HEL Performance -teräspunosletkut Mamasanilta

Post Reply
mamasan.fi
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 18
Joined: 20. Oct 2011 17:49

HEL Performance -teräspunosletkut Mamasanilta

Post by mamasan.fi » 23. Nov 2011 16:58

Image

What´s Stopping You?

MAMASAN myy ensiluokkaiset HEL Performance teräspunosletkut

Autojen ja moottoripyörien jarruletkuissa on kustannussyistä lähes aina tehty kompromisseja valmistusmateriaalien suhteen. Käytännössä vakioletkut ovat haurastuvaa kumia ja liittimet ruostumiselle altista metallia. Ehjiäkin letkuja vaivaa ongelmat jotka johtuvat pääasiassa siitä että kumiletku joustaa paineen alla ja päästää kosteutta lävitseen jarrunesteeseen. Näistä ja kestävyysongelmista pääset helposti eroon vaihtamalla letkut teräspunoksella vahvistettuihin HEL Performance jarruletkuihin. Teräspunosletku ei jousta paineen alla jolloin jarrutuntuma ja tehokkuus paranee. Lisäksi letkujen kestävyys on aivan eri luokkaa kuin kumiletkuilla.

Image

HEL Performance letkut ovat perusteellisesti testattuja sekä testilaboratorioissa että radalla tositoimissa

Yleisimmässä letkuille tehtävässä testissä letkua rasitetaan testipenkissä tavalla jolla pyritään simuloimaan letkun autossa kokemaa rasitusta. Tämän testin minimivaatimus on kestää 35 tuntia yhtäjaksoista rasitusta. Ensimmäinen testattu HEL Performance letku kesti 93 tuntia ja oli testin keskeytyshetkellä edelleen uudenveroinen. Testituloksen todentamiseksi testattiin vielä joukko muitakin HEL letkuja mutta koska kaikki letkut kestivät helposti yli 40 tuntia ja olivat edelleen ehjiä, ei testiä tarvinnut jatkaa vaan johtopäätökset letkujen laadusta voitiin tehdä. Tällaista testitulosta ei kyseinen testilaitos itseasiassa ollut aiemmin nähnyt.

HEL teräspunosjarruletkut ovat myös painetestattuja aina 2000 baariin asti. Testiä olisi jatkettu pidemmällekin mutta kuparinen tiivisterengas alkoi tässä vaiheessa vuotaa. Itse letku liittimineen oli testin jälkeen täysin ehjä.

Koska letkut ovat läpäisseet kaikki niille asetetut testit, ovat HEL Performance jarruletkut hyväksyttyjä tieliikennekäyttöön kaikkialla maailmassa (FMVSS-106 -> DEKRA, TÜV, DOT, NHTSA, LTSA, ADR, IDR, MOT, SAE).


Valmistusmateriaalit

HEL Performance letku on Teflonia ja päällystetty ruostumattomalla teräspunoksella. Teräspunoksen päälle on valettu valmistusvaiheessa PVC kuori joka on saatavissa jopa 20 eri värisenä.

Image

Itse letkun teräspunoksen lisäksi kaikki muutkin metalliosat ovat ruostumatonta terästä. Monella muulla valmistajalla (esimerkiksi Goodridge, Black Diamond, jne) näin ei oletuksena ole vaan liittimet ovat alttiita korroosiolle. Tämä on väärä paikka säästää etenkin Suomen kaltaisessa ilmastossa jossa lämpötila- ja kosteusvaihtelut sekä etenkin teiden suolaus asettaa jarruletkut ruostumiselle alttiiksi.

Image

HEL Performance jarruletkut on valmistettu niin että ne kulkevat alkuperäistä reittiä ja sisältävät aina myös kiinnikkeet joilla kiinnität ne tukevasti. Näin ei vaaraa esimerkiksi letkujen hankaamiselle ole.

Letkuvalikoima kasvaa koko ajan ja soveltuvuustaulukko käsittää jo nyt yli 6000 automallia ja yli 3800 moottoripyörää. Lisäksi kauttamme saa kaikki muutkin teräspunosletkutarpeet kuten kytkinletkut, öljylinjat ja polttoainelinjat.


Autojen jarruletkun hinta on 21€ eli neljän sarja maksaa 84€ ja kuuden letkun sarjan 126€. Sarja korvaa kaikki jarrujärjestelmän kumiletkut, valtaosassa automalleja letkuja on neljä tai kuusi kappaletta.

Tämä on hintalaatusuhteeltaan yksi parhaista sijoituksista minkä autosi tai moottoripyöräsi suorituskyvylle voit tehdä.

HEL Performance jarruletkut Mamasan verkkokaupassa:

HEL Performance

mamasan.fi
NORMAL USER
NORMAL USER
Posts: 18
Joined: 20. Oct 2011 17:49

Re: HEL Performance -teräspunosletkut Mamasanilta

Post by mamasan.fi » 13. Dec 2011 17:58

Lisäsimme myös HEL Performance -kytkinletkut verkkokauppaan. Ne löydät täältä. Kytkinletkut on valmistettu samoista lyömättömistä materiaaleista kuin jarruletkutkin. Näistä materiaaleista enemmän seuraavassa.


Image


Haluamme kertoa asiakkaille hieman tarkemmalla tasolla miksi ruostumaton teräs on oikea materiaali teräspunosjarruletkujen valmistamiseen. Aiheesta on liikkeellä valitettavan paljon väärää tietoa ja väärinkäsityksiä. Asia vaatiikin hieman perehtymistä eikä ole kaikille ihan selvä.

Alla lyhennetty käännös artikkelista jossa asia on hyvin selitetty. Koko englanninkielisen artikkelin lähdeviitteineen voit lukea täältä:
HEL Performance and galvanic corrosion


HEL PERFORMANCE JARRULETKUT JA GALVAANINEN KORROOSIO

Erityyppisillä metalleilla ja metalliseoksilla on eri elektrodipotentiaalit. Kun vähintään kaksi metallia pääsee toistensa kanssa kosketuksiin elektrolyytissä, syntyy galvaaninen pari. Metallien potentiaaliero nopeuttaa galvaanisessa parissa anodimetallin syöpymistä.

Elektrolyytti mahdollistaa metalli-ionien siirtymisen anodista katodiin. Sen seurauksena anodimetalli syöpyy tavallista nopeammin. Katodimetallin korroosio voi puolestaan hidastua ja pysähtyä jopa kokonaan. Galvaanista korroosiota ilmenee vain, jos läsnä ovat sekä elektrolyytti että sähköä johtava reitti metallien välillä.

HEL Performance käyttää ruostumatonta teräspunosta ja ruostumattomasta teräksestä valmistettuja liittimiä juuri tämän korroosioprosessin minimoimiseksi. Galvaanista korroosiota ei esiinny HEL Performance jarruletkuissa, sillä kosketuksissa olevat metallit ovat kaikki samaa ruostumatonta terästä.

Monet kilpailijat käyttävät letkussa ruostumatonta teräspunosta ja liittimissä sinkittyä terästä. Tällöin yhtälössä on jopa kolme eri materiaalia (esimerkissä jarrusatulan materiaali on alumiini):

Ruostumaton teräs | Sinkitty teräs | Alumiini (jarrusatula)

HEL Performancen tuotteissa on vain

Ruostumaton teräs | Ruostumaton teräs | Alumiini (jarrusatula)

Galvaanista korroosiota esiintyy kaikissa letkuissa, jotka ovat alttiita kosteudelle ja vedelle (esim. sadevesi) ja joissa vähintään kaksi metallia on kosketuksissa toisiinsa.

Yleinen argumentti on että korroosio tapahtuu jarrusatulan/-putken ja RST liittimen välillä. Mutta tällöin esimerkiksi alumiininen jarrusatula on katodi ja syöpyy tästä syystä ruostumattoman teräksen sijasta. Tämä onkin toivottavampaa, sillä alumiininen satula on iso metallikappale, kun taas liittimet ovat pieniä ja niiden seinämävahvuus on erittäin pieni.
Tapauksissa, joissa letkut ovat ruostumatonta terästä ja liittimet sinkittyä terästä, korroosiota tapahtuu sekä alumiinissa että liittimissä. Se on ongelma, sillä liittimien seinämävahvuus on pieni ja vähäinenkin syöpyminen voi olla jopa vaarallista.
Kun letku ja liittimet ovat ruostumatonta terästä ja jarrusatula esimerkiksi alumiinia, vaikuttaa korroosio satulaan ja on vähäistä. Korroosiota ei tapahdu lainkaan letkun ja liittimien välillä.


Vaikeat olosuhteet (ulkoilma, suuri kosteusprosentti, maantiesuola, jne)

Yleisesti kosketuksissa olevien metallien potentiaalieron tulisi olla enintään 0,15 V.

HEL Performance -letkut:
Liitin (ruostumaton teräs) 0,50 V – Letku (ruostumaton teräs) 0,50 V = ero 0,00 → Ei galvaanista korroosiota.
Liitin (ruostumaton teräs) 0,50 V – Jarrusatula (alumiini) 0,75 V = ero 0,25 → Hieman galvaanista korroosiota, uhrautuva osa on suuri ja korroosio on vähäistä.

Kilpaileva merkki käyttää sinkitystä teräksestä valmistettuja liittimiä ruostumattomasta teräksestä valmistetussa letkussa:
Liitin (sinkitty teräs) 1,25 V – Letku (ruostumaton teräs) 0,50 V = ero 0,75 V → Galvaanista korroosiota tapahtuu ja uhrautuva osa on liitin.

Liitin (sinkitty teräs) 1,25 V – Satula (alumiini) 0,75 V = ero 0,50 V → Galvaanista korroosiota tapahtuu ja uhrautuva osa on liitin.

Tärkein seikka galvaanisen korroosion minimoimisessa on varmistaa, että metallit ovat jaloudeltaan mahdollisimman lähellä toisiaan. HEL Performancen tuotteilla toteutetuissa jarruissa osien välinen potentiaaliero on hyvin pieni 0,25 V. Kilpailijoilla osien ero on suurempi, sillä sinkityn teräksen ja ruostumattoman teräksen ero on 0,75 V ja sinkityn teräksen ja alumiinin ero on 0,50 V.
Kumpikin lukema on suurempi kuin HEL Performancen tuotteissa ja huolestuttavaa on liittimen ja letkun välinen 0,75 V ero.

Yhteenveto:
HEL-tuotteissa potentiaaliero on vain 0,25 V.
Kilpailijoiden tuotteissa ero voi olla jopa 0,75 V.





Ainoa peruste toiselle valmistusmateriaalle ovat siis edullisemmat valmistus- ja materiaalikustannukset ja sitä kautta asiakkaalle edullisempi hinta. Kuten jo totesimme, tämä on väärä paikka säästää. Etenkin kun hintaero on niin pieni.

HEL Performance teräspunosletkut ovat pitkän tuotekehityksen tulos ja myös käytännössä toimiviksi testattuja.

What´s Stopping You?

HEL Performance

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests