Idea turbon ilmanottoon
Idea turbon ilmanottoon
Ruokatauolla tuli idea joka ehkä parantaisi turbon hyötysuhdetta.
Kuva perus turbosta.
Ilma kulkee putkea pitkin turbon siiville normaalin ilmanpaineen saattelemana. Se on kaikille selvä homma. Entä jos ilma saataisiin pyörimään putken sisällä turbon pyörimisen mukaisesti ennen kun osuu siipin. Näin helpottaa kaasujen siirtymistä putkesta turbon siipiin. Ilma kulkisin hieman sulavammin joka parantaa hyötysuhdetta.
Pyörteen putken sisälle saisi aikaan putken sisälle tehdyillä ohjureilla tai pieni sähkömoottori, jossa on turbon siipien tapainen ropelli pyörittämässä ohi kulkevaa ilmamassaa.
Tietenkin tämä on täysin päässää pyöritelty juttu joka voi todellisuudessa olla susi. Ajattelin jakaa ideani tänne, jos joku vaikka ymmärtäisi nämä selitykset ja keksisi jotain toimivampaa.
Kuva perus turbosta.
Ilma kulkee putkea pitkin turbon siiville normaalin ilmanpaineen saattelemana. Se on kaikille selvä homma. Entä jos ilma saataisiin pyörimään putken sisällä turbon pyörimisen mukaisesti ennen kun osuu siipin. Näin helpottaa kaasujen siirtymistä putkesta turbon siipiin. Ilma kulkisin hieman sulavammin joka parantaa hyötysuhdetta.
Pyörteen putken sisälle saisi aikaan putken sisälle tehdyillä ohjureilla tai pieni sähkömoottori, jossa on turbon siipien tapainen ropelli pyörittämässä ohi kulkevaa ilmamassaa.
Tietenkin tämä on täysin päässää pyöritelty juttu joka voi todellisuudessa olla susi. Ajattelin jakaa ideani tänne, jos joku vaikka ymmärtäisi nämä selitykset ja keksisi jotain toimivampaa.
Re: Idea turbon ilmanottoon
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Idea turbon ilmanottoon
En todellakaan tarkota tuota räpätintä joka on tarkotettu vapaasti hengittävään moottoriin. Eikä tuo edes vaikuta muuten kun negatiivisesti tehoon.
Re: Idea turbon ilmanottoon
En tarkottanutkaan sitä, vaan esimerkillisesti vain kun puhuit pienestä sähkömoottorista.
Lienee hyöty varsin marginaalinen, vaikka jotain onnistuisikin kehittämään.. Eikö nuo turbon siivekkeet kuiten aiheuta itsessään jo ns. turbon suulla pyörivän liikkeen. Onhan sillä tieten joku vaikutus, jos sen ilman saisi pyörimään aivan alusta asti.. Toisaalta muistan joskus lukeneeni siitäkin että jotkut pyrkii taas nimenomaan minimoimaan tuon ilman liikehdinnän imuputkessa.. Muista kyllä varmuudella, niin pitäisi vähän kaivella taas.
Lienee hyöty varsin marginaalinen, vaikka jotain onnistuisikin kehittämään.. Eikö nuo turbon siivekkeet kuiten aiheuta itsessään jo ns. turbon suulla pyörivän liikkeen. Onhan sillä tieten joku vaikutus, jos sen ilman saisi pyörimään aivan alusta asti.. Toisaalta muistan joskus lukeneeni siitäkin että jotkut pyrkii taas nimenomaan minimoimaan tuon ilman liikehdinnän imuputkessa.. Muista kyllä varmuudella, niin pitäisi vähän kaivella taas.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Idea turbon ilmanottoon
eikös näissä monessa vapaavirtaus-suodattimissa ole kerrottu että saadaan ilma pyörteilemään jotta saadaan lisää tehoa myös sen takia. monessa testissä on osoitettu todellisuudessa tehojen tippuvan alkuperäiseen pakettiin verrattuna
Re: Idea turbon ilmanottoon
Vapaasti hengittävissä tästä pyörteilystä ei olisi mitää hyötyä.
Näissä turbo jutuissa, onhan välijäähdytin melko marginaalinen hyöty. Silti kaikissa nykyaikasissa turbo moottoreissa on se. Sama olisi tässä pyörre masiinassakin. Pieni ripaus lisää virtausta parantaisi toimintaa.
Näissä turbo jutuissa, onhan välijäähdytin melko marginaalinen hyöty. Silti kaikissa nykyaikasissa turbo moottoreissa on se. Sama olisi tässä pyörre masiinassakin. Pieni ripaus lisää virtausta parantaisi toimintaa.
Ei noista vapaavirtaus suodattimistä ole oikeesti mitään hyötyä. Usein koko suodatin vaan törkätään letkun päähän ihan sellasenaan. Siinä tulee ongelmaksi konehuoneen lämpimämpi ilma vs raitis ulkoilma. Jossain lueskelin että teoreettisesti jos vaikka on 300hp, jos ilma onkin 20c kylmempi olisi 310hp. Vaikuttaa siis paljon mistä sitä ilmaa otetaan.jarskii- wrote:eikös näissä monessa vapaavirtaus-suodattimissa ole kerrottu että saadaan ilma pyörteilemään jotta saadaan lisää tehoa myös sen takia. monessa testissä on osoitettu todellisuudessa tehojen tippuvan alkuperäiseen pakettiin verrattuna
Re: Idea turbon ilmanottoon
Ei ole käytännön kokemusta, mutta trumpetin pitäisi parantaa imupuolen ilmansaantia. Varsinaista pyörteilyä se tuskin saa aikaan, mutta imuputken pitäisi "täyttyä" paremmin. Englanninkielinen termi on "velocity stack" ja se saadaan aikaan tällä
Re: Idea turbon ilmanottoon
vain wrote: Ei noista vapaavirtaus suodattimistä ole oikeesti mitään hyötyä. Usein koko suodatin vaan törkätään letkun päähän ihan sellasenaan. Siinä tulee ongelmaksi konehuoneen lämpimämpi ilma vs raitis ulkoilma. Jossain lueskelin että teoreettisesti jos vaikka on 300hp, jos ilma onkin 20c kylmempi olisi 310hp. Vaikuttaa siis paljon mistä sitä ilmaa otetaan.
Mutta kun sitä voimaa alkaa oikeasti olla ei ne vakiosuodattimet virtaa enää tarpeeksi...
Re: Idea turbon ilmanottoon
bahis wrote:vain wrote: Ei noista vapaavirtaus suodattimistä ole oikeesti mitään hyötyä. Usein koko suodatin vaan törkätään letkun päähän ihan sellasenaan. Siinä tulee ongelmaksi konehuoneen lämpimämpi ilma vs raitis ulkoilma. Jossain lueskelin että teoreettisesti jos vaikka on 300hp, jos ilma onkin 20c kylmempi olisi 310hp. Vaikuttaa siis paljon mistä sitä ilmaa otetaan.
Mutta kun sitä voimaa alkaa oikeasti olla ei ne vakiosuodattimet virtaa enää tarpeeksi...
juurikin näin. mutta monelle tuntuu olevan ensimmäinen viritys juurikin vv-suodatin vaikka kuinka on todistettu että se on yhtä tyhjän kanssa. joku oli kerran mittailu alipainetta imuputkistossa jossain vag-konsernin tuotteessa niin maffi jarrutti ilmaa reilusti enemmän kuin alkuperäinen suodatin
Re: Idea turbon ilmanottoon
Välijäähdytin vähentää nakutusherkkyyttä, voi lisätä paineita-> enemmän tehoa. Ja luultavasti ylimääräiset sähkömoottorit vain hidastaa ilmansaantia.vain wrote:Vapaasti hengittävissä tästä pyörteilystä ei olisi mitää hyötyä.
Näissä turbo jutuissa, onhan välijäähdytin melko marginaalinen hyöty. Silti kaikissa nykyaikasissa turbo moottoreissa on se. Sama olisi tässä pyörre masiinassakin. Pieni ripaus lisää virtausta parantaisi toimintaa.
Ei noista vapaavirtaus suodattimistä ole oikeesti mitään hyötyä. Usein koko suodatin vaan törkätään letkun päähän ihan sellasenaan. Siinä tulee ongelmaksi konehuoneen lämpimämpi ilma vs raitis ulkoilma. Jossain lueskelin että teoreettisesti jos vaikka on 300hp, jos ilma onkin 20c kylmempi olisi 310hp. Vaikuttaa siis paljon mistä sitä ilmaa otetaan.jarskii- wrote:eikös näissä monessa vapaavirtaus-suodattimissa ole kerrottu että saadaan ilma pyörteilemään jotta saadaan lisää tehoa myös sen takia. monessa testissä on osoitettu todellisuudessa tehojen tippuvan alkuperäiseen pakettiin verrattuna
Siivekkeet sensijaan voisi vähentää sakkauksen jälkeen aiheutuvaa pyörteilyä MAFissa, jotkut laittaneet + muotoisen siivekkeen heti MAFin jälkeen.
U11
T12
RS12
RS13
W124
T12
RS12
RS13
W124
Re: Idea turbon ilmanottoon
Tein 3d ohjelmalla mallin josta selviää mitä ajattelin tällä systeemillä. Pelkkä hahmotelma mistä idea tulee selväksi.
sähkömoottorin koko ei jarruta ilman kulkua. Läpivirtauksen pystyy pitää samana kokomatkan. Ilma vaan pyörteilee toisessa päässä.
Olen ajatellut tehdä prototyypin omaan rx7 ja jos dynoon auton vie näkee että onko apua vai ei. Turbon siipien muotoilukin vaikuttaa paljon tämän toimintaan.
Re: Idea turbon ilmanottoon
^ innolla seurataan miten käy
Nissan, Designed to improve your performance.
Re: Idea turbon ilmanottoon
Monesti näitä ahaa-elämyksiä ja innovaatisia ideoita pyöritellessä kannattaa kuiten muistaa tai ennemminkin ajatella myös että miksi kukaan muu ei ole asiaa keksinyt, tämäkin toisaalta jo on.. Idea on simppeli ja luulis nyt ainakin että myös parempia versioitakin olis testatru kuin nämä halpisvehkeet, ihan dynossa, virtausmittauksissa jne.. Mut ei siinä, testaa ja kerro miten kävi, onhan se eteenpäin jos sillä ois edes yhtään mitään positiivista vaikutusta..
Nopeat liikkeet on näyttäviä
Re: Idea turbon ilmanottoon
Kyllä se "supistin" itsessään jo aiheuttaa pyörteen.
Samanlainen supistin pitäisi tehdä downpipeen turbosta lähteväks jolloin saadaan pyörre pakoputkeen aikaisekai jolloin virtaa paremmin.
Samanlainen supistin pitäisi tehdä downpipeen turbosta lähteväks jolloin saadaan pyörre pakoputkeen aikaisekai jolloin virtaa paremmin.
Re: Idea turbon ilmanottoon
Kyllähän tuolla imuputkessa on valmiiks jo melkonen pyörre. En ainakaan ite jaksa uskoa että tuosta mitään hyötyä olis
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 41 guests