Haluaisin herättää vähän keskustelua tämmösestä aiheesta. Itse kun juuri sain koneen kasaan.
Onko moni tehny remontteja ja millätavalla ajanu sisään?
Jopa perusteluita sisäänajoon haluaisin kuulla. Muistaakseni joskus sivukorvalla kuullu vanhojen karjujen sanovan että se olis humpuukia. Itse en osaa paljoa asiaan sanoa ku ei ole mitään faktaa lyödä pöytään. Mutta loogiselta kuullostais että kone olis hyvä ajaa sisään, että uudet osat joissa on pienemmät välykset "hioutuis" muotoonsa ja öljyt alkais kunnolla kiertämään.
Itse laitoin perus 5w50 sisään ja ajellu vaihtelevalla kierrosalueella, ilman mitään kauheaa rääkkiä ja täysiä ahtopaineita.
Ajattelin tossa joskus 500km kohdalla lyyä kunnon ölpät sisään ja siittä jatkaa normaalisti. Kuullostaako ihan väärältä?
E: semmonen oleellinen asia unohtu, että onko merkitystä, että pitääkö tiettyjen osien vaihdon jälkeen ajaa erillälailla sisään? Esim. Jos vaihtaa pelkät laakerit? Tai jos vaihtaa pelkät männänrenkaat? Tai jos vaihtaa kaiken?
E2: kokoajan tulee mieleen lisää. Entäpä miten sisäänajo vaikuttaa koneen lopulliseen kestävyyteen? Jos nyt alkaisin antamaan tosissaan tolle kenkää niin hajoaisko se vai mitä sielä tapahtuis?
Moottorin sisäänajo
Moottorin sisäänajo
"Jokainen, jonka virheiden korjaamiseen kestää kymmenen vuotta, on aikamoinen mies."
Re: Moottorin sisäänajo
tästäki on useampaa koulukuntaa. osa sanoo että ajella nätisti ja osa sanoo että erillälailla.
tuossa pari linkkiä
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65571
http://www.mitsubishiclubfinland.com/ke ... ic=21127.0
tuossa pari linkkiä
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65571
http://www.mitsubishiclubfinland.com/ke ... ic=21127.0
Re: Moottorin sisäänajo
Huh. Tapoja tosiaanki on enemmän ku autoilijoita. Eli yhteenvetona; aivan sama miten sen koneen ajaa sisään
"Jokainen, jonka virheiden korjaamiseen kestää kymmenen vuotta, on aikamoinen mies."
Re: Moottorin sisäänajo
eipä se nyt niinkään ole. noissa linkeistä löytyy aika hyvin ohjeet
Re: Moottorin sisäänajo
Aika jännä tuo jakaantuminen; minäkin olen kyllä ollut siinä uskossa että tuommoinen varovainen sisäänajo on vain hyvästä. Öljyjen ja suodattimen vaihto nyt on aivan selvä ajoi sen koneen sisään miten tahansa, mutta kaikessa muussa näyttääkin sitten olevan melkoisia eroja.
Heti alkuun eli testikäynnistyksen ja vuotojen tarkistamisen jälkeen yksi ylimääräinen öljynvaihto voi olla ihan jees, kuten tuolla Mitsuklubin puolella jo huudeltiinkin.. Sitten kilometrejä vain mittariin vaihtelevalla kierrosalueella kuitenkaan turbokoneissa maksimipaineita ottamatta. Itse en nyt muutenkaan heti ensimmäisen kilometrin aikana lämää älyttömästi uskaltaisi antaa.
Kyllä se kone kuitenkin jotenkin kannattee sisäänajaa noin kestävyyden kannalta. Sitä kuinka suuri vaikutus moottorin elinkaareen tuolla on on hyvin vaikea sanoa, mutta eikö se ole sama pelata kuitenkin varman päälle? Tuo Sammyn tekniikka ei nyt mitenkään väärältä kuulosta eli eiköhän siitä ihan hyvä tule.
Tuossa tuo poiminta Mitsuklubin puolelta (kauas on minun saamista "opeista" kyllä tultu);
Heti alkuun eli testikäynnistyksen ja vuotojen tarkistamisen jälkeen yksi ylimääräinen öljynvaihto voi olla ihan jees, kuten tuolla Mitsuklubin puolella jo huudeltiinkin.. Sitten kilometrejä vain mittariin vaihtelevalla kierrosalueella kuitenkaan turbokoneissa maksimipaineita ottamatta. Itse en nyt muutenkaan heti ensimmäisen kilometrin aikana lämää älyttömästi uskaltaisi antaa.
Kyllä se kone kuitenkin jotenkin kannattee sisäänajaa noin kestävyyden kannalta. Sitä kuinka suuri vaikutus moottorin elinkaareen tuolla on on hyvin vaikea sanoa, mutta eikö se ole sama pelata kuitenkin varman päälle? Tuo Sammyn tekniikka ei nyt mitenkään väärältä kuulosta eli eiköhän siitä ihan hyvä tule.
Tuossa tuo poiminta Mitsuklubin puolelta (kauas on minun saamista "opeista" kyllä tultu);
Tästä todellakin tulee keskustelua, olen jo heti "pexi"n kanssa eri linjoilla tästä sisäänajosta.
Hissuttelu sisäänajo on vanhanaikainen juttu, sillä pilataan männänrenkaiden sovittautuminen sylinterin seinämiin.
Se hiljaa-hiljaa sisäänajo on peräisin ajalta, jolloin materiaalit, koneistukset ja öljyt olivat paljon huonompia.
VM:ssä oli joskus juttu tästä sisäänajosta, ja se siinä neuvottiin homma täysin toisinpäin (skanneria kellään, jolla on juttu jemmassa?) Se oli vielä perusteltukin ihan hyvin, muistaakseni ihan dynotuloksineen ja kaikkineen.
Idea tässä uuden liiton sisäänajossa on seuraava:
-Mineraaliöljyt sisään
-Poralla paineet koneeseen jos mahdollista, jakopää takaisin nippuun.
-Kone käyntiin, kierrokset pariin tonniin, ei ryntäyttelyä. Käytellään lämpöiseksi, tarkkaillaan ääniä, lämpötilaa, etsitään nestevuotoja.
-Sitten maantielle, sellaisia about 5 sek. 3/4 kaasulla kiihdytyksiä, ja sitten perään moottorijarrutus. Ideana pakottaa männänrenkaat sylinterinseinämiin heti ensimmäisten kilometrien aikana, vuoroin painetta nostamalla (kiihdytys), vuoroin renkaita jäähdyttämällä (moottorijarrutuksen aikainen alipaine imee öljysumua sylinterien pinnoille). Kannattaa etsiä tämän tekemiseen jokin hiljainen tieosuus. Kiihdytyksiä tehdään eri vaihteilla, mutta aluksi ei täyskaasulla, eikä korkeilla kierroksilla. Ajon edetessä kaasun ja kierrosten käyttöä ja kiihdytysten kestoa voi pikku hiljaa hieman lisätä.
-ehkä jonkun 100-150km:n jälkeen öljyt ja suodatin vaihtoon, ja normaalia ajoa.
Netistä löytyy lisätietoa guuglettamalla "engine break in", tässä on linkki josta itse opiskelin tuota sisäänajoa:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Jos sisäänajo tehdään liian hiljaa, männänrenkaat eivät asetu sylinterin seinämiin kunnolla, ja kun kiillottuminen on tapahtunut, homma ei enää myöhemmin parane. Ja renkaiden pakottaminen pitää siis aloittaa lähes tulkoon heti, linkin ohjeen mukaan ikkuna on vain noin 20 mailia. Tyhjäkäynnin välttäminen on alussa tärkeää myös öljyn kierron ja roiskevoitelun takia. Tyhjäkäynnillä kaasutellessa myöskään paine sylinterissä ei nouse yhtä korkealle kuin maantiellä kiihdytellessä, ja se on renkaiden kannalta huono juttu.
Itse olen tehnyt tällaisen sisäänajon yhteen moottoriin, eikä valittamista ollut. Tästäkin metodista on varmasti eriäviä mielipiteitä, eli tätä voi käyttää tai olla käyttämättä. Kannattaa lukea linkki ja etsiä se VM:n tarina.
Sisäänajo riippuu myös koneesta ja vaihdetuista/koneistetuista osista: onko keinuvivut laahavat vai rullat, onko vaihdettu mäntiä, nokkaa. Nokan ja laahaavien keinujen sisäänajossa nimenomaan tyhjäkäynnin välttäminen on tärkeää, voitelun takia.
”Life is about the people you meet and the things you create with them”.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
• Follow me on Instagram to see more and behind the scenes.
• For all related inquiries please contact to joni_p3(a)msn.com.
• Specialist for wheels, suspension and other aftermarket parts.
• @japtoysofficial x @levelnoneofficial owner among other things.
Re: Moottorin sisäänajo
http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=58214.0
"kone ajetaan sisään siten miten sillä tullaan jatkossakin ajamaan."
"kone ajetaan sisään siten miten sillä tullaan jatkossakin ajamaan."
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 40 guests