteista korjaantu oheisella käsittelyllä rotvalli ihottumat, lohjenneet lakat ja naarmut. Kiillotettu osa on tämän jälkeen helppo lakata uudelleen tai vain vahata jolloin putsaus on helppoa.
Vanne esimerkis vanne pyörii ja sitten ihan vaan eri karkeuksien vesihiomapapereil vetelee.. Kätevästi tuo käy kun vetää niittipyssyllä ohueen vanerinpalaan kiinni liuskan hiomapaperia ja samalla suihkepullolla suihkuttelee vettä vanteen kehälle..
Loppusilaus metal polishilla ihan vaan rättiä/vaneria käyttäen.. Fareclan hiomatahnat ovat myös huippuja tähän hommaan!
Ei oikeesti niin vaarallista miltä näyttää..
Laitteeseen on nyt pikakiinnitys limput, 4 ja 5 pulttisille navoille sekä 400mm kiillotuslaikalle, noilla onnistuu käytännössä jo 90% tasopintojen kiillotustöistä. Koitan värkkäillä vielä adapterin moottoripyörän vanteille sekä kuusen muotoiselle päätylimpulle, tuohon olisi kätevä kiristää erityyppiset laikat sitten. Vahoja yms kiillotustarvikkeita kannattaa kysellä seuraavasta puljusta: http://www.a-palojoki.fi/tuotteet/hioma ... tarvikkeet
On muuten asiallinen palvelu ja hinnat kohdallaan! Kannattaa unohtaa kaikki bilteman/motonetin kiillotusvermeet suosiolla..
Imusarjaa/ahtoputkia kiillottaes kannattaa käyttää ihan karkeeta hiomatahnaa karkeaan hiontaan ja kiillotukseen ihan omaa.. (tietysti röpelöpinnat pitää hioa ensin pois) Itse oon käyttänyt noita palojoen vahoi.. http://www.a-palojoki.fi/files/document ... 600000.pdf
Hieman kokeilua seuraavalla kaavalla:
1. Karkea hiontavaha+karkea laikka
2. Hieno hiontavaha+medium laikka
3. Polish litku+medium laikka
Kohteena oli tällä kertaa RB:n konehuoneesta löytyneitä alumiiniosia:
Maalit ensin toki pois vaikka nitromorssilla:
Termarikotelo ennen ja jälkeen:
Kiilto ei pääse oikeen kuvissa oikeuksiinsa:
Tuolla autosolilla jää vähän mattamainen pinta, mitä paremmin jaksaa hioa vesihionnalla sitä parempi on lopputulos.
Montaa minuuttia ei piste-osia tarvitse kiillotella kunhan muistaa pitää laikat puhtaana ja oikeille tahnoille tarkoitettuna.
Re: Vanteiden kiillotus
^ Kumpi nuista mömmöistä on nyt parempaa, tai löytyykö keneltäkään käyttökokemuksia molemmista; Autosol vai Metal Polish? Itse olen käyttänyt lähinnä tuota Autosolia ja ollut erittäin tyytyväinen siihen, mutta mietin pitäisikö antaa mahdollisuus tuolle Metal Polishillekkin..
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Vanteiden kiillotus
Tuo riippuu vähän käyttökohteesta, tuo autosol tunnetaan myös nimellä metal polish.. Tuo chrome polish on ilmeisesti samaa metal polish kamaa (vain uudempi purkki).. Alumiinia tuolla kun kiillottaa jää mattapinta, teräkseen yms ei. Alumiinille on olemassa oma kiillotusaineensa,aluminium polish, sen jälleenmyyjät ovat suomessa vain vähän harvemmassa..Mystic wrote:^ Kumpi nuista mömmöistä on nyt parempaa, tai löytyykö keneltäkään käyttökokemuksia molemmista; Autosol vai Metal Polish? Itse olen käyttänyt lähinnä tuota Autosolia ja ollut erittäin tyytyväinen siihen, mutta mietin pitäisikö antaa mahdollisuus tuolle Metal Polishillekkin..
Re: Vanteiden kiillotus
^ Noniin tämähän selvensi jo paljon. Tuota Aluminium Polishia pitäisi kokeilla.. Täytynee yrittää metsästää purnukka jostain testiksi.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Vanteiden kiillotus
itse aloitin pallojen kiillotuksen ekana nitromorsilla vanhat lakat pois. suojasin maalikohat mitä en halunu pois niin jeesusteipillä..
tämän jälkeen epäkeskohiomakoneella 400 tehtaan sorvinjäljet pois ja sen jälkeen 600, 800 vesipaperi, 1000, 2000 abralonilla välissä taisin 1500 vesipaperilla hioa.
pesu joka karkeuden välissä ja jäljen tarkastus että on varmasti tasaisesti ottanu joka kohasta.
tämän jälkeen huopalaikka tuommoseen rälläkkämalliseen ilmakoneeseen ja autoglymin metal polishilla kiillotella ja kun jäljen sai edes välttäväksi niin sen jälkeen motonetin puuvillarättilaikalla ja prestan metal polishilla (purkkitavaralla joka on pirun notkeata) hinkkailin vanteet läpi. tuolla laikalla vaatii sen että on hyvässä kunnossa että tulee siisti jälki.
huulet taas meniki cantoonan tyylisessä laitteessa ihan näpeillä kiillottaen.
tuossa ois yks kuva:
tämän jälkeen epäkeskohiomakoneella 400 tehtaan sorvinjäljet pois ja sen jälkeen 600, 800 vesipaperi, 1000, 2000 abralonilla välissä taisin 1500 vesipaperilla hioa.
pesu joka karkeuden välissä ja jäljen tarkastus että on varmasti tasaisesti ottanu joka kohasta.
tämän jälkeen huopalaikka tuommoseen rälläkkämalliseen ilmakoneeseen ja autoglymin metal polishilla kiillotella ja kun jäljen sai edes välttäväksi niin sen jälkeen motonetin puuvillarättilaikalla ja prestan metal polishilla (purkkitavaralla joka on pirun notkeata) hinkkailin vanteet läpi. tuolla laikalla vaatii sen että on hyvässä kunnossa että tulee siisti jälki.
huulet taas meniki cantoonan tyylisessä laitteessa ihan näpeillä kiillottaen.
tuossa ois yks kuva:
Re: Vanteiden kiillotus
Nyt olisi kyseinen urakka itselläkin edessä. Uusia vanteita lähden kiillottelemaan, joka onneksi vähän säästää hermoja kun ei tarvitse mitään hapettumia yms. poistella. Kelpaako tuohon lakkojen poistoon mikä vaan maalinpoistoaine? Juolahti vaan mieleeni että voiko tavara olla liian vahvaa tms?
- Corolla E12 1.6 VVT-i -07 (ex projekti)
- Audi A4 1.8 T B7 -05 (ex käyttis)
- Civic EG 1.5 -91 (käyttis)
- Supra 2JZ-GE -95 Wide Body (harraste)
- Audi A4 1.8 T B7 -05 (ex käyttis)
- Civic EG 1.5 -91 (käyttis)
- Supra 2JZ-GE -95 Wide Body (harraste)
Re: Vanteiden kiillotus
Ei taida nykypäivänä olla pelkoa et liian tujua tavaraa löydät, ennemminki se et mistä semmosta ainetta löydät millä lähtee.Samxi wrote:Nyt olisi kyseinen urakka itselläkin edessä. Uusia vanteita lähden kiillottelemaan, joka onneksi vähän säästää hermoja kun ei tarvitse mitään hapettumia yms. poistella. Kelpaako tuohon lakkojen poistoon mikä vaan maalinpoistoaine? Juolahti vaan mieleeni että voiko tavara olla liian vahvaa tms?
Re: Vanteiden kiillotus
Tämmöistä vanteen kiilloitus härveliä kasailtu 90%kierrätys materiaalista vain laakeripukit on ostettu uutena. Moottori on purettu vanhasta vinsistä ja pyörii todella hitaasti jtn 5rmp min . Vielä pitää etsiä jalkakytkin ja 3vaihe kontaktori jotta saan pyörimään ja tehdä lappu irtokehiä varten.
Nissan Almera n15gti
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests