Copy:n Alfa Romeo 156 JTS -03
Copy:n Alfa Romeo 156 JTS -03
Hei.
Aattelin tehdä tästä käyttiksestä pienen projektistoorin ennen kuin pääsen datsunin kimppuun.
Elikkä kyseessä on 2.0l JTS koneella ja manuaaliaskilla varustettu Alfa Romeo 156.
Autolla ajettu noin 160tkm ja on 2003 loppuvuodesta käyttöönotettu.
Ostin tämän auton vuoden alussa ja ennen sitä auto oli seissyt 3-4 vuotta. ( Katsastettu viimeksi 2010 )
Siinä pari kuvaa:
Kuvissa auto vain huuhdeltu, vahaa kaipais mut eka pitää korjata kaikki ruosteet yms.
Ja kyllä, kuvat olen ottanut perunalla.
Tekemistä riittää.
Autoon olen kerinnyt jo vaihtamaan:
Öljyt + öljynsuodattimen ( Castrol Edge FST 10w-60 )
Tulpat ( PK20PTR Platina )
Ilmansuodatin
Starttimoottori + solenoidi
Laturi
Moniurahihna
Ostanut/tilannut:
BC Racing BR Coilover Alustasarja
Black Diamond Levyt ja palat eteen.
Ylätukivarret eteen
Alatukivarret eteen
Raidetangon päät
Koiranluut
Jakopään hilppeineen
Vesipumppu
Vielä pitäisi hommata:
Termostaatti
Muutama polttimo ( tai suoraan vaan kaikki )
Muutakin tekemistä riittää
Oikean puoleinen helma suoristaa ( tai vaihtoehtoisesti hitsaa uutta peltiä tilalle )
Takakontin "klommo" korjata ( tarkkasilmäiset huomaa takakontin oikeassa yläkulmassa "pienen" klommon )
Muita klommoja ja ruosteita siistiä
Erilaisia valoja tai tummentaa näitä
Jarrusatulat maalata jollai "räikeellä" värillä
Yms.
Sitten vielä tulevaisuuden suunnitelmia/haaveita:
Jotain hillittyä lippasarjaa
Huulivannetta ( paskamainen jako 5x98 )
Uusi väri päälle ( Kiiltävä valkoinen ehkä )
Aikamoinen budjettipeli tulee jonkun aikaa olemaan koska jo haalitut osat makso aivan liika.
Auto on tarkoitus olla hieman näyttävempi ympärivuotinen käyttis tuolle paremmalle osapuoliskolle.
Auton valmistusmaa on aivan väärä, mutta tämän projektin jälkeen alotetaan sitten datsunia virittelemään.
Vinkkejä/kritiikkiä/kommenteja saa laittaa.
Aattelin tehdä tästä käyttiksestä pienen projektistoorin ennen kuin pääsen datsunin kimppuun.
Elikkä kyseessä on 2.0l JTS koneella ja manuaaliaskilla varustettu Alfa Romeo 156.
Autolla ajettu noin 160tkm ja on 2003 loppuvuodesta käyttöönotettu.
Ostin tämän auton vuoden alussa ja ennen sitä auto oli seissyt 3-4 vuotta. ( Katsastettu viimeksi 2010 )
Siinä pari kuvaa:
Kuvissa auto vain huuhdeltu, vahaa kaipais mut eka pitää korjata kaikki ruosteet yms.
Ja kyllä, kuvat olen ottanut perunalla.
Tekemistä riittää.
Autoon olen kerinnyt jo vaihtamaan:
Öljyt + öljynsuodattimen ( Castrol Edge FST 10w-60 )
Tulpat ( PK20PTR Platina )
Ilmansuodatin
Starttimoottori + solenoidi
Laturi
Moniurahihna
Ostanut/tilannut:
BC Racing BR Coilover Alustasarja
Black Diamond Levyt ja palat eteen.
Ylätukivarret eteen
Alatukivarret eteen
Raidetangon päät
Koiranluut
Jakopään hilppeineen
Vesipumppu
Vielä pitäisi hommata:
Termostaatti
Muutama polttimo ( tai suoraan vaan kaikki )
Muutakin tekemistä riittää
Oikean puoleinen helma suoristaa ( tai vaihtoehtoisesti hitsaa uutta peltiä tilalle )
Takakontin "klommo" korjata ( tarkkasilmäiset huomaa takakontin oikeassa yläkulmassa "pienen" klommon )
Muita klommoja ja ruosteita siistiä
Erilaisia valoja tai tummentaa näitä
Jarrusatulat maalata jollai "räikeellä" värillä
Yms.
Sitten vielä tulevaisuuden suunnitelmia/haaveita:
Jotain hillittyä lippasarjaa
Huulivannetta ( paskamainen jako 5x98 )
Uusi väri päälle ( Kiiltävä valkoinen ehkä )
Aikamoinen budjettipeli tulee jonkun aikaa olemaan koska jo haalitut osat makso aivan liika.
Auto on tarkoitus olla hieman näyttävempi ympärivuotinen käyttis tuolle paremmalle osapuoliskolle.
Auton valmistusmaa on aivan väärä, mutta tämän projektin jälkeen alotetaan sitten datsunia virittelemään.
Vinkkejä/kritiikkiä/kommenteja saa laittaa.
Re: Copy:n Alfa Romeo 156 JTS -03
Autossa vikaa oli ostaessa että startti ei pyöriny ja moniurahihna puuttu.
Auton kun sain talliin sisään alko startin vaihtaminen.
Aluksi aattelin että eihän se niin paha homma voi olla, ku ei ole ennenkään ollu. Olin väärässä.
Startti sijaitsee moottorin ja "tulipellin" välissä, mistää suunnasta sinne ei oikeen pääse käsiks ja hankalalta vaikutti.
Hetken pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen että yritän alakautta.
Alakautta ainut mahdollisuus saada edes käsi mahtumaan oli ottamalla pätkä pakoputkesta irti, ei kuulosta nii pahalta hommalta mutta pultit oli sen verran ruosteessa että kierteitä ei edes ollut enään. Työkaluina käytin rälläkkää, puukkosahaa, isoa lekaa ja raakaa voimaa. Noin 5 tunnin taistelun jälkeen oli 4 pulttia auki...
Puolen metrin mittanen pakoputken pätkä oli irti ja pääsin starttiin käsiks. Startista en saanut alakautta kuin yhden pultin, ja johdot irti. Yläpultit oli pakko ottaa yläkautta. Hetken purkaamisen jälkeen oli startin yläpultit näkyvissä, ja noin tunnin vitkuttelun jälkeen auki. Startin sain "väännettyä" yläkautta pois ( noin 1cm leveempi ja olis joutunu purkaa paljon enemmän ).
Sitten vaa uutta starttia hakemaan.
Kasaaminen meni melko kivuttomasti verrattuna irrottamiseen.
Tämän jälkeen uusi moniurahihna kiinni ja silmät pyöreinä ensimmäinen starttaus edessä.
Ensimmäisen kerran ku yritin starttaa ei oikee tahtonu startti pyöriä. Akku lataukseen ja seuraavana aamuna uudestaan yrittämään. Mutta, kuinka kävikään, sama homma. Ei muutaku uutta akkua hakemaan. Uuden akun asensin ja aattelin nyt se lähtee! Lähtihän se, kerkes olla noin 20 sekunttia käynnissä kunnes huomasin että mottorista tulee hirvee savu. Auto äkkiä sammuksiin ja konepelti auki. Hetken tutkiskelun jälkeen huomasin että haisee palanut kumi, ja heti välähti että voisiko hihna olla liian tiukassa... Ei ollu liian tiukassa mutta helvetin kuuma oli. Hihna irti ja heti huomas että hihna oli vähän sullannut, eikun kokeilemaan mikä siellä on jumis. Laturi oli yhtä puuta.
Seuraavaks alko sitten laturin irrottaminen, ja voin sanoa että en tekis uudestaan enää edes tonnista.
Ainut tapa miten laturin sai mahtumaan oli joko nostamalla kone pois, tai tiputtamalla etukelkan. Siitä sitten vaa kelkkaa irroittamaan. Parin päivän taistelun, noin tuhannen kirosanan, ja kaljakorillisen jälkeen oli laturi vaihdettu.
Ja taas uus hihna kiinni ja kokeilemaan.
Auton kun sain talliin sisään alko startin vaihtaminen.
Aluksi aattelin että eihän se niin paha homma voi olla, ku ei ole ennenkään ollu. Olin väärässä.
Startti sijaitsee moottorin ja "tulipellin" välissä, mistää suunnasta sinne ei oikeen pääse käsiks ja hankalalta vaikutti.
Hetken pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen että yritän alakautta.
Alakautta ainut mahdollisuus saada edes käsi mahtumaan oli ottamalla pätkä pakoputkesta irti, ei kuulosta nii pahalta hommalta mutta pultit oli sen verran ruosteessa että kierteitä ei edes ollut enään. Työkaluina käytin rälläkkää, puukkosahaa, isoa lekaa ja raakaa voimaa. Noin 5 tunnin taistelun jälkeen oli 4 pulttia auki...
Puolen metrin mittanen pakoputken pätkä oli irti ja pääsin starttiin käsiks. Startista en saanut alakautta kuin yhden pultin, ja johdot irti. Yläpultit oli pakko ottaa yläkautta. Hetken purkaamisen jälkeen oli startin yläpultit näkyvissä, ja noin tunnin vitkuttelun jälkeen auki. Startin sain "väännettyä" yläkautta pois ( noin 1cm leveempi ja olis joutunu purkaa paljon enemmän ).
Sitten vaa uutta starttia hakemaan.
Kasaaminen meni melko kivuttomasti verrattuna irrottamiseen.
Tämän jälkeen uusi moniurahihna kiinni ja silmät pyöreinä ensimmäinen starttaus edessä.
Ensimmäisen kerran ku yritin starttaa ei oikee tahtonu startti pyöriä. Akku lataukseen ja seuraavana aamuna uudestaan yrittämään. Mutta, kuinka kävikään, sama homma. Ei muutaku uutta akkua hakemaan. Uuden akun asensin ja aattelin nyt se lähtee! Lähtihän se, kerkes olla noin 20 sekunttia käynnissä kunnes huomasin että mottorista tulee hirvee savu. Auto äkkiä sammuksiin ja konepelti auki. Hetken tutkiskelun jälkeen huomasin että haisee palanut kumi, ja heti välähti että voisiko hihna olla liian tiukassa... Ei ollu liian tiukassa mutta helvetin kuuma oli. Hihna irti ja heti huomas että hihna oli vähän sullannut, eikun kokeilemaan mikä siellä on jumis. Laturi oli yhtä puuta.
Seuraavaks alko sitten laturin irrottaminen, ja voin sanoa että en tekis uudestaan enää edes tonnista.
Ainut tapa miten laturin sai mahtumaan oli joko nostamalla kone pois, tai tiputtamalla etukelkan. Siitä sitten vaa kelkkaa irroittamaan. Parin päivän taistelun, noin tuhannen kirosanan, ja kaljakorillisen jälkeen oli laturi vaihdettu.
Ja taas uus hihna kiinni ja kokeilemaan.
Re: Copy:n Alfa Romeo 156 JTS -03
Kaiken taistelun jälkeen auto lähti onneksi helposti käyntiin.
Tämän jälkeen vaihtoon meni öljyt ja öljysuodatin.
Seuravaaksi oli edessä katsatus, tiesin että ei tule menemään läpi koska "air-bag" valo palaa.
Lähdin kuitenkin siinä mielessä että saapahan nyt ainakin kerralla tietää mitä pitää vielä korjata.
Ensimmäisen sadan metrin jälkeen syttyi moottorin vikavalo.
Myös kierroksia ei oikeen suostunu ottamaan vaan nyki ja röpelsi vain.
Kuitenkin päätin katsastukseen jatkaa, eikai tää nii paha voi olla...
Mutta se raamattu ( lue vikalista ) minkä katsuri minulle antoi oli kyllä uskomaton.
Etujarrut liian ruosteessa, etuiskareissa ei tarpeeksi tehoa, kaikki nivelet ja puslat liian väljiä ( edessä ).
Helma täytyy oikoa koska ei ole enään kantava. ( Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö se ole se sisähelma joka on kantava eikä se puolimilliä paksu pelti siinä ulkopuolella? )
Nastaero liian suuri... onneks kesä tulee.
Päästöt ei menny läpi.
OBD2 testissä katsuri sai sellaisen vikakoodin että L1 lambdaan ei saa yhteyttä, selittänee myös toivottavasti nuo päästöt.
Ja muita pikkuvikoja esim polttimoita yms.
Tulpat ja ilmansuodattimen päätin myös vaihtaa.
Ilmasuodattimen vaihto oli myös melko hankalaa koska täytyy purkaa aika paljon edestä pois ja kaikki oli tietenkin ruosteessa.
Tulipahan samalla putsattua maffi ja sen liitin.
Vasemmalla uusi, oikeella vanha.
Tulppien vaihto oli melko kivutonta, poislukien että "tulpan reiässä" oli melko paljon öljyä...
Ja vanhat tulpat näytti tältä.
Kunnollinen puhallus ja eikun uutta pesään:
Samalla ku vaihdoin tulppia huomasin että lamban liitin oli huonosti nippusiteillä kiinni, joten avasin liittimen, putsasin ja laitoin kunnolla kiinni.
Tämän jälkeen päätin kokeilla autoa käyntiin ja hyvinhän se lähti. Mottorin vikavalo palo edelleen joten kokeilin nollata. Valo sammu. Lähdin pienelle ajelulle ja kokeilin revittää oikeen kunnolla jospa se toimis. Hyvin toimi, ei nykiny eikä mitään muutakaan ylimäärästä.
Vielä olis paljon tekemistä mutta eiköhän tämä tässä työn ja perheen oheessa kokoajan parane.
Tämän jälkeen vaihtoon meni öljyt ja öljysuodatin.
Seuravaaksi oli edessä katsatus, tiesin että ei tule menemään läpi koska "air-bag" valo palaa.
Lähdin kuitenkin siinä mielessä että saapahan nyt ainakin kerralla tietää mitä pitää vielä korjata.
Ensimmäisen sadan metrin jälkeen syttyi moottorin vikavalo.
Myös kierroksia ei oikeen suostunu ottamaan vaan nyki ja röpelsi vain.
Kuitenkin päätin katsastukseen jatkaa, eikai tää nii paha voi olla...
Mutta se raamattu ( lue vikalista ) minkä katsuri minulle antoi oli kyllä uskomaton.
Etujarrut liian ruosteessa, etuiskareissa ei tarpeeksi tehoa, kaikki nivelet ja puslat liian väljiä ( edessä ).
Helma täytyy oikoa koska ei ole enään kantava. ( Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö se ole se sisähelma joka on kantava eikä se puolimilliä paksu pelti siinä ulkopuolella? )
Nastaero liian suuri... onneks kesä tulee.
Päästöt ei menny läpi.
OBD2 testissä katsuri sai sellaisen vikakoodin että L1 lambdaan ei saa yhteyttä, selittänee myös toivottavasti nuo päästöt.
Ja muita pikkuvikoja esim polttimoita yms.
Tulpat ja ilmansuodattimen päätin myös vaihtaa.
Ilmasuodattimen vaihto oli myös melko hankalaa koska täytyy purkaa aika paljon edestä pois ja kaikki oli tietenkin ruosteessa.
Tulipahan samalla putsattua maffi ja sen liitin.
Vasemmalla uusi, oikeella vanha.
Tulppien vaihto oli melko kivutonta, poislukien että "tulpan reiässä" oli melko paljon öljyä...
Ja vanhat tulpat näytti tältä.
Kunnollinen puhallus ja eikun uutta pesään:
Samalla ku vaihdoin tulppia huomasin että lamban liitin oli huonosti nippusiteillä kiinni, joten avasin liittimen, putsasin ja laitoin kunnolla kiinni.
Tämän jälkeen päätin kokeilla autoa käyntiin ja hyvinhän se lähti. Mottorin vikavalo palo edelleen joten kokeilin nollata. Valo sammu. Lähdin pienelle ajelulle ja kokeilin revittää oikeen kunnolla jospa se toimis. Hyvin toimi, ei nykiny eikä mitään muutakaan ylimäärästä.
Vielä olis paljon tekemistä mutta eiköhän tämä tässä työn ja perheen oheessa kokoajan parane.
Re: Copy:n Alfa Romeo 156 JTS -03
Nyt odotellaan kaikkien osien ja motivaation saapumista nii pääsee taas ruuvaillemaan.
Jos joku sattuis tietämään mistä sais kohtuu edullisesti jonkun näköistä lippa sarjaa nii saa suositella. Myös jos jollai on jostain kumman syystä tällä jaolla olevia vanteita tai spacereita saa niitä mulle kaupata.
Kesäksi olis 16" vanteet jotka pitäisi hiota ja maalata, isommat ja hienommat olis hakusessa mutta kunnes budjetti antaa periks täytyy näillä pärjätä.
Kuvia yritän muistaa ottaa enemmän ja jos vaikka kunnon kameranki hommais jossai vaiheessa, nii ei tarvis näitä suttusia katella.
Jos joku tätä lukee nii kommenteja tulemaan!
Jos joku sattuis tietämään mistä sais kohtuu edullisesti jonkun näköistä lippa sarjaa nii saa suositella. Myös jos jollai on jostain kumman syystä tällä jaolla olevia vanteita tai spacereita saa niitä mulle kaupata.
Kesäksi olis 16" vanteet jotka pitäisi hiota ja maalata, isommat ja hienommat olis hakusessa mutta kunnes budjetti antaa periks täytyy näillä pärjätä.
Kuvia yritän muistaa ottaa enemmän ja jos vaikka kunnon kameranki hommais jossai vaiheessa, nii ei tarvis näitä suttusia katella.
Jos joku tätä lukee nii kommenteja tulemaan!
Re: Copy:n Alfa Romeo 156 JTS -03
Sinnehän menee liukupultilla 5x100 jakoset vanteet ihan helpolla. Voi olla aika arsesta löytää tolla omalla jaolla mieleisiä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta ei tiedetä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat yhdistyneet siten, että mikään ei toimi eikä kukaan tiedä miksi.
Re: Copy:n Alfa Romeo 156 JTS -03
Kyllä epäkeskopultteja pitäisi saada useimmista rengasliikkeistä.
Ei nyt ehkä miltään Vianorilta/Euromasterilta, mutta ainakin noilta yksityiseltä saa kysymällä.
Ei nyt ehkä miltään Vianorilta/Euromasterilta, mutta ainakin noilta yksityiseltä saa kysymällä.
Honda Civic Type R FN2 #05979
Honda CR-X del Sol ESi
Backwoods Customs
Honda CR-X del Sol ESi
Backwoods Customs
Re: Copy:n Alfa Romeo 156 JTS -03
Tattista nopeista vastauksista, täytyyki alkaa kattomaan niitä 5x100 jaolla olevia vanteita
Re: Copy:n Alfa Romeo 156 JTS -03
Ollut vähän hiljaista tän projektin suhteen ku on tullut vain odoteltua osia, ja vihdoinkin ne saapui!
Kerkesin tuossa vähän jo osia asennellakkin.
Tältä näytti ku vanteen sai pois edestä:
Ja purettuna
Ja osia asenneltuna
(Pahoittelut paskan laatusista kuvista...)
Elikkä eteen kerkesin asentaa:
Iskarit/jouset
Alatukivarret
Ylätukivarret
"Koiranluut"
Raidetangonpäät
Jarrulevyt ja palat, ja samalla herkistin/voitelin jarrusatulat.
Tarkotus olisi myöhemmin putsailla/maalailla nuita vanhoja alustanosia, mutta tällä hetkellä omistan 5 autoa ja yksikään ei ole ajokunnossa, joten pakko saada tää katsatettuu...
Toivottavasti keskiviikkona pääsisin jo katsastamaan koska torstaina menossa lohjan ad-autokorjaamoon jakopään remppaan, itse en viiti alkaa tätä kyseistä remppaa tekemään koska ei ole kunnollisia lukitustyökaluja.
Kerkesin tuossa vähän jo osia asennellakkin.
Tältä näytti ku vanteen sai pois edestä:
Ja purettuna
Ja osia asenneltuna
(Pahoittelut paskan laatusista kuvista...)
Elikkä eteen kerkesin asentaa:
Iskarit/jouset
Alatukivarret
Ylätukivarret
"Koiranluut"
Raidetangonpäät
Jarrulevyt ja palat, ja samalla herkistin/voitelin jarrusatulat.
Tarkotus olisi myöhemmin putsailla/maalailla nuita vanhoja alustanosia, mutta tällä hetkellä omistan 5 autoa ja yksikään ei ole ajokunnossa, joten pakko saada tää katsatettuu...
Toivottavasti keskiviikkona pääsisin jo katsastamaan koska torstaina menossa lohjan ad-autokorjaamoon jakopään remppaan, itse en viiti alkaa tätä kyseistä remppaa tekemään koska ei ole kunnollisia lukitustyökaluja.
Re: Copy:n Alfa Romeo 156 JTS -03
Auto saatu sadannen yrityksen jälkeen katsastettua ja alustasarja muutoskatsastettua!
Jotkut 19" vanteet löysin halvalla joten tuli sellaset haettua. Jonkun verran käytön jälkiä löytyy mutta paremmalta näyttää ku nuo alkuperäset. Nämähän oli 5x100 jaolla ( autossa 5x98 ) joten tuli myös haettua epäkeskopultit ja soviterenkaat jotta istuisivat paikoilleen.
Alemmas täytyis päästä mutta camberia tulee aivan liika jos madaltaa tästä. Taakse ( joka on se pahempi ) löysin jostain säädettävät tukivarret mutta näillä oli hintaa sitten puoli tonnia joten täytyy keksiä joku muu ratkaisu myöhemmin.
Paljon täytyis tehä mutta kai tuo nyt käyttiksenä menee.
ps. Vanteet ovat "League" merkkiset. Kenelläkään mitään havaintoa ovatko minkä laatuset?
Jotkut 19" vanteet löysin halvalla joten tuli sellaset haettua. Jonkun verran käytön jälkiä löytyy mutta paremmalta näyttää ku nuo alkuperäset. Nämähän oli 5x100 jaolla ( autossa 5x98 ) joten tuli myös haettua epäkeskopultit ja soviterenkaat jotta istuisivat paikoilleen.
Alemmas täytyis päästä mutta camberia tulee aivan liika jos madaltaa tästä. Taakse ( joka on se pahempi ) löysin jostain säädettävät tukivarret mutta näillä oli hintaa sitten puoli tonnia joten täytyy keksiä joku muu ratkaisu myöhemmin.
Paljon täytyis tehä mutta kai tuo nyt käyttiksenä menee.
ps. Vanteet ovat "League" merkkiset. Kenelläkään mitään havaintoa ovatko minkä laatuset?
-
- SUPPORTER
- Posts: 271
- Joined: 04. May 2015 07:57
- Location: Kajaani / Kuusamo
- Contact:
Re: Copy:n Alfa Romeo 156 JTS -03
Itellä BB8:ssa Leaguen 17" alla. Aika perus halppis kamaa.ps. Vanteet ovat "League" merkkiset. Kenelläkään mitään havaintoa ovatko minkä laatuset?
Honda Prelude 2.2 VTEC BB8 JDM SiR 4WS -98
Honda Prelude 2.0i16 BA4 4WS (B20A7) -88 (Silmäterä)
Instagram: @AleksiKoppine
http://iusedtodriveaprelude.blogspot.fi/
Honda Prelude 2.0i16 BA4 4WS (B20A7) -88 (Silmäterä)
Instagram: @AleksiKoppine
http://iusedtodriveaprelude.blogspot.fi/
Re: Copy:n Alfa Romeo 156 JTS -03
Näinpä arvelinki, en meinaa paljoo noista pulittanu, toki renkaatki aivan loppu. Käyttikseen ihan sopivat, tuskin tuolla tulee pahemmin radalla ajeltua. Sitä varten on tuo säxä projekti, siitäki täytyy myöhemmin jotain kirjotella tänne.AleksiKoppine wrote:Itellä BB8:ssa Leaguen 17" alla. Aika perus halppis kamaa.ps. Vanteet ovat "League" merkkiset. Kenelläkään mitään havaintoa ovatko minkä laatuset?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests